Hop til indhold

Hvornår er en hund en kamphund


Administrator
 Share

Hvornår er en hund en kamphund  

175 stemmer

  1. 1. Hvornår er en hund en kamphund

    • Hvis den er stor
      1
    • Hvis den ser bidsk ud
      2
    • Hvis den har været brugt i krig
      8
    • Hvis den er omtalt i medierne som kamphund
      4
    • Hvis den er avlet til kamp mod andre dyr
      146
    • Ved det egentlig ikke
      14


Recommended Posts

På det seneste er jeg egentlig blevet i tvivl om hvornår en hund er en kamphund.

 

Hvis man søger på kamphund på google, giver det 170.000 hits med mere eller mindre brugbart information.

 

Tidligere (for ikke så lang tid siden) var en kamphund en hund der var brugt i krig, eksempelvis en Mastino Napoletano. (derudover er Tosaen tit omtalt som kamphund, men i andre forbindelser)

 

Er medierne gået amok, og nu er alle store hunde pludselig kamphunde?

 

Jeg har oprettet en afstemning til dette indlæg, men du må meget gerne uddybe dit bud på "hvornår er en hund en kamphund" i dette indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nu er det jo en del år siden vi have krig herhjemme og de "kamphunde" fra dengang gik vist mere på to som 4 ben. :-)

Jeg ved det ærligtalt ikke... og jeg tror såmen heller ikke der findes en eneste som kan sige med 100% nøjagtighed hvilken racer der er og bliver kamphunde.

Der findes racer som bruges til hundekampe men man kan vel i bund og grund gøre enhver race til en kamphund hvis man behandler den som en sådan... slet og ret .. DÅRLIGT og uden ordenlig omgang med sine artsfæller !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tænker ikke kun på "herhjemme" men generelt.

 

Mastinoen var netop en hund der gik med i fronten når romerne var i krig, deraf betegnelsen kamphund.

 

Jae... eller stridshund som sådanne hunde også bliver kaldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ikke kun på "herhjemme" men generelt.

 

Mastinoen var netop en hund der gik med i fronten når romerne var i krig, deraf betegnelsen kamphund.

 

Min tanke var nok mere i retning af at de hunde der i den tid var brugt til sådanne formål jo nok gennem alvs arbejdet forlængst havde mistet netop de instinker. (grundet nutidens krige ikke ligefrem bruger hunde) ;-)

 

"Når hunden (racen) er avlet til, eller har været udbredt brugt til kamp mod hunde, andre dyr eller mennesker"

 

Ja måske , men så er der jo tale om en hel del racer der skal forbydes efter "politikkernes" mening.

"Andre dyr".. Vil det så sige at gravhunde skal forbydes da de jo åbenbart også kommer i denne gruppe.. og sågar fox terrien og dansk svensk gårdhunden mener jeg er blevet brugt mod andre dyr med formålet at dræbe. Der kan jo nævnes mange hvis dette er betegnelsen for de såkaldt Kamphunde.

 

Det skræmmer mig at vi på baggrund af en sådan opfattelse måske kan se frem til forbud af race der indenu ikke er kommet på tale som kamphunde...

 

ROLIG jeg ved godt at jeg gå ud til grænsen.... men er vi ikke nød til at se helt derud da vores politikker går jo åbenbart endnu længere efterhånden... og skal de sætte forbudet eller hvem skal det ??????

 

Fandt lige dette fra sidste år : http://politiken.dk/videnskab/article535977.ece

 

Kan simpelthen ikke tage det seriøst mere fordi jeg i bund og grund mener at alle racer har ret til at være her men nogen kræver bedre og større forståelse end andre ... og nogen kræver bedre opdragelse ...først og fremmest den menneskelige race !!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg synes det er et svært spørgsmål.. men alligelvel svarende jeg: hvis den er avlet til kamp mod andre dyr.

 

Men oki... så når vi derhen, hvor Amstaffen faktisk IKKE var avlet til det i tidernes morgen, men derimod en "prydhund"...

 

Derimod var Akita'en avlet til kamp, men den har jo ikke ligefrem været fremme som en race man vil forbyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det en kamphund hvis den har været brugt i krig!!??:shock:

DVS. at schæfere, rottweiler, dobbermann og labrador er kamphunde:shock:

Schæfere og labber bliver ofte brugt i krig til at søge i ruiner, finde miner og sprængstoffer. schæfer, rotter og dobber bliver ofte brug som vagt hunde på baser under krig, eller de har været meget brugt, og de bruges da pt bla.i Iraq..... kamphund.... hmmm...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Nja... både og....

For amstaff og Pitbull er jo reelt set én og samme race, bare 2 forskellige avlslinjer.

 

Ja som en tilføjelse..:mrgreen:

 

Havde glemt at nævne pitten sammen med amstaffen... så tusind tak for påmindelsen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor?

 

Disse 3 racer, er jo ikke blevet hverken avlet eller brugt til kamp mod andre dyr..

 

Så vidt jeg ved så bruges gravhunden til at jage ræve ud af deres grav og i værste fald tage kampen op mod denne i graven..

 

Sitere : "Fox og DSG , Racens oprindelige udbredelsessområde er Skåne og Danmark, hvor den har været meget populær på gårdene. Der fungerede den gerne som både vagthund, selskabshund og rottejæger."

 

Rotter betegnes vel også som dyr ... !

 

Det jeg prøver at klippe ud i pap er at det er pokkers farligt at sætte racer i bås udfra det de er avlet til i tiderenes morgen da en snæversynet politiker hurtig kan sammensætte en lov som vil skade mere end den gavner...

 

Prøv at gennemkik racerne og hva de oprindeligt er avlet til i tidernes morgen... I vil blive overrasket over hvor mange der faktisk er beregnet til "kamp" eller forsvar , overfor og imod andre dyr... Rotter, ulve, bjørge osv osv osv ..

 

Det er ikke så enkelt som det ser ud til ! :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men oki... så når vi derhen, hvor Amstaffen faktisk IKKE var avlet til det i tidernes morgen, men derimod en "prydhund"...

 

Derimod var Akita'en avlet til kamp, men den har jo ikke ligefrem været fremme som en race man vil forbyde.

 

Mig bekendt holdt man op med at bruge akitaen som kamphund, på samme tidspunkt som amstaffen blev udviklet i USA. Så det er vel nogenlunde det samme tidspunkt "i tidernes morgen" at deres formål blev ændret.

 

Jeg har hørt akitaen blive nævnt og også amerikansk akita, som værende racer man overvejer. Og må da indrømme at de er med på min liste især hvis racer som manchester terrieren bliver nævnt. :lol: Det synes jeg godt nok er lidt af en joke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved så bruges gravhunden til at jage ræve ud af deres grav og i værste fald tage kampen op mod denne i graven..

Ingen gravgående hund må tage kampen op med en ræv i graven.

Dels er det ikke god jagtetik at tillade dette, dels kan det resultere i tilskadekommen hund, og sågar hunde der sidder fast i graven.

 

Så nej. En gravgående jagthund er ikke en kamphund.

Det er en gravgående jagthund.

 

 

Sitere : "Fox og DSG , Racens oprindelige udbredelsessområde er Skåne og Danmark, hvor den har været meget populær på gårdene. Der fungerede den gerne som både vagthund, selskabshund og rottejæger."

AT en hund har funktion som rottefænger, gør den vel ikke til en kamphund?

Det kan vel næppe klassificeres som kamp, at fange rotter og mus... :rolleyes: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan vel næppe klassificeres som kamp, at fange rotter og mus... :rolleyes: :blink:

 

Har været i kamp med sur rotte, og de er blodtørstige.

 

Jeg mangler nogle svarmuligheder - hvis ejeren hedder Brian, er tatoveret og kriminel eller jeg nægter at deltage i fingerpegning, min hund kan også dræbe. Ved ikke helt hvilket af de to svar jeg hælder mest til :oops: vil til hver en tid helre møde en velopdragen kamphund end en aggresiv papillion.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen gravgående hund må tage kampen op med en ræv i graven.

Dels er det ikke god jagtetik at tillade dette, dels kan det resultere i tilskadekommen hund, og sågar hunde der sidder fast i graven.

 

Så nej. En gravgående jagthund er ikke en kamphund.

Det er en gravgående jagthund.

 

 

 

AT en hund har funktion som rottefænger, gør den vel ikke til en kamphund?

Det kan vel næppe klassificeres som kamp, at fange rotter og mus... :rolleyes: :blink:

 

Hehe... kan udemærket følge dig, men et eks. min papdatter have for en del år siden en dejlig dansk/svensk gårdhunde, mille.

Mille fik "smag" for det med at slå ihjel efter at hun havde været med i gennem meget lang tid til at ryde en nedlangt ejendom... herefter gik der så ud over vores høns , dernæst kattekillinger og da hun slog sig på jagt ned over foldene efter får og lam.. satte jeg en stopper for hendes besøg på vores gård... skal lige sige at inden hun fik smag for det havde vi ALDRIG problemer med hende.. hun var 6 år inden hun prøvede at fange mus og rotter.

 

Mht til gravhunden, hvordan kan du sikker dig at gravhunden undskylder forstyrelsen og går op af graven igen hvis den møder en ræv som nægter at flygte.. i vores vennekreds høre vi da tit at en gravhund har taget kampen op med en ræv i en grav... Og læser du nogle af racens beskrivelser så ser du også flere steder at der står at hunden tager kampen op mod ræven. Jeg forholder mig blot til det som står skrevet.. selvom vi i bund og grund er ret enige :5up:, så er det for mig vigtigt at kredse ind at et er hva der står skrevet, andet er hva man erfarer og en 3 ting er hva hunden ender med at blive til i de forkerte hænder...

 

derfor er jeg imod forbud, men tilhænger af skærpet krav til hundeejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...