Hop til indhold

førerfikseret hunde. hmmm?

Gæst hundefreak
 Share

Recommended Posts

Gæst hundefreak

Altså jeg har hørt at hyrdehundene er meget førefikseret, de går aldrig langt væk fra ejeren, ellers bliver de ved deres side hele tiden.. :/:hmm:

Nogen der har hyrdehunde, som er sådan eller som ikke er sådan?

& er det ikke noget med at tæver er med førefikseret end hannerne?

Andre der har andre slags racer, som også er førefikseret?:roll:

& Nogen der ved om nogle spidshunde kan være førefikseret?:???:

Bare et lille indlæg fra mig. (;

Redigeret af hundefreak
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg har en Aussie - Hun er førefikseret.

Hun går nu ikke konstant tæt på mig når hun er fri, men hun holder øje med hvor vi er når vi er ude at gå. Hun kan sagtens løbe rundt, lege med andre hunde osv. uden at jeg er lige ved siden af.

Derudover har jeg en Cairn Terrier - Hun er meget førefikseret faktisk.

Hun holder sig tæt til mig når vi er ude at gå, og hun er fri. Hun bevæger sig ikke særlig langt væk fra mig. Hun er meget obs. på mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut

Jeg har en Grand Danois og han er ikke engang en hyrde hund, men han er altid lige i numsen på mig. :genert:

Han kan sagtens løbe lidt rundt, men han kigger altid efter os.

Nu har jeg kun gået rundt i store omgange 1 gang, så jeg kan ikke stå og sige at jeg har jordens dejligste hund, men vi har prøvet at sidde på en bænk og lade ham løbe rundt før og han har aldrig smuttet væk end mere 3 meter. Så fløjter man lige og så kommer han. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en blanding af grønlandshund og schäfer, Bamse, og han er BLEVET mere obs på mig når han er løs, men hvis han får færden af et dyr, så er hans ører lukket.

Da han var yngre, han er idag 8,5 år gammel, skulle man ikke slippe ham fri, for så var han væk.

Ledte engang 1,5 time efter ham i skoven, hvor vi bor, gik hjem da jeg havde glemt min mobil og gæt hvem der sad i indkørslen :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak
Jeg har en blanding af grønlandshund og schäfer, Bamse, og han er BLEVET mere obs på mig når han er løs, men hvis han får færden af et dyr, så er hans ører lukket.

Da han var yngre, han er idag 8,5 år gammel, skulle man ikke slippe ham fri, for så var han væk.

Ledte engang 1,5 time efter ham i skoven, hvor vi bor, gik hjem da jeg havde glemt min mobil og gæt hvem der sad i indkørslen :evil:

hahah, nåårrh, hvor sødt at han kunne finde vejen tilbage ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak
Jeg har en Grand Danois og han er ikke engang en hyrde hund, men han er altid lige i numsen på mig. :genert:

Han kan sagtens løbe lidt rundt, men han kigger altid efter os.

Nu har jeg kun gået rundt i store omgange 1 gang, så jeg kan ikke stå og sige at jeg har jordens dejligste hund, men vi har prøvet at sidde på en bænk og lade ham løbe rundt før og han har aldrig smuttet væk end mere 3 meter. Så fløjter man lige og så kommer han. :blink:

hvor gammel er han ? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har hørt at hyrdehundene er meget førefikseret, de går aldrig langt væk fra ejeren, ellers bliver de ved deres side hele tiden.. :/:hmm:

At være førerfikseret er ikke det samme som at hunden bliver tæt på ejeren hele tiden. Det betyder at hunden er opmærksom på ejeren og er let at få kontakt til.

Nogle racer er har fra fødslen anlæg til at blive meget førerfikserede, og andre ikke. Men under alle omstændigheder er det noget man skal arbejde for. Man får ikke en lydig og indkaldssikker hund helt automatisk, selv om det er en race, der er kendt for at være førerfikseret. Hvis hunden som hvalp opdager at der ikke er nogen fordel ved at være opmærksom på ejeren, så holder det hurtigt op.

Áltså jeg kan allerede sige, at min hvalp på 5 mdr. er ikke førefikseret. øvøv.

Nu ved jeg jo ikke hvilken race din hund er, men jeg har selv haft en Dogue de Bordeaux, der bestemt ikke er kendt for at være førerfikseret eller træningsivrig, og han var begge dele. Man kan selv opdyrke den egenskab hos dem, hvis man gør det rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Bamse som er en border collie blanding er enormt førefokuseret - Han er i hvertfald morfokuseret :mrgreen:

Men førefokus, er som andre siger, noget der skal trænes. Nogle hunde har nemmere ved det, bla. hyrdehundene, men alle hunde kan lære det.

Typisk er hyrdehundene også bedre til at holde styr på hvor "flokken" er, end andre racer, hvorved de ofte er nemmere at kalde til sig og synes ofte man ser, at hyrdehundene helst ikke lader deres ejere ude af syne.

Bamse gør i hvertfald ikke, efter at jeg nogle gange da jeg fik ham, gemte mig for ham, når han var lige lovlig optaget af andet end mig - Og i Bamses verden, er det værste der kan ske, at blive væk fra mor :lun:

Og så har jeg lært ham, at mor bare er det bedste i verden og der er ikke ret meget der kan konkurrere med mig - Det er egentlig udgangspunktet, for at få en hund der både er førefokuseret og sikker i indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har godt nok ikke en hyrdehund, men en blanding af labrador (samarbejdende race), dansk/svensk gårdhund (selvstændig race) og noget ukendt - evt. er det cocker (samarbejdende race)...

Hun er meget førerfikseret, men som de andre siger, så er det jo noget jeg har lært hende at være... Hun VED at det er mig der er det fedeste og sjoveste i hele verden, så det kan betale sig for hende at give mig hendes opmærksomhed og holde øje med hvor jeg er i verden...

Nu ved jeg ikke hvilken hvalp du har, men det kunne lyde som om det er en spidshund? Spidshunde er generelt ikke førerfikserede, men meget selvstændige... det betyder dog ikke, at de ikke kan lære det... men verdensmestre i lydighed bliver de nok aldrig...

Men det vidste du vel, da I valgte racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kan sige en beagle er fører fikseret - så er jeg ejer af sådan en.

Min mellemste beagle bevæger sig ikke ret langt væk fra mig - men elsker at gå oppe på siden af mig. Beaglen er jo en støver - så det er ret underligt at han gør det. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en islandsk fårehund, som jo egentlig er en hyrdehund, men hører også til spidshunderacerne:hmm: Og hun nok lidt førefikseret.. Ikke som en schæfer eller border tit er, men hun er utrolig nem at have løs, løber sjældent ret langt væk og holder sig i det hele taget i nærheden.

Men er hun optaget af feks et musehul, så kan jeg da godt forsvinde ud af syne, det er hun da ligeglad med:lol: Og den med at løbe fra hunden, så den får lyst til at komme har aldrig virket på mysla, hun synes bare det er noget underligt noget:lol:

men det har altså også meget med træning at gøre, hvor god du er til at forstærke kontakt og opmærksomhed på dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak
Jeg har godt nok ikke en hyrdehund, men en blanding af labrador (samarbejdende race), dansk/svensk gårdhund (selvstændig race) og noget ukendt - evt. er det cocker (samarbejdende race)...

Hun er meget førerfikseret, men som de andre siger, så er det jo noget jeg har lært hende at være... Hun VED at det er mig der er det fedeste og sjoveste i hele verden, så det kan betale sig for hende at give mig hendes opmærksomhed og holde øje med hvor jeg er i verden...

Nu ved jeg ikke hvilken hvalp du har, men det kunne lyde som om det er en spidshund? Spidshunde er generelt ikke førerfikserede, men meget selvstændige... det betyder dog ikke, at de ikke kan lære det... men verdensmestre i lydighed bliver de nok aldrig...

Men det vidste du vel, da I valgte racen?

det kan da godt være han bliver det, hvem ved?:blink:

Altså vi har ikke en Husky eller Alaskan malamute, så havde vi ingen chance for at træne den til at komme, hver eneste gang... ;-)

Vi har en japansk spids. - En han..

Link til indlæg
Del på andre sites

At være førerfikseret er ikke det samme som at hunden bliver tæt på ejeren hele tiden. Det betyder at hunden er opmærksom på ejeren og er let at få kontakt til.

Nogle racer er har fra fødslen anlæg til at blive meget førerfikserede, og andre ikke. Men under alle omstændigheder er det noget man skal arbejde for. Man får ikke en lydig og indkaldssikker hund helt automatisk, selv om det er en race, der er kendt for at være førerfikseret. Hvis hunden som hvalp opdager at der ikke er nogen fordel ved at være opmærksom på ejeren, så holder det hurtigt op.

Netop! En førerfikseret hund er ikke automatisk lig med en hund der ikke går langt fra fører. Mange hyrdehunde er netop skabt til at arbejde på store afstande (eks. hente får) og har derfor en meget stor radius fra fører.

Link til indlæg
Del på andre sites

^^ Ja, men jeg synes stadig at hyrde hunde har bedst kontakt til ejeren

Og alligevel er der rigtig mange hyrdehundeejere der har problemer med at deres hunde hyrder/ jagter cyklister, joggere osv. og ikke kan kaldes ind i disse situationer,... selvom hundene hverken er selvstændige, stædige eller egenrådige.

Link til indlæg
Del på andre sites

^^ Ja, men jeg synes stadig at hyrde hunde har bedst kontakt til ejeren

De har også ofte bedre kontakt end andre racer, som eks. den selvstændige terrier eller en jagthund, der skal arbejde endnu mere selvstændigt (i hvert tilfælde nogle af jagthunderacerne). Men det er stadig en hund der har en stor radius ift. eks. selskabshunde og det er bestemt ikke en hund, der bare render sin fører lige i røven:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu måtte jeg altså lige læse noget om den japanske spids, så dette på gipote.dk:

Den Japanske Spids er meget kærlig og hengiven overfor sine mennesker, og den fjerner sig sjældent ret langt fra sin ejer på fremmede steder, selvom den går uden snor. Den kommer fremmede - også børn - venligt og tillidsfuldt i møde og er aldrig skarp. Men en Japansk Spids er også i besiddelse af stor selvstændighed, og den lærer derfor sagtens at klare sig nogle timer om dagen alene. Temperamentet er roligt, og hunden virker psykisk afbalanceret - der er intet hidsigt eller iltert i dens måde at være på.

Jeg synes der er rigtig stor forskel i de forskellige spidshunde, så synes ikke du skal opgive indkald og førerfikseret - som skrevet før kender jeg 2 japsere som begge går fri, den ene har jeg også ofte bumbet ind i mens de øvede tricks. Og de er begge hanner.

Link til indlæg
Del på andre sites