Hop til indhold

hvad ville en lab gøre?


Gæst mollie-vuffer
 Share

Recommended Posts

Gæst mollie-vuffer

Igår sad vi og snakkede om en labrador ville forsvare os her hjemme hvis der kom nogle uindbudte gæster. Ville de bare gø og ikke mere. og ikke gøre mere før de selv blev truet. Vi tænker her på en velfungerende lab uden problemer osv.

Selvfølgelig er det et spørgsmål sådan helt generelt, men hvad tror i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det ville afhænge en del af indbrudstyven og hundens individuelle personlighed.

 

Har indbrudstyven lækkerier og venlig stemme med, så tror jeg egenlig godt han kunne slippe helskindet fra det, men er han grov, så tror jge godt selv labben kan blive skarp. Måske bare ved at nægte ham at forlade huset..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg tror det ville afhænge en del af hundens individuelle personlighed.

 

Har indbrudstyven lækkerier og venlig stemme med, så tror jeg egenlig godt han kunne slippe helskindet fra det, men er han grov, så tror jge godt selv labben kan blive skarp. Måske bare ved at nægte ham at forlade huset..

 

 

Ja, nogle hunde inviterer jo personen ind, men tillader ikke at de går igen.

 

Tror det kommer an på deres personlighed. Jeg kender nogle, som har haft to schæfere, hvor den ene lalleglad inviterede gud og hver mand ind, og hvor den anden så situationen an (f.eks. hvis den var alene hjemme og en ven kom forbi, som havde nøgle, så kom han ikke ud igen).

 

Vinter er jo lab mix og jeg tror helt sikkert, at det kommer an på situationen.

 

Det bankede en nat på min dør ved en 2-3 tiden. Jeg gik til døren, og uden at åbne spurgte jeg hvem det var. Der var lidt larm og hoveddøren gik og nogen smuttede ud igen. Jeg lagde først mærke til det bag efter, men vinter havde fulgt mig ved min side og lavede ikke en lyd, men var på vagt. Hun må være blevet forskrækket, som jeg, ved den pludselige lyd, men lavede ikke en lyd eller pludselige bevægelser.

 

Hvis det havde været om dagen, så ville hun have logret sin vej hen til døren uden at vente på mig og hvis det havde været en nabo, som kom sent hjem fra fest havde hun sovet videre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg godt nok ingen lab. Men en golden. Oskar ville helt sikker inviterere tyven indenfor, vise ham hvor alle kostbarhederne er. Hjælpe med at bære dem ud til bilen. Holde både dør og låge. Invitere på en kold bajer. Skulle politiet ved et tilfælde dukke op, så vil Oskar stå med logrende hale og fortælle at han har besøg af et par flinke fyre og de da også er velkommen.

 

Jeg har med garanti danmarks dårligste vagthund.

 

Men hvis der kommer nogle som vil gøre os ondt, så tror jeg at han vil forsvare os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds
Nu har jeg godt nok ingen lab. Men en golden. Oskar ville helt sikker inviterere tyven indenfor, vise ham hvor alle kostbarhederne er. Hjælpe med at bære dem ud til bilen. Holde både dør og låge. Invitere på en kold bajer. Skulle politiet ved et tilfælde dukke op, så vil Oskar stå med logrende hale og fortælle at han har besøg af et par flinke fyre og de da også er velkommen.

 

Jeg har med garanti danmarks dårligste vagthund.

 

Men hvis der kommer nogle som vil gøre os ondt, så tror jeg at han vil forsvare os.

 

jeg tror tyson ville gøre nøjagtig det samme med den lille forskel at han vill rejse sig op ved døren og gø for at sige god dag og velkommen og hvis ikke lige den uindbudte "gæst" ser hans hale svinge fra side til side og heller ikke kender en smule til hunde så ville han smutte lige så hurtig igen som han kom for tyson er jo ikke den minste hund (det ved han ikke selv)

men han reagere på truende adfær det har vi prøvet vi mødte en ikke så venlig mand en aften og jeg blev en smule bangeså begydte tyson at knurrer manden forsvandt hurtig den anden vej og vi skyndte os hjem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det vil komme an på forskellige ting.

 

Hvor stort flokbeskytterinstinkt har hunden?

 

Hvor truet føler den sig "personligt"?

 

Måske også tidligere erfaringer.

 

Jeg går bevidst efter, at Pelle ikke skal føle sig truet når her kommer nogen.

Men jeg er også sikker på, at hvis jeg reagerede med forskrækkelse eller frygt, råb mv. så skulle der nok komme en reaktion. Men ligefrem forsvare mig tror jeg ikke han ville.

Men man ved jo aldrig

 

For nogle år siden læste jeg om en kvinde som en sommernat blev voldtaget i sin egen seng af en mand, som var kravlet ind via altanen.

Under det hele lå en boxer og slumrede blideligen i soveværelse :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil komme an på forskellige ting.

 

Hvor stort flokbeskytterinstinkt har hunden?

 

Hvor truet føler den sig "personligt"?

 

Måske også tidligere erfaringer.

 

Jeg går bevidst efter, at Pelle ikke skal føle sig truet når her kommer nogen.

Men jeg er også sikker på, at hvis jeg reagerede med forskrækkelse eller frygt, råb mv. så skulle der nok komme en reaktion. Men ligefrem forsvare mig tror jeg ikke han ville.

Men man ved jo aldrig

 

For nogle år siden læste jeg om en kvinde som en sommernat blev voldtaget i sin egen seng af en mand, som var kravlet ind via altanen.

Under det hele lå en boxer og slumrede blideligen i soveværelse :shock:

Det var da en meget træt boxer så:shock:

 

Godt nok går mine erfaringer jo på boxeres vagtsomme natur - men jeg vil også vove den påstand, at hunden vil trække meget på erfaring og reagere på de reaktioner/signaler "banditterne" sender.

 

Hvis de taler sødt, så er vil mange hunde nok pænt invitere dem indenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst kirneh

Vores lab gør ret vildt når der kommer folk ved døren.

men lige så snart der åbnes er hun rigtig ivrig for at hilse.

 

Jeg er ikke i tvivl om at hun vle byde en indbrudstyv velkommen og være glad for selvskabet.

 

Men jeg ved også at hun til en hver tid ville beskytte os. Vi har tidligere været i en truende situation, hvor vovsen bestemt ikke holdt sig tilbage.

Det er rart at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma har en lille vagthund gemt i maven lyder det til noglegange:mrgreen:

Hun er der med det samme når havelågen gåt op om natten (jernlåge hvis eneste funktion er at larme som ind i satan) og skal nok få famillien op, er hun alene gør hun lidt og venter så på hvad der sker...

 

Når vi er på tur nat eller dag, er hun obs på mennesketypen der kommer forbi os, når jeg er alene med hende om aftnen puster hun sig op når der kommer fremmede, kan huske en episode med vores hånværker der bor oppe af vejen, hvor Emma bestemt ikke ville have ham over på hendes side af vejen midt om natten, og hun belv ved med at spærre vejen for mig da jeg ville gå over og hilse på ham og hans hund, nøj hun var gal den nat:evil:

 

Emma min egen lille personlige bodyguard:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja...jeg tror at Funky ville hilse med logrende hale og invitere indenfor. Om der så er nogen der tør gå ind når de høre ham gø, det er så en anden historie.

 

Funky gør ikke af dem han kender, altså er det det samme postbud eller det samme avisbud der kommer hver dag, så siger han ikke noget. Men skulle der være kommet en ny på ruten, så hører vi det med det samme. Han siger heller ikke noget når det er biler han ved 'bor' på gaden, men kommer der en ny, så får den læst og påskrevet. Det kan også være mennesker der går på gaden om natten, så bliver der også lige gø'et temmelig meget.

 

Jeg syntes det er fantastisk at han kan høre forskel, men gode øre har de jo de vapser.:mrgreen:

Redigeret af Hviid
Link til indlæg
Del på andre sites

Engang for Herre mange år siden lå jeg og hvilede mig usle krop på vores seng, da nogle unge mennesker tog i hoveddøren for at åbne den. Vores gamle flat / lab, sagde som jeg ikke troede, at den kunne sig og der var nogle, der fik smækket døren i i en fart...de kan godt, hvis de endelig skal...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Humankind

Der er nogen racer der har mere tendens til at beskytte familien end andre. Lad, Golden og flat har ikke det store beskytter-gen, men der er dog noget i dem. Nogen er det bare mere udpræget ved end andre. Eksempelvis tror jeg ikke at 2 af mine aldrig ville gå ind og bide hvis det blev nødvendigt, mens den 3. ville gå til verdens ende og tilbage for at beskytte hjemmet, selvom der nok skulle rigtig rigtig meget til før hun direkte ville bide.

 

Jeg tor bare først man ved det når det (forhåbentlig aldrig) kommer til at stå sin prøve. Min gamle tæve feks. der er verdens venligste hund er meget beskyttende over for mig på udstilling feks. men her hjemme kan vi da bare selv passe gemakkerne:rolleyes:

 

Hvem ved om hende jeg regner med ville gribe til yderlighederne i virkeligheden er hende der ikke gør noget somhelst og de to jeg regner med ikke ville gøre noget er dem der gør...

 

For nu at summe det op, så er det nok ikke retrieveren man skal regne med trædder i karakter hvis der bliver behov for det, omvendt er de meget fint-følende og kan måske overraske.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Fenris

Det har jeg osse tænkt over tit - hvordan Fenris ville reagere i en sådan situation. Til daglig er han som regel glad for andre mennesker, så hvis dørtelefonen ringer, vil han gerne ud og hilse på. Der er dog forskel på, hvordan han reagerer - hvis vi går tur, og han lige pludselig skimter en person (fx en der sidder på en bænk), så kan han godt finde på at rejse børster og knurre. Men det er meget forskelligt, jeg har ikke helt gennemskuet, hvad der trigger ham - og han er osse i en vagtsom fase af sin udvikling, tror jeg (unghund, 1 år + 5 mdr.).

 

Jeg føler mig dog ret sikker på, at han hurtigt ville aflæse evt. usikkerhed eller utryghed hos mig og sandsynligvis osse reagere på det. Og da han er ret stor og kraftig, giver det i sig selv en vis tryghedsfornemmelse at regne med.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Sascha ville bare logre med halen og være glad. Hun gør ALDRIG, så en eventuel tyv ville nok ikke blive specielt bange for hende. Og hun byder alle velkommen. Måske - hvis hun kunne fornemme at jeg var bange - ville hun reagere anderledes. Men ellers, nej, der er hun bare den venligste hund.

 

Hun er så også kun knap et halvt år, så hendes "beskytterinstinkt" kan man jo ikke ligefrem sige er udviklet endnu... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Jørgen Larsen

Hej jeg har haft 3 Labradore gennem tiden og har nu en på 1 1/2 år som jeg arbejder med,

kan fortælle at de 3 gamle hunde jeg havde absolut ikke var fredelige over for uinbudte gæster,

om dagen var de fredelige som lam, men når det blev mørkt ændrede de fulstændig adfærd, til fantastiske vagtsomme hunde,

og hende jeg har nu er også godt på vej i samme retning,

min svigerfar havde en labradore også og den var også en rigtig god vagthund,

så undervurder ikke jeres hund, en Labradore er en god familliehund men også en god vagthund

mine 3 gamle hunde blev alle mellem 11 og 12 år gamle inden de drog til hundehimlen,

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...