Gæst Camilla Sjelhøj Skrevet Juli 29, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2010 min mand og jeg er på jagt efter den perfekte race til vores familie. vi har derfor fundet 4 forskellige racer. som vi skal ud eller har været ude og besøge. Grand danois Riesen schnauzer Airdale terrier Irish softcoated wheaten terrier vi aner ikke hvilken race vi bedst kan lide. og skal ud og møde de to sidste nævnte i morgen. er der nogle af jer der kan fortælle mig om disse 4 racer. både +ér og -ér ved dem. for vi skal jo finde en hund der lige præcis er os. :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Den er svær når man ikke kender jer og jeres forventning til at holde hund. F,eks børn, deres alder, eller ønske om børn. Plads og så især forventet tid til hunden , sådan ca. 10 år frem. Altså set den anden vej fra: Hvad kan I tilbyde:??? Og hvad har I af erfaring med at holde hund. Og har i allerede ideer om en speciel hundesportsinteresse. Jeg har intet bred kendskab til de nævnte racer, men betragter ikke de 3 første som særlig gode begynderhunde. Irish softcoated ved jeg kan være meget aktive og bruges til en del hundesport. Håber nogle andre kommer på banen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bankov Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Hej Camilla. Prøv at læse om racerne enten i bøger eller på nettet. Her kommer lige et par links som du måske kan bruge: Grand Danois: http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=64 Riesenschnauzer: http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=81 Airedale terrier: http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=95 Irish softcoated wheaten terrier: http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=109 Og her er en liste med stort set alle hunderacer og beskrivelser af dem http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?mid=101&s=9 Ud over udseende, størrelse osv. er det godt at tænke over racens aktivitetsbehov. Er det højt/lavt nok til dine ønsker og kan du opfylde hundens behov? Held og lykke med "hundejagten" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bankov Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Hej Camilla. Prøv at læse om racerne enten i bøger eller på nettet. Her kommer lige et par links som du måske kan bruge: Grand Danois: http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=64 Riesenschnauzer: http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=81 Airedale terrier: http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=95 Irish softcoated wheaten terrier: http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=109 Og her er en liste med stort set alle hunderacer og beskrivelser af dem Info om alle hunderaser Ud over udseende, størrelse osv. er det godt at tænke over racens aktivitetsbehov. Er det højt/lavt nok til dine ønsker og kan du opfylde hundens behov? Held og lykke med "hundejagten" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Jeg er lidt forvirret, for de racer du har fundet falder sådan set i tre grupper, der er meget forskellige. Grand Danois og Riesenschnauzer er meget følsomme og afhængige af deres ejer. Terrierne er relativt hårdhudede og selvstændige, især Airedalen. Riesenschnauzer er en udpræget brugshund, som kræver meget aktivering - Grand Danois er nærmest doven... Måske hvis du skrev hvad det er I er faldet for ved hver af racerne? Så ville det være nemmere at spore sig ind på hvad der er den rigtige for jer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Prøv at tage til en af de store udstillinger som tilskuer. Sådan en dag er stemningen hektisk, og der er måske ikke den store tid til at koversere med hundene og deres ejere. Men der er mulighed for at se et bredt udvalg af racer. Og måske møder i den endnu-mere-perfekte race der, som i så kan nårstudere lidt, og evt aftale at mødes med nogen der har den race for at få mere at vide, og lære hundene bedre at kende selv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Den er svær når man ikke kender jer og jeres forventning til at holde hund.F,eks børn, deres alder, eller ønske om børn. Plads og så især forventet tid til hunden , sådan ca. 10 år frem. Altså set den anden vej fra: Hvad kan I tilbyde:??? Og hvad har I af erfaring med at holde hund. Og har i allerede ideer om en speciel hundesportsinteresse. Jeg har intet bred kendskab til de nævnte racer, men betragter ikke de 3 første som særlig gode begynderhunde. Irish softcoated ved jeg kan være meget aktive og bruges til en del hundesport. Håber nogle andre kommer på banen. hej mange tak for dit svar... jeg er selv vokset op med hunde bla. 2 riesen schnauzere, 2 dværg schnauzere og 2 kleine Münsterlænder, havde vi på en gang. = meget gang i huset... nu har jeg og min mand en datter på 15 mdr. og en Dansk/svensk gårdhund på 4 år. vi er aktive unge mennesker, der elsker en god gå-tur i skoven, min mand løber med vores dansk svenske gårdhund en 3-5 km ca. 3-4 gange om ugen. så det må godt være en hund der kan lide at være aktiv. jeg selv vil gerne gå til agiliti med vores kommende hund (der ved jeg godt at en GD falder helt ud for kategori) og selvfølgelig alm lydighed osv. samt udstilling syntes jeg kunne være spændene med en hund med stamtavle. vores dansk/svenske gårdhund har ikke stamtavle men han er super dejlig vi ønsker et barn mere men først om en 2-3 år. men håber det gav lidt bedre viden om hvad vi kan tilbyde en ny hund og hvad vi forventer af den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Hej Camilla. Prøv at læse om racerne enten i bøger eller på nettet. Her kommer lige et par links som du måske kan bruge: Grand Danois: Grand danois Riesenschnauzer: Riesenschnauzer sort Airedale terrier: Airedale terrier Irish softcoated wheaten terrier: Irish softcoated wheaten terrier Og her er en liste med stort set alle hunderacer og beskrivelser af dem Info om alle hunderaser Ud over udseende, størrelse osv. er det godt at tænke over racens aktivitetsbehov. Er det højt/lavt nok til dine ønsker og kan du opfylde hundens behov? Held og lykke med "hundejagten" mange tak for dine links dem vil jeg sætte mig ned og læse lidt mere på når der er tid til det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Jeg er lidt forvirret, for de racer du har fundet falder sådan set i tre grupper, der er meget forskellige.Grand Danois og Riesenschnauzer er meget følsomme og afhængige af deres ejer. Terrierne er relativt hårdhudede og selvstændige, især Airedalen. Riesenschnauzer er en udpræget brugshund, som kræver meget aktivering - Grand Danois er nærmest doven... Måske hvis du skrev hvad det er I er faldet for ved hver af racerne? Så ville det være nemmere at spore sig ind på hvad der er den rigtige for jer. mange tak for dit svar ja jeg ved det er 3 forskellige grupper vi har taget fra. og tror også vi er gået lidt væk fra GDen igen da den er lidt for rolig/doven til os. og så vil jeg gerne gå til agiliti med den og nej det tror jeg ærlig talt ikke at en GD egner sig til (kunne ellers se lidt sjovt ud ) hvad ang. riesen er jeg opvokset med 2 så kender godt til deres temp og følsomhed men det er en faktastisk familie og brugshund og kan godt bruges til agiliti (gik hvertfald med en af dem vi havde da jeg var barn ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 Prøv at tage til en af de store udstillinger som tilskuer. Sådan en dag er stemningen hektisk, og der er måske ikke den store tid til at koversere med hundene og deres ejere. Men der er mulighed for at se et bredt udvalg af racer. Og måske møder i den endnu-mere-perfekte race der, som i så kan nårstudere lidt, og evt aftale at mødes med nogen der har den race for at få mere at vide, og lære hundene bedre at kende selv. mange tak for dit svar. jeg har været på et par udstillinger og kigge men syntes det er temmelig stressende og svært at vælge en hund ud fra dens udsene og vil ikke forstyre de stakkels ejere med spørgsmål osv. har selv udstillet/junior handlet som barn så ved hvor mange sommerfugle osv der kan være i maven. men det var et godt forslag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 mange tak for dit svar ja jeg ved det er 3 forskellige grupper vi har taget fra. og tror også vi er gået lidt væk fra GDen igen da den er lidt for rolig/doven til os. og så vil jeg gerne gå til agiliti med den og nej det tror jeg ærlig talt ikke at en GD egner sig til (kunne ellers se lidt sjovt ud ) hvad ang. riesen er jeg opvokset med 2 så kender godt til deres temp og følsomhed men det er en faktastisk familie og brugshund og kan godt bruges til agiliti (gik hvertfald med en af dem vi havde da jeg var barn ) jeg er vokset op med Schnauzere, det er absolut en hun der kræver både motion og hjerngymnastik. Jeg er ser den ikke som udpræget familiehund da den har tildens til at knytte sig stærkt til en person og være lidt ligeglad med resten af familien. De er også ret vagtsomme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 jeg er vokset op med Schnauzere, det er absolut en hun der kræver både motion og hjerngymnastik.Jeg er ser den ikke som udpræget familiehund da den har tildens til at knytte sig stærkt til en person og være lidt ligeglad med resten af familien. De er også ret vagtsomme. tak for dit svar. ok det med at de kun knyttede sig til en person har jeg ikke oplevet med dem vi havde... de var hele familiens hunde... men ja det er en vagthund hvilket jeg også ønsker af den. uden at den bliver agressiv. men den hund vi skal have skal også kunne være aktiv og vil også blive aktiveret med agiliti, udstilling og løbe tur sammen med manden samt, dvs. gå-ture og hjernegym her hjemme i haven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Juli 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 29, 2010 hvad ang vores hus, så har vi et dejligt hus på 114 kvadrat meter, og 50 kvadratmeter kælder. og en grund på 850 kvadratmeter og muligheder i nærområdet for skov, søer og en gammel grusgrav samt masser af marker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bantus Besvaret Juli 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 30, 2010 hvad ang vores hus, så har vi et dejligt hus på 114 kvadrat meter, og 50 kvadratmeter kælder. og en grund på 850 kvadratmeter og muligheder i nærområdet for skov, søer og en gammel grusgrav samt masser af marker Lyder lækkert:-) JEg har engang gået til træning agiligty og dogdance med en irish soft , og han var bare rigtig sød, havde den lækreste pels, meget social, dygtig til både agility og dogdance. Så det er ihvertfald en hund du kan træne med. Det jeg bedst kan lide ved denne race er pelsen, minimal fældning:-) held og lykke med at find den perfekte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret August 3, 2010 Rapporter Share Besvaret August 3, 2010 mange tak for alle jeres svar... vi har nu været ude og besøge nogle forskellige avlere og jeg tror at valget vil ende mellem en Airdale eller en Riesen Schnauzer... vi skal ud og møde en Riesen avler på fredag. og tror at det endelige valg som det ser ud lige nu vil blive en riesen :hjerte: så jeg glæder mig rigtig meget til at møde flere riesen på fredag og finde den helt rigtige avler... men mange tak for jeres svar det dejligt man kan få svar på ens spørgsmål her på HF :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret August 3, 2010 Rapporter Share Besvaret August 3, 2010 I skal lige sørge for at I så ikke får en højpotent model af disse racer. Tænker fremad nu- for da min datter var lille havde vi gravhunde, der ofte opfattede også gæstelegebørn som enten sorte eller hvide, altså hvem kan vi lide. Her er det legekammerater jeg tænker på, for trist at have en hund der gearet højt op ved synet at nogen de ikke kan lide i huset og træls med så stor en hund. Dette fordi jeg har kendt både airedale og riesen med lidt for højt temperament. Og begge racer er små mht avl- derfor er risiko for at der avles på exteriør frem for sind/temperament lidt stor. Hvor jeg bor er der vildt mange hunde, men har ikke mødt en riesen i over 10 år. Og eneste airedale har DH - alvorligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret August 4, 2010 Rapporter Share Besvaret August 4, 2010 I skal lige sørge for at I så ikke får en højpotent model af disse racer.Tænker fremad nu- for da min datter var lille havde vi gravhunde, der ofte opfattede også gæstelegebørn som enten sorte eller hvide, altså hvem kan vi lide. Her er det legekammerater jeg tænker på, for trist at have en hund der gearet højt op ved synet at nogen de ikke kan lide i huset og træls med så stor en hund. Dette fordi jeg har kendt både airedale og riesen med lidt for højt temperament. Og begge racer er små mht avl- derfor er risiko for at der avles på exteriør frem for sind/temperament lidt stor. Hvor jeg bor er der vildt mange hunde, men har ikke mødt en riesen i over 10 år. Og eneste airedale har DH - alvorligt. mange tak for dit råd og svar... jeg har selv haft riesen som barn og dem havde vi ingen problemer med, de var jordens dejligste hunde, vi har også haft dværg schnauzer som også var helt fantastiske. men har hørt det før med hensyn til at kan være lidt bisset i temp. i sær før i tiden. men det derfor vi vil snakke med en masse avlere og møde dem og deres hunde og så se hvordan de er over for os og vores datter. men jeg er sikker på vi kan finde en god avler der ude med nogle gode hunde der har et godt sind og temp. alle råd er selvfølgelig velkommende det jo altid rart at høre folks erfaring og viden omkring dette emne, og især hvis i kan fortælle hvilke avlere der går mest op i sind og temp i stedet for udsenet. endnu en gang tusind tak for jeres svar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret August 4, 2010 Rapporter Share Besvaret August 4, 2010 Det med hvad avlerer prioriterer meget højt er nok forskelligt. Alle der prøver på seriøs avl har jo nogle små eller store problemer for at kunne lave det bedste og finde ud af, hvilke hunde, der nedarver hvad og hvorfor. F.eks at forbedre pelskvalitet, komme uden om haleknæk, ikke korrekt tandsæt, alt underligt dukker pludselig op. Men nogle har før parring bestemt at beholde en hvalp fra netop dette kuld, måske fordi kombinationene er spændende??? og som tæveejer vil en opdrætter så ikke bare vælge den fremmede hanhund , der var billigst at bruge. Min frygt for at vælge meget krævende hunde, når man er ung og måske skal have flere børn, går jo på mine dårlige erfaringer gennem en langt liv. Min datter er 32 år og i hendes omgangskreds har jo jo hørt om utallige hunde og katte, der var ønskedyr, men så blev vanskelige, måske fordi tiden til dem ikke var optimal. Som feks en ung kvinde, meget sporty der køber en malemut, og forventer et løbe ca 6 km hver aften med den, når den er udvokset.Men så endelig bliver hun gravid, med bækkenløsning og en superstærk hund med indebrændte resourcer. Han blev så sur og selv i snor fik han bidt nogle hunde og politiet kom og så blev han aflivet. Påbud om mundkurv og extra indhegnet grund. Jeg synes at jeg har set for mange ønskehvalpe af krævende store racer, der har henslængt deres bedste år ved siden af en barnevogn i en haltigrime. Det er betydeligt nemmere for mig at have lidt krævende hunde, for jeg er halvgammel og på efterløn.Men vil nok også komme i brug , når datterens søn pludselig bliver syg og arbejdet kalder. Håber du forstår - hvad jeg mener med ansvar for , hvad man påtager sig, for det er jo bedst at det er til glæde for alle i husstanden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret August 4, 2010 Rapporter Share Besvaret August 4, 2010 Det med hvad avlerer prioriterer meget højt er nok forskelligt.Alle der prøver på seriøs avl har jo nogle små eller store problemer for at kunne lave det bedste og finde ud af, hvilke hunde, der nedarver hvad og hvorfor. F.eks at forbedre pelskvalitet, komme uden om haleknæk, ikke korrekt tandsæt, alt underligt dukker pludselig op. Men nogle har før parring bestemt at beholde en hvalp fra netop dette kuld, måske fordi kombinationene er spændende??? og som tæveejer vil en opdrætter så ikke bare vælge den fremmede hanhund , der var billigst at bruge. Min frygt for at vælge meget krævende hunde, når man er ung og måske skal have flere børn, går jo på mine dårlige erfaringer gennem en langt liv. Min datter er 32 år og i hendes omgangskreds har jo jo hørt om utallige hunde og katte, der var ønskedyr, men så blev vanskelige, måske fordi tiden til dem ikke var optimal. Som feks en ung kvinde, meget sporty der køber en malemut, og forventer et løbe ca 6 km hver aften med den, når den er udvokset.Men så endelig bliver hun gravid, med bækkenløsning og en superstærk hund med indebrændte resourcer. Han blev så sur og selv i snor fik han bidt nogle hunde og politiet kom og så blev han aflivet. Påbud om mundkurv og extra indhegnet grund. Jeg synes at jeg har set for mange ønskehvalpe af krævende store racer, der har henslængt deres bedste år ved siden af en barnevogn i en haltigrime. Det er betydeligt nemmere for mig at have lidt krævende hunde, for jeg er halvgammel og på efterløn.Men vil nok også komme i brug , når datterens søn pludselig bliver syg og arbejdet kalder. Håber du forstår - hvad jeg mener med ansvar for , hvad man påtager sig, for det er jo bedst at det er til glæde for alle i husstanden. jeg forstår skam godt dine bekymringer, men syntes nu nok vi har sat os ind i racen og ved hvad vi har tænkt os at gå ind til. vores kommende hund vil blive trænet med lydighed, agility, politi træning samt løb sammen med min mand som er ved at træne sig op til at søge ind til politiet. vi har en lille hygge hund nu og har haft i 3 ½ år. han er en glad hund som bliver aktiveret hver dag med, hjerne gym, leg og træning samt gå ture. han er en redningshund der blev "mishandlet" der hvor han kom fra, hans tidligere ejer havde en søn der var voldelig over for ham. men han er jordens dejligste og kærligste hund i dag. (ikke at jeg stoler 100 % på ham for det gør jeg aldrig med nogen dyr) men føler selv at vi har den tid det kræver og lysten til at få en hund mere, også for vores nuværende hunds skyld. for så har han en legekamerat i mange år frem. og til den tid hvor vi ønsker en hund mere vil vores datter være omkring de 2 år og derfor mere stabil osv. jeg syntes nu vi har taget højde for de ting vi kan og opvejet + og - i forhold til valg af race. men mange tak for dine svar, for det giver selvfølgelig stof til eftertanke. men føler nu stadig at det er det rigtige valg af race.. vi ved det en krævende hund men vi har også tiden, lysten og viljen til denne race i fremtiden... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Printzen Besvaret August 10, 2010 Rapporter Share Besvaret August 10, 2010 Hej Camilla.. Hvis du gerne vil gå til agility med din nye hund - konkurrence, så tror jeg du skal kigge lidt på hundens højde og drøjde. Jeg træner i dag sammen med en Air dale terrier, og den er virkelig sød, men den vil ikke være specielt hurtig og adræt i forhold til agility.. Hvis du ønsker at gå til agility er det vigtigt at se, hvilke højder der passer til hvilke klasser, så du kan få en hund der passer.. i al fald, hvis du ønsker konkurrencer.. ellers er det jo bare at klø på.. :0) Ved ikke hvordan det er at løbe langt med en airdale, men den jeg kender gider ikke løbe så meget.. til gengæld er den super god til lydighed.. Så måske er det vigtigt, at du finder ud af, hvad du primært vil bruge hunden til.. for jeg kan godt komme i tanke om nogen gode racer til agility, men det er ikke nogen af dem du har nævnt.. :0) God fornøjelse :0) Hilsen Heidi Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret August 10, 2010 Rapporter Share Besvaret August 10, 2010 Hej Camilla..Hvis du gerne vil gå til agility med din nye hund - konkurrence, så tror jeg du skal kigge lidt på hundens højde og drøjde. Jeg træner i dag sammen med en Air dale terrier, og den er virkelig sød, men den vil ikke være specielt hurtig og adræt i forhold til agility.. Hvis du ønsker at gå til agility er det vigtigt at se, hvilke højder der passer til hvilke klasser, så du kan få en hund der passer.. i al fald, hvis du ønsker konkurrencer.. ellers er det jo bare at klø på.. :0) Ved ikke hvordan det er at løbe langt med en airdale, men den jeg kender gider ikke løbe så meget.. til gengæld er den super god til lydighed.. Så måske er det vigtigt, at du finder ud af, hvad du primært vil bruge hunden til.. for jeg kan godt komme i tanke om nogen gode racer til agility, men det er ikke nogen af dem du har nævnt.. :0) God fornøjelse :0) Hilsen Heidi hej Heidi mange tak for dine svar. min plan om agility er kun for sjov og leg for hunden og mig, regner ikke med at skulle gå konkurrencer i agility med den det er kun for hyggens skyld, men tror vores valg pt er endt på en Riesen Schnauzer, syntes det er en fantastisk smuk hund og så er jeg sikker på den vil passe perfekt ind i vores liv og behov og dens behov vil vi helt sikkert leve op til endnu en gang tak for alle jeres svar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret November 30, 2010 Rapporter Share Besvaret November 30, 2010 Hej Camilla Søgte i forum på "vores" race og fandt denne tråd:cool: Jeg er spændt på at høre om du fik en riesen? Og hvor fra? Jeg bor ikke ret langt fra dig og har selv 3 af slagsen + dværg. Mvh Dina Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts