Hop til indhold

Røg og hunde/ kæledyr


Amocca
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en tråd på et andet forum, så starter jeg lige denne tråd.

 

Den tråd jeg er inspireret af omhandlede hunde og røg. Hvor trådstarter reagerede meget stærkt på en kvinde der røg i bilen mens hun kørte med sin hund. Trådstarter skrev noget i stil med, at hun havde "lyst til at flå døren op og redde den stakkels hund fra den mishandling"...

 

Nu er jeg selv ryger, og jeg ryger også i min bil - dog altid med vinduet åbent. Jeg ryger kun et sted i huset, det er så oftest det samme rum Karla vælger at sove i :vedikke:...

 

Jeg synes selv jeg er en meget hensynsfuld ryger. Ryger ikke i andre folks hjem, ryger ikke når vi har børn på besøg osv. Men til daglig ryger jeg i mit eget hjem ja... og som i nok kan læse, synes jeg jo ikke at rygning i nærheden af min hund er mishandling ;-)

 

Hvad tænker I, ikke specifikt om mig :mrgreen:, men om temaet: Rygning og kæledyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tænker ikke en bønne om rygning og kæledyr. Der hvor vi boede før røg vi inde også selvom vi havde hund. Her i det her hus har vi ikke røget inde hverken før eller efter vi fik Simba. Nu er vi holdt op med at ryge, men folk, der kommer her er da velkommen til at ryge her også selvom vi har hund. Der er jo altid den mulighed at åbne et vindue eller to, hvis man synes, der lugter af røg (når gæsterne er gået that is). Nej altså alt det røg-pjat kan jeg ikke rigtig gå op i...heller ikke selvom jeg selv har røget og selvom vi har hund i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv været storryger, og røg dengang overalt... Det var dengang man ikke tænkte så meget over det, det man mest bekymrede sig for var at det var farligt at ryge i sengen! ;-)

 

Mine hunde har aldrig oplevet mig som ryger, og vi har ikke andre rygere i familien. Men er vi hjemme hos en ryger (altså sådan en rigtig ryger...) - så nyser og fnyser hundene, og de er helt klart generede af røgen, ingen tvivl om det. Umiddelbart tænker jeg at en hund der fra hvalp af er vant til røg, ikke vil reagere? Lidt som man selv har det som ryger - man opdager ikke hvor meget man selv, éns tøj, éns ting og éns hjem hørmer af røg (eller andre rygeres), før man selv kvitter smøgerne.

 

Selv er jeg nu en yderst hundevenlig stor-nikotinist, og bruger snus!!! Det generer nemlig ingen, og jeg kan "ryge" hvor som helst! :banan:

 

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ryger og har været det hele tiden mens jeg har haft Nala... Nala gider ikke røg i hovedet, men har også altis sørget for at hun ikke får osen direkte i hovedet.

 

Tanken har faktisk strejfet mine tanker nogle gange, men hun kan jo vælge at gå og ikke være hos mig, når jeg ryger. Det gør hun så bare ikke.... Det er jo det der er SÅ fantastiske ved hundes kærlighed. Den er 110% ubetinget :hjerte:

 

 

Nala er ret ligeglad med om der er tændte cigaretter, så længe hun kan være sammen med hendes moar :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pero kan slet ikke klare røg! Han nyser og nyser og nyser i et væk - også selvom der f.eks. bare ryges ude på en altan med døren på klem til lejligheden. Så det er ret heldigt at der ikke er nogen rygere i min familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ryger begge to her her hjemme, fortrinsvis i køkkenet dog, men de fleste af hundene dapper jo med os, lige så snart vi skal ud og ryge ;-) Og har vi gæster, enten rygene gæster, eller gæster der ikke er generet af røgen, så ryger vi i stuen, og hundene hænger klods op ad os, så ja, jeg vil sige at de nok ikke ligefrem er generet af røgen :blink:

Jeg ryger forøvrigt også i bilen, altid med åbent vindue dog -uanset om der er hund med eller ej.

 

Selvfølgelig er røgen da ikke sundere for dem end den er for os, men som en anden også er inde på, tvivler jeg på at hunde generelt lever længe nok, til ligefrem at udvikle rygerrelaterede sygdomme.

 

Men det er altid sjovt at betragte røg vante hunde mod ikke røgvante, man kan næsten altid spotte en "ikke-ryger hund", på dens fnysen og nysen, så snart den kommer i nærheden af røgen, hvor i mod ingen af mine egen, eller andre ryger-hunde, jeg kender, reagere på røg, overhovdet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen af os der ryger. Men Oscar's opdrætter gør - ingen af tøserne reagerer på røg. Det gør Oscar tilgengæld. Han ligner en der får bank - han virker oprigtig som om han virkelig lider når der er røg omkring ham.

 

Han reagerer dog ligesådan hvis der er mad der oser eller lignende. Men han er selvfølgelig også en støver, så snuden fejler ikke noget.

 

Jeg tvivler på at hunde lever så lang tid at røg kan give dem gener, men hvis en hund reagerer så kraftigt på det som Oscar gør, så ville jeg nok også synes det var synd for hunden at være tæt på røg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen af os der ryger. Men Oscar's opdrætter gør - ingen af tøserne reagerer på røg. Det gør Oscar tilgengæld. Han ligner en der får bank - han virker oprigtig som om han virkelig lider når der er røg omkring ham.

 

Han reagerer dog ligesådan hvis der er mad der oser eller lignende. Men han er selvfølgelig også en støver, så snuden fejler ikke noget.

 

Jeg tvivler på at hunde lever så lang tid at røg kan give dem gener, men hvis en hund reagerer så kraftigt på det som Oscar gør, så ville jeg nok også synes det var synd for hunden at være tæt på røg.

 

Det er jeg så helt enig, hvis hunden er tydeligt generet af røg, så ryger man selvfølgelig ikke lige op ad den, om man så selv er ryger eller ej ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke selv ryger og har samme holdning overfor rygning med hunde i rummet, som jeg har med børn.

 

Især efter jeg har oplevet en hund med rygerlunger :megaked::megaked:

 

En af mine veninder besøgte tit to hunde hos en mand på deres vej og da han skulle flytte måtte han ikke have hunde det nye sted. Den ene fandt han vist et nyt hjem til og den anden tog min veninde og hendes forældre så til sig. Den "hvæsede", når den trak vejret :cry: Den var glad nok og havde ikke smerter eller noget, men den løb ikke og legede og ja som sagt så kunne man høre den trække vejret og det lød ikke godt.

Så man skal skam ikke kimse af det med hunde og røg - de kan ligesom os andre blive passive rygere og få problemer deraf... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg har et yderst sundt og afslappet forhold til kæledyr og rygning - en røget lammekølle smager dejligt :mums:

 

Mht de kæledyr der bor inde i huset, så tænker jeg ikke over det - gider de ikke røg i hovedet, må de gå ud i et andet rum.

Ser man på levealderen på et gennemsnits kæledyr, så vil det kun være i de helt ekstreme tilfælde, at der kan blive snak om permanente skader på lungerne - en hund/kat lever jo ikke normalt til at blive de 20 år eller mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså...nu var jeg lige til et foredrag i weekenden med en hjerneforsker der forskede i børns hjerner og hjerneskader etc. og når man ved hvor meget skade cigaretter kan udrette på fosteret længe inden det blir født OG efter. Kan jeg ikke se at det på NOGEN måder er ok at ryge sine børn ELLER dyr lige op i hovedet :evil:

 

Jeg er nok ligesom damen dér! Jeg blir MONSTER forarget når jeg ser nogen sidde og ryge med børn i bilen :evil: Min farmor ryger også, men hun forsøger at tage hensyn når jeg har været på besøg, eller når Izzie har været der. For hun ved hvor meget jeg hader lugten, og at jeg ikke vil udsætte min hund for det i lang tid af gangen. Vi har haft vores diskutioner omkring det, da hun mener at hendes hunde da aldrig har taget skade...men hvordan ved hun lige det?

 

Nedturen ved at min farmor ryger og drikker øl, er jo så at Izzie blir glad når vi møder dem der sidder på en bænk hele dagen :stupid: og vil sååå frygteligt gerne snakke! For det lugter jo af farmor :mrsgreen: :klap: men det er ikke lige folk jeg har lyst til at stoppe og snakke med. Fulde folk er squ så dumme og høre på, og især dem der har drukket det meste af hjernen væk :rolleyes: og har man først hilst på folk er man tvunget til at hilse HVER gang man møder dem :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hjem er røgfrit, da jeg bliver rigtig syg af det, og min den mindste søn ( 14 år ), viser også tegn på det samme.

Jeg har siden jeg var barn, reageret med hovedpine og kvalme, og da jeg var barn røg alle, på alle tidspunkter, og overalt. Så jeg har haft en barndom, hvor jeg stort set var dårlig altid.

Så jeg er bestemt ikke tilhænger af, at andre skal belastes af ens rygning.

Hvad der bliver gjort, i ens eget hjem er gudskelov ikke andres sag.

Men ligeså snart at røgen kommer ud i offentligt rum, er det en anden snak.

Dem der vil ryge, i nærheden af deres børn og dyr, har da "ret" til det, men det er vel ikke, i alle situationer man skal holde på sin ret ?

Meget følsomt emne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså...nu var jeg lige til et foredrag i weekenden med en hjerneforsker der forskede i børns hjerner og hjerneskader etc. og når man ved hvor meget skade cigaretter kan udrette på fosteret længe inden det blir født OG efter. Kan jeg ikke se at det på NOGEN måder er ok at ryge sine børn ELLER dyr lige op i hovedet :evil:

 

Jeg er nok ligesom damen dér! Jeg blir MONSTER forarget når jeg ser nogen sidde og ryge med børn i bilen :evil: Min farmor ryger også, men hun forsøger at tage hensyn når jeg har været på besøg, eller når Izzie har været der. For hun ved hvor meget jeg hader lugten, og at jeg ikke vil udsætte min hund for det i lang tid af gangen. Vi har haft vores diskutioner omkring det, da hun mener at hendes hunde da aldrig har taget skade...men hvordan ved hun lige det?

 

Nedturen ved at min farmor ryger og drikker øl, er jo så at Izzie blir glad når vi møder dem der sidder på en bænk hele dagen :stupid: og vil sååå frygteligt gerne snakke! For det lugter jo af farmor :mrsgreen: :klap: men det er ikke lige folk jeg har lyst til at stoppe og snakke med. Fulde folk er squ så dumme og høre på, og især dem der har drukket det meste af hjernen væk :rolleyes: og har man først hilst på folk er man tvunget til at hilse HVER gang man møder dem :damn:

 

Hold da op ! Flot...eller nowet ! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ryger som en skorsten og herhjemme finder hunden sig i det. Kunne dog ikke mærke forskel på Thailo da jeg i en periode holdt op.

 

I bilen ryger jeg ikke hvis hunden er med (kører jeg langt og der er kø, kan jeg dog godt tage en halv, med begge vinduer og soltaget åbent) for jeg kan godt huske hvor ækelt det var, da jeg var barn, og min far tændte en smøg i bilen. :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Selv er jeg nu en yderst hundevenlig stor-nikotinist, og bruger snus!!! Det generer nemlig ingen, og jeg kan "ryge" hvor som helst! :banan:

 

MVH Korvis

 

Ja, stornikotinist det er du i hvert tilfælde! Skulle lige prøve en af kærestens snus forleden (det var endda de små portioner) og var da lige ved at gå i gulvet. Hold nu helt op det er stærkt:shock: Havde det lidt ligesom da jeg røg min første cigaret engang for mange år siden:blink:

 

Jeg ryger aldrig inde i mit hjem. Ikke pga. dyrene, men fordi jeg synes det lugter grimt. Jeg er inkarnationen af en dobbeltmoralsk ryger. Jeg synes det stinker forfærdeligt!! Men jeg kan selv godt lide at ryge...:oops:

 

Hvis jeg røg inde, så tror jeg ikke jeg ville tænke over dyrene. Det må de ligesom affinde sig med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså...nu var jeg lige til et foredrag i weekenden med en hjerneforsker der forskede i børns hjerner og hjerneskader etc. og når man ved hvor meget skade cigaretter kan udrette på fosteret længe inden det blir født OG efter. Kan jeg ikke se at det på NOGEN måder er ok at ryge sine børn ELLER dyr lige op i hovedet :evil:

 

Jeg er nok ligesom damen dér! Jeg blir MONSTER forarget når jeg ser nogen sidde og ryge med børn i bilen :evil: Min farmor ryger også, men hun forsøger at tage hensyn når jeg har været på besøg, eller når Izzie har været der. For hun ved hvor meget jeg hader lugten, og at jeg ikke vil udsætte min hund for det i lang tid af gangen. Vi har haft vores diskutioner omkring det, da hun mener at hendes hunde da aldrig har taget skade...men hvordan ved hun lige det?

 

Nedturen ved at min farmor ryger og drikker øl, er jo så at Izzie blir glad når vi møder dem der sidder på en bænk hele dagen :stupid: og vil sååå frygteligt gerne snakke! For det lugter jo af farmor :mrsgreen: :klap: men det er ikke lige folk jeg har lyst til at stoppe og snakke med. Fulde folk er squ så dumme og høre på, og især dem der har drukket det meste af hjernen væk :rolleyes: og har man først hilst på folk er man tvunget til at hilse HVER gang man møder dem :damn:

 

:shock: Yees.. okay.

 

 

 

Nå men mine hunde reagerer også på røg, men de styrer bare selv uden om rygere hvis de ikke gider det. Herhjemme er det røgfrit, men folk er velkommen til at ryge ud af terrassedøren (bor på 2. sal med fransk altan)..

Det tror jeg ikke de sådan lægger vældig meget mærke til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke ryger og bor røgfrit. Jeg kan bare ikke holde lugten af røg ud - måske noget at gøre med at mine forældre begge var/er storrygere.

 

Liva er derfor ikke vant til det der med cigaretter. Muttleys mor Heidi ryger - indimellem også når vi går tur og man skal altså passe på Liva. Hun skal nemlig altid liiiige hen og kigge hvad det er Heidi går med i hånden - men en brændt snude som resultat :damn:

 

Man skulle tro, at en gang ville være nok, meeen :damn::damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, altså hvis røgen generede, ville karla vel finde et andet rum.

 

Jeg havde faktisk ikke som sådan tænkt over det, men hvis jeg absolut skal tænke!!!!

 

En hund lever vel 10-14 år?

 

Hvor meget ville dine smøger skade et andet mennesker i de antal år?

Ville det ikke være det samme for en hund?

 

 

 

Nårh men, jeg kan kun opfordre til at du ryger udenfor :mrgreen: så hænge det mindre i tapetet :mrgreen:

(jeg savner at ryge :megaked: , så nyd lige den næste smøg for mig :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Min fasters hund har også rygerlunger. Hun ryger som en skorsten. Jeg må indrømme jeg aldrig havde overvejet at det ville påvirke ham, men det lyder bestemt ikke særlig godt med hans pusten og hakken. Han er vist 11-12 og det sidste år har han lydt forfærdelig. Jeg har ikke så meget kontakt med hende så jeg ved ikke hvor længe det har stået på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...