Hop til indhold

At sikre sin hund/sig selv mod hunde-overfald


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Nasty emne :oops:

 

Nogen der tænker i de baner, når i bevæger jer ud med jeres hund?

 

Hvis man ekspempelvis bor i et område, med mange løse/agressive hunde eller ejere der døjer med at holde de agressive hunde.

 

Hvad gør i så for at sikre jeres hund bedst muligt? (og nej vi flytter ikke :blink:)

 

Jeg vil godt pointere det her ikke er en muskelhunde/for-og-imod-tråd!! muskel-hunde bliver også overfaldet. Så denne her tråd bør ikke dele debatten op.

 

Det er hunde-overfald generelt. Alle racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør ikke så meget. Jeg tjekker lige en ekstra gang, inden jeg går ud af opgangsdøren, efter den aggressive hund i nabo-opgangen. Og på gåture, kommer Luna i snor og så går vi på den anden side af stien. Eller også går vi i en anden retning, hvis vi kan.

 

Men ellers gør jeg ikke noget videre. Har blot et lille ekstra øje med hvem, der bevæger sig omkring os:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Hvis vi møder en løs hund hvilket heldigvis ikke er sket endnu, ville jeg være meget opmærksomsom på den anden hunds kropssprog.

Hvis det er venligt og imødekommende får den anden hund lov til at snuse og hvis den ikke ser rar ud og ejer ikke har styr på den(har ikke oplevet) ja så ville jeg slippe ham af min, så han havde en chance for at forsvare sig selv i værste fald.

Jeg ville dog først prøve at få den anden hund til at gå væk, men det er svært at sige nøjagtigt hvad man ville gøre afhængig af situationen - der er jo også forskel på om det er en aggressiv gravhund eller en rottweiler(jeg kan godt lide rottweilere:rolleyes:)

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at det sidder i mig hver eneste dag - når jeg bevæger mig ud af døren. Efter mine hunde er blevet overfaldet et par gange af forskellige hunde så er jeg i forsvars stilling hele tiden.

Hadehundene og deres ejere bliver som regel spottet på lang afstand og så vender jeg rundt eller går en omvej om nødvendigt.

Jeg er dog ikke "bevæbnet" med noget men går ikke længere tur uden at have min mobil med mig. Jeg vælger også tidspunkter hvor jeg som regel kan forvente at jeg ikke vil møde nogle af hadehundene.

Det er noget øv at det skal være sådan - men når man har prøvet at ens hunde bliver ovefaldet og den ene gang gik det næsten ud over min søn også -ja så bliver man påvirket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg stiller mig imellem...vil hellere selv bides, men nu er jeg også en mellemstor mand, så det er ikke altid de lige vil i klinch med mig...hehe...heldigvis sker det sjældent at vi er udsat for aggressive løse hunde, selvom løse hunde er en af mine kæpheste...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi stiller os også imellem, Jeg vil hellere at det går ud over mig eller kæresten end Akira. Og nu har viså også oplevet at Akira inden for få måneder er blevet angrebet 3 gange, og spotter jeg så en af de 3 hunde det drejer sig om, går jeg en anden vej. Synes nu det værste er at 2 af dem har overfaldet andre hunde og ejerne går stadig med dem løs:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er heldigvis ikke sååå mange løse hunde her, og de fleste lokale hunde kender jeg..

Men dog bor jeg i et belastet område.

 

Jeg har lagt en slagplan. Bliver Basse overfaldet vil jeg gøre alt for at få dem skilt, og hellere at jeg blier bidt end at Basse gør.

Kan jeg ikke få den anden hund af hende, kvæler jeg den med linen.

 

Jeg har en peberspray på mig til hvis JEG blir overfaldet, den tror jeg dog ikke rigtig kan bruges til hundeslåskamp, da jeg tvivler på jeg kan ramme præcis den ene.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi beder hunden strengt og hårdt om at gå hjem mens vi holder hundene bag os (så godt som mulig). Angriber hunden ved jeg ikke hvad jeg vil gøre ud over at forsvare min egen hund. At tage Nova på armen er ikke en mulighed da hun bliver fuldstændig hysterisk hvis jeg gør det.

 

Indtil videre har det heldigvis været nok at vi har pustet os op og bedt dem skrubbe hjem. En dag på træningspladsen, hvor Dumle stod bundet af, kom der en gal schæfer fra en af de andre marker farende lige mod ham og den var ikke glad. Bjørn farede hen imod den og råbte meget strengt til den. Jeg tror da næsten han fik skræmt livet af den stakkels schæfer, men den løb ikke derhen igen :lol:

 

Jeg ved der er en risiko ved at puste sig op og råbe ad hundene, men jeg har det også sådan at jeg vil hellere det er mig der bliver angrebet end mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi møder løse hunde, holder jeg så meget afstand som jeg kan, er det ikke muligt forsøger jeg at få Karla bag mig...

 

Jeg går ikke rundt og er specielt bange for det dog... de fleste af de konflikter Karla har haft, har faktisk været med kendte hunde... hvor de har haft det fint og der så lige er et eller andet der er "kammet over"....

 

Det er glemt lige så snart det er ovre, men er jo så heller ikke et "overfald" som sådan... den slags har vi heldigvis været forskånet for...

 

Det eneste af den type vi har oplevet er en led kælling af en border, som sad i skulderen på Karla en dag hun ikke ville afgive en pind til den... men der gik ikke hul, og jeg undgår den bare...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Mimi blev jo overfaldet for 3 uger siden af en løs hund, og det gik bare så stærkt at jeg ikke kunne nå at få hende op - Heldigvis valgte overfaldshunden af smide min hund, og så kunne jeg samle hende op.

 

Ejeren til den hund som overfakdte Mimi er syge i hovedet - De går rundt med en schæfer (den som overfaldte Mimi) og en pittbull/tosablanding - Begge hunde er uden snor, ja de har sku ingen gang en snor med :stupid: Schæferen som overfaldte Mimi har tidliger overfaldet 2 andre hunde, alligevel går de rundt med de hunde løse :stupid::stupid::stupid: De ejes af et par hvor fyren er psykopatisk - Det vider sig at flere her i området har bedt dem om at holde deres hunde i snor, når de gør det truer han dem med tæsk.

 

Eftersom de stadigvæk går rundt med deres løse hunde her i området, så har jeg taget noget med mig, sådan at jeg kan forsvare mig selv og min hund, forhåbentligt - Det kommer an på hvor stærkt det går - men føler mig lidt prisgivet må jeg indrømme, aner fandme ikke hvad jeg skal gøre for hunden skal jo luftes.....tør næsten ikke sige det, men jeg håber næsten at de ender med at få en røvfuld, jeg ved i hvert fald at der er et par store stærke fyre (som også har hunde) herude som ikke tolerere den slags opførsel...Måske det er det der skal til før de får de hunde i snor??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er normalt ikke nervøs når jeg lufter Canto, men nu er han også så stor så han kan forsvare sig. Men ser jeg en løs hund komme løbende mod os, så slipper jeg altså Canto, for han flipper skråt hvis en løs hun tillader sig at løbe over mod os, hvis han er i line. Nu har jeg så ikke oplevet en aggressiv hund komme mod os, kun lalleglade unghunde som vil lege.

 

Men er ikke i tvivl om jeg ville sparke den anden hund væk hvis den angreb ham, jeg ville være skide ligeglad, så må ejeren bare få styr på sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er normalt ikke nervøs når jeg lufter Canto, men nu er han også så stor så han kan forsvare sig. Men ser jeg en løs hund komme løbende mod os, så slipper jeg altså Canto, for han flipper skråt hvis en løs hun tillader sig at løbe over mod os, hvis han er i line. Nu har jeg så ikke oplevet en aggressiv hund komme mod os, kun lalleglade unghunde som vil lege.

 

Men er ikke i tvivl om jeg ville sparke den anden hund væk hvis den angreb ham, jeg ville være skide ligeglad, så må ejeren bare få styr på sin hund.

Helt enig. Der kommer hensynet til ens egen hund altså først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker meget på det!

 

Her hvor jeg bor har vi en hund, der ligner en ruhåret hønsehund, som løber løs, sammen med sin ejer vel at mærke, men de kan ikke styre den :???:

Den har en gang overfusset Ronja helt vildt, lige siden har hun været ræd for den hund og et par gamle labber der bor her, fordi de har de der grå hår i hovedet.

Min farfar har også prøvet at gå med Ronja engang, hvor den der hønsehund gik forbi i snor, ejeren kunne næsten ikke holde den. :???:

 

Så bor her også en hvid muskelhund som ejeren ikke holder styr på, og bare lader løbe ud på vejen. :???:

 

Aner ikke hvad jeg ville gøre, hvis det blev alvorligt en dag.

Måske tage Ronja op og så smadre den anden hund så godt man nu kan :oops:

Har hvertfald tænkt på at sparke den, så den lige er "væk" et øjeblik.

 

Kan man ikke gå til nogt hundeselvforsvar? :mrgreen::engel::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ikke gå til nogt hundeselvforsvar? :mrgreen::engel::hmm:

 

Var slet ikke nogen tosset ide.

 

Er lidt bekymret over hvor mange, der tror man bare sådan lige sparker / slår en angriber - har oplevet et par gange, hvor en tændt hund angriber, og har på fornemmelsen, den ikke ville reagere om så man havde stukket den med kniv.

 

Fx til lurecoursing, to ridgeback'er fik begge flået mundkurven af og gik på hinanden, begge's ejer kastede sig over dem, sparkede, rev, flåede ( og det var fuldvoksne mænd i størrelse dogfather). De stoppede da den ene blev wrestlet til jorden af en kvinde med vægt bag :oops:, men slag var de fløjtende ligeglade med, selvom der blev sparket igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

På ferie i Portugal var der en lille håndfuld løse hunde i vores bydel, hvis der var en der virkede interesseret i at komme hen til Guincho, gik en af os frem og viftede et par gange med armene langt ude fra kroppen, det fik den nysgerrige væk.

 

Her hjemme ser vi kun løse hunde på det grønne område for enden af vores vej, hvor der er en stor fodboldbane og safalterede stier. Her kan man spotte løse hunde på afstand, og langt de fleste hundeejere sætter line på deres hund når de får øje på os. Dem der ikke gør, går vi i en stor bue udenom.

 

Men hvis er pludselig stod en stor vred frådende hund foran os, ved jeg faktisk ikke hvad jeg ville gøre, for jeg har aldrig været i situationen.

 

Og jeg ved egentlig heller ikke hvad det rigtigste vil være at gøre. Så jeg lytter med her i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam noget jeg tænker på HVER gang jeg lufter hund hjemme ved de gamle..

der trasker nemlig en stor blandingshund (noget schæfer/lab miks) som er meget uligevægtig oppe i hovedet... og den er stor som bare :shock:

 

jeg stiller mig ganske enkelt i mellem de gange den er kommet frem! Den kommer altid løbende, gøende og med gebisset først! (ingen vil stå ved ejerskabet på hunden :stupid: )

Jeg har nu flere gange "afværget" og fået den hund væk... Jeg ligger "min" hund dæk, og puster mig så op! brede skuldrene, råber og skriger (blafrer lidt med armne for at virke større) og hver gang med samme resultat!

Den store hanhund stopper 3 meter fra mig, knurrer og lusker så væk!

 

men ellers har jeg sjældent mødt problemer overhovedet, og tænker kun på den ene hund, når jeg lufter hende... Jeg tænker mest over det når det er mørkt - frygter, at jeg ikke når at få mig pustet op, før den er helt henne ved os en aften :???:

men ok, det er ikke mange hunde ellers der vil angribe en stor hund som vores grosser münsterländer :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Det er ikke noget jeg som sådan tænker over når jeg er ude med hunde - hvadenten om det var mine egne eller Dino (Jack Russel Terrier) som jeg ofte lufter nu. Men jeg er dog altid opmærksom når vi møder nye hunde - uanset om der er ejer med eller ej. De gange jeg har oplevet noget som kunne være begyndende til en større konflikt / overfald har jeg gået i mellem hundene - fået mine hunde om bag mig og derved spærret vejen for den fremmede hund.

Da Sitto prøvede på at overfalde en Labrador bla. og det endte med at Labben fik fat i Sittos hoved i stedet for, der skal jeg være glad for at Labbens ejer havde sin hund i snor og derved kunne holde den tilbage og få Sitto skubbet væk med en fod!

 

Men det er rigtig, tror også langt fra at spark og slåen virker. Et eksempel her fra byen med en hund som rev sig løs fra hundekrogen ved supermarkedet og angreb en hund ude på fortorvet som en lille 10-årig pige gik med, der prøvede flere at få dem skilt ad med slåen og sparken - men der kom først en reaktion da pizzaejer kom styrtende ud med en kæmpe spand kold vand som blev hældt over hundene - SÅ kunne hunden som angreb finde ud af at give slip! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
(...)Jeg ved der er en risiko ved at puste sig op og råbe ad hundene, men jeg har det også sådan at jeg vil hellere det er mig der bliver angrebet end mine hunde.

 

Jeg gør det samme! Har aldrig oplevet at en fremmed hund har fået fat i en jeg gik med, men hvis der kommer en løs hund rendende med uhensigtsmæssig attitude, så råber jeg af den, og holder armene lidt ud fra kroppen mens jeg går hen i mod den og glor på den (er jo ikke så stor, så må fake farlighed).

Hvis jeg gik med en lille hund, tror jeg helst ikke jeg ville tage den op, da jeg tror det har en uheldig effekt, og ens eget kropssprog også bliver meget vigende, mens jeg forestiller mig det kunne risikere at gøre den anden hund mere opsat på at æde den lille, som hvis man svingede med en dummy, for at undgå hunden skulle nå den. Desuden kan jeg ikke se hvordan det skulle forhindre den anden i at bide min hund, med mindre det var en aggressiv gravhund, da jeg forestiller mig de fleste hunde kender til kunsten at stille sig på bagben/hoppe.. Så ville jeg hellere stille mig imellem og råbe :mrgreen:

Hvis dræberhunden først havde fået fat i min, så er det nok svært at sige hvordan jeg ville reagere, men synes den med at kvæle med snoren var god, hvis man altså kunne nå det hvilket jeg har svært ved at forestille mig.. Havde jeg en peberspray ved hånden, havde jeg ikke brugt tid på at sigte, så havde jeg tømt hele dåsen ud over dem begge, hvis det var eneste mulighed. Det er trods alt sværere at bide hvis man ikke kan se..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Efter hvad politiet udtalte i den ene udsendelse på station2, så virker peberspray ikke på hundene...

 

Tænker ikke meget overfald i det daglige, skulle det ske, ja så må vi se hvad der sker

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm...vi har været "udsat" det lyder så offeragtigt, for mange løse hunde, herude hvor vi bor, der er kommet løbende snerrende hen imod Victor og mig, og det har givet nogle grimme oplevelser, og mange daglige trælse hvor vi bare møde hunde der kommer gående tur med sig selv?:???:

 

I starten da jeg gik ture med Victor tænkte jeg aldrig i de her baner, og var rigtig peaceloving, indtil han blev tromlet ned af et par løse hunde, 2 episoder, der bare kom out of nowhere, og en måtte jeg sparke væk :oops: fordi Victor lå under den og skreg og jeg ikke fattede et hak af hvad der skete, så jeg handlede i panik, og denne her hund var i labrador-størrelse, hvis den trådte på Victor, så kunne den jo forette rimelig stor skade. Så den fik et par spark i rumpen. Victor vejer trods alt kun 2,9 kg så der skal ikke meget til at kvase ham.

 

Den ene hund er så en genganger, og den har ejerne så ikke styr på, det er en lille jagthund af en art, münsterländer tror jeg nok, men hver gang den ser Victor og mig så suser den efter os:shock: Sidst vi så den var jeg kontrolleret nok til, først at sende Victor bag mig (han flipper skrot bingo hvis jeg tager ham op, og det vil kun optrappe konflikten, hvis vi står overfor en virkelig farlig/agressiv hund), og så at råbe af den at den skulle gå sin vej. Det gjorde den så heldigvis...pyha...og så løb den ind i sin have, hvor jeg så gav ejerne et møgfald over at deres hund igen igen var løs :evil: og om ikke det var en idé at få hegnet den have? :vedikke:

 

Det er et mirakel at Victor stadig foretrækker at hænge ud med store hunde efter de oplevelser.

 

Nå, men jeg har altså oprustet. Jeg går med 'noget' i tilfælde af at jeg skulle ende i en situation de kom ud af kontrol. Jeg kan jo ikke bruge finten med at slippe Victor løs så han kan forsvare sig selv, han kan jo ikke forsvare sig selv overfor andre hunde, end dem i hans egen vægtklasse, og det er ikke dem der render løse, ikke her hvor vi bor.

 

Derudover er jeg meget bekymret når min kæreste går med Victor, for han kan ikke kende hundene fra hinanden. Han kan ikke kende forskel på hunderacer, og han holder ikke afstand nok, når han passerer andre hunde. Jeg mener at hundemøder skal være iorden med begge parter, og vores sti-systen er delt op med gangsti og cykelsti, og jeg vælger altid at gå på den ene side, og hvis der komme en hund så gå over på den anden side, alt afhængig af de signaler hundene sender til hinanden, og om ejeren virker interesseret i at de skal mødes, og først om fremmest Victors reaktion, for hvis Victor kan finde på at lave udfald, kan det jo også trigge noget i den anden hund.

 

Der synes jeg min kæreste alt for tit kommer hjem og fortæller om at Vic har lavet udfald, eller den anden hund har, hvilket efter min alt for kritiske mening, tit handler om at han ikke grovsorterer nok i , hvem Vic skal hilse på. Så jeg frygter at han en dag kommer hjem, og Vic er blevet bidt. Men han er også blever påtvunget "oprustning" af mig :oops:, så jeg :x: fingre for den dag aldrig oprinder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville da være dejligt, hvis det var nok, "bare" at puste sig op og skræmme den anden hund væk, men tror desværre ikke det er nok, hvis den anden hund virkelig har sat sig for at den skal altså gnave lidt i din hund ???

Jeg kan komme med et eksempel, i sidste uge blev min mor's søster overfaldet af en hund, hun havde fået besøg af deres 3 søster, de går så en tur med deres hund (det en lille en, kan ikke huske hvilken rase) men de går og snakker, pludselig kommer der en stor Schæferhan springende ud fra en have, den var godt nok indhegnet, men døren var ikke lukket ordentlig i, men de starter også med at råbe af hunden som kommer tættere og tættere på, uden nogen effekt, derfor vælger hun at tage sin hund op i favnen, vender sig med ryggen mod schæferen, i håbet om den så ville stoppe op, men det gjorde den ikke, den sætter af og rammer med forbenene på hendes skuldre bagfra, hvilket gør hun snubler, men får trukket sin hund ind under sig, hvorefter schæferen med begge poter, graver efter hendes hund, på siden af hendes ansigt, mens den bider/gnaver i hendes nakke, endelig får hendes søster fat i hundens halsbånd og kan trække den af, samtidig kommer ejeren af schæferen ud og ser hvad der er sket, han kører søsteren med bidsår på sygehuset, men det viser sig at det ikke er første gang, det er ældre mennesker der ejer hunden, hvorfor har de ikke skilt sig af med den hund første gange den angreb??

Det syndes jeg ikke er forsvarligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sammar
Efter hvad politiet udtalte i den ene udsendelse på station2, så virker peberspray ikke på hundene...

 

Ow, dét tror jeg nok det gør! Nu har jeg ikke lige set programmet, kan godt være det ikke stopper en arrig hund som er helt kørt op men virker, altså fysisk, det gør det altså.

Har selv prøvet det på et menneske godt nok (en ven, og jeg fik lov;-)) og jeg ved at selvom det måske ikke virker sådan at hunden nødvendigvis slipper, så gør det at den ikke kan se, hvis man rammer den i hovedet.

 

Der står ellers også masser om det på nettet, hvis man overvejer at anskaffe sig sådan en, synes jeg man skal læse lidt og helst også prøve den af (ikke nødvendigvis på nogen, men bare for at få en fornemmelse af hvordan den virker og hvordan strålen er).

 

"personen rammes i panden, hvilket forårsager akut øjenkrampe og dermed midlertidig blindhed i omkring 1 time."

Peberspray - Wikipedia, den frie encyklopædi

 

Her en lille film fra youtube hvor en hund er blevet sprayet:

[media]http://www.youtube.com/watch?v=7d1ioYjIxhs[/media]

-Og som man nok kan se, så virker det altså, og selvom det måske ikke instant får hunden til at slippe, så er jeg overbevist om det kun kan komme ud til ens fordel hvis dyret ikke kan se.. Eller endnu bedre, så tror jeg det kunne have god effekt, hvis man nåede at ramme, inden hunden nåede hen til ens egen hund ("Pebersprayen virker på 6–7 meters afstand").

 

Det er selvfølgelig ulovligt, og hvis man bliver taget med en giver det vist 500 kr i bøde. Jeg tror også det er derfor de i station2 har sagt det ikke virker, for at modvirke at alle de mennesker som render rundt og er bange for hunde skal anskaffe sig en, de samarbejder jo tæt med politiet, og folk ved jo godt de kan hentes i alle de store butikker, 500 meter over på den tyske side af grænsen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville da være dejligt, hvis det var nok, "bare" at puste sig op og skræmme den anden hund væk, men tror desværre ikke det er nok, hvis den anden hund virkelig har sat sig for at den skal altså gnave lidt i din hund ???

Jeg kan komme med et eksempel, i sidste uge blev min mor's søster overfaldet af en hund, hun havde fået besøg af deres 3 søster, de går så en tur med deres hund (det en lille en, kan ikke huske hvilken rase) men de går og snakker, pludselig kommer der en stor Schæferhan springende ud fra en have, den var godt nok indhegnet, men døren var ikke lukket ordentlig i, men de starter også med at råbe af hunden som kommer tættere og tættere på, uden nogen effekt, derfor vælger hun at tage sin hund op i favnen, vender sig med ryggen mod schæferen, i håbet om den så ville stoppe op, men det gjorde den ikke, den sætter af og rammer med forbenene på hendes skuldre bagfra, hvilket gør hun snubler, men får trukket sin hund ind under sig, hvorefter schæferen med begge poter, graver efter hendes hund, på siden af hendes ansigt, mens den bider/gnaver i hendes nakke, endelig får hendes søster fat i hundens halsbånd og kan trække den af, samtidig kommer ejeren af schæferen ud og ser hvad der er sket, han kører søsteren med bidsår på sygehuset, men det viser sig at det ikke er første gang, det er ældre mennesker der ejer hunden, hvorfor har de ikke skilt sig af med den hund første gange den angreb??

Det syndes jeg ikke er forsvarligt.

 

Nej, jeg tror heller ikke det virker hvis hunden virkelig vil dræbe, men er det tilfældet må jeg bare tage kampen op. Den ene gang jeg har prøvet det ikke virkede var på træningspladsen. En ung newfoundlænder styrtede hen over Nova og var fuldstændig ligeglad med at jeg pustede mig op og råbte ad den. Den var heldigvis alligevel ikke helt så selvsikker endnu, så den stilte sig kun over hende og brummede og viste tænder. Her kastede jeg mig over den, tog den om halsen og flåede den væk. Det er nok langt fra det smarteste at gøre (undrede mig også noget over min handling efterfølgende), men det virkede og den nærmede sig ikke igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...