Hop til indhold

Renlighedstræning når man bor på 3. sal


Gæst Funder
 Share

Recommended Posts

Gæst Funder

Vi er de heldige ejer af den sødeste tævehvalp, Sui, som er en blanding af en Alaskan Malamute og en Golden Retreiver.

Hun elsker at lege, elsker at blive nusset og er helt vild med alle mennesker hun kan komme i nærheden af.

 

Vi har haft hende i knap 4 uger og hun er 16 uger gammel. Dvs. vi fik hende lidt sent, da hun var næsten 13 uger gammel.

 

Vi lufter hende flittig og går lange ture med hende, men alligevel synes det ikke at gå fremad med at lære hende, ikke at tisse i lejligheden.

 

Når hun så tisser, tisser hun som regel på de tæpper vi har lagt frem til hende. Hun er tilmed begyndt at småtisse - både ude og inde. Altså ikke bare fordi hun ikke kan holde sig.

 

Hun siger ikke til, eller på anden måde viser, at hun skal ud før det sker. Ikke signaler vi forstår ihvertfald. Det er som om, hun ikke ved hvordan hun skal give besked. Og vi ved heller ikke hvordan vi skal lære hende det.

 

Jeg har på fornemmelse at det er fordi, der går lidt lang tid, mellem vi går ud af døren, til at vi er ude på græsplænen, hvor hun kan tisse, da vi bor på 3. sal. og lige skal ned med elevatoren først.

 

Dog er jeg sikker på hun helst vil tisse ude. Og hun tisser da også lige så snart hun er nede.

 

Det skal nok nævnes, at da hun var ved sin mor, var hun ude det meste af dagen (og sov også ude om natten), hvilket vi af gode grunde ikke kan gøre her i lejligheden. Men jeg kunne tænke mig, at det har gjort at hun ikke har fået renlighedstræning tidligt nok.

 

Er der nogle der har nogle gode råd eller erfaringer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på, at der er folk her med mere erfaring, som kan give et godt svar til dig- og meget bedre end jeg kan. Men jeg vil dig lige give en lille indskydelseskommentar på vejen. For det første kan hvalpe slet ikke mærke, at de skal tisse, og kan derfor ikke sige til, før de bliver lidt ældre. Derudover kan du ikke forvente, at din hund bliver helt renlig før ½ til omkring 1 år. - Jeg kunne forestille mig, at det har negativ indvirkning, når hun har tilbragt så meget tid ude.

 

Du skriver, at I går lange ture, men i mine øjne, er det bedre at tage hende ud ofte, og nøjes med en tur på max 30 meter. Husk at gå ud med hende hver gang hun har sovet, drukket, spist, og leget. Det håber jeg kan hjælpe lidt. Derudover kunne jeg forestille mig, at du kunne få en del ud af, at tage hende med ud, selv når hun har tisset på gulvet. Det kunne være, at det kunne danne et link for hende?

 

... og ikke at det er noget jeg på nogen måde antager, men vil nu lige sige det alligevel: Husk ALDRIG at skælde ud, når hun tisser inde. Hun skulle jo meget nødig forbinde det, at tisse med noget dårligt. Eller at løbe imod hende, og rive hende væk. -så risikerer du, at hun bliver utryg ved dig. Ellers så husk masser af ros og godbidder når hun tisser ude :cool:

 

Held og lykke med træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg boede på 3 sal uden ellevator, da jeg købte Labell som 8 ugers.

 

Hver gang hunden har spist, sovet, leget osv. skal du tage hende ud så hun har mulighed for at tisse, så skal hun nok på et tidspunkt begynde at makere når hun skal tisse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er de heldige ejer af den sødeste tævehvalp, Sui, som er en blanding af en Alaskan Malamute og en Golden Retreiver.

Hun elsker at lege, elsker at blive nusset og er helt vild med alle mennesker hun kan komme i nærheden af.

 

Vi har haft hende i knap 4 uger og hun er 16 uger gammel. Dvs. vi fik hende lidt sent, da hun var næsten 13 uger gammel.

 

Vi lufter hende flittig og går lange ture med hende, men alligevel synes det ikke at gå fremad med at lære hende, ikke at tisse i lejligheden.

 

Når hun så tisser, tisser hun som regel på de tæpper vi har lagt frem til hende. Hun er tilmed begyndt at småtisse - både ude og inde. Altså ikke bare fordi hun ikke kan holde sig.

 

Hun siger ikke til, eller på anden måde viser, at hun skal ud før det sker. Ikke signaler vi forstår ihvertfald. Det er som om, hun ikke ved hvordan hun skal give besked. Og vi ved heller ikke hvordan vi skal lære hende det.

 

Jeg har på fornemmelse at det er fordi, der går lidt lang tid, mellem vi går ud af døren, til at vi er ude på græsplænen, hvor hun kan tisse, da vi bor på 3. sal. og lige skal ned med elevatoren først.

 

Dog er jeg sikker på hun helst vil tisse ude. Og hun tisser da også lige så snart hun er nede.

 

Det skal nok nævnes, at da hun var ved sin mor, var hun ude det meste af dagen (og sov også ude om natten), hvilket vi af gode grunde ikke kan gøre her i lejligheden. Men jeg kunne tænke mig, at det har gjort at hun ikke har fået renlighedstræning tidligt nok.

 

Er der nogle der har nogle gode råd eller erfaringer?

 

Altså min Tiba FIk jeg også da hun var 13 uger, og hun havde været meget ude... i et udendørs bur.. men hun ved at hun skal gør det i græsplan... Hun gjorde en enkelt gang på avis... hvor jeg fangede hende i det og sagde et bestemt lkang neeeeeeeeeeeeeej!!... Og roser hende hver gang hun tisser i græsset... Meget vigtigt at man fanger hende i det mens hun gør det og skælde ud.. og aldrig skælde ud efter de har gjort det, for hun ved ikke hvorfor du skælder ud... Og når jeg er på fortorvet og kan se hun vil sidde på den måde at hun vil tisse siger jeg nej, mens jeg går og trækker hende en bitte smule... så hun får ikke lov til at sidde, og så straks vi kommer på græs siger jeg til hende afsted med dig, så tisser hun, og jeg roser hende.

 

Og idag fangede jeg hende i at hun lavede d stor :megaked: men så snart jeg skældte , stoppede hun halvvejs og ventede pænt til vi kom ud.. så kom hun af med det.. Og det var meget!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Man må ikke skælde ud når en hvalp tisser eller skider, det kan den ikke lære noget af, tværtimod kun opnå mistillid til sin ejer.

 

Hvalpe skal ud meget, når de har spist, sovet, elget og indimellem :-D

 

Du må ikke gå lange ture med en lille hvalp, de skal kun gå korte ture, derimod skal de opleve, opleve på egne betingelser, have lov at sætte sig på numsen og se å verden til de er parate til igen at gå lidt :-)

 

De skal kun snakke med dem de gerne vil snakke med, også hvad angår hunde :-)

 

Der er godt læsestof om hvalpe herinde www.hundeliv.dk

 

Jeg kan anbefale dig at læse nogle gode bøger, fx Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Greva, Hvalpen, Lone Greva, Familiehunden og Anders Hallgren, Forstår du din hund? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gys og gru!!! Du må ENDELIG ikke lytte på det råd med at skælde hende ud mens hun tisser!!! :shock: Du risikerer at hun bliver utryg ved at tisse mens du er i nærheden og finder andre (og mere alternative/besværlige) steder at gøre det!!

 

Som 14 uger gammel kan du slet ikke forvente at hun er renlig, men du kan gøre et stort forarbejde for at hun bliver det :-D Min Noomi er nu 5½ måned og har den sidste måneds tid vist store fremskridt i retning af at blive renlig, så du må væbne dig med tålmodighed ;-)

Når det er ved at være tid til at gå ud så løft hende op, så tisser hun ikke før hun bliver sat ned igen og det kan du så gøre når I kommer udenfor. Altså bær hende i elevatoren. Sæt evt. ord på når hun gør det, jeg siger "tiiisseeee" og Noomi kan nu tisse på kommando :mrgreen: (hvis hun skal altså ;-)) Det kan være ret praktisk at kunne. Find desuden et "toiletsted" tæt på hvor I bor og gå direkte derhen hver gang (bær hende hvis I kan) det vil hjælpe hende til at finde ud af hvad hun skal :-D Det har virket rigtig godt for mig og jeg bor på 2. sal UDEN elevevator :-D

 

Hvis I synes at hun tisser mere/oftere end hun bør, så få hende tjekket ved dyrlægen, hun kan have en blærebetændelse. Det er ikke ualmindeligt for hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Altså min Tiba FIk jeg også da hun var 13 uger, og hun havde været meget ude... i et udendørs bur.. men hun ved at hun skal gør det i græsplan... Hun gjorde en enkelt gang på avis... hvor jeg fangede hende i det og sagde et bestemt lkang neeeeeeeeeeeeeej!!... Og roser hende hver gang hun tisser i græsset... Meget vigtigt at man fanger hende i det mens hun gør det og skælde ud.. og aldrig skælde ud efter de har gjort det, for hun ved ikke hvorfor du skælder ud... Og når jeg er på fortorvet og kan se hun vil sidde på den måde at hun vil tisse siger jeg nej, mens jeg går og trækker hende en bitte smule... så hun får ikke lov til at sidde, og så straks vi kommer på græs siger jeg til hende afsted med dig, så tisser hun, og jeg roser hende.

 

Og idag fangede jeg hende i at hun lavede d stor :megaked: men så snart jeg skældte , stoppede hun halvvejs og ventede pænt til vi kom ud.. så kom hun af med det.. Og det var meget!!!!

 

Det markerede: At gøre sig ren er en helt naturlig adfærd for en hvalp - som for en menneskebaby!

 

NÅR en hvalp kan holde sig og stadig er urenlig kan man have held med at sige fra, når den tisser, men det er en vej fuld af farer!

 

Mange hvalpeejere som har fulgt den vej har senere smerteligt måtte erkende, at urenligheden kun blev større.

De udskældte hvalpe kommer i en voldsom konflikt over at blive udskældt for noget de ikke selv kan kontrollere.

 

Dette resulterer som regel i, at hvalpen gemmer sig når den skal tisse for at undgå konflikten. Og dermed trækker renlighedstræningen meget ud.

 

Det kan absolut ikke anbefales at skælde en hvalp ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er de heldige ejer af den sødeste tævehvalp, Sui, som er en blanding af en Alaskan Malamute og en Golden Retreiver.

Hun elsker at lege, elsker at blive nusset og er helt vild med alle mennesker hun kan komme i nærheden af.

 

Vi har haft hende i knap 4 uger og hun er 16 uger gammel. Dvs. vi fik hende lidt sent, da hun var næsten 13 uger gammel.

 

Vi lufter hende flittig og går lange ture med hende, men alligevel synes det ikke at gå fremad med at lære hende, ikke at tisse i lejligheden.

 

Når hun så tisser, tisser hun som regel på de tæpper vi har lagt frem til hende. Hun er tilmed begyndt at småtisse - både ude og inde. Altså ikke bare fordi hun ikke kan holde sig.

 

Hun siger ikke til, eller på anden måde viser, at hun skal ud før det sker. Ikke signaler vi forstår ihvertfald. Det er som om, hun ikke ved hvordan hun skal give besked. Og vi ved heller ikke hvordan vi skal lære hende det.

 

Jeg har på fornemmelse at det er fordi, der går lidt lang tid, mellem vi går ud af døren, til at vi er ude på græsplænen, hvor hun kan tisse, da vi bor på 3. sal. og lige skal ned med elevatoren først.

 

Dog er jeg sikker på hun helst vil tisse ude. Og hun tisser da også lige så snart hun er nede.

 

Det skal nok nævnes, at da hun var ved sin mor, var hun ude det meste af dagen (og sov også ude om natten), hvilket vi af gode grunde ikke kan gøre her i lejligheden. Men jeg kunne tænke mig, at det har gjort at hun ikke har fået renlighedstræning tidligt nok.

 

Er der nogle der har nogle gode råd eller erfaringer?

 

Jeg lagde lige mærke til det markerede. Hvis hun småtisser meget, kan hun have fået en blærebetændelse, som hun måske kan ha' fået hvis hun er blevet kold ude om natten. Tag evt. en snak med dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede: At gøre sig ren er en helt naturlig adfærd for en hvalp - som for en menneskebaby!

 

NÅR en hvalp kan holde sig og stadig er urenlig kan man have held med at sige fra, når den tisser, men det er en vej fuld af farer!

 

Mange hvalpeejere som har fulgt den vej har senere smerteligt måtte erkende, at urenligheden kun blev større.

De udskældte hvalpe kommer i en voldsom konflikt over at blive udskældt for noget de ikke selv kan kontrollere.

 

Dette resulterer som regel i, at hvalpen gemmer sig når den skal tisse for at undgå konflikten. Og dermed trækker renlighedstræningen meget ud.

 

Det kan absolut ikke anbefales at skælde en hvalp ud!

 

Men Tiba gør det ikke mere.. Og når hun skal står hun ved døren og piver... Men at skælde ud mener jeg ikke voldsom, men bare ordet fyýy... og derefter tager jeg hende ud og roser hende der.. og hun lærte på to gange...

Hun skal da vide allerede nu hvad der er godt og hvad der er mindre godt synes jeg ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Blot 2 sidebemærkninger:

 

1: Min hund tissede kun på fleecetæpper. Vi havde ellers både aviser og kattebakke på gulvet om natten.

Hun valgte sandsynligvis fleecetæperne i stedet for, fordi det var det underlag hun var vant til at tisse på, der hvor hun kom fra.

 

2: Min hund har aldrig fået lært at sige til. Hun skraber ikke på døren, hun piver ikke, hun gør ingenting.

 

Efter laaaang tid gik det op for mig at NOGEN af de gange hun kommer glad hen og slikker mig ihærdigt om munden betyder: Jeg skal lave lort!

 

Så hen ad vejen, måske er det for tidligt, er det sandsynligt at din hund vil vælge sig et signal, og så er det op til dig at være vaks nok til at opdage det;-)

 

Når min hund vil ud i haven (Tisse eller bare ud og nyde friluftslivet) stiller hun sig bare op og glor på mig på en bestemt måde. Og det er altid mig hun vælger, det er sjældent andre i husstanden.

Det har også taget mig en krig at finde ud af det:)

 

Andre har foreslået f.eks. at sætte en ringeklokke op i hundens højde. Måske det var en idé for dig.

Man kan også lære hunden at sige til ved at belønne den når den tilfældigvis sætter poten på døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Funder

Tak for de mange gode svar.

 

I går satte hun sig faktisk ude ved døren og ventede, og så kom hun ned med det samme. Desværre kiksede det anden gang hun gjorde det, da min kæreste lige skulle have strømper på før hun kunne gå ud, og så nåede hun det ikke.

 

Der er ingen tvivl om at Sui helst vil tisse udenfor. Og det er jo gode tegn. Det der har undret mig, er at hun ikke har vist det når hun så har skullet. Hun piver stadig heller ikke, som jeg har været vant til med den hund vi havde hos mine forældre. Men den gode nyhed er jo, at hun er begyndt at sætte sig ved døren. Så må vi bare håbe, at hun ikke har opgivet "strategien" p.g.a. af vores for langsomme reaktion.

 

Men vi er nu ved godt mod igen. Det med at hun småtisser (og nogle gange kommer der ikke engang noget ud) må vi have tjekket op på ved dyrlægen.

 

Mange tak for responsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de mange gode svar.

 

I går satte hun sig faktisk ude ved døren og ventede, og så kom hun ned med det samme. Desværre kiksede det anden gang hun gjorde det, da min kæreste lige skulle have strømper på før hun kunne gå ud, og så nåede hun det ikke.

 

Der er ingen tvivl om at Sui helst vil tisse udenfor. Og det er jo gode tegn. Det der har undret mig, er at hun ikke har vist det når hun så har skullet. Hun piver stadig heller ikke, som jeg har været vant til med den hund vi havde hos mine forældre. Men den gode nyhed er jo, at hun er begyndt at sætte sig ved døren. Så må vi bare håbe, at hun ikke har opgivet "strategien" p.g.a. af vores for langsomme reaktion.

 

Men vi er nu ved godt mod igen. Det med at hun småtisser (og nogle gange kommer der ikke engang noget ud) må vi have tjekket op på ved dyrlægen.

 

Mange tak for responsen.

 

Der vil komme smuttere hen af vejen, f.eks. smuttede den for mig i går aftes, jeg nåede ikke at fange hende (når det sker, så sker det NU!!!) og jeg havde åbenbart forregnet mig mht. tiden. Så er der ikke andet at gøre end at tørre op og se neutral ud :lol: Men det lyder da som om I har et godt udgangspunkt for renlighedstræningen :-D Bare klø på, så skal det nok komme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

hej, har lige et yderligere spm til denne debat...

 

vi har samme problem, 2. sal og hundehvalp der behøver renlighedstræning.

 

da det er svært at nå ned på gaden osv., kan man så henvise den til en avis istedet? eller bliver det bare et problem i fremtiden, at skulle afvende den med det igen?

 

eller vil det være godt at henvise den til en avis, og så vender den sig automatisk til i fremtiden, at det skaal foregå udenfor?

 

håber ikke at det gør noget, at jeg lige benytter dette indlæg;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg boede på 3. sal uden elevator, da jeg fik Luna.. Jeg nåede altid ned *S*

 

Hver gang hund havde spist, drukket, sovet, leget, blinket med øjet.. plus en gang i timen *S*

 

Vi var nede 7-8 gange i timen.. i de første 3 uger, hvor jeg havde ferie.

 

Nej hun var ikke hel renlig allerede der, og jeg lagde aviser ud.. Dem mente Luna så skulle splittes af fremfor at bruges som tissested.. Så det endte med at jeg havde voksdug liggende i hele gulvet i gangen, så gjorde det ikke så meget, at hun ikke kunne holde sig imens jeg var på job..

 

men når jeg var hjemme nåede vi altid ned

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg boede på 3. sal uden elevator, da jeg fik Luna.. Jeg nåede altid ned *S*

 

Hver gang hund havde spist, drukket, sovet, leget, blinket med øjet.. plus en gang i timen *S*

 

Vi var nede 7-8 gange i timen.. i de første 3 uger, hvor jeg havde ferie.

 

Nej hun var ikke hel renlig allerede der, og jeg lagde aviser ud.. Dem mente Luna så skulle splittes af fremfor at bruges som tissested.. Så det endte med at jeg havde voksdug liggende i hele gulvet i gangen, så gjorde det ikke så meget, at hun ikke kunne holde sig imens jeg var på job..

 

men når jeg var hjemme nåede vi altid ned

 

Hvor meget tabte du dig :lol:?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg boede på 3. sal uden elevator, da jeg fik Luna.. Jeg nåede altid ned *S*

 

Hver gang hund havde spist, drukket, sovet, leget, blinket med øjet.. plus en gang i timen *S*

 

Vi var nede 7-8 gange i timen.. i de første 3 uger, hvor jeg havde ferie.

 

Nej hun var ikke hel renlig allerede der, og jeg lagde aviser ud.. Dem mente Luna så skulle splittes af fremfor at bruges som tissested.. Så det endte med at jeg havde voksdug liggende i hele gulvet i gangen, så gjorde det ikke så meget, at hun ikke kunne holde sig imens jeg var på job..

 

men når jeg var hjemme nåede vi altid ned

 

Imponerende!!! Det gjorde jeg langt fra, men Noomi er nu blevet renlig alligevel :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hej, har lige et yderligere spm til denne debat...

 

vi har samme problem, 2. sal og hundehvalp der behøver renlighedstræning.

 

da det er svært at nå ned på gaden osv., kan man så henvise den til en avis istedet? eller bliver det bare et problem i fremtiden, at skulle afvende den med det igen?

 

eller vil det være godt at henvise den til en avis, og så vender den sig automatisk til i fremtiden, at det skaal foregå udenfor?

 

håber ikke at det gør noget, at jeg lige benytter dette indlæg;)

 

Vi bor også på anden sal, og vi nåede ned i 95% af tilfældene.

Vi bar Groa ned lige så snart hun begyndte at snuse rundt, så var det op på armen og ned ad trappen i en fart

Vi bar hende også ned når hun havde sovet, leget eller spist.

Vi har ALDRIG skældt hende ud når hun gjorde inde, og hun er den af vores hunde der er blevet hurtigst renlig.

Forgængerne som vi skældte ud ( det lærte man den gang) var meget længere tid om at blive renlige.

Hvis hvalpen gør inden døre ignorer man, gør den udenfor roser man, gerne mens den tisser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det vil være en fejl at henvise til en avis og så regne med at hunden kan regne ud at det i fremtiden foregår udenfor... Hvis dte må foregå på en avis nu må det vel også i fremtiden ville jeg nok tro den ville tænke...

 

Men jeg ved ikke så meget om det endnu, vores projekt renlighed starter om 14 dage - så bliver jeg forhåbentlig meget klogere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i hus med græsplæne. Vi fik Soffi i marts måned, hvor det var koldt osv. Vi bar hende ud HELE TIDEN, når hun havde sovet, leget, spist - og ind imellem. Hun havde alligevel mange "uheld" inde - både små og store.

Men vi lod os ikke gå på, fortsatte med træningen.

Nu er hun næsten 7 måneder, tilsyneladende renlig - hun kan faktisk holde sig hele natten - somme tider op til 10 tm. fantastisk flot.

Men jeg kan ikke "læse" hende, hvornår hun skal, så døren står meget åben, da det er sommer, så hun kan bare gå ud. Og hvis den ikke gør, så åbner jeg den ofte og siger "kom så ud og tis", så gør hun det som regel.

M-E-N hun kan så godt - selvom døren er åben - finde på at tisse ude i vores udestue - ganske umotiveret - har gjort det en 2-3 gange indenfor en måneds tid.

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kunne IKKE finde på at skælde hende ud - heller ikke selvom jeg ser det - jeg tager ganske stille og gør rent efter hende. Og jeg regner med, at det hører op efterhånden.

Vi går selvfølgelig også ture med hende, hvor hun som regel gør både "det ene og det andet" :-D Jeg tror løsningen er udholdenhed og tålmodighed - ingen tvivl om at det er en hård periode at skulle igennem med renligheds-træning, især når man bor på 2. eller 3. etage. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hej

 

vi tager også vores hund udenfor efter alle de beskrevne forholdsregler..

 

men spm var på om man kunne, uden at skælde ham ud og hvis man tager ham i at tisse indenfor, om man så kunne sætte ham hen på en avis... og om det ville hjælpe på hans renlighedstræning??

 

men tror bare vi nøjes med at lade avisen ligge, hvis han selv skulle finde på at bruge den ved et uheld... og så undlader vi at henvise ham til den...

 

takker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I har set den tråd jeg startede i sidste uge, bøvler jeg som bekendt også med renlighedstræningen herhjemme - de sidste dage er det dog gået voldsomt fremad (selvom han nu tisser foran vores dør på opgangen er det jo stadig begyndelsen på at holde sig til man kommer 'udenfor' :-D)

 

Jeg tror der er meget forskel på hunde, men det vi gjorde herhjemme var at lægge aviser i det hjørne, hvor han selv valgte at tisse - om det var indlæring eller bare fordi han gik efter færten skal jeg ikke kunne sige, men det fangede han altså meget hurtigt. Måske også fordi han bare fik lov til det, de gange hvor jeg ikke var hurtig nok til at få ham med ned.

 

Det kniber stadig lidt med at få ham til at tisse udenfor, men jeg har lagt mærke til at han helst vil lægge sine hundepøller i buske, og den observation har gjort det noget lettere at få ham til at gøre det han skal når man lufter ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I har set den tråd jeg startede i sidste uge, bøvler jeg som bekendt også med renlighedstræningen herhjemme - de sidste dage er det dog gået voldsomt fremad (selvom han nu tisser foran vores dør på opgangen er det jo stadig begyndelsen på at holde sig til man kommer 'udenfor' :-D)

 

Jeg tror der er meget forskel på hunde, men det vi gjorde herhjemme var at lægge aviser i det hjørne, hvor han selv valgte at tisse - om det var indlæring eller bare fordi han gik efter færten skal jeg ikke kunne sige, men det fangede han altså meget hurtigt. Måske også fordi han bare fik lov til det, de gange hvor jeg ikke var hurtig nok til at få ham med ned.

 

Det kniber stadig lidt med at få ham til at tisse udenfor, men jeg har lagt mærke til at han helst vil lægge sine hundepøller i buske, og den observation har gjort det noget lettere at få ham til at gøre det han skal når man lufter ham :-)

Mener du han tisser lige uden for jeres egen dør?

Det gjorde Groa også, hun var jo uden for lejligheden. Så begyndte vi at bære hende inde fra lejligheden.

I bærer vel jeres ned ad trapperne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok en god idé at prøve at bære ham hele vejen - jeg plejer at lade ham selv gå ud, når jeg åbner døren til opgangen og så løfte ham op derude.

 

Men vi går altid ned og snuser lidt til gaden alligevel selvom han har tisset på trappen - jeg synes jo ikke han skal snydes for at komme udenfor, bare fordi han tisser lidt for hurtigt. På et tidspunkt kobler han vel også tisse og gå tur :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...