Hop til indhold

DKK vs DRU


Gæst Kahlia
 Share

Recommended Posts

Det vil jeg give dig fuldstændig ret i, men er det ikke ligeså meget avler der er noget galt med, altså jeg mener bare, man tjekker jo sine hunde for om de er raske og hvis man så får en tilbage melding med at hunde er bærer af en sygdom burde man så ikke bare tænke "det var da trist men så ved jeg at den IKKE skal avles på"

Du glemmer helt og aldeles at det at tjekke forældrene ikke er nok, du skal have tjekket hele linien bagud, raske hunde kan sagtens være bærere af arvelige sygdomme.

Det er derfor det er så vigtigt at gennemgå hele hundens stamtavle FØR avl, det er der tiden bruges, det er ikke "bare" at sætte 2 hunde sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 158
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så er der jo mange hundepar der slet ikke burde være sat sammen, jeg ser jævnligt 2 hunde der har fået hvalpe som begge er CEA påvist ..

- Det synes jeg jo os er forkert.

 

Og mht at tjekke hele linjen bagud?

- Jeg har da ikke mulighed for at tjekke min egen hunds forældre og bagud, er da nød til at stole på hvad jeg har fået afvide.

Link til indlæg
Del på andre sites

det ville du have mulighed for hvis det var en DKK hund ;-)

 

Den er jeg med på, men det er hun nu engang ikke, og det burde jo altså også være muligt at "producere" sunde og raske hvalpe uden en DKK stambog :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er jeg med på, men det er hun nu engang ikke, og det burde jo altså også være muligt at "producere" sunde og raske hvalpe uden en DKK stambog :D

 

Selvfølgelig er det muligt, problemet er bare at det sjældent bliver gjort! Fordi ingen regulerer det og mennesker er af natur dovne!

 

Jeg har jordens smukkeste lille blandingstæve, hvis du vidste hvor mange mennesker der har tilbudt deres hanhund, fordi hvalpene ville blive sååååå smukke :rolleyes: åbenbart er det ligemeget, at de ikke aner om hunden lider af noget som helst, er tjekket for noget som helst...

 

Hun skal ikke avles på. Men selv hvis jeg tjekkede hende i hoved og røv, så mangler jeg jo stadig et hav af vigtige informationer... For jeg aner intet om hendes forældres ophav... Måske er hendes mor et produkt af en mor / søn ups parring? Måske døde hendes farmor som 2 årig af en arvelig kræftform? Måske blev hendes far blind som 4 årig....

 

Det er her at DKK har den altovejende fordel som forbund pga hundeweb. Her kan du rent faktisk gå tilbage i linjerne og se disse informationer og dermed vælge til og fra, hvad du finder acceptabelt.... Derudover har de krav til avlsgodkrndelser og sundhed, om sikrer at syge dyr ikke kommer i avl...

 

Slvfølgelig kan de blive bedre, men som det er nu, så er de det bedste vi har.... Skulle jeg nogensinde have en tavlehund, så ville der kun være et valg...

 

Hilsen hende med de 2 skønne bastarder

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er det muligt, problemet er bare at det sjældent bliver gjort! Fordi ingen regulerer det og mennesker er af natur dovne!

 

Jeg har jordens smukkeste lille blandingstæve, hvis du vidste hvor mange mennesker der har tilbudt deres hanhund, fordi hvalpene ville blive sååååå smukke :rolleyes: åbenbart er det ligemeget, at de ikke aner om hunden lider af noget som helst, er tjekket for noget som helst...

 

Hun skal ikke avles på. Men selv hvis jeg tjekkede hende i hoved og røv, så mangler jeg jo stadig et hav af vigtige informationer... For jeg aner intet om hendes forældres ophav... Måske er hendes mor et produkt af en mor / søn ups parring? Måske døde hendes farmor som 2 årig af en arvelig kræftform? Måske blev hendes far blind som 4 årig....

 

Det er her at DKK har den altovejende fordel som forbund pga hundeweb. Her kan du rent faktisk gå tilbage i linjerne og se disse informationer og dermed vælge til og fra, hvad du finder acceptabelt.... Derudover har de krav til avlsgodkrndelser og sundhed, om sikrer at syge dyr ikke kommer i avl...

 

Slvfølgelig kan de blive bedre, men som det er nu, så er de det bedste vi har.... Skulle jeg nogensinde have en tavlehund, så ville der kun være et valg...

 

Hilsen hende med de 2 skønne bastarder

 

Jeg kan godt forstå dig, men nu har vi jo altså papire på at der ikke er sygdomme i min tæves linjer, hun har da dog stamtavle og vi har set sundhedsattester på både mor og far, og jeg synes det er lidt forkert at sige man ikke må få hvalpe på hunden fordi man ikke kan se 8 generationer bagud.

 

Vil du så heller ikke få børn med din mand/kæresten uden at tjekke hele hans familie for sygdomme, og gud forbyde men hvis hans bedstemor så led af noget, så ville du ikke få børn med ham fordi der var en chance for dit barn fik det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår ikke polymikken omkring jeres diskutioner

 

En stamtavle i mine øjne er aldeles værdiløs, hvis du ikke kan bruge den til noget ud over landegrænsen, og jeg ville aldrig give ekstra penge for at ha navnene på "værdiløse" forældre..

 

Cody er min første hund med tavle og han blev kun købt, fordi jeg ville ha muligheden for at "bruge" ham til noget.

Nu kan jeg udstille i hele verdenen uden problemer og han blir dømt af FCI godkendte dommere..

 

Nu er jeg så heldig at han rent faktisk er en præmietyv og vi forhåbenlig snart kan kalde ham champion i flere lande.

 

Med hensyn til sygdomme, så kan jeg på mors side tjekke for HD/AD så langt tilbage jeg har lyst til. Fars side er lidt sværere, da han er import.

 

Dog er f.eks A hofter desværre ingen garanti for afkom. Har set flotte hofter på begge sider, ende med et kuld med 3 E-hofter. Nogen gange skal der bare en dårlig gen-kombination til

 

Min gamle hund var gårdopdræt.

Hun var verdens bedste hund. Sund og rask til hun fik en tumor i hjernen som 9 årig. Desværre ikke noget man kan avle sig ud af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå dig, men nu har vi jo altså papire på at der ikke er sygdomme i min tæves linjer, hun har da dog stamtavle og vi har set sundhedsattester på både mor og far, og jeg synes det er lidt forkert at sige man ikke må få hvalpe på hunden fordi man ikke kan se 8 generationer bagud.

 

Vil du så heller ikke få børn med din mand/kæresten uden at tjekke hele hans familie for sygdomme, og gud forbyde men hvis hans bedstemor så led af noget, så ville du ikke få børn med ham fordi der var en chance for dit barn fik det?

 

Nyeste forskining viser, at der rent faktisk er forskel på hunde og mennesker... Men nej du har ret, jeg ville ikke kunne avlsgodkendes og skal heller ikke avles på :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nyeste forskining viser, at der rent faktisk er forskel på hunde og mennesker... Men nej du har ret, jeg ville ikke kunne avlsgodkendes og skal heller ikke avles på :blink:

Hehe, men jeg mener bare at som Lab-lover også siger, at selvom du kan tjekke alting langt tilbage er det ikke altid en garanti for sunde hvalpe..

 

Jeg har set en hvalp få PRA /være født med det, selvom intet var påvist i dens linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, men jeg mener bare at som Lab-lover også siger, at selvom du kan tjekke alting langt tilbage er det ikke altid en garanti for sunde hvalpe..

 

Jeg har set en hvalp få PRA /være født med det, selvom intet var påvist i dens linjer.

 

PRA viser sig først i 5-6 års alderen, så vidt jeg husker..

F.eks. kunne du lave et par kuld med en hanhund i 2-3 års alder, ta den ud af avlen og ikke øjenlyse den mere.

Den kan selv gå hen og blive blind senere i livet pga PRA

 

Derfor har f.eks labrador (under DKK) krævet DNA-test inden hunden indgår i avlen, medmindre begge dens forældre er testet fri.

Tidligere skulle de kun øjenlyses en gang om året, HVIS de var i avlen.

 

Men hurra for DNA-test..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

Jeg ville aldrig købe en hund uden DKK. Jo måske et voksent gadekryds (Har et stk dejlig rundkørsel). Men jeg ville aldrig have "en renracet uden tavle" eller med anden end DKK. Jeg har set mange der er kreative og laver hjemmelavet stambøger eller selv opfinder en eller anden org. hvor man så mod et beløb bare kan få tilsendt en tavle 8-(

Selvfølgelig er der også faldgrupper i DKK men jeg ville kunne undersøge en masse osv. Det er ikke snobberi :-) jeg er faktisk meget ligt snobbet :-D men det er den eneste stamtavle som jeg synes er rigtig (læs: jeg synes).

Jeg vil gerne have en kennel engang og med det menes: et stueopdræt hvor alle mine hunde lever som familiehunde, bliver stimuleret, sover under dynen, sådan som mine hunde også gør i dag. Desværre har det sundhedsmæssigt ikke været muligt at få godkendt de tæver jeg i tiden har haft (kun andre steder end DKK). Derfor ser jeg mig som ejer af tre stk hunde og ikke en kennel (med tre stk hunde).

Dette er min mening om hunde jeg selv skal have eller hvis jeg skulle rådgive nogen. Ud over det, synes jeg mange hunde er skønne uanset det ene eller andet :-) Og bare ejer og hunde er glade er jeg glad :-)

Det var mine tanker om stamtavle :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der jo mange hundepar der slet ikke burde være sat sammen, jeg ser jævnligt 2 hunde der har fået hvalpe som begge er CEA påvist ..

- Det synes jeg jo os er forkert.

CEA er et kæmpe problem hos sheltierne, som du jo nok allerede ved. En skam hvis der avles på to påviste hunde, det burde ingen opdrætter gøre, uanset klub.

 

Og mht at tjekke hele linjen bagud?

- Jeg har da ikke mulighed for at tjekke min egen hunds forældre og bagud, er da nød til at stole på hvad jeg har fået afvide.

Her er jo én af DKK's store forcer - her har du netop mulighed for at tjekke linierne bagud, og også "til siderne".

 

Den er jeg med på, men det er hun nu engang ikke, og det burde jo altså også være muligt at "producere" sunde og raske hvalpe uden en DKK stambog :D

Selvfølgelig burde det være muligt - men det må unægteligt være svært, når man ikke har mulighed for at tjekke linierne bagud??

 

Jeg kan godt forstå dig, men nu har vi jo altså papire på at der ikke er sygdomme i min tæves linjer, hun har da dog stamtavle og vi har set sundhedsattester på både mor og far, og jeg synes det er lidt forkert at sige man ikke må få hvalpe på hunden fordi man ikke kan se 8 generationer bagud.

En sundhedsattest siger jo ikke andet end at en hund er sund og rask - sådan generelt. Den siger intet om arvelige sygdomme, hverken om hunden selv har dem eller er bærer af det syge gen.

 

Der er ingen der siger at man ikke må få hvalpe, men jeg synes virkelig at man skylder både hvalpe og hvalpekøbere at ha' styr på sundheden før man tænker på at avle. Og det kan man kun ved at studere linier og kombinationer grundigt. Hvor fedt vil det være at ha' lavet, og solgt, et kuld hvalpe der viser sig at ha' en arvelig sygdom?

Link til indlæg
Del på andre sites

PRA viser sig først i 5-6 års alderen, så vidt jeg husker..

F.eks. kunne du lave et par kuld med en hanhund i 2-3 års alder, ta den ud af avlen og ikke øjenlyse den mere.

Den kan selv gå hen og blive blind senere i livet pga PRA

 

Derfor har f.eks labrador (under DKK) krævet DNA-test inden hunden indgår i avlen, medmindre begge dens forældre er testet fri.

Tidligere skulle de kun øjenlyses en gang om året, HVIS de var i avlen.

 

Men hurra for DNA-test..

 

PRA viser sig meget sent. Og det er netop det største problem; at hunden kan have lavet mange hvalpe inden problemet bobler op til overfladen. I DKK er det dog sådan, at når en hund falder for PRA, udelukkes forældre, søskende og afkom fra avl. Derfor er det muligt at dæmme op for sygdommen, der har en recessiv arvegang.

 

DNA test skal man passe på med, for det giver en falsk tryghed. Hvis man både DNA tester og øjenlyser er man godt på vej, men for langt de fleste racer der et stadig sådan, at det ikke er alle afarter af sygdommen man har fundet og kan DNA teste for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og mht at tjekke hele linjen bagud?

- Jeg har da ikke mulighed for at tjekke min egen hunds forældre og bagud, er da nød til at stole på hvad jeg har fået afvide.

 

Hvis du rent faktisk mener dét, så kan jeg sgu godt forstå det går galt for så mange folk når de køber tavlekræ.

 

 

Jo, Det har man mulighed for. Iøvrigt uanset tavlen. Det ér bare lidt lettere i DKK (og DJR iøvrigt) end i de andre klubber, grundet hundeweb.

 

 

Men det kræver selvfølgelig man holder op med at komme med alle de beskyldninger og fordomme, og rent faktisk gør en indsats.

 

EN tavle, uanset klubben den kommer fra, er ikke mere værd end det arbejde man lægger for dagen ved at undersøge indholdet i den INDEN man køber kræet.

Link til indlæg
Del på andre sites

PRA viser sig meget sent. Og det er netop det største problem; at hunden kan have lavet mange hvalpe inden problemet bobler op til overfladen. I DKK er det dog sådan, at når en hund falder for PRA, udelukkes forældre, søskende og afkom fra avl. Derfor er det muligt at dæmme op for sygdommen, der har en recessiv arvegang.

 

DNA test skal man passe på med, for det giver en falsk tryghed. Hvis man både DNA tester og øjenlyser er man godt på vej, men for langt de fleste racer der et stadig sådan, at det ikke er alle afarter af sygdommen man har fundet og kan DNA teste for.

 

Med fare for "at pisse dig af igen" så vil jeg endnu engang påpege at det ikke nødvendigvis forholder sig sådan.

Det fremhævede står i DKK's etiske regler; men ikke alle følger disse og vælger lystigt at avle videre på trods afkendte anlægsbærere.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Med fare for "at pisse dig af igen" så vil jeg endnu engang påpege at det ikke nødvendigvis forholder sig sådan.

Det fremhævede står i DKK's etiske regler; men ikke alle følger disse og vælger lystigt at avle videre på trods afkendte anlægsbærere.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

 

Ikke sandt!

 

Tror du misforstår begrebet anlægsbærer med det, at en hund kan have en vis chance for at være anlægsbærer.

 

Går ud fra vi taler ud fra dine hunde, og den har vi også haft flere gange: fordi Carsten ligger ude i linjerne og gav noget afkom, der faldt for PRA, er det ikke forkert eller farligt, at man bruger et oldebarn til ham. Man ved i øvrigt ikke om han var syg eller bærer, men set i forhold til hvor gammel han var, mens han stadig blev øjenlyst, er det usandsynligt, at han selv var syg.

 

PRA er ikke svær at avle sig ud af, og det har man stort set også gjort over hele linjen.

 

Er der noget man skal være bekymret for, er det hverken PRA eller hofter. Racen døjer med helt andre ting.

 

Og hellere undersøge og arbejde uden om de anlægsbærere man kender (har du nogensinde stiftet bekendtskab med rasdata?), end at lukke øjnene og avle på det meste. Og dét kan jeg love dig for sker andre steder end DKK! I stambogsførende foreninger, der hverken har avlskrav eller fører lister over, hvilke lidelser hvilke hunde er undersøgt for. :hint: :hint:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke sandt!

 

Tror du misforstår begrebet anlægsbærer med det, at en hund kan have en vis chance for at være anlægsbærer.

 

Går ud fra vi taler ud fra dine hunde, og den har vi også haft flere gange: fordi Carsten ligger ude i linjerne og gav noget afkom, der faldt for PRA, er det ikke forkert eller farligt, at man bruger et oldebarn til ham. Man ved i øvrigt ikke om han var syg eller bærer, men set i forhold til hvor gammel han var, mens han stadig blev øjenlyst, er det usandsynligt, at han selv var syg.

 

PRA er ikke svær at avle sig ud af, og det har man stort set også gjort over hele linjen.

 

Er der noget man skal være bekymret for, er det hverken PRA eller hofter. Racen døjer med helt andre ting.

 

Og hellere undersøge og arbejde uden om de anlægsbærere man kender (har du nogensinde stiftet bekendtskab med rasdata?), end at lukke øjnene og avle på det meste. Og dét kan jeg love dig for sker andre steder end DKK! I stambogsførende foreninger, der hverken har avlskrav eller fører lister over, hvilke lidelser hvilke hunde er undersøgt for. :hint: :hint:

 

Jeg taler ikke om mine hunde; men det er rigtigt at Whisbourne devil in duisquise (carsten) ligger i en af mine hundes stamtavle.

Cartsten er i Sverige kendt anlægsbærer for PRA og udelukket fra avl. Og skulle så ifølge dine egne opysninger udelukkes fra avl i Danmark, ligeså søskende og afkom.

Carsten blev dog flyttet til Danmark og lystigt avlet videre med .

Du har i øvrigt selv lavet et kuld, hvor din tæve også har carsten på både mor og far siden i tredje led og sågar har den hanhund du har brugt det også.

Og jo det er forkert at bruge disse hunde i avl, hvis man vil af med sygdommen. der er masser af andre hanhunde at vælge imellem, hvor man ikke allerede har oplysninger om arvelige sygdomme.

 

Jeg er i øvrigt fulstændig ligeglad med hvad du og andre avler på, jeg kan som hvalpekøber sagtens manøvrere uden om den slags avl.

Det som får mig til at reagere er at man kører højt og flot på sundhed og stiller krav om fotograferinger og øjenlysninger; men ikke selv har intentioner om at gøre noget reelt ved problemet i praksis, fordi det tæller mere hvor mange udstillinger man kan vinde.

Derudover tillader man sig at kritisere andre for ikke at have samme regler .

 

Og ja du har ganske ret der er andre og større problemer at tage sig af, nemlig de temperements og jagtrelaterede og i mine øje er grunden til disse problemer ene og alene et udslag af ensidig udstillingsavl, med avlsvurdering på forældredyrs præstationer exteriørmæssigt.

 

Det er også grunden til jeg og mange andre hellere køber Ft spaniel end standardspaniel.

 

Jeg vil dog stadigvæk mene at man burde kunne avle både efter jagtegenskaber interiør og exteriør; men desværre findes der ikke ret mange opdrættere af standardspaniels som er villige til at bruge jagtegenskaber som avlskriterie og ligeså er der ingen FT opdrættere som er villige til at bruge exteriør som avlskriterie.

 

Jeg skal nok fremover lade være med at kommentere dine indlæg, så fortsæt endelig :drille:

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hellere undersøge og arbejde uden om de anlægsbærere man kender (har du nogensinde stiftet bekendtskab med rasdata?), end at lukke øjnene og avle på det meste. Og dét kan jeg love dig for sker andre steder end DKK! I stambogsførende foreninger, der hverken har avlskrav eller fører lister over, hvilke lidelser hvilke hunde er undersøgt for. :hint: :hint:

 

 

http://www.djr.dk/wp-content/themes/djr/files/DJR-folder-hundeportal-lav.pdf

 

:hint: :hint:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cartsten er i Sverige kendt anlægsbærer for PRA og udelukket fra avl. Og skulle så ifølge dine egne opysninger udelukkes fra avl i Danmark, ligeså søskende og afkom.

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

 

Hunde som er bærer, bliver ikke udelukket af avlen. De må bare ikke parres med andre bærere. Det kræver 2 bærere at lave et kuld med påvist PRA.

Det er først når de er "affektet" at de har PRA, at der ikke må avles på dem

 

Ved ikke hvordan reglerne er for spaniels, men sådan er det i hvert fald for labberne.

 

.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvad har det med noget at gøre? Jeg taler om, at der ikke er krav om undersøgelser af diverse lidelser for at opnå avlsret i flere forskellige stambogsførende organisationer.

 

At der findes en database er ligegyldigt, hvis der ikke findes diverse oplysninger i den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler ikke om mine hunde; men det er rigtigt at Whisbourne devil in duisquise (carsten) ligger i en af mine hundes stamtavle.

Cartsten er i Sverige kendt anlægsbærer for PRA og udelukket fra avl. Og skulle så ifølge dine egne opysninger udelukkes fra avl i Danmark, ligeså søskende og afkom.

Carsten blev dog flyttet til Danmark og lystigt avlet videre med .

Du har i øvrigt selv lavet et kuld, hvor din tæve også har carsten på både mor og far siden i tredje led og sågar har den hanhund du har brugt det også.

Og jo det er forkert at bruge disse hunde i avl, hvis man vil af med sygdommen. der er masser af andre hanhunde at vælge imellem, hvor man ikke allerede har oplysninger om arvelige sygdomme.

 

Jeg syntes du omgår sandheden i en vis grad. Det første styk afkom, der efter Carsten bliver øjenlyst uden at blive øjenlyst fri, bliver det ved årsskiftet 96/97 i Sverige. Hanhunden bliver altså ikke flyttet fra Sverige fordi den selv eller afkom er faldet for en øjenlysning!

 

I øvrigt - det man vælger at udelukke er i ét led op/ned/siden. Så det er altså ikke ALT efter denne hund man vælger at droppe i avlen.

 

Ja, min hund har haft et kuld. Ja, hanhunden var fra samme kennel som Carsten. Nej, jeg ser intet problem i det. Vi er nede på, at der er under 6% chance for, at hundene er bærere af genet. Og ja, min hund bliver stadig lyst fri i en alder af 11 år og afkommet der har nået en alder af 7 har ikke givet tilbagemeldinger om øjenproblemer. Så vidt jeg ved. Som du nok også ved, var det ikke mit eget kuld.

 

Jeg er i øvrigt fulstændig ligeglad med hvad du og andre avler på, jeg kan som hvalpekøber sagtens manøvrere uden om den slags avl.

Det som får mig til at reagere er at man kører højt og flot på sundhed og stiller krav om fotograferinger og øjenlysninger; men ikke selv har intentioner om at gøre noget reelt ved problemet i praksis, fordi det tæller mere hvor mange udstillinger man kan vinde.

Derudover tillader man sig at kritisere andre for ikke at have samme regler .

 

Ja, vi er ikke enige. Jeg ser intet problem i at man gør som man gør. Vi er stort set uden om den sygdom. Ved at følge den retning man har gjort. Det er simpel matematik. Fordi hunden ude i tredje led har været bærer, er man nede på så lav en sandsynlighed for, at disse hunde er bærere af genet. En kendt sandsynlighed, der er lavere end gennemsnittet. Så derfor er det bedre, end hos de, hvor man slet ikke tjekker.

 

Det handler ikke om at vinde udstillinger og blæse på helbredet. Men den opfattelse tror jeg aldrig man kan få dig væk fra.

 

Og ja du har ganske ret der er andre og større problemer at tage sig af, nemlig de temperements og jagtrelaterede og i mine øje er grunden til disse problemer ene og alene et udslag af ensidig udstillingsavl, med avlsvurdering på forældredyrs præstationer exteriørmæssigt.

 

Det er også grunden til jeg og mange andre hellere køber Ft spaniel end standardspaniel.

 

Hvorfor så hive fat i denne diskussion med øjnene konstant? Det er ikke et reelt problem! Og hvorfor gøre det til så kæmpe et issue, hvis du alligevel vælger at købe i en organisation, hvor det er de færreste der øjenlyser? Så få faktisk, at du ikke kan bruge de par stykker der laves til noget.

 

Det minder mig om en opdrætter (af standard), der vælger at bruge en engelsk importeret han. For så er der i hvert fald ingen problemer med øjnene. Bortset fra, at man ingen viden har om hvad der ligger i linjerne, fordi ingen øjenlyses derovre...

 

Det er i øvrigt ikke kun et udstillingsrelateret problem, som jeg fornemmer du gerne vil gøre det til. I følge den statistik der er udarbejdet i Sverige, eksisterer problemet på tværs af linjer. Og som du ved noteres både FT og showlinjer som et i Sverige.

 

 

Jeg vil dog stadigvæk mene at man burde kunne avle både efter jagtegenskaber interiør og exteriør; men desværre findes der ikke ret mange opdrættere af standardspaniels som er villige til at bruge jagtegenskaber som avlskriterie og ligeså er der ingen FT opdrættere som er villige til at bruge exteriør som avlskriterie.

 

Ganske enig

 

Jeg skal nok fremover lade være med at kommentere dine indlæg, så fortsæt endelig :drille:

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

 

Du må sådan set kommentere hvad du har lyst til. Har dog en fornemmelse af, at det kun er hvis jeg har blandet mig i en tråd, at du vælger at hoppe med på den. Og kun ved direkte at skulle citere mig. Og kun med et ønske at tage en diskussion om nogle mennesker, der ikke har en mulighed for at forsvare sig. Og en diskussion jeg mener hører til i et andet forum. Nemlig der hvor man har en mulighed for at gøre noget ved det, i stedet for blot at sidde og lyde bitter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer bare med et lille nysgerrigt spsm... Har I DNA-test for PRA i jeres racer? Hvis I har - bli'r de brugt, og avler man derefter? :vedikke:

 

ja, vi har... for prcd-PRA og har efterhånden haft det i 8 år. Det er ikke krav, men langt de fleste tester og efterhånden er der rigtig mange med hereditær fri status så det ikke længere er nødvendigt at teste.

 

Jeg gætter (har ikke regnet på det) på at DNA status er kendt på 90% af de hunde der indgår i avlen i min race.

 

og ca 97% hvor man kender status på den ene part.

 

 

-og bemærk.. vi har ingen krav herom...

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, vi har... for prcd-PRA og har efterhånden haft det i 8 år. Det er ikke krav, men langt de fleste tester og efterhånden er der rigtig mange med hereditær fri status så det ikke længere er nødvendigt at teste.

 

Jeg gætter (har ikke regnet på det) på at DNA status er kendt på 90% af de hunde der indgår i avlen i min race.

 

og ca 97% hvor man kender status på den ene part.

 

 

-og bemærk.. vi har ingen krav herom...

 

I min race har vi CEA (også øjne), og her bli'r også rigtig mange testede. Der er heller ikke krav, da DKK ikke anerkender testen endnu... :roll: Men jeg synes nu ikke at man bruger testresultaterne så godt som man kunne. Der er stadig nogle der parrer ikke-testede hunde, og rigtig mange parrer bærere med frie - det gi'r så ingen syge hvalpe, men det hjælper jo heller ikke med at få sygdommen udryddet. Jeg mener ikke at alle bærere skal væk fra avl, men nogle gange kunne man måske tænke bare liiidt mere over det, om det virkelig er nødvendigt at bruge netop den hund der er bærer, eller om der måske var et "frit" alternativ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har det med noget at gøre? Jeg taler om, at der ikke er krav om undersøgelser af diverse lidelser for at opnå avlsret i flere forskellige stambogsførende organisationer.

 

At der findes en database er ligegyldigt, hvis der ikke findes diverse oplysninger i den.

 

Det har med dét her at gøre:

I stambogsførende foreninger, der hverken har avlskrav eller fører lister over, hvilke lidelser hvilke hunde er undersøgt for. :hint: :hint:

 

Unødvendigt at tilføje hvad "hintet" du kommer med hentyder til.

 

 

Og ja. En database er ligegyldig hvis ikke der er oplysninger i den....

Er der ikke dét da?

Og har man ikke stadigvæk muligheden for at undersøge tingene udenom en database, hvad jeg iøvrigt mener giver et bedre og mere sandfærdigt billede end hvis man kun kigger i databaser. Iøvrigt uagtet om dette er DKKs hundeweb, eller DJRs tilsvarende system. Iøvrigt en mulighed man har haft lige så længe man har avlet hunde. Men som færre og færre tilsyneladende gør brug af, på trods af at det aldrig har været nemmere end nu.

 

Og hvem siger iøvrigt at bare fordi der ikke er krav, at revl og krat så indgår i avl?

Der er faktisk opdrættere ved DJR som i dén grad laver gode og sunde jagthunde. Sjovt nok kan man jo også uden videre overføre en DJR-hund til DKK hvis man vil. Også uden slettede aner. I alle fald labber, og jeg mener at vide at dette også gælder spaniels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...