Hop til indhold

Hej alle sammen - Jeg er ny her inde.

Gæst Pia.
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen...

Jeg er helt ny her inde så om jeg placere mit indlæg rigtigt, er jeg ikke sikker på.:hmm:

Jeg hedder Pia :vinken:og er den heldige ejer af to skønne labrador hunde - en brun hanhund og en lys tæve...

Min tæve er drægtig og i dag på dag 61 - mit spørgsmål lyder bare om der sidder nogen her inde med erfaring omkring begyndende fødsel (ved godt der er stor forskel) men hun er så træt men har meget svært ved at finde ro, jeg får så ondt af hende og vil derfor høre jer hvor sikker er man på at hun snart føder - jeg kender den præcise parrings dato og hun er som sagt 63 dage torsdag... Kan bare slet ikke kende hende og hunvirker så ked af det og meget forpint ... Er det normalt store hunde går over tid ?

Mange hilsner fra Pia...:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnetteBell

Hej pia .

Jeg kan desværre ikke give dig et svar.

Men kunne da tænke mig til at det var ved at være ret så hårdt for hende , så derfor hænger lidt med mulen ?:roll:

Håber du får nogle gode svar , der er nogen meget kloge hoveder her inde :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du burde allerede nu i flere dage, flere gange daglig have taget temperatur, for at kunne vise DR dyr den, hvis hans assisstance skulle blive nødvendig.Indenfor et døgn inden fødslen begynder, synker temperaturen nemlig ned under 37 grader celsius og holdes der en tid. Så skal fødslen igang inden 24 timer. Hun er nok nu omkring de 37 grader, når hun er så urolig. Du skal måske give hende et værelse uden hanhundens tilstedeværelse, ikke mange tæver bryder sig om selskab af andre hunde under fødslen. Hvis intet vand er gået er det bare at vente og normalt spise intet lige op til fødslen.

Det er ikke unormalt med nedstemthed og uro, opkast osv.

Undersøg allerede nu hvilket dyrelæge der har døgnåben for en sikkerhedsskyld. Hvis en hvalp sikker fast er det for sent at ringe rundt.Så er det bare afsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svar... Hun har allerede fået et "værelse" uden ham - en dobbelt gang hvor også hendes fødekasse står så der kan hun være helt i fred uden ham og hun kan ikke se ham eller omvendt... Jeg forsøger at tage hendes temperatur her til aften og se hvad den siger... Hun kastede op for et par dage siden, men hendes appetit er dog stadig den samme (selvom jeg har skåret ned på måltiderne) men hun vil gerne ud hele tiden for at tisse og snuse rundt der ude, men lige så hurtigt hun er ude lige så hurtigt vender hun rundt og vil ind...

Det kan ikke undgås at jeg bliver lidt nervøs - er jo så bange for noget skal gå galt - selvom jeg har læst og læst og haft hunde i mange mange år er det min første gang med hvalpe og derfor meget nyt...

Men igen tak for svar... Dejligt man lige kan vende sine bekymringer her inde...

Venlig hilsen Pia. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Hej Pia og velkommen.:vinken:

Mht. at poste tråde i de rigtige rubrikker, finder man ud af det hen af vejen. Og går det helt galt er vores kære moderatorer/admin'er vist gode til at flytte dem på plads. Don't worry - det er bare at kaste sig ind i kampen.:-D

Held og lykke med den forestående fødsel - og hold os endelig underrettet. (Lav evt en ny tråd med tævens fødsel :klap:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Pia

Først stort velkommen til :vinken:

Jeg stod i "dine sko" for 3 uger siden, da vores tæve havde termin, og dette er også vores første gang. Vi havde også forberedt os, lavet føde kasse, tjekket tempratur, og ventede spændt og følgte Tilde nøje for at se ændringer i hendes adfærd. Dyrlæge sagde at +/- 4 dage er normalt

Men men men vi kunne have sparet os alt arbejde og alle bekymringer.

Tilde valgte at føde tidlig morgen medens vi sov lige ved siden af min seng i mandens tøj:skraek:

Vi havde intet mærket på hende, og jeg vågnede først da hun begyndte at slikke den først fødte hvalp:5up:

Så er helt sikker på det kommer til at gå fint. :banan:

Held og lykke med fødslen og vi vil da gerne hører om resultatet:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun vil ud fordi det presser på blære og endetarm, og fra nu af skal du med og hun i snor. hvis I har have.Fordi tæver og måske især 1stegangsfødende sagtens kan få den ide at føde ude , selv om det er mørkt. Du skal sove med hende , ikke lade hende alene og hvis hun foretrækker at ville føde i din seng??? kan du intet gøre, for så stresser hun for meget op. Dette sker vel kun med tæver, der ofte sover i sengen.

Lad hende bare spise noget lerfordøjeligt, for der skal kræfter til en evt langvarig fødsel, og hvis maven er for fuld .- kommer det op af sig selv.

Hun er jo en labber- med sikkert deres appetit.

Jeg håber alt går vel for jer.

Hvis du har god tid så kig ind på Ammestuen.dk, der er masser af god læsning, godt nok efter fødsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak alle sammen for jeres søde hilsner og velkomst. Er så glad for jeg fandt denne her side.. :hjerte:

Natten er gået stille og roligt og vi skriver nu, dag 62 i hendes drægtigheds periode. Jeg tog hendes temperatur i går aftes som sagde 37,8 og her til morgen sagde den 37,3 !!! Men hvor meget betydning det har ved jeg ikke ?

Jeg er meget spændt på det hele men som skrevet tidligere også rigtig nervøs for om alt forløber som det skal...

Men igen tak for jeres gode svar I høre fra mig lige så snart der er noget nyt.

Mange kærlige hilsner fra Pia & den tykke Labrador vovse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Pia

Jeg er ikke expert i fødsler, men har haft 6 fødsler med hunde, en med 4 stk og en med 2 stk. Molly med 4 har haft så forskellige forløb, lige fra at ligge og ikke jamre, men pruste nærmest fra lørdag eftermiddeag til fødslen gik i gang nattem mellen mandag og tirsdag.En anden gang havde jeg 4 hunde incl Molly i sengen og vågnede ved at hun var sprunget på gulvet og var urolig. De andre hunde ud øjeblikkelig og Molly gik i fødekassen og 5 min efter kom så 1 ste hvalp.

Hendes datter er nok ikke en god føder, virker OK men måske for svage veer, ihverfald har jeg begge gange mistet 1 stefødte hvalp.

Temperaturen skal ned under 37 grader og blive der lidt, det er tegn på at hormonerne er igang for alvor. Og fødslen skal så starte inden et døgn.

Eneste du kan gøre ved veesvækkelse er stort set at give letopløselig kalktabletter , der er fra Sandoz og fås på apoteket.Opløses i lidt vand og sprøjtes eller hældes i munden på tæven. Almindelige veemidler bruges vist ikke mere inden fødslen er igang , da de jo trækker livmoderen sammen så hvalpene dør, kvæles i tæven.

Jeg er spændt på hvormange der er derinde?????

Husk at der skal være godt varmt i rummet, gerne 25 grader . Jeg bruger selv varmelampe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står en radiatorer lige ved siden af fødekassen - så håber jeg kan holde dem godt varme med den - der er ingen døre eller vinduer i den ene gang og man skal igennem den næste gang før der er udgang til dør - derfor er gangen i forvejen et varmt sted - også en af grundene til jeg har valgt hendes fødekasse skulle stå der - det er der hun og hvalpene kan få mest ro fra børn, voksne og den anden hund.

Men jeg må da indrømme jeg havde overvejret at flytte den ind i stuen da det er der hun altid selv vælger at ligge sig.. Hun viser nemlig ikke særlig stor interesse for kassen endnu - hun har sovet i den de sidste par nætter men lige så snart man står op bruger hun den ikke resten af dagen... Normalt har hun jo kommet på første salen, men har lukket af til trappen da jeg syntes det så, så voldsomt ud når hun løb op og ned af trappen ! (men det var måske dumt- hvis hun helst ville der op og ligge) på første salen er der bare ikke rigtig den ro hun har brug for om aften (grundet tre stk. børneværelser...)

I dag har hun så fundet rigtig god ro - hun har sovet det meste af formiddagen så det er måske også et godt tegn på hun gør sig klar - de andre dage har hun været meget rastløs og gået rundt og lagt sig kun kort tid.

Ville være så ked af at miste en hvalp - så holder godt øje med hende og tager hendes temperatur igen i eftermiddag og i aften...

Tænker om dyrlægen kan mærke på hendes mave om det er ved at være...

Hvor lang tid må jeg lade hende gå over (63 dage i morgen) ? Hun har siden i lørdags pustet og larmet meget men det er gået lidt i sig selv - dog virker hun mere forpint om aften....

Sikke en masse rod jeg fik skrevet her, men det tegner vist et meget godt billede af alle de tanker der fløjter rundt inde i hoved på mig de her dage...

Tak igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det hver eneste gang ligesom dig og er da nervøs. MEN- vis hende det ikke, der smitter. Godt du har lukket trappen af, så hun ikke falder på den. Kan du ikke sove ved hende nu, bare hiv en madres i nærheden af hende. Og PRØV hvis det ikke regner at få hende ud at gå evt bare 5-10 min. Hun skal helst tømme sig og det sætter lidt gang i kroppen.

Tror ikke dyrlægen kan mærke noget, før hendes egen uro sætter ind for alvor, de fleste graver vild i kassen eller på gulv. Lægger sig ,rejser sig og går lidt rundt. Men ellers bare ro på.

Jeg har ikke prøver at de gik over 63 dage, har faktisk født ca 63 dage fra 1 ste parringsdato. Men vær OBS på du kan rende ind i en weekend med lukkede klinikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

I morgen er jo dag 63 fra første parrings dag (første dag talt med) - så jeg håber det sker meget snart... hvis der intet er sket fredag kontakter jeg dyrlægen og snakker med hende. Har døgn vagten i Karlslunde, som jeg heldigvis kan kontakte hele døgnet, men det ville klart være dejligt hvis jeg kunne bruge min egen dyrlæge, hvis noget skulle komme i vejen (Bor I Havdrup- Tæt ved Solrød Strand)

Men igen mange tak for dit svar, det betyder mere end du aner, de svar du kommer med.

Kærlig hilsen Pia.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en oplysning.!!!!!!!!!

Vil lige fortælle dig at Jersie Dyreklinik har en dyrlæge med speciale i fertilitet, avl og selvfølgelig fødsler.Nina Diers???

Der er døgnåben , men ved fødsler skal klinikken adviseres, så vidt jeg ved. Så hvis intet er igang fredag, kontakt dem i god tid. Karslunde er megagod, men i weekend med kun en vagtdyrlæge er der run på.

Bruger dem også .

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for den oplysning - det vidste jeg slet ikke. Har brugt Jersie en enkelt gang da jeg stod en lørdag i en nødsituation og det skulle gå meget stærkt...

Men vil da kontakte dem fredag og fortælle om min situation hvis og så frem hun ikke har født...

Du har altså været til rigtig stor hjælp Ulla - Tusind tak...

Nu mangler jeg bare det sidste tip HVORDAN SÆTTER JEG FØDSLEN I GANG :blink: he he... Venter jo så spændt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber i er godt og vel igang, siden der intet nyt er , men er da meget nysgerrig.

Jeg ville jo gerne besøge jer , hvis det gavnede, men har lidt travl da jeg skal gøre rent , aflufte hunde, bade til Ballerup udstilling lørdag osv.

Hvis du lige har nogle spørgsmål , kan du ringe til mig på 43521587, og evt lægge besked, men er lige nu meget hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen... Så er vi på dag 63...

Der er intet nyt endnu. Dog har hun bygget rede det meste af natten... hendes temperatur er steget til 38,1 (fra 37,2 i går aftes) og jeg har lige talt med dyrlægen om at den falder ugen op til for derefter at stige lige inden fødslen :-D

Jeg havde jo fået bygget en stor flot fødekasse til hende men i går valgte hun selv at hive tæpperne ud af den og trække dem ind i stuen hvor hendes stofkurv står inde og så gravede hun og kradsede i bunden af kurven og bed i tæpperne... Den besked mente dyrlægen var et godt tegn så lige nu venter jeg stadig... Har aftalt med dyrlægen at hvis hun ikke har født i morgen tidlig kl.08:00 skal jeg kontakte dem igen.

Mange tak for dit nummer, kan muligvis godt være jeg benytter mig af det - men i hvert fald dejligt at have i baghånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hendes reaktion er helt normal og tegn på at der sker noget.Der skal ikke være tæpper i kurven, mens nemmest med et tykt lag aviser og evt når fødslen er overstået et PETBED skæret til kassen, så det passer.

Petbed er af kunststof og væde fra skeden med mere går igennem så det holder sig rimeligt tørt.Kan vaskes ve 60 C .

Tæpper kan hvalpene komme under og lagt ihjel af en urolig modertæve.

På Petbed kan de bedre ammes fordi de ikke skider tilbage når de dier, men kan holde fast med bagbenene.Du kan bestille hos THOLO og selv skære til. Find lige en papkasse eller lign med kanter, så du kan tage de fødte hvalpe væk , hvis hun karter rundt ovenpå dem med nye veer.Og læg dem tilbage når der er ro på. De skal holdes varme.

Jeg tror det bliver i aften og nat???????????????

Uanset hvor hun føder er kassen super efter fødslen.

Har også oplevet en, der kun ville føde i dobbeltsengen, men bagefter ingen problemer med kassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Intet nyt endnu... Dyrlægen ville gerne lige tjekke op på hende her i formiddag, inden de går i weekend... Hun har været vågen det meste af natten og har slet ikke kunne finde ro - hun render rundt hele tiden ... Der er godt liv i hvalpene der inde kan jeg mærke...

Jeg vender tilbage lige så snart der er noget nyt... krydser fingre for alt er som det skal være og at hun snart kan få det overstået for hun er meget forpint nu... Godt det er første og sidste gang hun skal have hvalpe...

Tak igen for dit svar...

Venlig hilsen Pia.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak til jer alle sammen - det gik lige op for mig der var flere svar ! Flot Pia, men jeg skal jo lige lærer det... :stupid:

Knus til jer alle - og glæder mig til jeg kan komme med ny update om meget snart håber jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites