Hop til indhold

At bruge madskål

Trei
 Share

Recommended Posts

Gør I det?

Jeg har aflivet min for år tilbage - Ozzie får al sin mad, som noget hun skal arbejde for, og derfor bruger jeg ikke madskål. Mange af hendes hundevenners ejere mener at jeg er voldsomt ond ved "stakkels" Ozzie, der skal arbejde for føden. :mrgreen:

Hvordan gør HF-folket - bruger I madskål eller ej?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke hver dag.. Men de dage, hvor hun får kød i små stykker eller hakket, så får hun det i madskål. Er det ben og store stykker kød får hun det serveret i skålen og tager så maden med over på ben-tæppet.

Luna er råfodret. Da hun fik tørfoder fik hun det i en sodavandsflaske eller andre af de der aktiverings-legetøjer

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde får deres hoved måltider i bur - det sker fordi jeg vil være sikker på at hver hund får hvad han skal have.

Jeg smider dog ofte noget af ders foder ud på græsplænen som de så render og leder efter. Jeg smider også hakket kød eller fiskeboller rundt om udenfor som de skal finde.

Nogle gange får den enkle hund foder i en aktiverings bold eller lign som han får udenfor. Derefter får den næste - indtil de alle tre har fået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, vi bruger ikke madskål - hun har en madskål, der står foder i... jeg har aldrig i hendes 2 år lange liv set hende spise af den... eller jo, det er løgn... hun har spist af den en gang, da en kat havde været i køkkenet og spist af den....

Hun får sit foder som fodersøg eller træning på gåture... hun vil simpelthen ikke spise af skålen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme bruger vi foderskål:5up:. Hayly har aldrig været god til søg - hun gider ikke (hun er simpelthen for doven). Kan selvfølgelig være, at hvis hun blev sulten nok, at hun så ville søge, men som sagt har ikke været en succes, så vi bruger skål. Og så også fordi det kvantum hun skal have er nemmere i en skål:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger madskål. Luna gider ikke lave fodersøg efter hendes almindelige foder, og så syntes jeg at det er for dyrt at stå at smide på græsset, når det alligevel ender med at det er fuglene der spiser det...

Men hun får en del af sin almindelige foder i foderbolde herinde, fordi så går halvdelen af det ikke til spilde, jeg kan jo bare genbruge det der er tilbage i foderbolden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger aldrig madskål om morgnen, der får alle hundene det sammen som fodersøg i haven (undtagen Joya der får spredt sit hvalpefoder rundt i huset), men aftensmaden bliver serveret i madskåle, så jeg kan jusetere ind så alle hundene får hvad de skal på en hel dag, og så få de også deres forskellige tilskud i fodret om aftenen, så er det nemmest i madskålen, og så får Joya råt om aftenen, og dét vil jeg altså ikke have spredt rundt i haven :blink:

Har vi været i byen om aftenen, uden hunde, og kommer sent hjem, får de dog som regel også aftensmaden som fodersøg i haven, så de lige kan bruge lidt energi på det efter at have været alene og inden vi skal i seng :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har ikke mad skåle....

De får mad på græsset om morgenen og om aftenen får de ved forskellig slags træning vedligeholdelse af øvelser... eller aktiverings lege...

Har madskåle gemt et sted mener jeg, og hvis de skal passes ude på et tidspunkt får de selvfølgelig madskåle med medmindre jeg kan overtale dem som passer dem til at lave fodersøg og andre sjov aktiviteter :mrgreen:

Synes overhovedet ikke du ond og hvis du er så hedig at være så priviligerede som nogle af os andre at vores hunde er så dumme :blink: at de gider arbejde for deres normale foder, så endelig lad dig benytte dig af det......

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine får mad i skål, da de får forskelligt foder.

Om morgenen får de halv ration af hvad de skal ha' og så får de resten når jeg kører hjemmefra ( kører kl. ca.11.30/12.00)

Det begyndte jeg på, da Nana hoppede over hegnet for at følge efter mig når jeg kørte på arbejde :cry: Det har virket helt perfekt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg bruger madskål. Luna gider ikke lave fodersøg efter hendes almindelige foder, og så syntes jeg at det er for dyrt at stå at smide på græsset, når det alligevel ender med at det er fuglene der spiser det...

Det samme her...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hakket kød med rå æg og sådan, det får Motor i en skål. Men får han tørkost og har haft en lang/aktiv dag, så smider jeg det sådan rimelig samlet på dækket, har han haft en normal dag, smider jeg det lidt mere ud over det hele eller i en flaske :-) Han får aldrig tørkost i en skål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199

Vi skifter lidt imellem mad i madskål, fodersøg på græsplænen eller på gulvtæppet og foder i en ophængt flaske i et træ, som hun selv skal få ud ved at trække i et reb :slem:

Chilli er jo også en lab, så hun er ligeglad med hvor eller hvordan hun får sit foder....bare det kan spises :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi forsøgte i starten at give Barney den indskydelse at skålen var=gratis mad, men den lille mand vil hellere arbejde for det, så nu er skålen stillet bagerst i køkkenskabet og han får al sin mad ved fodersøg/bold/flaske(enten ophængt 1.5l med træk og slip, eller "løs" 0.5l)/toiletrulle/mælkekarton/tupperware vendt på hovedet.

Morgenmaden får han på morgenturen, dels ved fodersøg når turen er slut, og dels som belønning på turen når han gør som der bliver sagt(på plads inden vi går over vejen, lader studenterbrødene ligge osv osv.)

Resten bliver uddelt via leg/arbejde :-D

EDIT: Læste et eller andet sted, at hunde skal fodres som hunde, og ikke som mennesker, så for os gav det god mening helt at droppe madskålen. Vi gemmer den dog hvis vi en dag beslutter os for en lab-hvalp :smile:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hun får en del af sin almindelige foder i foderbolde herinde, fordi så går halvdelen af det ikke til spilde, jeg kan jo bare genbruge det der er tilbage i foderbolden :-D

Præcis det samme her.......dovne hund...;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos mig står der en madskål, men jeg bruger den kun til at måle fodermængde op med, og til når jeg engang imellem serverer kallun for Tyson (dét skal altså i madskålen, ellers er det :badr: synes jeg ;-)).

Om morgenen får han hjemmelavet mad i en frossen kong. Om aftenen får han tørfoder i to leoer sat sammen, i en fireplug, som fodersøg spredt rundt i lejligheden eller i et aktivitetstæppe.

Da jeg lige havde fået Tyson, fik han alt mad i skålen. Dengang spiste han sjældent sit tørfoder op, og nogle gange gad han slet ikke røre det. Det problem har vi ikke haft, siden han begyndte at skulle arbejde for maden. Det er jo meget sjovere, synes han. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Elkjær

Walter får alt sin mad (alt og alt, det er jo begrænset, hvad sådan en lille cocker-hvalp har behov for) som fodersøg, i aktiveringsbeholder eller som belønning. Jer, der taler om en sodavandsflaske med træk-og-slipfunktion - hvordan har I lavet den? Det lyder som en god idé :-)

Venlig hilsen Trine

Link til indlæg
Del på andre sites