Hop til indhold

Det at avle


Gæst sara
 Share

Recommended Posts

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor mennesker vil avle på deres hunde,hvis ikke de er opdrætter.Og som opdrætter mener jeg dem som er seriøse med det de laver.Og ikke bare gør det for pengene,der sidder jo så mage hunde ude på dyreinternatter at man lige så godt kunne give dem et godt hjem.Jeg er selv ejer af schæferhunde hvor begge har DKK stambog på dem,jeg mener at det giver mig sikkerhed for at de er sunde og velfungerene og at forældre dyrene har deres brugsprøver i orden,jeg kan se at folk som vælger at købe hunde uden stambog nemt kommer af med et par tusinde kroner for en hvalp.For man ved jo ikke om der er nogle arvelige sygedomme de kan få når de bliver voksne.Jeg synes man skal lagde de seriøse opdrætter lave avlsarbejde i stedet for,at nogle bare mener det kunne være hyggeligt at deres hund fik hvalper.Men det er jo nok nogle hurtigt penge de tjener ved det.Jeg ved bare at jeg ikke vil købe sådan en hund,jeg vil have sikkerhed for at forældre dyrerne er sunde og raske og at de ikke har nogle former for mentale fejl af det ene og det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor mennesker vil avle på deres hunde,hvis ikke de er opdrætter.Og som opdrætter mener jeg dem som er seriøse med det de laver.Og ikke bare gør det for pengene,der sidder jo så mage hunde ude på dyreinternatter at man lige så godt kunne give dem et godt hjem.Jeg er selv ejer af schæferhunde hvor begge har DKK stambog på dem,jeg mener at det giver mig sikkerhed for at de er sunde og velfungerene og at forældre dyrene har deres brugsprøver i orden,jeg kan se at folk som vælger at købe hunde uden stambog nemt kommer af med et par tusinde kroner for en hvalp.For man ved jo ikke om der er nogle arvelige sygedomme de kan få når de bliver voksne.Jeg synes man skal lagde de seriøse opdrætter lave avlsarbejde i stedet for,at nogle bare mener det kunne være hyggeligt at deres hund fik hvalper.Men det er jo nok nogle hurtigt penge de tjener ved det.Jeg ved bare at jeg ikke vil købe sådan en hund,jeg vil have sikkerhed for at forældre dyrerne er sunde og raske og at de ikke har nogle former for mentale fejl af det ene og det andet.

 

Er der tavle på din egen hund?

 

Reelt kan man jo ikke bruge det med at begge forældredyr har tavle, hvis afkommet af en eller anden grund ikke har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Psst, Tante, overså du noget? :engel:

 

Sikkert :blink: Eller også har jeg læst den formulering som: jeg har en Schæfer og det at der står på begge af dem, gør at jeg tænker forældredyrene.

 

Nå - når der engang er svar på mit spørgsmål kan jeg jo reagere/gå videre :-D

 

For jeg er ikke sikker på hvad trådstarter skriver og mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg hat stamtavle på begge mine hunde,og det er jo ikke for at fornærme nogle.Med det indlæg jeg har skrevet,men jeg forståre bare ikke hvorfor folk vil avle,på deres hunde hvis ikke de er opdrætter.Og man hører jo tit den med at tæver har godt af at få hvalpe.For det kræver tigtigt meget tid at få sine hunde godkendt til avls arbejde.Og hvis man ikke vil det må man jo lagde være med at opdrætte.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ååååååååårh jeg ville da gerne have en lille Aslan efter ASlan, han er jo trods alt den aller flotteste og dejligste hund i hele verden, og den lille ny ville jo helt klart være Aslan op og ned af dage, det eneste der kunne være foreskel, var jo at den bare blev ENDNU mere perfekt :blink: Og så ville jeg glæde hele verden med sådan et afkom:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg hat stamtavle på begge mine hunde,og det er jo ikke for at fornærme nogle.Med det indlæg jeg har skrevet,men jeg forståre bare ikke hvorfor folk vil avle,på deres hunde hvis ikke de er opdrætter.Og man hører jo tit den med at tæver har godt af at få hvalpe.For det kræver tigtigt meget tid at få sine hunde godkendt til avls arbejde.Og hvis man ikke vil det må man jo lagde være med at opdrætte.:-)

 

OK - så forstår jeg det ;-)

 

Jeg mener så der er rigtig mange racer hvor det stort set ikke kræver en dyt at få dyret avlsgodkendt. en tur til dyrlægen (og den ønskede status) en tur på udstilling, og så et blåt bånd - så er den hjemme.

 

Nogle racer skal jo nærmest blot troppe op på udstilling (blåt bånd) og så er den hjemme.

 

Men er man seriøs, så nøjes man selvfølgelig ikke kun med minimum. Man bruger energi og tid på at finde den rette kombination, undersøge de/den udvalgte han (som oftest er det jo tæveejerne der har det store forarbejde) bagud i linjerne osv.

 

Dog håber jeg på, at hanhundeejeren efter en forespørgsel på parring tager sig tiden til at undersøge tæven (og tævens linjer) og så evt. sortere i henvendelserne også.

 

Så i bund og grund er jeg enig med dig.

 

Desværre er der mange der mener deres hund gerne vil være far eller mor (:badr:) eller har hørt det med falsk drægtighed ved dyrlægen, eller også er hunden bare så søøøød og god ved børn, at de bliver nødt til at lave flere af den.................... Hmmmmm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg valgte min opdrætter gik jeg efter at begge forældre havde deres brugsprøver,og at de var avlsgodkendt inden for brugsprøver,og det har de.jeg går ikke op i om de er godkendt på udstillingen.Men for at det er deres prøver de har.Jeg bruger heller ikke mine hunde inden for udstilling,jeg vil heller se hvorlang jeg kan komme med dem.Indenfor lydighedsprøver.Det er der udfordringen ligger synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er slevfølgelig en vis sundheds-garanti for hunde med stamtavle, men det holder bare ikke altid stik.

At der står DKK på stamtavlen er heller ikke en garanti for seriøst opdræt.

 

Min Pudel har ikke stamtavle, havde ganske enkelt ikke 8-10.000 kr. til en hund. Førhen har vi haft blandingshunde.

 

Den næste skal være med tavle, men jeg vil ikke købe ved hvem som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker min lille blandingshund - men det ændrer ikke på, at jeg er helt enig med dig i, at jeg ikke forstår hvorfor gud og hvermand mener, at det er en god ide at lave en spandfuld hvalpe på deres hund - tavle eller ej...

 

Jeg kunne aldrig drømme om at lave hvalpe på Karla - heller ikke om hun havde haft tavle - hun er mit et og alt, men jeg må være ærlig at sige, at hun simpelthen ikke har et sind, der er værd at avle på... :(

 

Min mand er noget mere blind i sin kærlighed og synes den bedste løsning på hund nr 2, ville være en hvalp af Karla. Jeg er ikke enig. Hun er en usikker hund, meget underdanig hund, reserveret og kan ikke udstå børn... Det ændrer ikke på, at jeg elsker hende præcis som hun er ;-), men jeg ser ingen grund til at føre dette sind videre....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS

Jeg vil enormt gerne have hvalpe på min lille hund, når hun altså en gang er gammel og mentalt moden nok til at få hvalpe. Bl.a. fordi som også skrevet i et af indlæggende, at jeg har hørt at det er rigtig godt for en hun hund at få hvalpe, og så fordi jeg elsker hunde og hvalpe så meget at det er noget jeg vildt gerne vil prøve.

Penge ville være det sidste jeg tænker på. Og når det ikke er en stambogs hund ville prisen jo heller ikke dække ret meget andet end udgifterne på vaccine, mad, ormekur, loppekur osv.

 

Når jeg vælger hund vil jeg også hellere have en "ups'er", da de ofte er opdrættet i en stue, med børn og almindelige udfordringer, så de bliver vant til hverdagen hos den almindelige dansker. og ikke et sted hvor de måske vil blive overset fordi der er så mange andre hunde at skulle tage sig af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stamtavlen er kun så meget værd, som det arbejde man lægger i den.

 

Længere er den vel egentlig ikke.

 

Det er der bare ikke særlig mange der tænker over, de tror at bare fordi at deres kommende hvalp har stamtavle, så er den hellige grav velforvaret.

 

Men hvis du ikke undersøger hvad der ligge bag denne stamtavle, og hvordan de forrige generationer var/er, så kunne du jo lige så godt have købt en hund uden stamtavle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil enormt gerne have hvalpe på min lille hund, når hun altså en gang er gammel og mentalt moden nok til at få hvalpe. Bl.a. fordi som også skrevet i et af indlæggende, at jeg har hørt at det er rigtig godt for en hun hund at få hvalpe, og så fordi jeg elsker hunde og hvalpe så meget at det er noget jeg vildt gerne vil prøve.

Penge ville være det sidste jeg tænker på. Og når det ikke er en stambogs hund ville prisen jo heller ikke dække ret meget andet end udgifterne på vaccine, mad, ormekur, loppekur osv.

 

Når jeg vælger hund vil jeg også hellere have en "ups'er", da de ofte er opdrættet i en stue, med børn og almindelige udfordringer, så de bliver vant til hverdagen hos den almindelige dansker. og ikke et sted hvor de måske vil blive overset fordi der er så mange andre hunde at skulle tage sig af.

 

Ahhh, ups-kuld er jo uønskede kuld.. Umiddelbart forestille jeg mig nærmere, at det er dem, der ikke bliver opdrættet ordentligt :???:

 

Og langt de fleste opdrættere (i hvert fald indenfor bernerverdenen) har ikke voldsomt mange hunde (min opdrætter har, hun havde 19 hunde, da jeg blev skrevet op, men jeg tog chancen, fordi jeg kun har hørt positivt om hundene derfra og stamtavlerne på hendes hunde generelt bare er rigtig gode sundhedsmæssigt - og så er hun bund ærlig, erfaren og åben :5up: derudover har Kennel-Løwchen herinde fra også enormt mange hunde, men hun er nok én af dem, der gør absolut allermest for at præge sine hvalpe!). Derudover har erfarne opdrættere en god og solid baggrundsviden ift. hvad man kan gøre for at præge hvalpene bedst muligt, så de er klar til deres fremtidige liv.

 

Og jeg må da indrømme, at Møffe virker som om han er præget helt fint fra opdrætter :5up: Han er bare en super dejlig, velfungerende hvalp :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil enormt gerne have hvalpe på min lille hund, når hun altså en gang er gammel og mentalt moden nok til at få hvalpe. Bl.a. fordi som også skrevet i et af indlæggende, at jeg har hørt at det er rigtig godt for en hun hund at få hvalpe, og så fordi jeg elsker hunde og hvalpe så meget at det er noget jeg vildt gerne vil prøve.

Penge ville være det sidste jeg tænker på. Og når det ikke er en stambogs hund ville prisen jo heller ikke dække ret meget andet end udgifterne på vaccine, mad, ormekur, loppekur osv.

 

Når jeg vælger hund vil jeg også hellere have en "ups'er", da de ofte er opdrættet i en stue, med børn og almindelige udfordringer, så de bliver vant til hverdagen hos den almindelige dansker. og ikke et sted hvor de måske vil blive overset fordi der er så mange andre hunde at skulle tage sig af.

 

Har du været ude og besøge nogle opdrættere? Alle de opdrættere jeg har besøgt, har altså haft deres hunde inde i hjemmet, hvor de har oplevet præcist det samme som du beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du været ude og besøge nogle opdrættere? Alle de opdrættere jeg har besøgt, har altså haft deres hunde inde i hjemmet, hvor de har oplevet præcist det samme som du beskriver.

 

Og det glemte jeg så at nævne i mit indlæg :5up:

 

Min opdrætters 19 (nu 17 :( 3 bortfaldne, én nytilkommen ) hunde lever også som almindelige familiehunde, sover i sengen, hygger i sofaen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor bor opdrætteren så, jeg mener med 17 Bernere i huset, så kan der sgu da ikke være meget plads tilbage :lol:

 

Hun bor på et nedlagt landbrug i Herlufmagle - men nej, der var da heller ikke overvældende plads, hvis alle hundene var indenfor - og det var de, når det regnede :mrgreen: Hun har dog børngitre i nogle døråbninger, så det ikke altid er alle på én gang og nok også til når hun liiiige trænger til et break :-D

 

Men de er aldrig rigtigt isoleret og er bare nogle dejlige, glade og velafbalancerede hunde :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har hørt at det er rigtig godt for en hun hund at få hvalpe, og så fordi jeg elsker hunde og hvalpe så meget at det er noget jeg vildt gerne vil prøve.

 

Den slags udtalelser kan gøre mig så uendeligt ked af det, hvalpe er ikke en dukke man sådan lige hygger med og nyder, det er levende væsner der skal leve længe efter mor-hund og mor-mennesker er gået vidre i teksten. Det er forøvrigt præcis lige så godt for en tæve at leve et helt liv i cølibat, den tager slet ikke skade af det, der er uhyggeligt mange dyrlæger der påstår at falsk drægtighed kan fjernes med et kuld hvalpe :cry: istedet kunne man jo sterilisere.

 

Når jeg vælger hund vil jeg også hellere have en "ups'er", da de ofte er opdrættet i en stue, med børn og almindelige udfordringer, så de bliver vant til hverdagen hos den almindelige dansker. og ikke et sted hvor de måske vil blive overset fordi der er så mange andre hunde at skulle tage sig af.

 

De eneste hunde jeg har oplevet, der boede i stald/udhus var gadekryds der var avlet på samlebånd, jeg har besøgt enormt mange opdrættere af forskellige racer, hver eneste havde samtlige hunden indendørs, sammen med familien, så tror det er lidt en fordom du slæber rundt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og selv om man køber hvalp med stamtavle, er det jo heller ikke sikkert, at den kan bruges i avl, der er jo mange ting, der skal gå op i en højere enhed.

Jeg har p.t en hanhund jeg købte, som mulig avlshan, det viser sig at han ikke kan bruges, han har fået et skævt bid, hans øjne har ikke fået den farve som skal bruges, og han har "hare poter".

En anden hund, jeg købte efter fine udstillings og brugs champions, udviklede ikke nok pels, og hun blev alt for høj efter standarden.

Jeg blev for ½ år siden, nødt til at aflive, én af de lækreste hunde jeg har haft, da hun som der blev sagt: havde en "vævefejl", hun tændte af over ingenting, og angreb ved det mindste brum, fra andre hunde. Hun kunne ikke med andre hunde overhovedet, men var super at arbejde med. Det var bestemt ikke noget jeg ville avle videre på, selvom hun havde de udstillingsresultater der skulle til, havde den bedste HD/AD diagnose, og præmiering på prøver.

Så det er tit man som opdrætter, bliver nødt til at starte forfra, med næste hund, for at få det bedste, og selv om det måske er den bedste, er det ikke sikkert at lige den kombination, du synes var super, egentlig er det, så der er et stort arbejde.

Men hvis man har en hund man kan stå inde for 110 %, og finder en god "makker" til den, så kan man jo ikke gøre mere, og så satse på at resultatet bliver godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der bare ikke særlig mange der tænker over, de tror at bare fordi at deres kommende hvalp har stamtavle, så er den hellige grav velforvaret.

 

Men hvis du ikke undersøger hvad der ligge bag denne stamtavle, og hvordan de forrige generationer var/er, så kunne du jo lige så godt have købt en hund uden stamtavle...

 

Lige præcis.

 

 

 

 

 

 

 

Og så vil jeg da lige tilføje, at det med at få et kuld hvalpe er et valg man tager. Ikke for hundens skyld, men for éns egen. Rendyrket egoisme, hverken mere eller mindre.

 

Det mindste man kan gøre, når nu man er så egoistisk et menneske, er at sørge for ikke at avle på noget lort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LouiseBS
Den slags udtalelser kan gøre mig så uendeligt ked af det, hvalpe er ikke en dukke man sådan lige hygger med og nyder, det er levende væsner der skal leve længe efter mor-hund og mor-mennesker er gået vidre i teksten. Det er forøvrigt præcis lige så godt for en tæve at leve et helt liv i cølibat, den tager slet ikke skade af det, der er uhyggeligt mange dyrlæger der påstår at falsk drægtighed kan fjernes med et kuld hvalpe :cry: istedet kunne man jo sterilisere.

 

 

 

De eneste hunde jeg har oplevet, der boede i stald/udhus var gadekryds der var avlet på samlebånd, jeg har besøgt enormt mange opdrættere af forskellige racer, hver eneste havde samtlige hunden indendørs, sammen med familien, så tror det er lidt en fordom du slæber rundt på.

 

Jeg må ærlig indrømme at jeg aldrig har været hos en opdrætter, så den udtalelse vil jeg helt klart trække i mig igen.

Jeg er da rigtig glad for at høre at det ikke er et "behov" hun hunde har, at få hvalpe.

Og når jeg tænker ups'er, tænker jeg en hundeejer der har valgt at få hvalpe en gang eller to på sin hund men som ikke er avler, kunne bare ikke rigtig finde et ord for det.

 

Og ja så er det da 100 % egoistisk at få hvalpe, og jeg må da indrømme at jeg stadig gerne vil have hvalpe engang. (For min skyld Selvfølgelig)

Men jeg ved også at jeg aldrig ville få hvalpe med den viden jeg har nu, inden jeg overhovedet overvejer at nu skal det være så vil jeg have læst, undersøgt, snakket med dyrlæge og evt. snakke med jer herinde inden.

 

En hund for mig er et familiemedlem, og vil derfor gerne "gøre det rigtigt". Men min pointe var faktisk bare at det ikke ville være for pengene, men oplevelsen, og alt det hvalpene ville kunne give mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så vil jeg da lige tilføje, at det med at få et kuld hvalpe er et valg man tager. Ikke for hundens skyld, men for éns egen. Rendyrket egoisme, hverken mere eller mindre.

 

Syntes nu godt den kan modificeres lidt - man kan jo også vælge at gøre det for racens skyld (og stadig med det rigtige forarbejde)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...