Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mja... men det må da være med lidt hiv og sving. :mrgreen: Jeg har faktisk også mødt en islandsk fårehund til et agilitystævne, der ikke var så meget større end Tyson - og så var hun ulvefarvet. :lun: Men de fleste er jo lidt større, Myslaen ligger da også i den lave ende højdemæssigt. :-)

 

Hun sidder da bare elegant med den ene pote støttende på styret:blink: Bagpå kan hun sagtens være:klap:

Ih, ulvefarvet er så flot!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skal jeg have? :mrgreen:

 

Aktiv - skal have stamina nok til at klare mine vandre ture (20 km. og derover om dagen i kuperet terrræn)

 

Will-to-please og førefikseret - skal kunne gå LP på eliteplan

 

Tænd og sluk knap - skal være afslappet inde og kunne tåle en uge på sofaen, hvis jeg er syg, eller får en depressiv periode

 

Velbevaret hyrdeegenskaber

 

Vagthund - skal alarmere, men ikke stå og gø til dagligt. Skal have mental pondus nok til at stå fast på sin beslutning (f.eks. hvis nogle skulle have lyst til at "besøge" mig om natten i teltet).

 

Skal hvile i sig selv - ej stresse

 

Mellemstor - stor hund (min. 45 - max 65)

 

Semilanghåret - langhåret

 

 

 

 

 

Endnu en som skal have en sheilahund:mrgreen: Bortset fra hyrdeegenskaberne (ok hun kan hyrde kaniner) så passer det vist meget godt:blink:

Så er det vel nok en skam at der ikke er en racestandard for dyret, så man kan ikke få hende igen:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Endnu en som skal have en sheilahund:mrgreen: Bortset fra hyrdeegenskaberne (ok hun kan hyrde kaniner) så passer det vist meget godt:blink:

Så er det vel nok en skam at der ikke er en racestandard for dyret, så man kan ikke få hende igen:cool:

Hvad hylen er en Sheila hund :mrgreen::confused:

 

Nu har jeg lige st¢vsuget IGEN... og Sonja, jeg skal overhovedet ikke have nogen sort noget som helst igen! Ever! :stupid: Fra nu af er det hunde der matcher tæpperne :mrgreen:

 

... da hellere sofaen :mrgreen:. Så skal jeg fandme have mig en lyserød kongepuddel, med røde sløfter i ørene og brune øjne.

 

yes, det ville passe nødenligt ind i mit hjem :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hylen er en Sheila hund :mrgreen::confused:

 

 

Ja, det er jo så sådan en som passer på jeres (din og pinpointers) beskrivelser og som ligger i min fodende:mrgreen:

 

Hvilken race der er i, er ikke sådan at vide udover noget labrador et eller andet sted:lol:

Og derfor kan hun ikke fås igen, ens skam for jeg gad godt have hende forfra og så fra hvalp af:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Mine krav

- Ikke udtalt gøende

- Minimal pelspleje

- Rolig indendørs

- Puttetrold

- Venlig overfor både mennesker og andre hunde

- Mellemstørrelse

- 1-1½ times gåtur/udendørs leg gennemsnitligt (dertil kommer mental aktivering)

 

....Mit eget valg er faldet på en whippet

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine krav

- Ikke udtalt gøende

- Minimal pelspleje

- Rolig indendørs

- Puttetrold

- Venlig overfor både mennesker og andre hunde

- Mellemstørrelse

- 1-1½ times gåtur/udendørs leg gennemsnitligt (dertil kommer mental aktivering)

 

....Mit eget valg er faldet på en whippet

 

Jeg ville også have sagt en Whippet. Jeg synes de hunde er så fantastiske :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Jeg ville også have sagt en Whippet. Jeg synes de hunde er så fantastiske :hjerte:

 

Ellers drømmer jeg lidt om en Borzoi engang - men pladsen skal lige være der. Men hold da op hvor en majestætisk basse...denne her ligner dog lidt mere en ulv klædt ud som et stort langbenet får :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jo jeg vil da gerne høre hvad man anbefaler mig mine ønsker for en hund er

 

 

stor

smuk

klog

meget aktiv

nem og træne

skal være alsidig

kan bruges til vagt og brugstræning gerne

må også gerne være børnevenlig

ingen krøller i pelsen den skal være glat og ikke sådan super kort som feks boxer

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en race ;-)

 

Lancashire Heeler Community — Home

 

EDIT: en heeler er en hyrdehund der bla. "går i haserne" på kvæget når den hyrder, der af navnet - der findes flere racer der ligner Lancashire, bla. Vestgotaspids, Corgien mfl.

 

Karina du ved ikke hvad du har gjort :genert: nu er jeg jo helt vildt forelsket i de hunde :lun: godt der er læææænge til jeg skal have hund nr.2 :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
jo jeg vil da gerne høre hvad man anbefaler mig mine ønsker for en hund er

 

 

stor

smuk

klog

meget aktiv

nem og træne

skal være alsidig

kan bruges til vagt og brugstræning gerne

må også gerne være børnevenlig

ingen krøller i pelsen den skal være glat og ikke sådan super kort som feks boxer

:mrgreen:

 

Jeg ved ikke...umiddelbart tænkte jeg rottweiler eller schæfer...men ved egentlig ikke rigtigt så meget om de er nemme og træne og sådan. Det var bare min første tanke :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

BC er netop liiiidt for lille, men altså, den arbejdsiver de ejer :ivrig: Især efter at have set Kimmi er jeg blevet tændt på borderen :lun: Bare irriterende, at de er så små!

 

Ang. BHP/IPO/PH så er det enten det, jeg træner med næste hund eller også er det lydighed på konkurrenceplan - men ved ikke hvilken jeg helst vil :vedikke:

 

Jeg kunne altså godt se Møffe sammen med en Black tri. aussie :mrgreen: En mini berner af udseene, uden at være, mini-mini i forhold til :blink:

 

Og til lydighed på konkurrence plan er det jo også et super match :mrgreen:

 

Vedr. BHP/IPO/PH, vil jeg heller ikke udelukke det med en aussie, hvis du finder den helt rigtige -hvilket så nok vil kræve temmelig meget arbejde dog, og så vil det nok også være en fordel hvis du selv har en hvis mængde erfaring med træning inden for det område hvis det skal gøres med en aussie :genert: Men helt umuligt burde det altså ikke være, efter min mening :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af dem tiltaler mig ... overhovedet. Faktisk kommer der aldrig en belgier end over min dørtærskel :fornaermet: Sorry :blink:

 

Dét passer da i hvert fald ikke nå :fornaermet: Du har da haft en Belgier over dørtærsklen :drille:

- Men det var selvfølgelig kun på visit :engel:

 

Og bortset fra det, så er jeg jo såmænd også enig, jeg skal heller ikke have flere Belgiere, jeg tør ikke at løbe an på at jeg kan være lige så heldig med temperamentet igen som ved Flica og så må jeg indrømme at jeg heller ikke syntes at Belgierne er helt så kvikke som aussien :oops::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, hvad mon jeg skal have :vedikke:

 

- Jeg ønsker en hund til lydighedstræning (og prøver) på eliteniveau.

- Og gerne agility, HVIS jeg ellers får mulighed for at dyrke det igen en gang...

- Den skal kunne og ville træne/arbejde en hel dag, hvis jeg har lyst til det.

Men samtidig skal den også kunne affinde sig med at der er dage hvor der sker nul og nix ud over en gå tur og et fodersøg, hvis jeg er syg eller bare ikke gider, uden at den kravler på væggende af den grund.

- Den skal have den berømte tænd/sluk knap, hvor den er på hele tiden når vi arbejder, men slapper af så snart jeg siger/indikere at nu er det slut.

- En hvis grad af reserverthed overfor mennekser er okay, men decideret skyhed er absolut ikke ønskværdigt.

- Den skal kunne leve i en flok med andre hunde, men behøver ikke at have særlig interesse eller ønske om at være social og aktiv med fremmede hunde, uden for vores egen flok, den skal bare kunne acceptere og håndtere at der er andre hunde omkring den.

- Den skal være førefikseret. Det må godt være lidt af en enmandshund uden det er helt overdrevet -vi er to voksne i huset, men kun én der lufter, fodre og træner :blink:

- Pelspleje på 1-2 timer om ugen er ok. Og langhårshunde fortrækkes helt klart.

- Den vil blive gået tur med gennemsnitligt 2 gange om dagen (nogle dage kan det være 3 gange og enklte dage kun 1 gang) En Morgen/formiddagstur på mellem 45min. op til omkring halvanden time, hvor det som regel forgår uden snor det meste af tiden.

Og en aften tur der svinger fra 15-45 minutter alt efter årstiden -jeg er mørkeræd, derfor er aftenturen om vinteren ikke så lang og når det er mørkt forgår det altid i snor. Om sommeren forgår noget af turen ofte uden snor.

- Træning og mental aktivering svinger helt fra en halv time om dagen (ved sygdom eller "Off-dage") og til 3-4 timer om dagen. Et gennemsnit ligger på 1½ til 2½ time om dagen.

- Jeg går hjemme permenet og alene tiden svinger lige fra slet ikke alene hjemme nogle dage, til 1-4 timer andre dage og helt op til 10 timer ganske få gange om året.

 

Jeg fortrækker og har mest erfaring med hyrdehunderacer, men Belgisk Hyrdehund eller Schæfer vil jeg ikke have...

 

Belgierne fordi jeg syntes at der er for stor risiko for mindre godt temperament, og så syntes jeg ikke at de er helt kvikke/kloge nok til lydighed på højt plan :engel:

 

Og Schæferen fordi jeg syntes at de er ret larmende, på en irreterende måde, med hylen og gøen og andre underlige, trælse lyde. Når der er en Schæfer i nærheden syntes jeg næsten altid at jeg høre den før jeg ser den :genert: Og så syntes jeg også at jeg har oplevet tildens til at de kan være ret pjevsede/pylrede.

 

Stort undskyld til Belgier og Schæfer elskere :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hva med en sheltie, eller dur de ikke til det:vedikke:

 

Sheltie har været under overvejelse og jeg har også haft en engang, men det er mange år siden. Men jeg vil bestemt ikke udelukke at jeg skal prøve sådan en igen på et tidspunkt, det er faktisk ikke så længe siden jeg overvejede det seriøst, MEN, en del shelties har tildens til skyhed og/eller at være aaalt for bløde og følsomme til mit temperament, så jeg vil skulle se mig rigtig godt for... Og derudover, syntes jeg ikke at den generelle sundhedstilstand hos sheltien så alt for positiv ud da jeg undersøgte dem lidt nærmere for ikke så længe siden, jeg syntes der er mange med CEA og meget få shelties bliver HD fotograferet, på trods af at "flere" af de få stykker der er fotograferet, rent faktisk har HD... :cry:

 

- Og så må det også godt være en hund der ligger størrelsesmæssigt ikke under omkring 12 kg. og op til ca. 30 kg. Og så bliver det en sheltie i overstørrelse hvis den skal leve op til det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne altså godt se Møffe sammen med en Black tri. aussie :mrgreen: En mini berner af udseene, uden at være, mini-mini i forhold til :blink:

 

Og til lydighed på konkurrence plan er det jo også et super match :mrgreen:

 

Vedr. BHP/IPO/PH, vil jeg heller ikke udelukke det med en aussie, hvis du finder den helt rigtige -hvilket så nok vil kræve temmelig meget arbejde dog, og så vil det nok også være en fordel hvis du selv har en hvis mængde erfaring med træning inden for det område hvis det skal gøres med en aussie :genert: Men helt umuligt burde det altså ikke være, efter min mening :engel:

 

Så tror jeg ikke, at jeg skal lægge ud med en aussie :mrgreen:

 

Altså, godt nok træne jeg lidt bidearbejde med Møffe (eller rettere, leger "bid mor i armen og hold fast!"), men altsååååå :lol:

 

Nå, hvad mon jeg skal have :vedikke:

 

- Jeg ønsker en hund til lydighedstræning (og prøver) på eliteniveau.

- Og gerne agility, HVIS jeg ellers får mulighed for at dyrke det igen en gang...

- Den skal kunne og ville træne/arbejde en hel dag, hvis jeg har lyst til det.

Men samtidig skal den også kunne affinde sig med at der er dage hvor der sker nul og nix ud over en gå tur og et fodersøg, hvis jeg er syg eller bare ikke gider, uden at den kravler på væggende af den grund.

- Den skal have den berømte tænd/sluk knap, hvor den er på hele tiden når vi arbejder, men slapper af så snart jeg siger/indikere at nu er det slut.

- En hvis grad af reserverthed overfor mennekser er okay, men decideret skyhed er absolut ikke ønskværdigt.

- Den skal kunne leve i en flok med andre hunde, men behøver ikke at have særlig interesse eller ønske om at være social og aktiv med fremmede hunde, uden for vores egen flok, den skal bare kunne acceptere og håndtere at der er andre hunde omkring den.

- Den skal være førefikseret. Det må godt være lidt af en enmandshund uden det er helt overdrevet -vi er to voksne i huset, men kun én der lufter, fodre og træner :blink:

- Pelspleje på 1-2 timer om ugen er ok. Og langhårshunde fortrækkes helt klart.

- Den vil blive gået tur med gennemsnitligt 2 gange om dagen (nogle dage kan det være 3 gange og enklte dage kun 1 gang) En Morgen/formiddagstur på mellem 45min. op til omkring halvanden time, hvor det som regel forgår uden snor det meste af tiden.

Og en aften tur der svinger fra 15-45 minutter alt efter årstiden -jeg er mørkeræd, derfor er aftenturen om vinteren ikke så lang og når det er mørkt forgår det altid i snor. Om sommeren forgår noget af turen ofte uden snor.

- Træning og mental aktivering svinger helt fra en halv time om dagen (ved sygdom eller "Off-dage") og til 3-4 timer om dagen. Et gennemsnit ligger på 1½ til 2½ time om dagen.

- Jeg går hjemme permenet og alene tiden svinger lige fra slet ikke alene hjemme nogle dage, til 1-4 timer andre dage og helt op til 10 timer ganske få gange om året.

 

Jeg fortrækker og har mest erfaring med hyrdehunderacer, men Belgisk Hyrdehund eller Schæfer vil jeg ikke have...

 

Belgierne fordi jeg syntes at der er for stor risiko for mindre godt temperament, og så syntes jeg ikke at de er helt kvikke/kloge nok til lydighed på højt plan :engel:

 

Og Schæferen fordi jeg syntes at de er ret larmende, på en irreterende måde, med hylen og gøen og andre underlige, trælse lyde. Når der er en Schæfer i nærheden syntes jeg næsten altid at jeg høre den før jeg ser den :genert: Og så syntes jeg også at jeg har oplevet tildens til at de kan være ret pjevsede/pylrede.

 

Stort undskyld til Belgier og Schæfer elskere :oops:

 

En labrador? :hmm: Eneste minus er pelsen :mrgreen: Og at den ikke just er hyrdehund :engel: Kan godt sige dig, at der er go i Karen Frosts fra Hund og Træning! Den tøs er bare på! Og der er go bag :banan:

 

Og ellers, så tænker jeg border collie - hvis de altså har den der tænd-og-sluk-knap, men det tror jeg da vidst nok at de har - for størstedelen :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...