Lonny Skrevet Maj 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Maj 31, 2010 Jeg har lige læst et spørgsmål angående om det er ok at lave fodersøg med sin hund på offentlige områder. TS har lavet fodersøg med sin hund, en anden løs hund kommer hen til hendes hund, hendes hund knurrer af denne fremmede hund, hvorefter den trækker sig lidt tilbage. Men den fremmede hund bliver ved med at cirkle om hunden der er i gang med fodersøg, hvorefter at TS's hund viser tænder. På intet tidspunkt farer TS's hund frem, den nøjes med at knurrer og vise tænder, og går tilbage til sit foder så snart at den fremmede hund trækker lidt væk. Ejeren af den fremmede hund kan under dette forløb ikke kalde sin hund til sig, men bliver alligevel lidt fornærmede over at TS's hund har tilladt sig at knurre og vise tænder af deres hund. Der er forskellige udmeldinger til TS, men flertallet går på at man slet ikke bør lave fodersøg på offentlige steder, da det jo kun er naturligt at folk ikke kan kalde deres hunde til sig når der ligger mad spredt ud på græsplænen. Hvad mener du? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Mine madglade cockerer ville alle tro at det var lavet for netop deres skyld, og jeg tror ikke at de kom ved indkald. Der ville gå konkurrence i at finde mest. Nogle lægger også andre spor lige ved P pladser og bliver så skidesure over at andre hundejerer går igennem dette areal. Hvordan skulle man vide, at de lagde spor for en time siden, Det kan jo ikke ses.??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg synes ikke, det er nogen undskyldning, at der ligger mad på græsplænen. Selvfølgelig kan man godt komme ud for, at ens hund er mere interesseret i maden end i at komme, men så kan man vel hente hunden. Jeg synes i hvert fald ikke man kan tillade sig at blive sur over at en fremmed hund vil have maden for sig selv. Og jeg kunne da også godt selv finde på at lave et fodersøg i hundeskoven eller lignende. Jeg har ikke rigtig andre muligheder, så længe jeg bor i lejlighed - i hvert fald ikke hvis det skal foregå udenfor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Mine madglade cockerer ville alle tro at det var lavet for netop deres skyld, og jeg tror ikke at de kom ved indkald. Der ville gå konkurrence i at finde mest.Nogle lægger også andre spor lige ved P pladser og bliver så skidesure over at andre hundejerer går igennem dette areal. Hvordan skulle man vide, at de lagde spor for en time siden, Det kan jo ikke ses.??? Men nu var det her jo ikke et spor, og ejeren af hunden der lavede fodersøg sad lige ved siden af hunden, så det var ikke fordi at folk blev skældt ud over at gå hen over et spor, da de så også ville være gået hen over hunden Men du svarede ikke på om det var ok at lave fodersøg på et offentligt område? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg laver glad og gerne fodersøg nede på eng-mosen (har ikke nogen have), jeg gør det selvfølgelig så vidt muligt når ingen andre er i nærheden, men skulle det ske at der kom en hund forbi så klare vi nok også det. Nu har Misja så heller ikke noget mad-forsvar, havde hun det, ville jeg nok være meget påpasselig med hvor jeg gjorde den slags. Skulle en ejer være i nærheden med sin hund, ville jeg klart nok råbe vedkommende an og "advare" men jeg kan ikke se hvorfor nogen skulle blive sure - det er jo offentlig grund Vi har også nogle der lægger spor herude, de gør det som regel tidlig søndag og ude på markerne hvor andre ikke naturligt går. En gang er jeg kommet til at gå med Misja hen over et mad-spor, men de blev ikke sure vi grinede alle bare over det lidt og jeg kaldte selvfølgelig Misja til mig (hun havde nået at hapse lidt rundt i sporet) og vi skyndte os videre :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Fie får tit "mad" på græsset i i parken og der er ingen problemer, hun deler gerne Havde jeg en hund der ikke gjorde dette, så ville jeg finde et område hvor jeg var mere eller mindre sikker på at kunne være i fred, ser ingen grund til hunden kommer i slagsmål over et fodersøg... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alt4Victor Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg synes det er irriterrende at folk smider hundemad rundt omkring, selvom jeg opdrager Vic så godt jeg kan til ikke at samle noget op, så har jeg før set ham samle en Frolic eller andet det lige skreg til himlen op, hvor jeg død og pine nåede at få den ud af hans mund (det er sikkert ikke det Lonny laver fodersøg med :blink:), men nej. Jeg har en hund der søger 24/7 og jeg er ikke fan af det, pga. hans sarte mave. Kan self. sagtens følge dem der ikke har have selv, de kan lave søge-leg i... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 For mig gør det ikke noget folk laver fodersøg (til hunden) på offentlige steder. Jeg gør det dog ikke selv da jeg ikke vil sætte Groa i en situation hvor en fremmed hund gør krav på hendes mad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg laver foder søgning med både Chili og Caia ude i det offentlige - Vi har nemlig ingen have. ( Vi har en fælleshave, som bruges fra tid til anden dog) Det er deres hundemad de søger efter, og det er på områder hvor vi mere eller mindre er alene. Jeg ville ikke blive sur hvis der kommer en hund hen, sådan er det. Dog er det endnu aldrig sket. Det bedste sted at søge er dog når vi er i skoven - Der er begge hunde heeeelt vilde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg syntes at man skal huske at foder der ikke bliver spist op, tiltrækker rotter! Men alt efter hvor mn laver fodersøget jo :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg syntes det er ok. Nok ikke lige i en hundeskov, men steder hvor man skal holde hunden i snor kan jeg ikke se det store problem i det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Maj 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Som i den anden tråd, så kan jeg også her se at der er delte meninger om tingene Personligt kunne jeg godt finde på at lave fodersøg med Luna et offentlig sted, men jeg ville så vælge et sted hvor jeg ikke forventede at møde andre hunde, men man kan jo altid være uheldig ligegyldigt hvor godt man planlægger det. Jeg kan godt se problemet med at lave fodersøg i en hundeskov hvor alle hunde er løse, mad og legetøj er jo altid en god grobund for uvenskaber... Men ellers så syntes jeg at det er ok at lave fodersøg i det offentlige rum, men jeg syntes også at det er spændende at høre fra dem der ikke syntes det er ok, især når det bliver begrundet, da der da er kommet nogle ting frem jeg slet ikke havde tænkt over :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 I de 11 år jeg boede i lejlighed med Rasmus og Trille fik de dagligt fodersøg på offentlige arealer. De værste konkurrenter var fuglene Hvis man har en skarpt ressourceforsvarende hund, synes jeg at man skal tilbyde fodersøg på ikke befærdede steder. Det er ikke rimeligt at ens hund kommer i den situation at den skal forsvare sin ret til maden overfor en anden hund. Det er heller ikke rimeligt, at den fremmede hund måske kommer til en skade pga. min ressourceforsvarende hund. Man skal kunne kalde sin hund til sig - og bør gøre det. Det var tre vinkler på sagen. Jeg vil til enhver tid give Pelle fodersøg offentlige steder, men jeg sørger for at tilbyde det steder, hvor der er overblik og på tidspunkter hvor det ikke myldrer med hunde. Hvos Priceman var her, ville han kalde det for "rettidig omhu" Jeg tror ikke jeg kunne forestille mig at tilbyde et stort fodersøg på fritløbsområdet i Søndermarken for eksempel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg syntes at man skal huske at foder der ikke bliver spist op, tiltrækker rotter! Men alt efter hvor mn laver fodersøget jo :blink: Foder der ikke bliver spist af hunde bliver taget af fuglene, det er min erfaring. Jeg kan også se det her i haven, hvis Pelle ikke har gidet tage sit tørfoder. Der går kun et øjeblik så er krager og skader i fuld gang. Og i vinter kom mågerne også på togt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Foder der ikke bliver spist af hunde bliver taget af fuglene, det er min erfaring. Jeg kan også se det her i haven, hvis Pelle ikke har gidet tage sit tørfoder. Der går kun et øjeblik så er krager og skader i fuld gang. Og i vinter kom mågerne også på togt.. Her er det også fuglene som tager de sørgelige rester, de venter dog til fugledræberen er inden bag lås og slå Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg kan også finde på at lave fodersøg i det offentlige rum - men altid langt fra andre. Jeg kunne ikke drømme om at lave fodersøg et sted, hvor der jævntligt kommer andre hunde - for selvom Jacki kan dele, er det ikke sikkert, at den anden hund kan og den risiko vil jeg ikke udsætte min hund for:!: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg har et par gode eksempler på Misjas største og værste konkurrenter, ud over det, er jeg enig med jer andre - det gælder selvfølgelig om omtanke og hensyn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Renésj Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Binka, Misja, Luna og Fie hygger sig med godbidderne Tøserne søger godbidder - HundeGalleri.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Helt ok med fodersøg for mig - man må bare regne med at Petrine spiser med Nu skal jeg ikke hænge Ninjamor ud, men vi har en udmærket træner som lader sin taske stå åben i en park, hvor løse hunde vælter rundt, jeg synes nogle gange folk er meget naive sådan lidt 'jeg laver fodersøg med min hund / stiller min taske med interessant indhold og det er MIT, så alle andre holder selvfølgelig afstand' svarer lidt til at smide 1000 kr på fortovet og stå ved siden af, så kan alle vel se det er mine penge og lader dem ligge når mad ligger i parken, så er det alles (hvis man spørger Petrine og 117 andre fritløbende) Men har ikke tænkt på stakkels Victor, det vil jeg gøre i fremtiden! For der ligger godt nok meget guf i vores park 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Alt4Victor Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Hvis bare alle smed Ziwipeak, Acana, Golden Eagle og den slags så var den hellige gral vel forvaret for lille Vics mave I skal bare smide noget med en masse "kø" i Hilsen Vic (der lige har lært at bruge computeren...) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg har intet imod fodersøg på offentlige steder. Bruger det selv ofte, hvis jeg lige skal holde Møffe opmærksomhed på den lette måde væk fra en anden hund eller hvis han lige trænger til at falde lidt ned for eksempel. Han har intet ressourceforsvar og ligesom for Karina, er vores største konkurrent også kragerne - vores to gode venner - altid de samme to Og det er 100% egen skyld, fordi jeg har kastet godbidder til dem, syntes det var lidt hyggeligt, at de fulgtes med mig og så er det alle tiders anti-jagt-træning! Godt nok er Møffe en berner, som teoretisk set intet jagtinstinkt burde eje, meeeen, én ting er teori, en anden er praksis Hmmm, har aldrig haft brug for at tage hensyn til andre hunde... De har aldrig været der, når jeg har kastet et "større" søg... Og skulle de være kommet, så er det ikke på grund af fodersøget, så langt væk dufter det trods alt ikke Og så må ejeren knagenmig tage ansvar for egen hund og hente den, når vedkommende nu ikke kunne holde den væk, hvis det er et problem med fodersøget. Tjekker altid efter, om Møffe har fået det hele (så vidt det er mig muligt, fordi jeg ved, at der er hunde, der er voldsomt allergiske). Og ellers, ja, så er kragerne der da heldigvis, helt klar og parat Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2010 Helt ok med fodersøg for mig - man må bare regne med at Petrine spiser med Nu skal jeg ikke hænge Ninjamor ud, men vi har en udmærket træner som lader sin taske stå åben i en park, hvor løse hunde vælter rundt, jeg synes nogle gange folk er meget naive sådan lidt 'jeg laver fodersøg med min hund / stiller min taske med interessant indhold og det er MIT, så alle andre holder selvfølgelig afstand' svarer lidt til at smide 1000 kr på fortovet og stå ved siden af, så kan alle vel se det er mine penge og lader dem ligge når mad ligger i parken, så er det alles (hvis man spørger Petrine og 117 andre fritløbende) Men har ikke tænkt på stakkels Victor, det vil jeg gøre i fremtiden! For der ligger godt nok meget guf i vores park Nu gjorde du det så alligevel og den vil jeg da gerne svare på! Når man gør sådan noget et offentligt sted, må man forvente at andre hunde bliver tiltrukket. Og det ser vi jo gang på gang at de gør i Søndermarken, altså bliver tiltrukket af vores hunde og jeres godbidder. Det jeg blev irriteret over den dag hunden tog noget fra min taske, var ikke så meget at den gjorde dette, som at den (og andre hunde) bare får lov at spurte frit rundt totalt ude af syne pga. buskads og træer. Det synes jeg er uansvarligt, fritløbsområde eller ej og det var det jeg ville ytre overfor hundens ejer. Hundeejerne som ikke kan se deres hunde aner ikke hvad de render ind i eller opsøger og hundene kan ikke læse skilte der siger at fritløbsområdet slutter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2010 Hvis jeg havde en hund med foderemneallergi, ville jeg se det som mit ansvar at holde den væk fra det der kunne være af risiko for den at spise. Ligesom jeg lærer min hund ikke at gå på eventyr efter henkastet mad i vores lille skov, hvor der lige op af afholdes kræmmermarked hver weekend fra 1. maj til 1. oktober. Det er ikke småting af mad og andre unævnelige og ulækre efterladenskaber som hunde finder interessante at snaske i der bliver efterladt i underskoven hver weekend Men det er en glimrende mulighed for at få trænet på skidtet. Jeg må indrømme, at min hensyntagen til andre hunde og deres ejere ikke går så langt som at undlade søg pga andres allergihunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2010 Jeg laver ofte fordersøg ude, men ikke hvis jeg går sammen med andre hunde. Jeg gør det kun på en stor mark hvor jeg kan se om der kommer nogen, og jeg smider en lille håndfuld ad gangen, og går såvidere mens hundene søger... deet giver et dejligt naturligt indkald når de er færdige, de ved nemlig at de skal indhente mig før er blive smidt en ny håndfuld Charles, som ellers forsvarer mad og godbider med en dyb og heftig knurren, ser ikke fodersøget som "hans", og deler fint med Indy. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2010 Alt med måde ikke? Jeg gør det kun mindre potioner med cujo på "offentlige" steder (så han kan nå imens han er i snor og ejg ikke skal bevæge mig) eller steder hvor vi er uforstyrret (som den fodbold bane i tråden fra i går)... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts