Hop til indhold

Hunde og pinde....


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Pyha, det kan gå rigtig galt med pinde... Vi har haft et tilfælde i familien, og af den grund har ingen af mine hunde nogensinde lært at lege med pinde - og de har heller ikke opdaget dem af sig selv. Vi har jo så mange forskellige slags legetøj, der er designet til at hunden ikke kommer til skade, så skal der endelig kastes med noget så bli'r det med legetøjet! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli

Det kan godt være det er usandsynligt der sker noget - Men der skete noget med Bamse og efter én gang at have måtte slæbe en styrtblødende hund hjem, efter et uheldigt møde med en pind, så er pindelege forbudt her i huset.

 

Vi slap billigt, med flydende mad, en masse opkast pga. blodet han havde slugt og en meget ynkelig hund. Men et par cm. mere til siden og så var det gået helt galt.

 

Har 3-4 gange måtte hive pinde ud af munden på ham, hvor han skreg og skreg, fordi de havde sat sig på tværs mellem tænderne på ham.

 

Så det er hel slut med pinde for minde hunde - Så længe jeg har en så overgearet hund, der absolut ikke kan styre en pind, så tør jeg ikke andet.

 

Men man kan få så meget andet godt legetøj og mange andre gode ting at gnave i, så betyder det intet at skifte pindene ud med noget der ikke giver en blødende hund.

 

Hvad andre gør må vil jeg ikke blande mig i - Bare de ikke kaster med pinde hjemme hos mig ;-)

Men synes bare det er sådan en nem risiko at komme udenom, uden det betyder noget for nogens livskvalitet og jeg tvivler på livet bliver kedeligere for nogen ved at undgå den risiko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desværre ikke læse engelsk, så kan ikke snakke med om hvad der står i teksten.

 

Men kan da forstår det handler om pinde og at hunde kan komme til skade ved leg med pinde.

 

Teitur ELSKER pinde og både at hente dem og tygge i dem og ved vandet at svømme ud efter dem. Han er da heldigvis aldrig kommet til skade med alle de pinde gennem tiden, har da tænkt lidt af og til at det kan være farligt, mest at få splinter ned i halsen og maven.

 

Men har to gange måtte redde ham fra at blive kvalt af et tyggeben, så jeg tør aldrig give nogen af mine hunde tyggeben uden opsyn. De får kun lov at tygge feks i stuen mens jeg er ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pinde er til at lave bål af :mrgreen:

 

Dummyen er opfundet og ja pinde er forbudt for minde spaniels

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

 

 

Grunden til at jeg bruger pinde og ikke bolde og dummys, det er at jeg så kan købe mig fattig i begge dele, min hund er super god til at appotere, men en klovn til at aflevere :stupid: og det er ikke sjælden han gemmer det i kratværk, eller glemmer det ude i vandet eller løber langt væk med det og gemmer det.

 

og får vi på mirakuløsvis en bold med tilbage, så har jeg en hund der slet ikke kan gå normalt hele vejen hjem, fordi han ved jeg har bolden i lommen. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har af flere grunde aldrig ladet mine hunde lege med pinde.

 

Mine hunde har hver et stykke legetøj som de vil gå gennem ild og vand for.

Tinka (min gamle hund) har en gris som hun indimellem finder frem når hun synes der skal leges, det er så også det eneste hun rigtig gider lege med.

Santa vier sit liv til tennisbolde. Hun kan finde på at have den med på tur og så gå med den i munden hele vejen (også selvom vi går to timer), af samme årsag er det meget sjældent hun rent faktisk får lov til at have den med :)

 

Ang. pinde har jeg haft en veninde der kastede pind til sin hund. Pinden satte sig fast i jorden og da hunden kom løbende gik pinden igennem bugen på den. Hunden overlevede heldigvis !

Derudover har jeg hørt om mange hunde der har tygget pindene i stykker og får splinter i tandkødet og ned gennem spiserøret.

 

Når mine to begynder at lege ude i skoven får de indimellem fat i en pind og leger "trækkeleg" med hinanden. Her tager jeg konsekvent pinden fra dem og giver dem noget andet at tænke på.

Det kan godt være at risikoen er 1:1000000 men jeg vil hellere være på den sikre side :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at jeg bruger pinde og ikke bolde og dummys, det er at jeg så kan købe mig fattig i begge dele, min hund er super god til at appotere, men en klovn til at aflevere :stupid: og det er ikke sjælden han gemmer det i kratværk, eller glemmer det ude i vandet eller løber langt væk med det og gemmer det.

 

og får vi på mirakuløsvis en bold med tilbage, så har jeg en hund der slet ikke kan gå normalt hele vejen hjem, fordi han ved jeg har bolden i lommen. :genert:

 

Ja desværre er der mange spaniels som ikke kan/vil aflevere, som regel på grund af forkert træning som hvalp. Men intet er umuligt og det er aldrig for sent :-D

Ud over risikoen ved skader med pinde, er det faktisk sådan at jeg aldrig lader mine hunde løbe efter noget kastet uden de først har siddet stille og givet kontakt.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke tænkt over hvor farligt det kunne være at lege med pinde :genert:

 

Min Kiki er fuldstændig pinde og bold tosset og vil så gerne finde pinde/træer på sin tur, og hun er 8 år nu og 7 - 9 - 13 så er der ikke sket noget, jeg kaster ikke så tit med pindene dels fordi hun ikke stopper igen men også fordi jeg ikke gider bruge hele min tur på det, men hun render selv rudnt med en pind og hygger sig, jeg vil ikke prøve lave det om hendes kærlighed til pinde og alt den værdi som jeg nok hasr lagt i dem fra hun var lille af sidder så dybt at det vil jeg ikke ta fra hende..

 

Heldigvis er drengene ligeglade med pinde de vil helelre ha legetøj og dem lære jeg heller ikke at løbe efter pinde :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja desværre er der mange spaniels som ikke kan/vil aflevere, som regel på grund af forkert træning som hvalp. Men intet er umuligt og det er aldrig for sent :-D

Ud over risikoen ved skader med pinde, er det faktisk sådan at jeg aldrig lader mine hunde løbe efter noget kastet uden de først har siddet stille og givet kontakt.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

 

Jeg sørger så vidt muligt også for at få Teitur i ro inden jeg kaster noget, sådan at han ikke feks løber med 400 km i timen og griber en pind i luften.

Derudover kaster jeg kun lange pinde som er afrundene, ikke noget med flænset pinde der lige kan sidde på tværs i halsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Der er risiko ved alle former for legetoj og aktiviteter paa samme niveau som pinde. Sporgsmaalet er saa hvad det i sidste ende gor for hundens livskvalitet hvis man prover at fjerne alle risici. Eller blot vaelger at fjerne nogle risici, men hvordan vaelger man fra og til. Personlig preference eller tage chancen?

 

Nul legetoj der kan gnaves i stk. eller sluges, saette sig fast (dvs nul tennisbolde bl.a). Nul ben eller gnaveting (raa eller kogte), da det kan saette sig fast, hunden kan kvales eller faa indre skader, nul samvaerd med andre hunde, da de kan skade hinanden under leg eller angreb, smitte hinanden med sygdomme, Nul kontakt med born overhovedet, da der altid er risiko for bid og skader under leg, nul kontakt med indendors objekter og daglig ting, da disse kan sluges eller paa anden maade vaere til stor risici for hunden (stromper, toj, ledninger, legetoj, madvarer m.m).

 

Ja, der er risiko ved pinde men ogsaa ved at leve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter får som sådan lov til at lege med pinde... Han får ikke lov at løbe efter dem, og han får ikke lov at rende rundt med dem, men han må altså gerne få lov at splitte en i atomer på køkkengulvet... Og ja det kan han komme til skade ved også: Men der er så meget han ellers ville komme til skade ved at æde i stedet for!

 

Jeg synes afgjort at det er farligt og man helt klart skal tænke over om man vil lære sin hund at lege med pinde... MEN jeg synes også man skal passe på med ikke at pakke sin hund ind i vat! Uheld sker, og vil altid ske, og vi skal selvfølgelig forsøge at forhindre dem så vidt muligt...

 

Jeg synes forresten også der er en forskel på hvordan hunden leger med en pind.. Jeg ved godt at der er uheld ved alle former for leg, men jeg synes helt klart at de er når hunden er måske lidt "overgearet" at man høre om de fleste uheld..

 

F.eks. brugte vi en lille tynd pind på en meter som var helt "gummi agtig", og den ville jo ikke kunne skade med mindre man var YDERST uheldig... Men når det så er sagt så foretrækker jeg stadig helst at kaste en bold end en pind..

 

Vi bruger en tennisbold, med en gammel sok udenover, det koster måske alt i alt 5 kr. for sådan et styks legetøj og Dexter er bare totaaaal vild med det, og mister man den så går det sgu nok :mrgreen: (Vi har altid gamle sokker, og tennisbolde kan man nærmest få smidt i nakken!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er risiko ved alle former for legetoj og aktiviteter paa samme niveau som pinde. Sporgsmaalet er saa hvad det i sidste ende gor for hundens livskvalitet hvis man prover at fjerne alle risici. Eller blot vaelger at fjerne nogle risici, men hvordan vaelger man fra og til. Personlig preference eller tage chancen?

 

Nul legetoj der kan gnaves i stk. eller sluges, saette sig fast (dvs nul tennisbolde bl.a). Nul ben eller gnaveting (raa eller kogte), da det kan saette sig fast, hunden kan kvales eller faa indre skader, nul samvaerd med andre hunde, da de kan skade hinanden under leg eller angreb, smitte hinanden med sygdomme, Nul kontakt med born overhovedet, da der altid er risiko for bid og skader under leg, nul kontakt med indendors objekter og daglig ting, da disse kan sluges eller paa anden maade vaere til stor risici for hunden (stromper, toj, ledninger, legetoj, madvarer m.m).

 

Ja, der er risiko ved pinde men ogsaa ved at leve.

 

Giver dig lidt ret, som du også kan se på mit forrige indlæg.. Men jeg synes der er forskel på om det er farligt at hunden f.eks. løber for hurtigt og får pinden ind i munden og skader sig selv (Det kan den jo ikke med en tennisbold) og så på om hunden ligger og gnaver i det! Dexter må 100 gange hellere gnave i en gren end i en tennisbold... Men Dexter har ikke noget legetøj der er til at "gnave i", det får han kødben osv til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Et hurtig søg:

Tennisbolde 15 stk for 103 kr 7 kr per styk, og det er uden at se om der er billige alternativer nogen steder :-D

 

 

 

Nu har jeg ikke lige fulgt med i den sidste del, men hunde med luft/mad rør over en vis størrelse kan altså sluge tennis bolde, Møffe herinde gjorde, og det blev en dyr fornøjelse, men heldigvis fik han den opereret ud og lever i bedste velgående :lun:

 

 

Ja ja, man skal ikke nødvendigvis pakke sin hund ind, men inden det skete havde jeg overhovedet ikke skænket tanken at en hudn på Aslans størrelse, kunne lave sådan et nummer :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er risiko ved alle former for legetoj og aktiviteter paa samme niveau som pinde. Sporgsmaalet er saa hvad det i sidste ende gor for hundens livskvalitet hvis man prover at fjerne alle risici. Eller blot vaelger at fjerne nogle risici, men hvordan vaelger man fra og til. Personlig preference eller tage chancen?

 

Nul legetoj der kan gnaves i stk. eller sluges, saette sig fast (dvs nul tennisbolde bl.a). Nul ben eller gnaveting (raa eller kogte), da det kan saette sig fast, hunden kan kvales eller faa indre skader, nul samvaerd med andre hunde, da de kan skade hinanden under leg eller angreb, smitte hinanden med sygdomme, Nul kontakt med born overhovedet, da der altid er risiko for bid og skader under leg, nul kontakt med indendors objekter og daglig ting, da disse kan sluges eller paa anden maade vaere til stor risici for hunden (stromper, toj, ledninger, legetoj, madvarer m.m).

 

Ja, der er risiko ved pinde men ogsaa ved at leve.

 

Ja, der er risiko ved alting her i livet, men derfor kan man jo godt tage sine forholdsregler.

Det må være bedre at forebygge, fremfor at helbrede.

Derfor får Bella ikke lov til, at lege med pinde mere.

Hun har andet legetøj, som hun er lige så glad for. :-)

Hun er kommet til skade en gang, p.g.a. min dumhed, det skal ikke ske igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Der er risiko ved alle former for legetoj og aktiviteter paa samme niveau som pinde. Sporgsmaalet er saa hvad det i sidste ende gor for hundens livskvalitet hvis man prover at fjerne alle risici. Eller blot vaelger at fjerne nogle risici, men hvordan vaelger man fra og til. Personlig preference eller tage chancen?

 

Nul legetoj der kan gnaves i stk. eller sluges, saette sig fast (dvs nul tennisbolde bl.a). Nul ben eller gnaveting (raa eller kogte), da det kan saette sig fast, hunden kan kvales eller faa indre skader, nul samvaerd med andre hunde, da de kan skade hinanden under leg eller angreb, smitte hinanden med sygdomme, Nul kontakt med born overhovedet, da der altid er risiko for bid og skader under leg, nul kontakt med indendors objekter og daglig ting, da disse kan sluges eller paa anden maade vaere til stor risici for hunden (stromper, toj, ledninger, legetoj, madvarer m.m).

 

Ja, der er risiko ved pinde men ogsaa ved at leve.

 

Nu kommer det jo meget an på hunden hvor stor risikoen er.

Min ene hund er en hoppebold og lynhurtig og kan slet, slet ikke styre pinde-lege.

Mht. ham er der en rigtig stor risiko for han kommer galt afsted igen - Er det så at pakke sin hund ind i vat, at vælge en bold i stedet (som er for stor til han kan sluge den), eller er det alm. sund fornuft?

 

Jeg tror heller ikke på at man gør sin hund nogen tjenester ved at pakke den ind i vat, men når det nu er SÅ små ting, som ikke er noget hunden lider afsavn ved at undvære, så kan jeg da ikke se hvorfor man ikke skulle vælge det fra? :vedikke:

 

Hunde er forskellige og den bette af mine ville jeg ikke have de store problemer med at lade fise rundt efter en pind - For hun kan styre det og køre ikke helt op i det røde felt og kan beherske sig lidt.

Men den anden stjæler så bare hendes pinde, så det er kun når han ikke er hjemme hun får lov at muntre sig med dem :mrgreen:

 

Men vi har fundet verdens bedste bolde:

Chuckit Ultra Ball

 

De er sindssygt gode, hundene ELSKER dem og det er dem vi bruger til belønning til træning (som er det eneste tidspunkt vi leger kastelege).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kommer det jo meget an på hunden hvor stor risikoen er.

Min ene hund er en hoppebold og lynhurtig og kan slet, slet ikke styre pinde-lege.

Mht. ham er der en rigtig stor risiko for han kommer galt afsted igen - Er det så at pakke sin hund ind i vat, at vælge en bold i stedet (som er for stor til han kan sluge den), eller er det alm. sund fornuft?

 

Jeg tror heller ikke på at man gør sin hund nogen tjenester ved at pakke den ind i vat, men når det nu er SÅ små ting, som ikke er noget hunden lider afsavn ved at undvære, så kan jeg da ikke se hvorfor man ikke skulle vælge det fra? :vedikke:

 

Hunde er forskellige og den bette af mine ville jeg ikke have de store problemer med at lade fise rundt efter en pind - For hun kan styre det og køre ikke helt op i det røde felt og kan beherske sig lidt.

Men den anden stjæler så bare hendes pinde, så det er kun når han ikke er hjemme hun får lov at muntre sig med dem :mrgreen:

 

Men vi har fundet verdens bedste bolde:

Chuckit Ultra Ball

 

De er sindssygt gode, hundene ELSKER dem og det er dem vi bruger til belønning til træning (som er det eneste tidspunkt vi leger kastelege).

 

Verdens bedste bold! Uden tvivl!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige fulgt med i den sidste del, men hunde med luft/mad rør over en vis størrelse kan altså sluge tennis bolde, Møffe herinde gjorde, og det blev en dyr fornøjelse, men heldigvis fik han den opereret ud og lever i bedste velgående :lun:

 

 

Ja ja, man skal ikke nødvendigvis pakke sin hund ind, men inden det skete havde jeg overhovedet ikke skænket tanken at en hudn på Aslans størrelse, kunne lave sådan et nummer :hmm:

 

Havde slet ikke overvejet at nogen hunde kunne sluge bolden helt... vi har sørget for at alt det legetøj Dexter har adgang til uden opsyn er større end at han kan sluge det...

 

Men f.eks. har han en foderbold, og det var den lille størrelse fra da han var hvalp.. Den blev pakket væk den dag den simpelthen sad fast i munden på ham fordi han begyndte at bære rundt på den som en normal bold, og så sad den sgu fast.. Tænk hvis han havde været alene hjemme! (Vi brugte den som underholdning når vi gik ud og havde bare ikke tænkt over at han jo selvfølgelig ville vokse fra den!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde slet ikke overvejet at nogen hunde kunne sluge bolden helt... vi har sørget for at alt det legetøj Dexter har adgang til uden opsyn er større end at han kan sluge det...

 

Men f.eks. har han en foderbold, og det var den lille størrelse fra da han var hvalp.. Den blev pakket væk den dag den simpelthen sad fast i munden på ham fordi han begyndte at bære rundt på den som en normal bold, og så sad den sgu fast.. Tænk hvis han havde været alene hjemme! (Vi brugte den som underholdning når vi gik ud og havde bare ikke tænkt over at han jo selvfølgelig ville vokse fra den!)

 

Jeg ser et program på VIA NCP , der hedder : Hvad åd min hund ? Det kommer Onsdage og Lørdage fra 19 til 20.

Sidste gang var der en hund, den hed forøvrigt Elvis :-) , der slugte 3 hele tennisbolde. Han var godt nok også en stor hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Giver dig lidt ret, som du også kan se på mit forrige indlæg.. Men jeg synes der er forskel på om det er farligt at hunden f.eks. løber for hurtigt og får pinden ind i munden og skader sig selv (Det kan den jo ikke med en tennisbold) og så på om hunden ligger og gnaver i det! Dexter må 100 gange hellere gnave i en gren end i en tennisbold... Men Dexter har ikke noget legetøj der er til at "gnave i", det får han kødben osv til...

Jeg vil give både dig og Afghaneren ret i at man kan pakke sin hund så meget ind i vat at man fratager den livskvalitet. Omvendt synes jeg heller ikke det gør noget at man lige overvejer at pinde og bolde kan erstattes med ting der ikke udgør den store fare. Det eneste det kræver er blot at ejeren gider rende rundt og bære tingen når den ikke er i brug.

 

Desuden tror jeg man pr. automatik fravælger situationer som virker skræmmende nok. Læste bl.a. engang en historie om en hund der havde kvalt sig selv i en bil, ved at halsbåndet var blevet viklet rundt om gearstangen. Konsekvensen for mig har været, at jeg aldrig efterlader en hund i bilen med halsbånd på, med mindre jeg er sikker på at den ikke kan finde på at gøre andet end at lægge sig ned og sove. Og det gør da ingen forskel for min hund.

 

På det mere personlige plan tror jeg også man kan aflære sig visse vaner, hvis man oplever at noget går galt. Ascha have en forkærlighed for at smide grankogler foran mig, som jeg så skulle sparke til. Det gjorde jeg aldrig mere efter en dag hvor hun fik ramt forkert og fik skuret tænderne henad asfalten, så det kunne høres. Det kunne jeg selvfølgelig ikke erstatte, men valgte at det måtte være slut med det, men da Thailo havde fået et marvben ind over den ene hjørnetand i undermunden så den sad fast, gav jeg da bare ben hvor det ikke kunne komme til at ske. Min konklussion må være at man for det meste lige kan tænke sig til erstatninger der beskytter hunden for de værste uheld, uden at det går ud over hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg vil give både dig og Afghaneren ret i at man kan pakke sin hund så meget ind i vat at man fratager den livskvalitet. Omvendt synes jeg heller ikke det gør noget at man lige overvejer at pinde og bolde kan erstattes med ting der ikke udgør den store fare. Det eneste det kræver er blot at ejeren gider rende rundt og bære tingen når den ikke er i brug.

 

Desuden tror jeg man pr. automatik fravælger situationer som virker skræmmende nok. Læste bl.a. engang en historie om en hund der havde kvalt sig selv i en bil, ved at halsbåndet var blevet viklet rundt om gearstangen. Konsekvensen for mig har været, at jeg aldrig efterlader en hund i bilen med halsbånd på, med mindre jeg er sikker på at den ikke kan finde på at gøre andet end at lægge sig ned og sove. Og det gør da ingen forskel for min hund.

 

På det mere personlige plan tror jeg også man kan aflære sig visse vaner, hvis man oplever at noget går galt. Ascha have en forkærlighed for at smide grankogler foran mig, som jeg så skulle sparke til. Det gjorde jeg aldrig mere efter en dag hvor hun fik ramt forkert og fik skuret tænderne henad asfalten, så det kunne høres. Det kunne jeg selvfølgelig ikke erstatte, men valgte at det måtte være slut med det, men da Thailo havde fået et marvben ind over den ene hjørnetand i undermunden så den sad fast, gav jeg da bare ben hvor det ikke kunne komme til at ske. Min konklussion må være at man for det meste lige kan tænke sig til erstatninger der beskytter hunden for de værste uheld, uden at det går ud over hunden.

 

Fuldstændig enig!!

 

Jeg laver sikkert også mange ting med mine kræ, som ville give andre grå hår i hovedet af bekymring - Hvor jeg så fravælger andre ting fordi jeg har haft grimme oplevelser med dem, eller kender nogle som har oplevet noget grimt.

 

Man bliver klog af skade - Og man bliver rigtig klog hvis man også lære af andres erfaringer.

Ikke dermed sagt man skal frygte alt det, som andre er kommet galt afsted med - Men kender man sin hund, så har man nok også en ide om hvilke ting der rent faktisk kan gå hen at blive farlige for den og kan sortere lidt i skræk historierne derudfra.

 

Der er jo ingen grund til at vente til det rent faktisk ER gået galt, hvis man kan forebygge med små-bitte ændringer.

For det er altså ikke sjovt at stå med en hund der er kommet galt afsted - Og endnu mindre hvis man rent faktisk havde valgt at ignorere en risiko som man udemærket godt vidste var til stede.

Det gjorde jeg nemlig da Bamse kom galt afsted med pinden og man bliver temmelig gal på sig selv over at man var så dum at være den inddirekte årsag til sin hund smerter.... :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Jeg ved ikke om det er mig... men hunde har fra naturens side åbenbart en interesse i at gnave i pinde - så burde det ikke i al almindelighed være en situation som hunden/hundens krop burde kunne klare?? Jeg er selvfølgelig klar over at der er situationer hvor det desværre går galt, men som før nævnt så kan alt jo gå galt...

 

Dette er bare tankebobler uden nogen form for saglig argumentation:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...