Hop til indhold

Hvad vi hundeejere forventer af hinanden?


Gæst Pia J
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg jo ikke været her sådan i en evighed :oops: men en ting som slår mig, er at vi hundefolk har rigtig mange forventninger til hinanden, og at disse næsten altid er rettet ind efter hvilke problemer vi har med vores egen hund :hmm: ikke altid at det er efter regler, pligter og rettigheder men bare udfra vores egen mening om ting.

 

Men hvordan kan det være at vi som alle har et kæmpe hundehjerte og stor sympati herinde for folks problemer ikke tager de ting med på gåtur?

 

Nå men jeg må jo selv starte :shock: jeg er jo ikke særlig hysterisk med løse hunde, fordi min hund ikke har problemer med andre hunde. Min hund går i snor på stier, men når jeg kommer til de grønne områder får han lov at være fri.

 

Jeg synes hunde hømmer er ulækre på stier og fortorve, men når min hund løber ind og gemmer sig mellem trærene så får de lov at ligge.

 

Jeg bliver derimod pisse træt af at folks små hunde hopper op i vildskab, og at deres mennesker er ved at gå i koma over hvis Zacko næsten bare røre dem, jeg bliver sur over når en løs hund ingen ejer har med, bare er lukket ud af døren til selv luftning.

 

Hvor vil jeg hen med det jo såment bare derhen at vi alle har vidt forskellige meninger om hvad der er rigtig adfærd og hvad der er forkert set udfra vores egene holdninger, og vores egen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hmm... gider ikke skrive det samme som dig, men det ser ud til at vi har det på samme måde... dog er det en ting mere:

Jeg er dødtræt af folk med børn som nærmest råber og skriger når vi går på gaden.

"Hold nu fast i dine hunde"...

"Holde dem væk fra mit barn"... osv osv...

de kan sgi da bare selv holde deres unger i hånden og lære dem at holde hænderne ind til kroppen når man går forbi hunde på gaden, Mine er i snor og jeg lader dem ikke hoppe op eller andet med mindre folk ligefrem selv kommer hen og spørg om de må hilse på dem.

 

Ellers har jeg det som dig på samtlige punkter.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen forventninger til andre hundeejere - tager selv ansvaret for at spotte om en anden hund, kan finde på at spise Petrine eller mig, tager selv ansvaret for at hoppe uden om hømmer etc.

 

Er fuldstændigt autonom, folk med hundeskræk har jeg absolut ingen medfølelse for og skriger de, så synes Petrine de er endnu mere interessante :engel: jeg holder hende dog i snor, da jeg ved, folk med hundeskræk kan finde på at sparke.

 

Tror man bliver en anelse mindre indebrændt, hvis man generelt ikke forventer noget fra omgivelserne -:cool:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg forventer såmænd bare at den respekt jeg viser andre hunde og ejere ved at tage min hund i snor, og ikke lader den løbe i hovedet på hverken hund eller ejer bliver gengældt.

 

What he said :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer, at andre hundeejere kalder deres hund til sig og tager deres hund i snor, når man mødes steder (hvor man i øvrigt skal have snor på). Jeg har intet imod at hundene hilser på hinanden:-D, men min lille franske bulldog bliver ofte nærmest løbet over når en større hund får øje på ham og tonser hen til ham/over ham. Og jeg har ikke lyst til at slippe ham steder hvor man ikke må, for at de kan hilse på hinanden uden snor. Det er jo det vi blandt andet har hundeskovene til.

Så forventer jeg også at vi tager hensyn til hinanden, respekterer hinandens hundes forskelligheder og sidst og ikke mindst :hmm:rydder op efter vores hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg synes hunde hømmer er ulækre på stier og fortorve, men når min hund løber ind og gemmer sig mellem trærene så får de lov at ligge.

 

Jeg er egentlig ligeglad med at de er ulækre...

Men siger det lige én gang til:

 

Hjerte/lungeorm smitter lige meget, uanset om høm-høm'en ligger inde midt mellem træerne eller ude på stierne.

 

Ikke ret mange er klar over hvor frygtelig en sygdom det er, hvor let den smitter og at den snart er at finde over alt i landet.

 

Så måske det er derfor folk ikke konsekvent samler op efter deres hund? :hmm:

 

Håber og tror de fleste ville gøre det, hvis de vidste at deres hund sagtens kan være angrebet og dermed risikere at smitte samtlige hunde i området, uden at der behøver være nogen fysiske tegn på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer, at man tager de hensyn som situationen kræver. Syntes også det er det jeg oplever i de fleste tilfælde. Hvis man selv forsøger at være et godt eksempel, så smitter det.

 

I området hvor jeg går med mine hunde, syntes jeg at folk er meget large, venlige og smilende. Tit får man sig en hyggelig snak. De fleste møder man jævnlig. Ja selv kondiøbere, folk på mountainbike og andet godtfolk, vil ofte gerne sige hej til hundene.

 

Så forventer jeg selvfølgelig, at alle elsker mine hunde. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig ligeglad med at de er ulækre...

Men siger det lige én gang til:

 

Hjerte/lungeorm smitter lige meget, uanset om høm-høm'en ligger inde midt mellem træerne eller ude på stierne.

 

Ikke ret mange er klar over hvor frygtelig en sygdom det er, hvor let den smitter og at den snart er at finde over alt i landet.

 

Så måske det er derfor folk ikke konsekvent samler op efter deres hund? :hmm:

 

Håber og tror de fleste ville gøre det, hvis de vidste at deres hund sagtens kan være angrebet og dermed risikere at smitte samtlige hunde i området, uden at der behøver være nogen fysiske tegn på det.

 

Og denne kan godt tåle at blive gentaget

 

Faktisk et rigtig godt eksempel på det jeg mener, for I går rigtig meget op i det fordi I har det inde på livet, hvor vi andre som ikke rigtig ved hvad og hvordan med de der hjerte/lunge orm (håber ikke jeg er den eneste som er så dum ikke at vide meget om det:oops:) ikke tænker i de baner, slet ikke misforstå mig somom jeg ikke kan se problemet, men ingen gør jo ting for at genere andre (håber jeg da ikke ihvertfald) men hvis man ikke lige selv har tænkt på at det er et problem. damm noget rod håber i forstår mig :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer at man tager simpelt hensyn til hinanden!

 

Jeg sørger altid for at have min hund under kontrol og forvanter at andre har det samme. Jeg irriteres grænseløst over løse hunde, også selvom min egen ikke har problemer med andre hunde.

 

Jeg forventer at folk samler op, uanset hvor lorten ligger - både kva klamhedsfaktoren og hjerte/lungeorm.

 

Det er faktisk ikke ret meget synes jeg :hmm: :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk et rigtig godt eksempel på det jeg mener, for I går rigtig meget op i det fordi I har det inde på livet, hvor vi andre som ikke rigtig ved hvad og hvordan med de der hjerte/lunge orm (håber ikke jeg er den eneste som er så dum ikke at vide meget om det:oops:) ikke tænker i de baner, slet ikke misforstå mig somom jeg ikke kan se problemet, men ingen gør jo ting for at genere andre (håber jeg da ikke ihvertfald) men hvis man ikke lige selv har tænkt på at det er et problem. damm noget rod håber i forstår mig :genert:

 

Men det er jo også grunden til at vi bliver ved med at fortælle og forklarer, så I andre ogaå ser vigtigheden af altid at samle op, så I forhåbentlig kke selv står i samme situaton en dag...

 

Jeg tænkte desværre (vidste ikke) heller ikke på det før vi selv fik sygdommen ind på livet, og tænk på hvilke hunde vi måske har smittet pga. af uvidenhed :megaked:

 

Så det kan ikke gentages for tit: saml ALTID op efter din hund, så du ikke smitter andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det ville være dejligt, hvis man kunne forvente at folk samlede op efter sin hund - men en hurtig tur rundt i vores kvarter viser i hvert fald et andet billede ... Jeg føler mig jo næsten dum fordi jeg altid samler op ... Men kunne dog heller ikke drømme om at lade vær'.

 

Jeg tror ikke jeg forventer så meget ... jo at folk har styr på deres hund så den ikke kommer hen til mine uden at vi har aftalt det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Faktisk et rigtig godt eksempel på det jeg mener, for I går rigtig meget op i det fordi I har det inde på livet, hvor vi andre som ikke rigtig ved hvad og hvordan med de der hjerte/lunge orm (håber ikke jeg er den eneste som er så dum ikke at vide meget om det:oops:) ikke tænker i de baner, slet ikke misforstå mig somom jeg ikke kan se problemet, men ingen gør jo ting for at genere andre (håber jeg da ikke ihvertfald) men hvis man ikke lige selv har tænkt på at det er et problem. damm noget rod håber i forstår mig :genert:

 

Tror godt jeg forstår dig...

 

Og lige netop derfor er vi lidt fremme i skoene, for at lære folk, at det skidt smitter.

Det gør alm. orm også, omend de sjældent er livsfarlige.

Men man lære jo kun folk om det, ved at fortælle - Igen og igen og igen.

 

Det samme gør sig netop gældende for løse hunde, og jeg synes at man har et meget enkelt ansvar som hundeejer, for ikke at genere andre med sin hund.

 

Det ansvar indbære noget så enkelt som at kalde sin hund til sig (og holde den der) når der er andre i nærheden, samt at samle op.

 

Gør man de to ting, så har man taget hånd om de to ting, der oftets kan give store problemer for sig selv og andre - Det synes jeg hverken er urealistisk, eller meget at forlange af enhver hundejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg forventer absolut intet af andre hundeejere, det har jeg erfaring for ikke kan betale sig.

 

Men jeg HÅBER, at andre hundeejere vil vise hensyn til omgivelserne med alt hvad dertil hører

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg generes voldsomt over folk, der udråber dem selv til små lokale sherif'er og henvender sig til mig på unødvendig grov og ubehøvlet facon :evil: - prøv med alm. stemmeføring i stedet, så lytter jeg gerne!

 

Jeg generes voldsomt over folk der nægter at vise alm. hensyn, selv når de bliver råbt op! :evil: - prøv at vende den rundt, så kan vi alle være her!

 

Jeg er for længe siden holdt op med at forvente noget, men bliver så evig-glad når jeg bliver overrasket positivt :klap:

 

 

....nå ja, jeg er selv en helgen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst line_90

jeg har selv en lille cavalier som elsker at blive sluppet fri i hunde skove og han løber absolut ikke hen til andre hunde en dem han kender. og jeg ved godt det er lidt modsigende. men jeg hader når de store hunde tonser hen til min lille vuf når han selv er så stille. han blir jo bange! og når ejeren så bare står og råber " JA DIN HUND MÅ JO SIGE FRA HVIS HAN IKKE KAN LI DET" så bliver jeg virkelig sur. en stor labrador imod min lille cavalier han blir så bange at han bare maser sig hen til mine ben mens det store læs (undskyld mit sprog) lort bare tumler ham helt vildt.

 

 

så blir jeg sur.. man kan godt hilse stille og roligt og hvis du ser din hun tonser en anden hun ned SÅ KALD DEN TIL DIG!

 

 

hehe :) så kom man lige ud med aggresionerne :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk et rigtig godt eksempel på det jeg mener, for I går rigtig meget op i det fordi I har det inde på livet, hvor vi andre som ikke rigtig ved hvad og hvordan med de der hjerte/lunge orm (håber ikke jeg er den eneste som er så dum ikke at vide meget om det:oops:) ikke tænker i de baner, slet ikke misforstå mig somom jeg ikke kan se problemet, men ingen gør jo ting for at genere andre (håber jeg da ikke ihvertfald) men hvis man ikke lige selv har tænkt på at det er et problem. damm noget rod håber i forstår mig :genert:

 

Groa har heldigvis ikke den sygdom, men alligevel tænker jeg overdet, og samler ALTID op. Hvis man synes det er bøvlet at samle op inde mellem buskene, så må man sørge for hunden ikke kan komme ind og sætte sig der.

 

Ellers forventer jeg at andre tager deres hund i snor, lige som jeg selv gør) og så kan man afgøre om hundene skal hilse på hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk lidt overrasket over jeres svar :hmm: havde ikke troedet at det ville dreje sig mest om Hømmer og snor :shock: :blink:

 

Men igen er vi bare vildt forskellige, jeg havde troedet at det ville være noget med at vise den fornødne hensyn i de forskellige situationer, ikke altid de samme krav, hmm nå men er nok bare mig :oops: men fint at man kan lære noget nyt :5up:

 

Men som andre skriver forventer jeg egentlig ikke så meget, vender nok tit tingende om jeg forholder mig til det som jeg ved er virkeligheden, og ikke hvad man burde, har pligt til osv

 

Men noget forventer jeg altså at hvis man slipper sin hund løs kan den med andre hunde, feks ikke går ind i en hundeskov med hegn om for bare at gå med sin hund i snor og sige den kan ikke lide andre hunde til alle.

 

Jeg forventer også at jeg kan gå i fred uden at andre føler behov for at råbe af mig, og sende sure blikke :shock: og så forventer jeg vel bare at folk opføre sig med lidt alm pli :hmm:

 

Men alt i alt synes jeg bare ikke jeg oplever særlig mange problemer her hvor vi bor :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i et stykke tid nu haft brug for at trække mig tilbage fra hele det "show" om at være en kompetent og engageret hundeejer, der forventer meget af andre og det umulige af sig selv.

Jeg opdagede at jeg nogle gang glemte bare at nyde samværet med hundene på vores egne præmisser, så det bruger jeg noget tid på i øjeblikket.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja undskyld hvis jeg nu er Ot. Men da jeg gik ind for at give Pia tak, så kom jeg ind på siden hvor hun srev sit inlæg og kunne hvis jeg ville, have ændret hele teksten.

 

Men det jeg ville, var at sige, at jeg efter at have læst jeres indlæg om hjerteorm, samle op selv om lorten ligger inde mellem træerne i skoven.

Jeg troede faktisk ikke problemet var så stort.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer såmænd bare at den respekt jeg viser andre hunde og ejere ved at tage min hund i snor, og ikke lader den løbe i hovedet på hverken hund eller ejer bliver gengældt.

 

og den er jeg også med på. Jeg er nok en af dem du vil kalde "hysterisk" med løse hunde. Det irriterer mig voldsomt at folk lader deres hunde løbe løse, hvis de ikke kan kalde dem ind hvis der kommer en anden hund forbi...

 

Vi har ikke alle lyst til at hilse

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja undskyld hvis jeg nu er Ot. Men da jeg gik ind for at give Pia tak, så kom jeg ind på siden hvor hun srev sit inlæg og kunne hvis jeg ville, have ændret hele teksten.

 

Men det jeg ville, var at sige, at jeg efter at have læst jeres indlæg om hjerteorm, samle op selv om lorten ligger inde mellem træerne i skoven.

Jeg troede faktisk ikke problemet var så stort.

 

det er fordi du er moderator er mit gæt... men er du sikker på, du ikke er kommet til at trykke på "editer" ved en fejl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er da helt rigtigt....:-)

 

Det der irriterer mig mest er sexgale hanhunde der skal voldsnuse til min hund, når de hilser (og ejeren ikke fjerner ham).

 

Eller legelystne unghunde (somregel de dejlige labbere ;-)) der lægger pote på hendes ryg (vejer sådan ca det 3 dobbelte af Smilla) og ejeren siger, han skal nok holde op, når den finder ud af den har overtrådt hendes grænse. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forventer ikke ret meget af andre hundeejere men tager gerne en skideballe hvis jeg kommer til at "gå ind i" nogens hund, når den kommer stormende med 400 i timen, og hvor jeg kan se at den ikke kan nå at stoppe før den rammer min hund. Er heller ikke bleg for at stoppe en hund hvis ejeren ikke kan se at det er for voldsomt, eller at hunden har en uhensigtsmæssig adfærd overfor andre (og det behøver ikke kun være min egen det går ud over).

 

Jeg samler op de steder hvor lorten kan blive trådt i, men ellers er ræven den største "synder" i den sammenhænge (og den er der jo ikke nogen der samler op efter) og da jeg tester min hund hver 3-4 måned synes jeg faktisk at jeg er ansvarsbevidst nok til ikke at udgøre en sundhedsrisiko. Skider han i skoven får den lov til at ligge af hensyn til miljøet. Så må folk lære at der er noget der hedder hjerte-/ lungeorm og lære at undersøge deres hunde for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...