Hop til indhold

brun lab fra specialdogs


Gæst mizz t
 Share

Recommended Posts

Hvorfor tror du det? Hvad er det Specialdogs giver hundene, som andre opdrættere ikke gør?

 

Jeg har aldrig været der, jeg har kun hørt om dem og læst på deres hjemmeside. Så det kunne jo være rart at høre hvorfor du synes de er bedre :-)

 

Det tiltaler mig, at hundene har mulighed for at gå ud og ind som de vil, og samtidig at de aldrig er alene. De bliver stimuleret, og lever et hundeliv - på den fede måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Her vælger jeg at stole på at stamtavle hunde er lig med sunde hunde.

 

Her tager du 100% fejl - stamtavle er INGEN garanti for andet end hvem forfædrene er, du er simpelthen nødt til at få tjekket hvert enkelt avlsdyr (og deres afkom).

 

Petrine har stamtavle og PRA, Bernerazuros berner sennen har stamtavle og HD, Lonnys Luna har stamtavle og HD, der er med garanti mange flere.

Link til indlæg
Del på andre sites

De får lov at få en masse hvalpe - bare det ene punkt er nok til, at jeg ikke skal i nærheden af den avler, men det er jo noget alle hunde drømmer om ;-)

 

Nu er det jo helt naturligt at alle vilde dyr får unger mindst en gang om året.

Det er som sagt ikke sådan jeg har hund, men synd for hunden at få hvalpe hver 12 - 18 mdr.????

Hvis det nu er en gang om året i 12 år, så ja. Men det ser jeg altså ingen steder at det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo helt naturligt at alle vilde dyr får unger mindst en gang om året.

Det er som sagt ikke sådan jeg har hund, men synd for hunden at få hvalpe hver 12 - 18 mdr.????

Hvis det nu er en gang om året i 12 år, så ja. Men det ser jeg altså ingen steder at det er.

 

Nu er vores tamhunde jo heldigvis heller ikke vilde dyr!

En ansvarlig opdrætter trækker cirka 3-4 kuld på en god avlstæve - i hele dens levetid vel at mærke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten så forstår jeg overhovedet ikke konceptet med det der stamtræ, som man åbenbart får med af specialdogs.. hvad i alverden skal man bruge det til? Det er jo ikke fem flade øre værd og avler kan jeg reelt set bare have fundet på det hele...

 

Forstår det ikke helt.

 

Det er så jeres mening.

 

Stamtræet bruges til at undgå indavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ingen prøver noget nyt, kommer der aldrig nye racer til.

 

Det specialdogs laver er så absolut ikke nyt, og det foregår absolut ikk emed henblik på at skabe noget nyt og bedre.

Det er tværtimod fuldstændig ukritisk rovdrift af hendes avlsdyr.

 

Og oveni dét så kan jeg ved bedste vilje ikke forstå hvordan man med god samvittighed kan støtte den slags rovdrift, som kennelen endda selv lægger beviser ud på nettet for. Prøv engang at kigge på hvor ofte og på hvor mange hunde, og på hvor mange racer, deres abrikos toy puddel persy er blevet brugt.

 

Matadoravl?..... Det tror jeg da nok lige det er!

 

 

Dét der er intet andet end en hvalpefabrik.

 

 

 

 

Det der irriterer mig mest er at DJR ikke har gjort noget ved det endnu. For dén kennel er velnok den største skamplet på deres ry som stambogsførende organisation, og samtidig det største og bedste og mest skolerette eksempel på hvorfor man IKKE skal vælge en DJR hund.

Og jeg kan som udgangspunkt egentlig godt lide DJR's grundlag for overhovedet at være til. En skam er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nu er det jo helt naturligt at alle vilde dyr får unger mindst en gang om året.

Det er som sagt ikke sådan jeg har hund, men synd for hunden at få hvalpe hver 12 - 18 mdr.????

Hvis det nu er en gang om året i 12 år, så ja. Men det ser jeg altså ingen steder at det er.

 

Måske - Men hvor længe er det de lever?

Og ja - Det ville satme være synd for mange hunde, at få hvalpe så tit.

 

Man skal tænke på, at der min. går 16 uger af et år, med drægtighed og hvalpe for tæven - Dertil skal man lægge restitutions periode til at tæven kan komme sig over fødslen og den tid hun har givet mælk. + De hormonelle forandringer.

 

Hvor lang tid er der så tilbage at være hund i på et år? Tvivler på at ret mange mennesker har lyst til at blive gravid 6 måneder efter det første barn er født.

 

Der er en grund til, at DKK anbefaler man max får 4-5 kuld på en tæve i hele den løbetid og at der ikke avles på en tæve over 8 år.

 

Det er jo ikke et angreb på dig, eller din hund, at nogle af os tager afstand fra den kennel.

 

Jeg gør det ud fra personlige principper om, at jeg vil have en hund der er opvokset med en familie, har haft mest mulig kontakt til mennesker, har lært at omgås mennesker og andre hunde i hjemmet og har været med ude og se verden udenfor opdrætters hjem.

 

Hvis jeg vil have en hund med stamtavle, så skal det da bestemt ikke være en blanding - For tavlen er vitterligt ikke det papir værd den er skrevet på! Så skal det være en hvor jeg kan tjekke tilbage til oldeforældrene og deres sundhedstilstand og dermed en renracet hund.

 

Har selv to blandinger og selvom jeg da kan få lavet en såkaldt "stamtavle" på Kaia, så kan hun sgu' da ikke bruges i nogen form for seriøs avl - Så kan ikke helt se, logikken i, at specialdogs tavler er mere værd, end den jeg selv kan lave :vedikke:

 

Jeg forstår heller ikke argumentet om, at hundene lever det fede hundeliv ved at kunne gå ind og ud som det passer dem.

 

De avlere jeg kender har op til 5 hunde i huset, som er en del af familien, kommer ud og opleve verden flere gange hver dag - Forskellige steder, ikke bare det samme fritløbsområde hver dag.

Alle hunde bruger de til træning, udstillinger og de har et meget aktivt hundeliv, med hele familien af hunde og mennesker omkring sig.

 

Helt ærligt - Hvilket hundeliv ville du vælge?

 

Men det handler vel også meget om værdier og holdninger - Og deres værdisæt ligger meget fjernt fra mit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her lige et par erfaringer fra mine oplevelser.

 

I efteråret gik jeg til hundetræning med mine "byggesæt" hunde. "Fine" hunde med en alenlang stamtavle i de helt rigtige DKK farver. De er nervøse og menneskeangste. Ingen kan få lov til virkelig at røre ved dem. Men de har alle de papirer de skal have, og kunne sikkert rydde pokalbordet til en udstilling, bortset fra at (DKK)opdrætteren har sparket tænderne ud på den ene af dem.

 

På samme hold var der en "Goldendoodle" som ikke havde nogen papirer men som i øvrigt var en helt igennem ligetil hund. Skulle lære lidt bedre lineføring, men det var da også det hele. Formentlig en hund fra Specialdogs.

 

Men. Ved en anden lejlighed har jeg henvendt mig til Jeanette Larsen, og hun virker meget mistænksom, og vil ikke udtale sig på mail og alt muligt, som om hun forventede at jeg lige pludselig ville afsløre mig selv som Morten Spiegelhauer fra Operation X. eller sådan noget. Derfor opgav jeg at gå videre ad den vej.

 

Man kan sige for og imod. Det der undrer mig mest er at de vil vælge hvilken hund en køber skal have. Med den begrundelse at de kender deres hunde bedre. Ja, men køberne kender vel deres eget liv, og forventninger til en hund bedre end Specialdogs ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Til TS!

 

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre om jeres forskellige besøg hos div. kenneler:-) Er glad for at læse at I har tænkt jer at besøge forskellige opdrætter...

 

I er faldet for en skøn skøn Race, og jeg er sikker på at I får jer en vidunderlig brun lab når den helt rigtige hvalp bliver født.

 

At gøre sit forarbejde grundigt kan virkelig betale sig..

 

Og husk endelig at lytte til din mavefornemmelse når I er ude..

 

Rigtig meget pøj pøj med jagten på jeres kommende lab :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Man kan sige for og imod. Det der undrer mig mest er at de vil vælge hvilken hund en køber skal have. Med den begrundelse at de kender deres hunde bedre. Ja, men køberne kender vel deres eget liv, og forventninger til en hund bedre end Specialdogs ?

 

Lige den der, synes jeg rigtig, rigtig mange opdrættere bruger.

 

Jeg kan se både positive og negative ting ved det - Men som udgangspunkt synes jeg at sælger og køber i fællesskab skal finde frem til den rigtige hvalp.

 

Opdrætter kender hvalpene og køber kender sit eget liv - Så jeg kan kun se fordele i, at man i fællesskab finder den rigtige hvalp.

Nogle købere kan jo nemt forelske sig i kuldet mest aktive hvalp pga. udseende, selvom dens temperament slet, slet ikke passer til deres livsstil. Så bør opdrætter kunne rådgive og foreslå en anden hvalp - Eller nægte at sælge, hvis det er helt hen i vejret.

 

Men det er der jo meget delte meninger om - Man høre jo desværre også om opdrættere der sælger til gud og hver mand, uanset om det er et helt håbløst valg af hvalp, som køber træffer :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige den der, synes jeg rigtig, rigtig mange opdrættere bruger.

 

Jeg kan se både positive og negative ting ved det - Men som udgangspunkt synes jeg at sælger og køber i fællesskab skal finde frem til den rigtige hvalp.

 

Opdrætter kender hvalpene og køber kender sit eget liv - Så jeg kan kun se fordele i, at man i fællesskab finder den rigtige hvalp.

Nogle købere kan jo nemt forelske sig i kuldet mest aktive hvalp pga. udseende, selvom dens temperament slet, slet ikke passer til deres livsstil. Så bør opdrætter kunne rådgive og foreslå en anden hvalp - Eller nægte at sælge, hvis det er helt hen i vejret.

 

Men det er der jo meget delte meninger om - Man høre jo desværre også om opdrættere der sælger til gud og hver mand, uanset om det er et helt håbløst valg af hvalp, som køber træffer :vedikke:

Jeg har faktisk aldrig valgt min hvalp selv... Den første, en coton, var den eneste tilbage i kuldet - opdrætter havde selv tænkt beholde den, men jeg fik den. Frostie, min første bordercollie blev valgt til mig af opdrætteren, efter at jeg var blevet ret grundigt interviewet. Iso, bordercollie nr. 2, købte jeg fra en opdrætter i Belgien, og hvade kun billeder at gå ud fra. Så jeg bad hende om at vælge, efter en liflig mailkorrespondence mht. hvad jeg ønskede, og kunne tilbyde. Hun kom så med to forslag, hvor jeg kunne læse mellem linierne at det var Iso jeg skulle vælge. ;-) Begge mine bordercollies har levet op til mine ønsker og forventninger, og de passer bare godt til mig! Cotonen var min første hund, og jeg kendte ikke racen i forvejen, så der havde jeg ikke rigtig nogle forventninger. Den gang var racen også ny, og man vidste ikke så meget om dem, heller ikke opdrætteren! Hvis jeg igen køber hvalp fra en supererfaren opdrætter, som hende i Belgien, vil jeg ikke tøve to sekunder med at lade hende vælge for mig igen... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville jeg jo ikke mene...

 

Og derudover, så valgte jeg heller ikke selv Luna.. Hun blev valgt til mig.

 

nå det kan åbenbart godt opstå så lærte jeg det...

 

Tan-aftegninger

Ligesom S-genet er et gen kaldet A, medbestemmende for ensfarvethed. En recessiv variant kaldet ”at” giver i homozygotisk form (atat) tan-aftegning på ben og snudeparti, som det typisk ses hos f.eks. Rottweiler og Dobermann. Langt de fleste labrador er homozygotisk AA; men et fåtal er heterozygotiske Aat, hvilket åbner muligheden for, at der kan fremkomme labrador hvalpe med tan-aftegninger. Tilstedeværelsen af genet at, er uafhængigt af generne B og E, hvorfor tan-aftegningerne kan optræde hos alle tre farvevarianter.

Link til indlæg
Del på andre sites

nå det kan åbenbart godt opstå så lærte jeg det...

 

 

Tan-aftegninger

 

Ligesom S-genet er et gen kaldet A, medbestemmende for ensfarvethed. En recessiv variant kaldet ”at” giver i homozygotisk form (atat) tan-aftegning på ben og snudeparti, som det typisk ses hos f.eks. Rottweiler og Dobermann. Langt de fleste labrador er homozygotisk AA; men et fåtal er heterozygotiske Aat, hvilket åbner muligheden for, at der kan fremkomme labrador hvalpe med tan-aftegninger. Tilstedeværelsen af genet at, er uafhængigt af generne B og E, hvorfor tan-aftegningerne kan optræde hos alle tre farvevarianter.

 

Jooh men hvis der er flere, så er det jo fordi der bliver avlet på hunde med det gen.. Og det synes jeg jo så er forkert.. Men det er bare mig.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

nå det kan åbenbart godt opstå så lærte jeg det...

 

Tan-aftegninger

Ligesom S-genet er et gen kaldet A, medbestemmende for ensfarvethed. En recessiv variant kaldet ”at” giver i homozygotisk form (atat) tan-aftegning på ben og snudeparti, som det typisk ses hos f.eks. Rottweiler og Dobermann. Langt de fleste labrador er homozygotisk AA; men et fåtal er heterozygotiske Aat, hvilket åbner muligheden for, at der kan fremkomme labrador hvalpe med tan-aftegninger. Tilstedeværelsen af genet at, er uafhængigt af generne B og E, hvorfor tan-aftegningerne kan optræde hos alle tre farvevarianter.

gad vide hvordan tan viser sig på en gul lab? Vil man overhovedet kunne se det? Og mon det er forklaringen på min undren over mange lab-blandinger med tan/brindle aftegn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...