Hop til indhold

Røg og hunde/ kæledyr


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Temaet: røg og hunde/ kæledyr børn osv. har jeg nogen mening, jovda det har jeg!:vinken:

 

Men jeg har fået påpeget af diverse eksperter, at jeg storryger har mindst 3-4 børns liv på samvitigheden, så det er vel utroligt jeg ikke er sat fast, for overlagt mord, vi er dem de andre ikke må lege med, hov det var vist lige storrygeren Kim Larsen jeg kom til at citere, må man det?:hmm:

 

Ok jeg er fra den gang tobaksreklamer var ok, dengang lærerværelser var så røgfyldte at man kunne skære i luften, dengang læger på hospitalet gik stuegang med en god cigar, her tænker jeg ikke på sygeplejersken, men på et tidspunkt for ikke så lang tid siden kom den rigtige mening om rygning helt ovre fra det store amerikaland, der hvor alt godt kommer fra, der hvor lykken er opfundet, og så retter vi os ind efter bedste evne!:mrgreen:

 

Jo jo jeg har ingen følelser for kæledyr og mennesker, men en trøst er vel at jeg ikke har så langt igen, som mange af de veluddannede moderne mennesker, den ny herskende klasse!:fornaermet:

 

I tidligere tider var det bare sådan almindeligt at myrde hinanden, som del af den almindelige menneskelige omgang, forældre har nu altid været lidt farlige set fra hjerneforsker siden.....:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Sprængfarligt emne indeed :shock: Vover næsten ikke at blande mig, men så skidt da :engel:

 

Allerførst må vi lige have på plads, at der findes ingen regel uden undtagelser - nogle har flere undtagelser end andre, naturligvis, og hvilke der har hvor mange, kan måske nok være lidt svært at finde frem til...

 

Med ovenstående snørklede introduktion når vi nu frem til reglen, at hunde generelt ikke lever længe nok til, at almindelige, rygningsrelaterede sygdomme/skavanker kan nå at manifestere sig. At ryge i samme hjem som en hund, bør altså normalt ikke afkorte dens liv eller forvandle den til kronisk hostende og harkende patient.

 

Vi hiver lige "ingen regel uden undtagelser" frem igen og lader den stå et øjeblik, for her vil nogle måske indvende, at der findes mange undtagelser, men personligt tror jeg det nu ikke og, som også nævnt, kan sandheden være svær at finde frem til.

 

Jeg mener altså ikke, at man 'slår sin hund ihjel' ved at ryge i hjemmet. Når det så er sagt, så er der naturligvis stadig spørgsmålet om man generer hunden ved at ryge? Hvis man blæser røg direkte op i hovedet på Fido, ja så er der vist ikke så meget at være i tvivl om, men så hensynsløse er forhåbentlig de færreste? Det har jo ikke engang noget med den moderne politiske korrekthed at gøre, men er del af ganske normal, gammeldags pæn opførsel: ingen nyder at få blæst røg i ansigtet - menneske, hund, kat eller hamster - og det er ganske unødvendigt og letundgåeligt, så den eneste grund til overhovedet at gøre det er hvis man ønsker at genere/drille.

 

Hvad så hvis man ikke blæser røgen direkte på Fido, men bare ryger i samme lokale, er det generende? Som flere har påpeget, så kan hunden vælge at gå (længere væk) hvis den føler sig generet, men hvor mange har oplevet det? Her taler jeg ikke om undtagelses-hunde med deciderede allergier o.l., men 'ganske almindelige' hunde der bare vælger at fortrække hvis nogen tænder en smøg? Og er der mon nogen der har oplevet at (deres) hund ikke kommer hen til dem mens de ryger? En ting er jo, at hunden måske ikke fortrækker, her kan man jo indvende at den måske ligger for mageligt eller lignende, men hvis røgen er væmmmelig, burde hunden vel ikke ligefrem opsøge den (= gå hen til en rygende person)?

 

Min egen personlige, yderst uvidenskablige konklusion er, at hunde yderst sjældent føler sig væsentligt generede af røg, det til trods for deres fintfølende snuder. Helbredsmæssigt kan røg sagtens (sandsynligvis) tænkes at påvirke hunde til at ville udvikle rygerlunger som 40-50-årige og evt. lungekræft som 50-60 årige, så hvis man er overbevist om, at ens hund "vil leve evigt", bør man nok overveje at skodde smøgerne. Har man derimod en almindelig dødelig hund...

 

Tilbage står, at man naturligvis IKKE blæser røg direkte op i ansigtet på sin hund, men det burde som tidligere nævnt slet ikke være noget man skal lave om på, for det har man forhåbentlig aldrig gjort.

 

Og så lad os lige tage undtagelserne til sidst: hvis ens hund vitterligt ikke kan tåle røg og tydeligvis er generet, så stiller tingene sig naturligvis anderledes og man må tage de hensyn der nu engang er nødvendige: allerhelst kvitte smøgerne (det har jo også en bonusgevinst for ens eget helbred :lol:) eller i det mindste stoppe al rygning indendørs. Andet kan man ikke være bekendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Suuk hvorfor bliver den her slags debatter fyldt med ironi.

Røg er IKKE uskadeligt, uanset hvad man ellers måtte mene.

Fred være med rygerne, der ryger i nærheden af deres dyr og børn. Jeg har aldrig pippet, over folk der ryger, jeg undgår dem bare, da jeg bliver syg.

Men det er for syv sytten, videnskabeligt bevist at rygning skader, så kan man dække sig nok så meget ind under ironi.

Indse dog, at det skader de levende væsner, der er i jeres nærhed, længere er den ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os og i nærheden af Lexus ryges der ikke!! Jeg vil IKKE ha' det, det koster kassen i dyrlægeregninger, så derfor ryges der ikke i nærheden af lexus. Skulle det ske at en eller andet tænder en smøg, så er vi ikke der længere. Nej jeg er ikke antiryger, jeg har selv røget..såååå...

 

Men efter Lexus har haft follikulær conjunktivitis 2 gange, men aldrig efter vi stoppede med at ryge inde og i nærheden af ham.

 

En anden ting er. Fint nok vi vil forgifte os selv. Min far døde af lungekræft. En af vores venner har lige fået amputeret det ene ben pga af blodårene ødelagte og efter de forsøgt at indsætte nye åre er det gået helt galt, så nu har damen mistet det ene ben pga rygningens virkning på kropen.

Det vil jeg skutte udsætte mig selv for så nu er jeg stoppet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Indse dog, at det skader de levende væsner, der er i jeres nærhed, længere er den ikke.

Nej, det er den ikke, men man skal passe på med ikke at blive hysterisk omkring det.

 

Som en forsker sagde, om passiv rygning, for (tror det er 10 år siden): det er altså lettere at bevise at ting er skadelige, end at de ikke er. Og da det har taget mange årtier at bevise den skadelige virkning af passiv rygning, tror jeg nok at det er en lille indvirkning i forhold til f.eks. udstødnings røg.

 

Den mængde skadelige partikler der kom ud af en dieselmotor (i tomgang i et minut) svarede til ca 300 000 cigaretter (tallene er ca ti år gamle). Så kan man jo selv sætte tingene lidt i perspektiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Suuk hvorfor bliver den her slags debatter fyldt med ironi.

Røg er IKKE uskadeligt, uanset hvad man ellers måtte mene.

Fred være med rygerne, der ryger i nærheden af deres dyr og børn. Jeg har aldrig pippet, over folk der ryger, jeg undgår dem bare, da jeg bliver syg.

Men det er for syv sytten, videnskabeligt bevist at rygning skader, så kan man dække sig nok så meget ind under ironi.

Indse dog, at det skader de levende væsner, der er i jeres nærhed, længere er den ikke.

 

Muligvis fordi rygere og en del ex-rygere er ubegribelig træt af alt muligt frelst ævl. Kære ikke rygere, gå foran med et godt eksempel: Sælg jeres biler, der sviner mere end rygernes cigaretter eller...ya know...ti stille for at formulerer det pænt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligvis fordi rygere og en del ex-rygere er ubegribelig træt af alt muligt frelst ævl. Kære ikke rygere, gå foran med et godt eksempel: Sælg jeres biler, der sviner mere end rygernes cigaretter eller...ya know...ti stille for at formulerer det pænt.

 

Ironi hjælper da ikke en debat, jeg synes nu heller ikke, at der har været diskuteret biler, og andet af den slags.

Heller ikke noget frelst ævl, er der kommet op. Så det forstår jeg ikke lige.

Men hvis man ikke kan indse at røg skader, uanset hvilken holdning til rygning man har, er det da lidt sørgeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ironi hjælper da ikke en debat, jeg synes nu heller ikke, at der har været diskuteret biler, og andet af den slags.

Heller ikke noget frelst ævl, er der kommet op. Så det forstår jeg ikke lige.

Men hvis man ikke kan indse at røg skader, uanset hvilken holdning til rygning man har, er det da lidt sørgeligt.

 

Eller også er det sørgeligt som folk i vore dage totalt mangler hæmninger i forholdet til deres medmennesker. Der er ligesom kommet en trend, der hedder noget i retning af: Hak på de andre - dem, du umiddelbart kan se - for så længe går man selv fri. Det er vist sandt, hvad filosoffen Rene Girade har sagt: "Et samfund har brug for syndebukke". Det er jo blevet legitimt at mene - og sige højt - rygere er nogle svin, de overvægtige fandeme skal bagerst i køen til f.eks. operationer og at det da godt nok er deres egen skyld, hvis de har sundhedsproblemer, ikke kan få et job eller lignende, at fremmede er perker-svin osv osv osv i en uendelig og ulidelig række af selvhævdelse og projekteren bort fra sig selv.

 

Nej, diskussionen her er ikke om bilers svineri, MEN når vi nu er ved emnet, at svine sine husdyr og sine medmennesker er der vel ikke noget galt i at komme helt til bunds i sagen og måske lige i forbifarten overveje, hvad ens eget hus er bygget af, før man begynder at kaste med sten. Det er jo lidt svært at virke troværdig, hvis dobbelmoralen lyser langt væk.

 

Alt i alt er der sikkert ingen af os, der er spor bedre end andre, når alt kommer til alt og hvis vi endelig tør være ærlige omkring vores egen adfærd. Det er jo bare så meget mere bekvemt at hakke på andre mennesker end at se projektøren rettet mod en selv.

 

Ironien demonstrere uholdbarheden af et synspunkt på en måde, der virker mindre aggressiv end en direkte tilbagevisning, siges der, og derfor bruges der ironi. Det er et af værktøjerne i en debat. Hvorfor nogle mennesker ikke kan lide ironi er svært at sige. Måske fordi de føler sig ramt eller måske fordi de ikke forstår meningen bag ironien ? Det er jo svært at gisne om, men ironi er i sin grundform vel ikke noget negativt træk ved en samtale eller en debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ironi hjælper da ikke en debat, jeg synes nu heller ikke, at der har været diskuteret biler, og andet af den slags.

Heller ikke noget frelst ævl, er der kommet op. Så det forstår jeg ikke lige.

Men hvis man ikke kan indse at røg skader, uanset hvilken holdning til rygning man har, er det da lidt sørgeligt.

 

Selvfølgelig ved både rygere og ikke-ryger da at røg skader... Selvom vi godt kan blive enige om at det ikke er super smart eller kvikt at ryge, betyder det jo altså ikke at rygere generelt er debile og uden evne til at indse virkeligheden.

 

Ja, jeg ryger i nærheden af mine hunde, og nej, selvfølgelig har de da nok ikke bedre af det end jeg selv har, men jeg tager hensyn i den forstand at al røg omkring mine hunde holdes over deres hoved højde og rygning forgår i ét rum i huset foran et åbent vindue eller en tændt emhætte, men da jeg stadig må stille mig tvivlende overfor at ellers sunde og raske hunde, generelt lever længe nok til at udvikle rygerrelaterede sygdomme -mine de to ældste er 13 ½ år og knap 11 år, og er for blot et par mdr. siden blevet erklæret tiptop på lunger osv. Så har jeg ikke tænkte mig at ændre mine vaner alene for hundenes skyld, lige pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som et par andre også har nævnt, tvivler jeg stærkt på at hunde lever længe nok til at udvikle følgeskader af passiv rygning :vedikke:

 

Mine har alle dage virket totalt upåvirkede af røg, jeg kender andre - Stjernetossens Oscar fx - som virkeligt og meget tydeligt IKKE bryder sig om det.

Hunde der reagerer på det, bør nok have muligheden for at fjerne sig fra generne. Så længe man ikke ligefrem tvinger hunden med sig ind i et lillebitte aflukket lokale kan jeg ikke ligefrem se det forfærdelige i det :vedikke:

 

Da vi var ude og sejle i sommer, mødte jeg en brun labhvalp. Ejeren tændte bogstavligt talt sin 2. smøg med skoddet fra sin 1. og sådan fortsatte det.

Den var nok 10 uger gammel og STANK af askebægre. Asta'en ville slet ikke have noget med den at gøre, og jeg var nødt til at vaske fingre efter at have nusset den i 30 sekunder. Det føltes som at rode rundt i et askebægre og min hånd lugtede bare så fælt.

Der må jeg indrømme at jeg var lidt fordømmende, eller, jeg havde i hvert fald ondt af det lille kræ, for passiv rygning i de mængder må forsage både store gener og skader for sådan en lille en. Men det er jo heller ikke ligefrem standarden for rygere som de er flest.

 

Jeg synes liige man skal slappe lidt af. Røg er usundt - ja. Det er også usundt at køre på motorvejen med ruderne rulet ned, bo tæt på marker hvor der bliver sprøjtet og en masse andet.

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os og i nærheden af Lexus ryges der ikke!! Jeg vil IKKE ha' det, det koster kassen i dyrlægeregninger, så derfor ryges der ikke i nærheden af lexus. Skulle det ske at en eller andet tænder en smøg, så er vi ikke der længere. Nej jeg er ikke antiryger, jeg har selv røget..såååå...

 

Tidligere rygere plejer at være de værste :mrgreen:

 

 

Men efter Lexus har haft follikulær conjunktivitis 2 gange, men aldrig efter vi stoppede med at ryge inde og i nærheden af ham.

 

 

Jamen er det ikke en "børnesygdom"? Noomi havde det samme da hun var hvalp og det er gået over for længe siden, det havde da ikke noget med min rygning at gøre som først stoppede for 3 mdr. siden :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke selv ryger og har samme holdning overfor rygning med hunde i rummet, som jeg har med børn.

 

Især efter jeg har oplevet en hund med rygerlunger :megaked::megaked:

 

En af mine veninder besøgte tit to hunde hos en mand på deres vej og da han skulle flytte måtte han ikke have hunde det nye sted. Den ene fandt han vist et nyt hjem til og den anden tog min veninde og hendes forældre så til sig. Den "hvæsede", når den trak vejret :cry: Den var glad nok og havde ikke smerter eller noget, men den løb ikke og legede og ja som sagt så kunne man høre den trække vejret og det lød ikke godt.

Så man skal skam ikke kimse af det med hunde og røg - de kan ligesom os andre blive passive rygere og få problemer deraf... :cry:

 

Nemlig!

Læste for nyligt at der er rigtig mange kæledyr der lider under at være passive rygere.

Vi ryger ikke, og der er rygeforbud i vores hjem. Dog må Groa gerne komme med på besøg hos rygere, men kan godt lugte det i hendes pels bagefter.

Om folk vi udsætte deres dyr for røg vil jeg ikke blande mig i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligvis fordi rygere og en del ex-rygere er ubegribelig træt af alt muligt frelst ævl. Kære ikke rygere, gå foran med et godt eksempel: Sælg jeres biler, der sviner mere end rygernes cigaretter eller...ya know...ti stille for at formulerer det pænt.

 

Jeg har hverken kørekort eller bil! Og ingen intentioner om at få det! Jeg har min cykel og der går tog og bus de steder hen jeg ikke gider cykle. Så jeg forholder mig retten til at frelse alt mit ævl!!

 

Jeg var til foredrag i lørdags hvor hjerneforskeren fortalte at rygning skader myelinen i hjernen og det er skidt på SÅ mange måder :damn:

 

Prøv selv at google myelin skader eller Ann-E Knudsen! Den madame ved squ et eller andet om noget! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig!

Læste for nyligt at der er rigtig mange kæledyr der lider under at være passive rygere.

Vi ryger ikke, og der er rygeforbud i vores hjem. Dog må Groa gerne komme med på besøg hos rygere, men kan godt lugte det i hendes pels bagefter.

Om folk vi udsætte deres dyr for røg vil jeg ikke blande mig i.

 

Du har været savnet, Gryn. Jeg tror det var i Løst og Fast Tråden de spurgte om du var faldet af jordens overflade. Du må lige gøre dig bemærket, så vi ved du stadig er i blandt os :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hverken kørekort eller bil! Og ingen intentioner om at få det! Jeg har min cykel og der går tog og bus de steder hen jeg ikke gider cykle. Så jeg forholder mig retten til at frelse alt mit ævl!!

 

Jeg var til foredrag i lørdags hvor hjerneforskeren fortalte at rygning skader myelinen i hjernen og det er skidt på SÅ mange måder :damn:

 

Prøv selv at google myelin skader eller Ann-E Knudsen! Den madame ved squ et eller andet om noget! :5up:

 

Det vil jeg så gøre, men vid, at det er din skyld, hvis jeg bliver svag og dårlig og må melde mig syg i næste uge. Jeg tåler virkelig ikke sådan noget :shock::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne slå fast at jeg finder det som et gode at der er flere og flere der ikke ryger, fordi det er ikke sundt fastslået, men jeg ryger på trods af at det er fastslået at det er usundt og jeg er ret ligeglad med om man ser ned på mig af den grund!:cool:

 

I dag er det blevet politisk korekt, at se ned på rygere, tykke mennesker, mennesker der drikker, mennesker der har en anden tro mennesker der ikke er produktive, mennesker der ikke yder hvad man forventer, i det hele taget dem der ikke løber i den retning hvor der peges, det er blevet for nemt og for meget!:damn::damn::damn:

 

Det er vel sådan at man på et tidspunkt, finder det iorden at fjerne børn fra de mennesker der ikke lever op til normen, for at beskytte de stakkels uskyldige børn, lad os så lige tænke på hvor har det være praktiseret, og var vi forarget over det?:cool:

 

Hvis noget sundhedsfilosofi skal have en chance, skal man ikke kamme over, og det er vist det der er sket i uhyggelig grad, man truer med at fyre folk, man udelukker folk, man fratager folk personlig beslutning, og dog du kan sige jeg ryger kun ude i det fri, og så kan en HELLIG, fortælle dig du er fyret!:shock:

 

Det er demokrati, dengang røg var tilladt, var det flertalstyrani eller novet!

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt før, så er jeg anti-ryger, der dog ikke normalt har problem med at folk ryger i deres eget hus, omkring deres egne hunde (hvor godhjertet af mig :mrgreen:)... MEN er der noget jeg ikke kan tåle at se, så er det gravide med en cigaret i munden, det kan virkelig gøre mig ked af det på det ufødte barns vejne.

Jeg synes da også det er lidt sørgeligt, at man ikke kan stoppe når nu det drejer sig om andre end en selv, men det er ikke noget jeg som sådan vil stille mig til dommer overfor :???: Det er og forbliver folks eget valg.

 

Jeg bliver bare sådan ret... ærgelig... når gravide/mødre begynder at være så hysterisk-hellige omkring det, at de forventer at andre mennesker indretter sig efter deres forgodtbefindende.

Jeg holder mig da så vidt muligt fra passiv røg, og vil holde mit barn fra det samme. Som gravid risikerer man jo at skade fosteret og abortere. Hos spædbørn stiger risikoen for vuggedød med... kan ikke lige huske det, men mange %

Men hvis jeg triller mig selv og min barnevogn hen til rygerbordet, forventer jeg sgu ikke at folk slukker deres cigaretter eller indretter sig efter vindretningen. Ligesom jeg aldrig aldrig aldrig ville bede nogen om at undlade at ryge i eget hjem.

 

Til gengæld forventer jeg at folk accepterer at der er røgfrit herhjemme (det var der nu også da jeg var ryger) og at jeg ikke ønsker at de står og puster røg ned i min barnevogn.

 

Med gensidig respekt kommer man langt tror jeg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ryger ikke og kommer sandsynligvis aldrig til det. Når det så er sagt, så er jeg fuldstændig ligeglad med alt hvad der hedder røg, bortset fra når det er så tæt, at det svier i øjnene :genert:.

Min mor røg under 3 ud af 3 graviditeter.

Jeg har levet med mine forældres røg i 19 år.

Jeg er blevet passet hos storrygende bedsteforældre hvis lejlighed blev luftet ud ca hvert 7. år, hvis man var heldig.

Jeg har oplevet lungekræften og hvad den gør ved et menneske.

Jeg kan huske dengang lærerne måtte ryge i lærerværelserne, hvor man ikke kunne se hvor mange mennesker der reelt sad i lokalet pga røgen.

 

For min skyld må rygere ryge til de brækker sig. Alkoholikere må drikke til de brækker sig. Narkomaner må stikke, sniffe eller hvad de nu gør til de brækker sig. Overhellige anti-rygere/alkoholikere/narkomaner/whatever må rulle med øjnene og tænke lige præcis hvad de vil - Jeg gider bare ikke se på cigaretskodder, tomme dåser/flasker, kanyler/whatever og jeg gider ikke høre på anti-you-know-who.

 

Oskar har aldrig vist tegn på gener pga røg. Nu er der altså heller ikke røg-tåget her hjemme, men mine forældre ryger og det kan jeg altså ikke lave om på. Jeg har ikke taget skade endnu (ahem :genert::hmm:), jeg har lugtet som en skorsten efter en weekend hos mine bedsteforældre, og er der nogen der siger vandpibe, så ved man hvor jeg kan findes :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...