Hop til indhold

Hunde og pinde....


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

puha.. læste kun lige om den første hund, og så ville jeg ikke læse mere..

 

har selv en hund der er helt sindsygt glad for pinde, og som også svømmer efter dem, når vi kaster dem ud i havet, samt hun selv kaster dem op i luften for at gribe dem igen..

 

Det fik da lige sat nogle tanker igang, om hvor farligt det egentlig kan være..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo tre sindssyge, vanvittige hunde, der ville eeeeelske at samle enhver pind op og ruske i den, trække i den og løbe vildt rundt med den - evt. få én til at kaste den. Den eneste regel der altid gælder for dem er, at de aldrig må lege med pinde - jeg stopper det konsekvent hver gang og det er meget sjældent de starter af sig selv. Jeg er SÅ bange for, at de skal prikke et øje ud på hinanden eller noget :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

puha! :megaked:

 

har altid vidst at sådanne ting kunne ske når man kaster pinde til hunden, men jeg er også typen der ser samtlige skrækscenarier for mig, uanset hvilken situation jeg befinder mig i, men at læse de små historier er godt nok uhyggeligt! Det er ALLE mine forestillede skrækscenarier på én gang! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig leget med pinde med Luna (eller Baldur), men af en eller anden grund syntes hun stadig at det er rigtig sjovt at finde en ude i haven og så gnakse den i stykker. Hun leger heldigvis ikke med den, hun lægger sig bare med den, men pylremor som jeg er, så kan jeg ikke lade være med at tænke på om splinterne på nogen måde kan skade hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg leger som hovedregel aldrig med pinde med mine hunde. På stranden (da vi boede i nærheden af en sådan) fik de lov at svømme efter dem, fordi pindene kun var interessante indtil man nåede vandkanten, og derpå blev spyttet ud, der er heller ikke det samme "fange/tygge" problem som med pinde på land.

Akita kunne (som på billedet i tråden) finde på at samle en pind op og tygge lidt i den, men de mistede hurtigt værdi. Indy er så dum, at hvis hun nogensinde fik lov at lege med pind, ville det gå galt :stupid: Hun samler dem dog gerne op, for hun har regnet ud at hun få guffer for at spytte ud igen :rolleyes:

 

En jeg kenders hund fik et stykke gren siddende fast i halsen, og måtte til vagtdyrlæge og havde det fjernet. Hun lader den STADIG lege med pinde! :stupid: og hun er hundetræner! -Man skulle tro hun vidste bedre :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg leger som hovedregel aldrig med pinde med mine hunde. På stranden (da vi boede i nærheden af en sådan) fik de lov at svømme efter dem, fordi pindene kun var interessante indtil man nåede vandkanten, og derpå blev spyttet ud, der er heller ikke det samme "fange/tygge" problem som med pinde på land.

Akita kunne (som på billedet i tråden) finde på at samle en pind op og tygge lidt i den, men de mistede hurtigt værdi. Indy er så dum, at hvis hun nogensinde fik lov at lege med pind, ville det gå galt :stupid: Hun samler dem dog gerne op, for hun har regnet ud at hun få guffer for at spytte ud igen :rolleyes:

 

En jeg kenders hund fik et stykke gren siddende fast i halsen, og måtte til vagtdyrlæge og havde det fjernet. Hun lader den STADIG lege med pinde! :stupid: og hun er hundetræner! -Man skulle tro hun vidste bedre :roll:

 

Under leg, eller skal jeg til at stoppe Luna i at tygge i pinde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter Akira er fyldt 2 er hun så blvet mere rolig i hendes leg med pinde, før spurtede hun også med fuld fart frem med dem i munden, nu lunter hun, og vil helst bare ligge og gnaske i dem. Vi tjekker så hendes mund hver gang efter en tur på heden hvor hun har sin pindeleg, for vi har set hvordan der kan sidde stykker mellen tænderne, og det må da gøre pænt nas..

Link til indlæg
Del på andre sites

mener det var under leg. Tørre pinde splintrer (splinter kan sætte sig i tandkød hvor man ikke kan se/finde dem og give betændelse), så hvis hun godt kan lide at tygge og du lader hende for tændernes skyld, skal det være friske grene :-D

 

Nu forsøger jeg jo netop at undgå at det er friske grene, da hun til at starte med nemlig forsøgte at hive grenene af vores buske :blink:

 

Men ellers må jeg jo bare tage dem fra hende og erstatte dem med kødben hver gang, og så håbe på at det går over af sig selv, men desværre er grene af en eller anden grund bedre end kødben...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja puha - kan godt forstå det er et no-go.. Nu HAR jeg jo også set dine, SMM, hunde lege fangeleg med en planke.. Så altså.. Forståeligt xD

 

Den eneste fare ved pinde og mine hunde er vist at man.. skal passe på ikke at ramme dem hvis man kaster.. agtig. Men får jeg en større hund vil det også blive et no-no

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu forsøger jeg jo netop at undgå at det er friske grene, da hun til at starte med nemlig forsøgte at hive grenene af vores buske :blink:

 

Men ellers må jeg jo bare tage dem fra hende og erstatte dem med kødben hver gang, og så håbe på at det går over af sig selv, men desværre er grene af en eller anden grund bedre end kødben...

 

Du må gerne sende hende herhjem så, Vi kunne godt trænge til at få tyndet lidt ud i vores skov af en have, som er fyldt op med buske og trær, som skal væk :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke man kan forbyde alt hvad der en risiko ved - så blev livet godt nok indholdsløst :shock:

Mine nuværende hunde er ligeglade med pinde, men jeg har da haft én der var begejstret for dem, og gerne bar hele hegnspæle med hjem, hvis han fandt dem på stranden eller i en grøftekant :-)

 

Jeg trænede på et tidspunkt i en klub sammen med en hvis schæfer løb ind i en spids gren ude i skoven og fik halsen revet op. Den overlevede heldigvis.

 

I øvrigt havde vi lige selv et pindeuheld herhjemme i går, men det gik nu "kun" ud over mig.

Min søn var ude på vejen for at lede efter en bold, og medens han er derude, får han den skøre idé at kaste en pind over hækken (3 - 4 meter høj syrenhæk). Han kan selvfølgelig ikke se hvor dan lander, men det kan jeg, for den rammer mig lige over højre øje... Der blev jeg lige lidt negativ et par minutter :evil:

 

Men for at vende tilbage til emnet - det er ikke så meget pinden i sig selv, som den måde man omgås den på. Min søn har nu - forhåbentlig - lært at man ikke kaster ting når man ikke kan se hvor de vil lande (han fortsatte nemlig i dag, og ramte Vinnie på ryggen med en bold :stupid:).

 

Jeg kan i øvrigt godt se at når der er flere hunde sammen, så er der større risiko ved at lege med pinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fie er heldigvis endnu ikke kommet til skade under leg med pinde, men hun har haft et stykke siddene i halsen, det skete mens hun lå og tyggede en pind i stumper.

 

Glemmer aldrig hvordan hun kørte hovedet hen af græsset og lød som om hun var ved at kvæles, jeg fik via fingerne stykket fri.

 

Men hun får stadig lov at lege med pinde, holder dog lidt mere øje når hun begynder at tygge i dem.

 

Vi leger også med bolde og der kan hun ligeså godt springe et korsbånd/ledbånd, som hun kan få pinden galt i halsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kaster med pinde, når vi er ved vandet og hun henter dem. Men der er der også kun hende.

 

Da Luna var 10 mdr gammel kom hun tilskade i leg med Tyson (Luna's kæreste, hvis man spørger ham:mrgreen:) og siden da har hun ikke leget med pind med hunde (hun slipper og går væk), og Tyson vil hun desværre heller ikke snakke for meget med.. Måske fordi han er 8 år og opføre sig som om han er 6 mdr:mrgreen:

 

Men jeg fortsætter med at bruge pinde ved stranden, da jeg ikke gider gå og købe nye bolde hele tiden (Luna henter kun 1-2-3 gange, derefter kan jeg selv hente det, hvis jeg ikke kan holde fast på det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget der tager jeg altså med et gran salt.

Nu kiggede jeg kun første side af dit link, men det var 4-5 historier, fra et land med flere millioner hunde?.. Den statistik er ikke slem i mine øjne..

 

selvfølgelig kan hunde komme til skade med pinde, men det kan de altså nemt.

Min hund legede engang med en lille hvalp, og de spidse tænder gav hende et sår i mundvigen der var evigheder om at hele.

Og hun kommer altid til skade i leg.. Småskrammer tager jeg altså ikke særlig tungt..

 

Ligesom med børn kan man ikke forbyde alt hvad der er sjovt, fordi der er en minimal risiko forbundet. Der må være en balance..

 

Dog leger vi ikke længere med pinde når vi går tur med den store hundeflok, da der simpelthen er for mange kønsmodne tøser, til at de kan styre det. Legetøj de kender er fint nok, men pinde har simpelthen for stor en værdi blandt dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ozzie er glad for pinde - ikke sådan at hun konstant har en i munden, men det sker at hun samler en op og går rundt med den og da også af og til at hun gnasker i én og begge dele får hun lov til. :-D Hun leger også af og til med pinde sammen med andre hunde, og det er også tilladt - jeg holder dog altid øje med hende, når hun møvler rundt med pinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lusen

Ingen af mine gider lege med pinde (har heller aldrig opfordret dem til det) ... Jill kan finde på at tage en stup mørt gammelt træ og pille i atomer men ellers er det bamser der står øverst på deres liste som legetøj, både til at ruske og trække i samt til at lege kasteleg. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget der tager jeg altså med et gran salt.

Nu kiggede jeg kun første side af dit link, men det var 4-5 historier, fra et land med flere millioner hunde?.. Den statistik er ikke slem i mine øjne..

 

selvfølgelig kan hunde komme til skade med pinde, men det kan de altså nemt.

Min hund legede engang med en lille hvalp, og de spidse tænder gav hende et sår i mundvigen der var evigheder om at hele.

Og hun kommer altid til skade i leg.. Småskrammer tager jeg altså ikke særlig tungt..

 

Ligesom med børn kan man ikke forbyde alt hvad der er sjovt, fordi der er en minimal risiko forbundet. Der må være en balance..

Omvendt kan man ikke bare sige at det er okay, bare fordi det er morsomt. Skal man tro de danske dyrlæger er pindeleg noget man bør undgå fordi der er så mange hunde der kommer til skade.

 

Dog leger vi ikke længere med pinde når vi går tur med den store hundeflok, da der simpelthen er for mange kønsmodne tøser, til at de kan styre det. Legetøj de kender er fint nok, men pinde har simpelthen for stor en værdi blandt dem.

Præcis. Jeg oplever mange hunde der næsten kan gå i trance over en pind og derfor ikke evner at være et socialt fungerende væsen. Og det skaber altså nogle dumme situationer når andre hunde der ikke er vant til at en skide pind kan være en ressource, ikke udviser den samme respekt overfor en hund med en pind, som de ville gøre overfor en hund med et kødben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså... Lua er meget glad for pinde.

-og jeg løber gerne risikoen :shock: Ligesom når hun går løs:shock:

 

I tilfælde af at jeg skal aflede hende fra andre hunde f.eks er en pind mit bedste redskab. :-D Skal vi træne tricks på turen kan jeg også finde på at bruge en pind som beløning. Det har jeg gjort i alle 4 år :rolleyes:

 

Vi kaster også med pind :shock::shock: Men altså... Ligger pinden som en cigar i munden bliver hun jo bare bedt om at ligge den og samle den op vandret;-)

 

Min hund er ikke ligefrem en apporterende hund - og for at lære hende det har jeg brugt pinde :mrgreen: Også at apportere i vand :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af månedens hund tråden - og et spørgsmål jeg fik på banen for et par dage siden, vil jeg lige smide et link

 

home

 

Spørgsmålet gik på, hvorfor mine hunde dog ikke måtte lege med pinde.... læs selv...

 

På trods af at jeg valgte kategorien -dog efter forslag fra Gryn :blink: Så må mine hunde sådan set heller ikke lege med pind, men derfor kan de jo godt posere med pind :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Altså... Lua er meget glad for pinde.

-og jeg løber gerne risikoen :shock: Ligesom når hun går løs:shock:

 

I tilfælde af at jeg skal aflede hende fra andre hunde f.eks er en pind mit bedste redskab. :-D Skal vi træne tricks på turen kan jeg også finde på at bruge en pind som beløning. Det har jeg gjort i alle 4 år :rolleyes:

 

Vi kaster også med pind :shock::shock: Men altså... Ligger pinden som en cigar i munden bliver hun jo bare bedt om at ligge den og samle den op vandret;-)

 

Min hund er ikke ligefrem en apporterende hund - og for at lære hende det har jeg brugt pinde :mrgreen: Også at apportere i vand :klap:

 

Har surfet lidt rundt og så at der var en tråd om hunde og pinde.

Ville have citeret det første indlæg, men må ikke linke endnu, derfor hæfter jeg mig lige på denne her.

I januar 2009 legede jeg og min labrador Bella med pind, på en markvej, overfor hvor vi bor.

Det havde været tøvejr, der lå stadigvæk lidt sne, men jorden var bar og smattet visse steder.

Jeg vidste godt, at det ikke var det bedste , at lege med, men hunden elskede det jo.

Men altså, jeg kaster pinden, hunden farer afsted efter den, næsten inden den har forladt min hånd.

Pinden lander og den borer sig ned i den smattede jord, så den står og peger lidt skævt op i luften.

Bella kommer så farende hen til pinden og så udstøder hun bare et højt hyl.

Da hun vender sig om mod mig , ser jeg , at det bløder rigtig meget ud af hendes mund, bliver rigtig bange og skynder mig hen til hende. Prøver at lokalisere hvor i hendes mund , blodet kommer fra, men kan ikke rigtig se noget.

Da det er lige overfor , hvor vi bor , er vi hurtigt hjemme. Jeg prøver igen at kigge hende i munden, men der er intet at se og det bløder ikke mere, men hunden virker forpint.

Ringer til dyrlægen og får en klinikassistent i røret, som prøver, at berolige mig med, at pinden nok har ramt Bella ved en tand, men jeg havde jo kigget og ikke fundet noget som helst. Men vi aftaler, at jeg holder øje med hende og hvis der bliver noget, så ringer jeg. Er stadig meget urolig for hende, for hun virker underlig.

Lidt senere begynder Bella at hoste og så ringer jeg til dyrlægen igen og siger, at nu kommer jeg med hende, så hun kan blive undersøgt.

Han bedøver hende og undersøger hende grundigt, finder intet i mundhulen , men nede i svælget finder han en 4 cm. dyb flænge.

Heldigvis er der ikke sket noget med stemmebåndet eller evnen til at synke.

Han renser såret grundigt og siger, at det var godt vi kom, for det kunne have udviklet sig til en byld.

Så kørte vi hjem igen, med pencillin og smertestillende og så skulle hun selvfølgelig have skånekost.

Var rigtig ked af det og havde rigtig dårlig samvittighed over at jeg havde kastet den skide pind, når jeg nu godt vidste, at det kunne gå galt.

Det kunne have gået meget værre,det gjorde det heldigvis ikke og derfor kan jeg ikke advarer nok om ikke at bruge pinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst linket, men jeg kan sige, at Luna ikke får lov (og heller ikke vil) lege med pind med andre hunde..

 

Da hun var 10 mdr gammel, fulgtes vi med Tyson (en rottweiler, der er 2 mdr yngre end Luna og hendes selvvalgte kæreste :mrgreen:)hjem fra træning.. Hundene legede med en pind og pludselig var der sket noget.. ingen af os så hvad, men Luna blev helt mut og ville ikke tage imod mad eller noget.. Hun var helt blå/brun nede omkring fortænderne i undermunden på begge sider. Så vi susede til dyrlæge (søndag selvfølgelig) og hun kom på pencilin og fik et skud smertestillende..

 

Efter det, bakker hun væk, hvis hunde vil lege med pind.. Og hun vil heller ikke snakke med Tyson efter det. Til hans store fortrydelse:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...