Hop til indhold

Beslutningen skal træffes


Umulia
 Share

Recommended Posts

Efter alle de undersøgelser og tests som Leroy har været igennem, så er det tætteste vi kan komme på en diagnose at han har immunmedieret polyarthritis. Det er en sygdom hvor kroppens egne hvide blodlegemer masseproduceres og angriber led og organer. Den skal skyldes en arvelig immundefekt, kræft eller forskellige infektionssygdomme. Det sidste er blevet udelukket takket være blodprøverne.

Hvis det er immundefekt-versionen af sygdommen er fremtidsudsigterne desværre ikke så gode. Det samme gælder selvfølgelig hvis det er kræft.

 

Behandlingen er normalt prednisolon og penicillin. Desværre har det vist sig at Leroy ikke kan tåle prednisolon. Han får derfor nu kun penicillin.

 

Min dyrlæge har nu sagt at hvis der ikke er virkelig tydelige tegn på forbedring senest fredag, så mener han ikke at det er forsvarligt at fortsætte behandlingen.

 

Derefter er der to muligheder - den ene giver nok sig selv... Den anden er indlæggelse på et større dyrehospital hvor man måske har mere erfaring med sygdommen. Jeg har ringet til Landbohøjskolens dyrehospital, og blev i hvert fald ikke overbevist om at det vil være det rigtige. Synes den person jeg talte med lød ligeglad og kold. Jeg skulle bare aflevere hunden og skride igen. Om de kunne gøre noget for ham, det kom åbenbart ikke mig ved.

 

Desværre er det jo sådan at Leroy er utryg ved fremmede. Jeg har det ikke godt med at han skal ligge i et bur et fremmed sted, og måske dø der. Jeg vil ikke have at han skal lide mere. Ja nu kan jeg ikke gøre indlægget færdigt som jeg havde tænkt mig, men I forstår sikkert hvilken beslutning der skal tages.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 182
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Malene Nielsen

Åhh hvor er det synd for dig og Leroy :cry:

 

Jeg har en veninde, der har en hund med samme lidelse - det blev konstateret for ca 1/2 år siden og det blusser op sådan on/off, hvor han så kommer i behandling med prednisolon og antibiotika.

 

Han er helt pensioneret fra al sport såsom agility og lydighed og i perioder er han rigtig skidt, mens han har det fint i andre perioder - men det er hårdt for ejeren, der konstant er bekymret - så jeg føler virkelig med dig :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor jeg dog bare føler med dig :megaked:

 

Jeg forstår godt dine tanker og jeg ved hvor svær en beslutning det er at tage :ae:

 

Men når man har en hund der samtidig er bange for fremmede, så er det altså en meget svær afvejning, skal han sættes igennem det helvede det vil være for ham at blive indlagt, og dette uden garantier for at behandlingen virker, eller skal man forsøge at gøre den sidste tid så tålelig som muligt, og ja, du ved jo selv hvilken beslutning jeg tog da jeg stod i samme situation...

 

Man vil gøre alt for sine kære, men nogen gange er beslutningerne bare så usandsynlig hårde :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, for en kedelig beslutning du skal tage :cry:

 

Nu skriver du, at du ikke ønsker, at han skal ligge alene i et bur omgivet af fremmede og dø (hvem ønsker det for sin hund?), men er der en risiko for, at han vil dø af sig selv lige pludselig?

Hvis den risiko ikke er til stede, så vil en dyrlæge vel ikke aflive uden, at ejeren er blevet kontaktet inden?

 

Nu ved jeg godt, at du ikke er sjællænder, men har du overvejet at kontakte Karlslunde Dyrehospital? Jeg har kun positive erfaringer med deres dyrlæger på trods af, at jeg kun bruger det til vagtdyrlæge.

 

Men selvfølgelig skal Leroy's bedste komme først og hvis der ingen håb er eller hvis udsigterne er ringe, så er det måske bedst at give ham fred uden at udsætte ham for en indlæggelse blandt fremmede.

 

:ae:en masse af disse til dig og din søn samt Leroy.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Øv, hvor er det trist for jer, Umulia. Laki havde det samme, hvilket skyldtes forhudsbetændelse som fik immunforsvaret til at reagere forkert.

 

Var det en mulighed at tage med ham ind til Landbohøjskolen og så bede dem om at bedøve ham inden de foretager nogen som helst undersøgelser på ham?

 

Jeg forstår godt, hvis du ikke vil udsætte ham for mere, og det er en forfærdelig beslutning at skulle tage. Jeg håber, at der er synlige tegn på forbedring inden fredag!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh hvor er det synd for dig og Leroy :cry:

 

Jeg har en veninde, der har en hund med samme lidelse - det blev konstateret for ca 1/2 år siden og det blusser op sådan on/off, hvor han så kommer i behandling med prednisolon og antibiotika.

 

Han er helt pensioneret fra al sport såsom agility og lydighed og i perioder er han rigtig skidt, mens han har det fint i andre perioder - men det er hårdt for ejeren, der konstant er bekymret - så jeg føler virkelig med dig :ae:

 

Jeg må ærligt indrømme at jeg overvejer også at lade ham leve med det. Men jeg ved ikke om det ville være fair. Han kan nogle gange have det tåleligt og andre gange rigtig skidt - men aldrig rigtig godt. Ville det være i orden? Jeg synes jeg kan mærke at det føles forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det gør mig ondt for dig, men Leroys velfærd må jo komme først, hvilket jeg ved du også synes. Det er svært især når der også er et barn i familien.

 

De bedste tanker til jer :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det en mulighed at tage med ham ind til Landbohøjskolen og så bede dem om at bedøve ham inden de foretager nogen som helst undersøgelser på ham?

 

De vil have ham indlagt, og jeg kan jo ikke være der. Vi bor i en anden landsdel, har ingen bil, og jeg skal også passe min søn og min anden hund. Måske en dårlig undskyldning, jeg ved det ikke :vedikke:

 

Jeg forstår godt, hvis du ikke vil udsætte ham for mere, og det er en forfærdelig beslutning at skulle tage. Jeg håber, at der er synlige tegn på forbedring inden fredag!!!!

 

Det håber jeg også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

Ej hvor er jeg dog ked af at høre det, håber der går lang tid før jeg må tag sådan en evt. beslutning. :( men hvis det var mine hunde, og min beslutning, så havde jeg valgt at lade ham gå til de højere himmelstrøg. Jeg syns efterhånden at han har været så meget igennem, at jeg syns det ville være synd for ham, at lade ham fortsætte. tænke også på bagefter hvis han evt. skulle blive kureret, ville det komme igen og igen? Held og lykke med beslutningen... :(

 

Jeg må ærligt indrømme at jeg overvejer også at lade ham leve med det. Men jeg ved ikke om det ville være fair. Han kan nogle gange have det tåleligt og andre gange rigtig skidt - men aldrig rigtig godt. Ville det være i orden? Jeg synes jeg kan mærke at det føles forkert.

 

umiddelbart syns jeg ikke det er iorden. Man skal ikke holde dyr i live for sin egen skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du har oplevet med landbohøjskolens dyrehospital står vist desværre ikke alene.

Den holdning du mødte i telefonen er ikke lige det man har brug for i den situation.

 

Prøv at spørge din egen dyrlæge om henvisning til et andet sted, eller ring selv rundt til nogen af de større dyrehospitaler.

De er forskelige allesammen. Jeg oplevede selv det at skulle efterlade min hund på et dyrehospital inden de bedøvede ham. Det viste sig bagefter at det kune jeg have undgået ved at vælge et andet. I Varde feks. ville de have ladet mig være ved ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg må ærligt indrømme at jeg overvejer også at lade ham leve med det. Men jeg ved ikke om det ville være fair. Han kan nogle gange have det tåleligt og andre gange rigtig skidt - men aldrig rigtig godt. Ville det være i orden? Jeg synes jeg kan mærke at det føles forkert.

 

Det er en beslutning, som kun du selv og dyrlægen kan besvare - vi er alle forskellige, jeg aflivede vores 2 årige border collie pga hypermobilitet og deraffølgende slidgigt og smerter - han kunne have levet et tåleligt liv med smertestillende, men det er jeg personligt imod... andre ville have valgt anderledes :vedikke:

 

Jeg syntes det er rigtig synd for dig :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh.. hvor forfærdeligt Umulia! :megaked:

Puha, føler virkelig med dig.. det må overhovedet ikke være sjovt at skulle træffe den beslutning.. :cry:

 

Krydser fingre for at Leroy kommer i bedring! :x: :hjerte:

Alle de varmeste og bedste tanker sender jeg til jer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Puuha:ae:.... Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige!!... Jeg kan desværre hverken råde eller vejlede, for jeg har ikke slev prøvet at være igennem det samme... Men jeg er også overbevist om at du vil gøre det rigtige for Leroy!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Puha hvor er det bare en svær situation, at stå i og du har al min medfølelse. :ae:

 

Jeg har desværre ikke mange råd, at give i sådanne en situation, fordi jeg selv er lidt af en kylling, når det kommer til en hund med udsigt til kun at få en tålelig tilværrelse. Vi har altid sagt, at vi ikke ville holde liv i en hund, der skulle på livslangt medicin, kun for at få et tåleligt liv. Den holdning holdte så kun lige til at min første hund fik konstateret KOL. Der er ingen tvivl om, at hun har svært ved at få vejret, når det er meget varmt eller fugtigt i luften, ligesom det kun bliver værre og værre, men jeg kan ikke få mig selv til at aflive hende endnu, for hun er jo stadig glad og har også gode dage. Jeg venter derfor stadigt på, at hun fortæller mig, hvornår nok er nok. Jeg tror derfor at jeg har tendens til at vælge at indlægge min hund hos det sted, hvor de ved mest om sygdommen, også selvom den er bange for fremmed, og så finde den metode hvor det giver mindst gener for den.

 

Men I sidste ende er det dig, som ser Leroy til dagligt og ser hvordan han har det og derfor også dig, der kan tage den svære beslutning for, hvordan det videre forløb skal udspille sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...