Hop til indhold

Hjælp med at finde egnet race


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Min bror har bedt min om hjælp til at finde en hund til ham og hans kæreste. De vil gerne have en labrador, men jeg synes ikke det er helt ideelt.

De er flyttet på en gård, og har 2 små børn.

De vil ikke gå til træning med den, og den vil nok heller ikke få mange gåture, medmindre jeg tager den med i hundeskoven. Dens eneste motion vil bestå af at gå rundt på deres ejendom dagen lang, og måske komme med på nogle rideture. Den vil være alene min. 8 timer dagligt, undtagen de første måneder hvor hun har barsel.

Den må kun komme i køkken og gang.

 

Alt i alt synes jeg bestemt ikke det er noget liv at tilbyde nogen hund, uanset race. Men måske er det bare mig der stiller alt for høje krav?? Det synes de i hvert fald :???:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

har du spurgt dem hvorfor de egentlig vil have en hund? for det ville nok være mit første spørgsmål? Det jeg stejler mest over er nok, at hunden kun må være i køkken og gang - mange hunde i dk er alene hjemme i ca 8 timer dagligt - min egen inklusive af og til - det kan de sagtens lære, hvis det gøres ordentligt... jeg siger ikke, at det er optimalt, men det er nu engang sådan vores samfund er indrettet... de fleste af os bliver nødt til at arbejde fuldtid.

 

Men såfremt man arbejder fuld tid, så har man jo et stort ansvar og pligt når man kommer hjem. for der starter hundens dag jo - ligegyldigt hvor træt man så end er...

 

Kombinerer man denne alenetid og intet ønske om at bruge hunden i hobbyøjemed til fx hundesport, lydighed el. lign, med at hunden så heller ikke må bruge tid med flokken om aftenen - hvor menneskene nu engang som oftest er i stuen - så synes jeg ikke jeg kan se nogen grund overhovedet til at have en hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle det være en reserveret type hund når du omstændighederne er som de er?

 

Reserverede hunde er jo ikke reserverede overfor "deres" mennesker og har mindst lige så meget behov for nærvær og kærlighed som alle andre hunde, så jeg mener ikke, at det er en løsning.

 

Jeg undrer mig også over, hvorfor de overhovedet vil have hund. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg selv skriver, mener jeg ikke de skal have hund, men det vil de nu engang, uanset hvad jeg siger. Kæresten er vokset op på landet, og mener at til en gård hører altså en hund.

Når de nu har bestemt sig, kan jeg ligeså godt gøre mit bedste til at de i det mindste får en hund der så godt som muligt kan leve med det liv de kan tilbyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke med?

 

Hvad er det du ikke er med på?

 

Synes bare forummet er blevet oversvømmet med tråde og familie medlemmer/venner der vil have hjælp til at finde en hund/ eller slet ikke vil have hjælp.

 

Tråde om folk der har en hund (aka en klat i hjørnet) men som ikke vil gøre alt det der kræves for at holde hund :roll:

 

Sådan nogen hvor de bevidst ved at det liv hunden får er en plads nederst på rangstien, i køkkenet, i gangen og udenfor i et &(€//%&%%€&€ hundehus :evil:

 

Har ingen respekt for sådan nogle mennesker. De vil jo ikke have hund.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det du ikke er med på?

 

Synes bare forummet er blevet oversvømmet med tråde og familie medlemmer/venner der vil have hjælp til at finde en hund/ eller slet ikke vil have hjælp.

 

Tråde om folk der har en hund (aka en klat i hjørnet) men som ikke vil gøre alt det der kræves for at holde hund :roll:

 

Sådan nogen hvor de bevidst ved at det liv hunden får er en plads nederst på rangstien, i køkkenet, i gangen og udenfor i et &(€//%&%%€&€ hundehus :evil:

 

Har ingen respekt for sådan nogle mennesker. De vil jo ikke have hund.

 

Det lød bare som om det var mig der gjorde noget forkert? Og det er jo ikke mig der er tale om :-)

 

At der er mange inkompetente hundeejere kan vi hurtigt blive enige om, men jeg søger egentlig mest hjælp til om nogle racer egner sig bare lidt til det liv, som den kommende hund får?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg selv skriver, mener jeg ikke de skal have hund, men det vil de nu engang, uanset hvad jeg siger. Kæresten er vokset op på landet, og mener at til en gård hører altså en hund.

Når de nu har bestemt sig, kan jeg ligeså godt gøre mit bedste til at de i det mindste får en hund der så godt som muligt kan leve med det liv de kan tilbyde.

 

 

 

Fuldt ud enig.

 

Jeg har desværre ikke nogle gode ideer, hvordan med gårdhunde i gamle dage? Hvilke var brugt mest, og hvis man læser på deres temperament, ville det så passe ind?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det du ikke er med på?

 

Synes bare forummet er blevet oversvømmet med tråde og familie medlemmer/venner der vil have hjælp til at finde en hund/ eller slet ikke vil have hjælp.

 

Tråde om folk der har en hund (aka en klat i hjørnet) men som ikke vil gøre alt det der kræves for at holde hund :roll:

 

Sådan nogen hvor de bevidst ved at det liv hunden får er en plads nederst på rangstien, i køkkenet, i gangen og udenfor i et &(€//%&%%€&€ hundehus :evil:

 

Har ingen respekt for sådan nogle mennesker. De vil jo ikke have hund.

 

 

Er det ikke netop poste som din, som får HF til at se dårlig ud?

 

Personen ber om hjælp til best muligt at finde den rette hund til sådanne et liv, så hvis du skal skrive, så kunne du jo komme med ofrslag istedet for at - i mine øjne - te dig!

 

 

 

Da jeg begyndte på HF, der fik man sq den hjælp man bad om, netop poste som din, gør mig flov!

 

Jeg syntes jeg holder mig sådan nogen luunde i ro, men nu er mit bæger flydt over, det er ikke KUN dig tonks, der er op til flere herinde som har en "tendens" til at tænde af over andre folks uvidenhed og alt det der, fint kan i ikke lave en bitche tråd, og så hjælpe i denne og andre tråde?????

 

 

 

Åhndskyld, men jeg er altså lidt træt af og ked af, hvordan tingene nogen gange foregår! :megaked::megaked::megaked:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan vist ikke være nogen tvivl om, at TS IKKE er enig med dem, der ønsker denne hund.

Der bliver stillet et spørgsmål fra én, som virkelig ønsker vores hjælp, da hun VED, at de pågældende alligevel vil anskaffe sig en.

Lad os holde os til trådstarters spørgsmål:5up:

// Dinah Co-admin

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også svært ved at se hvordan man kan have hund på den måde, men min ene faster og hendes kærestes hund er en ren ude hund på bondegården. Men den får dog masser af motion som jeg forstår det. Det er en New Foundlænder.

En af min mors veninder der også bor på en gård har også en New Foundlænder - tror dog de fik den før de flyttede på gård, så tror ikke det var derfor de valgte racen. Er ikke sikker dog.

 

Det gode ved en New Foundlænder er at den foretrækker at være ude det meste af tiden, så hvis din bror og kone har plads til at lave et hegnet gårdområde med et godt hundehus, så vil den nok foretrække at være dér, når den skal være alene.

 

Men det lyder ikke til at de vil være med på at pelsen skal holdes?

 

Fra wikipedia:

"Temperament

 

I racestandarden står der: En Newfoundland’s udtryk afspejler godmodighed og mildhed. Den viser sin glæde på en værdig måde, er opfindsom og kendt for sin fuldt pålidelige venlighed og ro.

Og en newf er en god, mild og rolig hund, som passer godt til børnefamilier.

Pasning

 

Til trods for dens størrelse spiser en newf ikke en masse og kræver heller ikke enorme mængder motion.

Dens lange pels kræver en del pleje. Den skal børstes jævnligt, helst dagligt, for at holde sig pæn og fri for filt. En newf slæber også uanede mængder snavs med sig, og den fælder som alle andre hunde. Der er bare mere og længere pels at fælde. Mange newfer savler en hel del, og når den ryster sig kan der ende savl på loftet. Så der er altså en del rengøring forbundet med at have en newf.

En newf foretrækker kulde og vil helst være ude det meste af tiden. Men det er samtidig en nysgerrig og social hund, der helst vil være sammen med familien."

 

 

Ellers måske en Berner Sennen? Jeg ved ikke hvordan med deres pelspleje - en side jeg kiggede på sagde 10 min om ugen, men det sagde den også om bichon frisén, hvilket er helt absurd :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika
Min bror har bedt min om hjælp til at finde en hund til ham og hans kæreste. De vil gerne have en labrador, men jeg synes ikke det er helt ideelt.

De er flyttet på en gård, og har 2 små børn.

De vil ikke gå til træning med den, og den vil nok heller ikke få mange gåture, medmindre jeg tager den med i hundeskoven. Dens eneste motion vil bestå af at gå rundt på deres ejendom dagen lang, og måske komme med på nogle rideture. Den vil være alene min. 8 timer dagligt, undtagen de første måneder hvor hun har barsel.

Den må kun komme i køkken og gang.

 

Alt i alt synes jeg bestemt ikke det er noget liv at tilbyde nogen hund, uanset race. Men måske er det bare mig der stiller alt for høje krav?? Det synes de i hvert fald :???:

 

Godt at du gør dig den umage finde en egnet race til dem, trods betingelserne, når de nu har valgt, at de vil have hund :5up:

 

Jeg ville ligesom dig heller ikke mene at en labrador er det bedste valg.

Jeg ville anbefale dem at gå udenom de pleasende raser, og istedet fokusere på en meget selvstændig race.

 

Selv har jeg en samojedhund, og hun har været meget selvstændig ligefra hun var 9 uger da vi fik hende. Dengang foretrak hun at være udenfor i haven og ikke inde i stuen med os :megaked:. Og hun gik kun modvilligt med ind, og foretrak at sove i gangen fremfor i soveværelset. Derfor tvangsputtede vi hende en del og nu elsker hun at være tæt på os og kommer selv og vil putte mellem mor og far. Jeg tror dog at hvis vi ikke havde "tvunget" / vænnet hende til at være meget sammen med os, ville hun stadig foretrække at hygge sig alene udenfor.

 

Jeg siger ikke at det lige skal være en samojed (den kræver jo en del motion), men jeg ville kigge efter en selvstændig race (men samtidig minde dem om, at hunden stadig er et familiemedlem, som fortjener opmærksomhed, opdragelse/træning og ikke mindst kærlighed :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke netop poste som din, som får HF til at se dårlig ud?

 

Personen ber om hjælp til best muligt at finde den rette hund til sådanne et liv, så hvis du skal skrive, så kunne du jo komme med ofrslag istedet for at - i mine øjne - te dig!

 

 

 

Da jeg begyndte på HF, der fik man sq den hjælp man bad om, netop poste som din, gør mig flov!

 

Jeg syntes jeg holder mig sådan nogen luunde i ro, men nu er mit bæger flydt over, det er ikke KUN dig tonks, der er op til flere herinde som har en "tendens" til at tænde af over andre folks uvidenhed og alt det der, fint kan i ikke lave en bitche tråd, og så hjælpe i denne og andre tråde?????

 

 

 

Åhndskyld, men jeg er altså lidt træt af og ked af, hvordan tingene nogen gange foregår! :megaked::megaked::megaked:

 

HVAD? :confused:

 

Jeg skrev overhovedet ikke som kritik til TS, jeg skrev som kritik til TS bror og hans holdning til det at holde hund!!!

 

Jeg bitcher overhovedet ikke, jeg har squ da også lov til at få nok engang imellem :damn::???:

 

Jeg er ikke en af dem der angriber de "nye eller hvad ud nu siger. Så synes egentlig det er noget pis at jeg skal angribes på den måde :confused:

 

Jeg gav bare udtryk for min holdning til en (desværre) ny tendens med alle de tråde om folk der egentlig ikke vil have en hund, men en pyntegenstand eller en idé :roll: Te'er mig absolut ikke :???:

 

Som TS har opfanget så var den en kritik imod hende bror, som hun (så hut jeg visker) er enig i :rolleyes:

 

Slap lige af Aslan og lad være med at bide hovedet af mig.

 

Sorry Dinah: havde ikke set din tråd. Men erklærede mig sådan set bare enig med TS. Kan ikke se problemet :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min bror har bedt min om hjælp til at finde en hund til ham og hans kæreste. De vil gerne have en labrador, men jeg synes ikke det er helt ideelt.

De er flyttet på en gård, og har 2 små børn.

De vil ikke gå til træning med den, og den vil nok heller ikke få mange gåture, medmindre jeg tager den med i hundeskoven. Dens eneste motion vil bestå af at gå rundt på deres ejendom dagen lang, og måske komme med på nogle rideture. Den vil være alene min. 8 timer dagligt, undtagen de første måneder hvor hun har barsel.

Den må kun komme i køkken og gang.

 

Alt i alt synes jeg bestemt ikke det er noget liv at tilbyde nogen hund, uanset race. Men måske er det bare mig der stiller alt for høje krav?? Det synes de i hvert fald :???:

 

Hvis det var mig, så ville jeg fluks vælge en berner sennen. Skøn hund, og god til både landliv med dyr og til børn.

En New Foundlænder er også et godt valg. Begge er hunde, der virker forebyggende på "uindbudte gæster", uden på nogen måde at være aggressive.

Men det er hunde, der i hvert fald i de første år skal have foder for 500-1000 kr om måneden. Det er STORE hunde.

 

Hvis de er for store, så ville jeg nok foreslå en dansk svensk gårdhund.

 

De store hunde vil helst være udendørs når de er alene hjemme, men med adgang til læ. Gårdhunden skal selvfølgelig være inde.

 

INGEN af hundene vil kunne klare først at være alene i 8 timer, -----og derefter at være afskåret fra at være sammen med sin familie.

Forhåbentlig var det heller ikke DET du mente, da du skrev at hunden kun må være i køkken og entré. Det var vel kun når den er alene hjemme. Ikke?:oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst littlemisssunshine

Undskyld jeg gentager de andre, men HVORFOR i alverden vil man have hund, hvis den for det 1. skal være alene hjemme hele dagen og når man så kommer hjem vil man ikke gå tur med den (eller bruge andet tid på den?) og den må kun være i køkken og gang? Det kan da godt være en hund hører gårdlivet til, men det er da stadig et levende væsen, der fortjener at blive behandlet derefter. Jeg tænker virkelig stakkels hund :/

Kan slet ikke forstå, hvordan man kan have samvittighed til det.

 

Som nævnt tænker jeg også New Foundlænder (kender nogen, der havde én på et tidspunkt, den var også altid kun i udestuen, for den var jo så stor, at de ikke ville have den indenfor og de gik aldrig tur med den, den gik kun rundt i haven) og har også hørt at den er så stor at den faktisk ikke kan tåle den vilde motion? Men synes stadig ikke det er et værdigt hundeliv og hvad meningen skal være med at have hund, hvis den er så afskåret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var mig, så ville jeg fluks vælge en berner sennen. Skøn hund, og god til både landliv med dyr og til børn.

En New Foundlænder er også et godt valg. Begge er hunde, der virker forebyggende på "uindbudte gæster", uden på nogen måde at være aggressive.

Men det er hunde, der i hvert fald i de første år skal have foder for 500-1000 kr om måneden. Det er STORE hunde.

 

Hvis de er for store, så ville jeg nok foreslå en dansk svensk gårdhund.

 

De store hunde vil helst være udendørs når de er alene hjemme, men med adgang til læ. Gårdhunden skal selvfølgelig være inde.

 

INGEN af hundene vil kunne klare først at være alene i 8 timer, -----og derefter at være afskåret fra at være sammen med sin familie.

Forhåbentlig var det heller ikke DET du mente, da du skrev at hunden kun må være i køkken og entré. Det var vel kun når den er alene hjemme. Ikke?:oops:

 

Tak for dit forslag:-D

Jeg har selv foreslået en berner, da jeg selv ville vælge en sådan hvis jeg boede på landet, da de jo ikke strejfer i samme grad som en jagthund. Men det vil de ikke have pga. pelsen.

 

DESVÆRRE må den kun være i køkken+gang, også når de er hjemme. Kæresten vil ikke have at baby'en skal kravle rundt i hundehår og snavs :roll:

Min bror tror dog ikke han vil kunne lade være med at tage den med i stuen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Foreslå dem en Kangal eller Kausasisk Ovtcharka. Det er hunde som stort set er ligeglade med mennesker, og som er skabt til at være ude i al slags vejr.

De skal så bare ikke regne med at få mange gæster, og det kan også være der forsvinder en hest engang imellem ;-)

 

Hehe, det lyder som en plan, det skal nok blive sjovt når posten kommer forbi til en kop kaffe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

De er gode, tusind tak :-D

Desværre er hans kæreste hverken til at hugge eller stikke i. Hun bliver noget stram i betrækket, når min bror spørger mig til råds. Jeg prøver jo at overtale dem til enten en voksen internathund, eller en hund med stamtavle, men det synes hun bestemt ikke om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...