Hop til indhold

2 hunde æder i levende rådyr

Ulla H
 Share

Recommended Posts

Jeg håber sandelig disse 2 hunde findes og ejeren får en kæmpebøde!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Hvor er jeg forarget over synet af to hvide hunde i færd med at æde af lidende rådyr nær vildthegn på Mariagervej. Et syn jeg aldrig troede, var muligt at se i dagens Danmark!

Torsdag d. 9. december kom jeg kørende hjem fra arbejde, da jeg pludselig bliver vinket ind til siden af min kollega. Min kollega holder i vejsiden på Mariagervej, da han har set to hvide hunde komme farende efter et rådyr. Jagten stopper ved et vildthegn, hvor rådyret overgiver sig, og de to hvide hunde begynder at æde af deres lidende bytte. Heldigvis får min kollega jaget de to hvide hund væk - de løber mod Falslev.

Jeg stopper og holder ind til siden, hvor jeg ser synet - et lidende rådyr indsmurt i blod ligger i grøften og jamrer højlydt. Desværre er rådyret allerede meget skamferet og begge bagkøller er nærmest helt ædt. Rådyret ligger bare og lider og har ingen mulighed for at overleve, så vi beslutter os for at aflive dyret. Rådyret skal have fred for dette pinefulde og ubarmhjertelige overfald.

Jeg er meget chokeret og forarget over denne oplevelse. Det kan da ikke passe, at hundeejere i dagens Danmark ikke har styr på deres hunde. Det er bare ikke i orden, at hunde løber frit omkring og jager de vilde dyr. Det er jo ikke en måde for de danske rådyr, at lade livet på! De bruger en masse energi på at finde føde i denne tid med frost og sne. Og så skal de derudover kæmpe for livet, fordi nogle hundeejere ikke har styr på deres hunde. Det er bare ikke i orden!

Jeg håber ikke, at andre får sådan et modbydeligt syn at se - og samtidig håber jeg, det var et enkelt stående tilfælde. Der findes jo ganske fornuftige hundeejere i Danmark, som har styr på deres hund!

Lars Andersen,

Hadsund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, man bliver helt dårlig bare af at læse det, hvordan har du det så ikke, som har set det.

Hvor er det forfærdeligt.

Men samtidig rigtigt flot af jer, at stoppe og gå til kamp mod de hunde, samt få det stakkels dyr ud af sine pinsler.

Håber de finder ejer til disse hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Ejeren skulle skamme sig! :evil:

Der er desværre så mange hundeejere, der render rundt med hovedet under armen og som ikke vil indse, at lige netop deres kæledyr er som skabt til, at nedlægge et stykke vildt, uanset hvad den er avlet til.

Man læser om det dagligt, at hundeejere på skovtur lader deres hund løbe løs, da den aldrig kunne drømme om, at jage vildtet - lige indtil den så gør det... ved et uheld selvfølgelig :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... Jeg har set næsten det samme. Men i det tilfælde var dyret dødt inden de to hunde begyndte at spise af det... Halsen bliver jo flået op. Hunde er rovdyr og går efter halsen på byttet.

Og selv efter 20 minutter var hundene ikke nået til mere end at åbne bugen og tage indvoldene ud.

Hundeejeren meldte hundene savnet til politiet få minutter før andre meldte om overfaldet på hjorten.

Politiet ringede til hundeejeren og fortalte hvor han kunne finde sine hunde.

Og mere blev der altså ikke ud af den sag:shock:.

Silke og jeg fandt en død hjort i starten af december. Selv om den helt klart havde ligget i adskillige timer (frosset) så var der stadig baglår tilbage på dyret.

Den hjort var sandsynligvis blevet spist af et kuld af unge ræve. Der var i hvert fald mange rævespor omkring.

Det går slet ikke så stærkt med at partere og æde en hjort. Uanset om den er i live eller ej..

---Hjorte har få naturlige fjender. Når der bliver for mange af dem, så myldrer de rundt alt for tæt på beboede områder. Til stor frustration for de hundeejere, der almindeligvis har velafrettede og pålidelige hunde.

Hvis man skal undgå den slags episoder, så skal hjortebestanden sættes NED. Det er måske noget man begynder at tage mere alvorligt efter man har fundet ud af, at en stor del af hjortene i hele Danmark er smittet med den dødelige flåtsygdom "Tick Borne Encefalitis". Borreliose er VAND ved siden af den sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hm... Jeg har set næsten det samme. Men i det tilfælde var dyret dødt inden de to hunde begyndte at spise af det... Halsen bliver jo flået op. Hunde er rovdyr og går efter halsen på byttet.

Og selv efter 20 minutter var hundene ikke nået til mere end at åbne bugen og tage indvoldene ud.

Hundeejeren meldte hundene savnet til politiet få minutter før andre meldte om overfaldet på hjorten.

Silke og jeg fandt en død hjort i starten af december. Selv om den helt klart havde ligget i adskillige timer (frosset) så var der stadig baglår tilbage på dyret.

Den hjort var sandsynligvis blevet spist af et kuld af unge ræve. Der var i hvert fald mange rævespor omkring.

Det går slet ikke så stærkt med at partere og æde en hjort. Uanset om den er i live eller ej..

---Hjorte har få naturlige fjender. Når der bliver for mange af dem, så myldrer de rundt alt for tæt på beboede områder. Til stor frustration for de hundeejere, der almindeligvis har velafrettede og pålidelige hunde.

Hvis man skal undgå den slags episoder, så skal hjortebestanden sættes NED. Det er måske noget man begynder at tage mere alvorligt efter man har fundet ud af, at en stor del af hjortene i hele Danmark er smittet med den dødelige flåtsygdom "Tick Borne Encefalitis". Borreliose er VAND ved siden af den sygdom.

Nu er der jo noget af en størrelsesforskel på en hjort og et rådyr... rådyrene heromkring er mindre end et slagtelam... ca halv størrelse - dvs at de er en del mindre end fx en schæferhund.

Jeg har en enkelt gang set en hund løbe et rålam op... og der var det altså bagbenene den gik efter - jeg har oplevet det samme et par gange til hest, der har det også været hestens bagben hunden er gået efter og det er det samme jeg hører fra mine 'medryttere'.

Jeg er ret sikker på, at vores hunde hurtigt ville kunne få hul på bagpartiet på et rådyr og også komme ind til kødet, hvis de var sat op til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må s.. godt nok have mig undskyldt; men det var dog en besynderlig holdning at have, skal folks hunde bare have lov at gå løs på dyrene fordi de kommer for tæt på bebyggelse.

Det var noget bedre at sætte bestanden af uansvarlige og lovbrydende hundejere væsentlig ned, hviket er den eneste rigtige løsning på det problem !

Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må s.. godt nok have mig undskyldt; men det var dog en besynderlig holdning at have, skal folks hunde bare have lov at gå løs på dyrene fordi de kommer for tæt på bebyggelse.

Det var noget bedre at sætte bestanden af uansvarlige og lovbrydende hundejere væsentlig ned, hviket er den eneste rigtige løsning på det problem !

Venlig hilsen Steen Stenild

Holdning????????????????:shock:

Jeg beskriver jo bare hvad JEG har oplevet.

Og jeg betaler selv en mindre formue for at blive vaccineret mod encefalitis så jeg ikke bliver smittet til foråret:evil:.

Min eneste "holdning" er, at der er alt for mange hjorte her hvor jeg bor.

Det mest humane var da at man sørgede for at formindske bestanden.

En vild hjort, der kan fanges af to gumpetunge hunde, er en hjort der enten er syg eller skadet. Eller "bare" udmarvet af sult.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo noget af en størrelsesforskel på en hjort og et rådyr... rådyrene heromkring er mindre end et slagtelam... ca halv størrelse - dvs at de er en del mindre end fx en schæferhund.

Jeg har en enkelt gang set en hund løbe et rålam op... og der var det altså bagbenene den gik efter - jeg har oplevet det samme et par gange til hest, der har det også været hestens bagben hunden er gået efter og det er det samme jeg hører fra mine 'medryttere'.

Jeg er ret sikker på, at vores hunde hurtigt ville kunne få hul på bagpartiet på et rådyr og også komme ind til kødet, hvis de var sat op til det.

Øøh... mig bekendt er et rådyr da også en hjort:shock:. Og de er lette og hurtige. Hunde må holde sig på jorden mens hjortene kan springe i mægtig fart over store afstande.

Vi har åbenbart haft forskellige oplevelser.

Nu ER der ikke rålam om vinteren, hvor der er tykt med sne, som hjortene nemt kan springe igennem, hvis de er raske.

Samme sne tager pusten fra de allerfleste hunde, hvis de skal indlede en jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Ja rådyr hører også ind under hjorte - de jægere jeg kender omtaler dog rådyret, som rådyr og kronhjorten, som hjorten..gik ud fra at det var standart - min fejl.

Det kan godt være at du har en hund, der er så gumpetung (dit ordvalg) at den ikke kan løbe et rådyr op... det har jeg så set en border collie gøre og rådyret så ud til, at være i fin form... det var hunden så også bare.

Det kan godt være at sneen gør evt jagt svært for hunden, men jeg syntes det er underligt, hvis du ikke også kan indse, at det samme gør sig gældende for rådyret - den skal så derudover også døje med begrænsede føderesurser.

Surt at du skal betale så mange penge for vaccinationer - men du har trods alt muligheden for at gøre noget - det har evt vildt ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun en gang oplevet et rådyr i villakvartet op til den mark , jeg ofte lufter på. Men både mine cockerer og min bordermix, og især min vizhlamix??kan da spurte et sådant dyr op. Især hvis de laver sådan lidt jagtflokplanlægning.

Mine og min venindes kom dog tilbage uden skader på dyret , men altså hunde uden ejer skal sku ikke skambide hverken heste ,ponyer, får, geder ,hjortedyr, fjerkræ eller andet. Hellerikke harkillinger, fasan/agerhønsekyllinger eller andefugle.

Jeg har også oplevet at f.eks lappedykker eller blishønseunger er skambidt uden vi fandt dem . De er da for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

En vild hjort, der kan fanges af to gumpetunge hunde, er en hjort der enten er syg eller skadet. Eller "bare" udmarvet af sult.

Eller også bor den i tæt befolkede områder.

Rådyrene oppe ved vores sommerhus, er så tamme at de står pænt foran døren og venter, mens man går ind efter brød til dem... Samme rådyr/andre fra lokalbestanden har flere gange stået i haven og gloet på min hund, som i den grad stirrede tilbage.

Heldigvis har Basse ikke et specielt velbevaret jagtinstinkt, men når sådan et tamt rådyr står 8-10 meter fra hunden, og blot kigger forundret, ville det i teorien ikke tage en amstaff mange sekunder at splitte dyret ad.

Havde hun forsøgt på det var der dog omgående faldet brænde ned - det skal der ikke herske tvivl om..

------

Tilbage til selve historien, så er det godt nok grimt :S :S

Utroligt så lidt styr man har på sine dyr.. Føj hvor er det grimt altså! Jeg håber i den grad at hundene er kommet hjem smurt ind i blod, og at ejerne forhåbentlig har fattet noget af det. Kan man ikke forhindre sine vilde dyr i at flå vildtet, må man i den grad sørge for at holde dem i haven!!

Kan godt være det er deres instinkt, men det bør ikke være nødvendigt for tamhunde at jage vildt.

Stakkels stakkels rådyr, og godt I fik det aflivet, når nu hundene ikke engang formåede at tage livet af det inden de åd det (jeg troede egentlig at rovdyr oftest instinktivt hurtig dræbte byttet)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er utrolig grimt at høre om disse historier, men vil bestemt holde med Birgitta i at der er kommet for mange rådyr i byerne. Folk fodrer dem, sommer som vinter, (fordi det er så hyggeligt) :stupid: men rådyrene har jo ingen naturlige fjender og der må ikke drives jagt. Så bliver væksten jo eksplosiv og jeg er bange for at de om få år kan blive en ren plage.

Forleden var jeg ved at køre et rådyr over der tydeligt var så afkræftet at det næsten ikke kunne gallopere over vejen og så må de næsten hellere blive nappet af en hund, end at tumle forvirret rundt blandt biler. Mon ikke den slags rådyr også kan risikere at blive angrebet af ræve og måske rovfugle, der jo ikke giver dyret en behageligere død?.

Ingen tager sig af at mus bliver leget ihjel af en mæt tamkat, men en hund der tager et sygt eller udhungret rådyr (for et rask kan de nok næppe fange), det kan virkelig få folk op af stolene. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

til Ascha

For mig at læse er denne jagt jo ikke en korrekt jagt, fordi hvis hundene var oprindelig genetisk gearet med sine jagtgener, havde de vel straks efter fangsten bidt struben over på dette rådyr.Altså bare fastholdt den til dette var sket. Når man læser om skambidte dyr har hundene jo bare flået i dem .Mine spaniel vil da knække nakken på de evt mosegrise de fanger straks.Min venindes sætterer tog da også halsgrebet på de skudte dyr.

Ellers ved jeg da meget lidt vedr jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

til Ascha

For mig at læse er denne jagt jo ikke en korrekt jagt, fordi hvis hundene var oprindelig genetisk gearet med sine jagtgener, havde de vel straks efter fangsten bidt struben over på dette rådyr.Altså bare fastholdt den til dette var sket. Når man læser om skambidte dyr har hundene jo bare flået i dem .Mine spaniel vil da knække nakken på de evt mosegrise de fanger straks.Min venindes sætterer tog da også halsgrebet på de skudte dyr.

Ellers ved jeg da meget lidt vedr jagt.

Jeg skal ikke kunne sige hvad der er korrekt jagt, det kommer vel an på byttets størrelse og antallet af hunde. Men afrikanske vildhunde æder sommetider af deres bytte mens det stadig løber og slår (så vidt jeg husker) som regel ihjel ved at flå bugen op, og det er vel også hundedyr?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste, der er ubehageligt, er at det er foregået foran nogle chokerede mennesker.

Dyr i naturen BLIVER dræbt. Det er sjældent, at de dør af alderdom eller sygdom. Når de er svage nok, så skal der nok være nogen, der begynder at spise af dem.

Vi er så civiliserede og så uvante med at opleve en dødskamp, så vi helt glemmer, at vi alle skal dø.

De, der ser naturfilm ved også, at det ER grumme scener, der udspilles i naturen

Og i sidste ende ER det mindre vigtigt hvordan vi dør. Det vigtige er, hvordan vi LEVER.

--Jeg hart et par gange fundet skamskudte hjorte, der efterfølgende er blevet halv-ædt af ræve og hunde..

--Det er heller ikke nær alle bilister, der giver sig tid til at tilkalde en schweiss-hund hvis de påkører en hjort.

Der bliver altså IKKE sat en større efterforskning i gang for at fange hverken de skyldige hunde, skytter eller flugtbilister.

--Hundeejerne kan måske få en bødestraf for at lade deres hunde strejfe. Ikke mere. Hvis de melder hundene savnede straks de er stukket af, så sker der ikke mere når hundene dukker op igen.

--Og hundene skal altså true privat ejendom før politiet overhovedet kan tage sig af sagen.

---Alle dyr bliver skadedyr når der er for mange af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitte

jeg giver dig ikke ret. For mig er aflivningen af hjortevildt kun civiliseret hvis det foregår i et hug, altså skudet, og ikke ved at forbløde af bid fra tilfældige hunde, der går amok.

Hermed ikke sagt, at mine egne i flok ikke kunne finde på det, hvis de fik den chance. Aner det ikke, men de er jo kun hunde .

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitte

jeg giver dig ikke ret. For mig er aflivningen af hjortevildt kun civiliseret hvis det foregår i et hug, altså skudet, og ikke ved at forbløde af bid fra tilfældige hunde, der går amok.

Hermed ikke sagt, at mine egne i flok ikke kunne finde på det, hvis de fik den chance. Aner det ikke, men de er jo kun hunde .

Nej, Ulla. Du giver mig ikke ret. Det skal du heller ikke.

Vi er forskellige mennesker -også her på HF. Og vi skal bestemt ikke altid være enige.

Det sunde er, at vi møder mennesker her, der har en forbavsende forskellig mening fra vores egen. Nogle gange kan det være med til at ændre vores holdning, som jeg selv har ændret holdning med hensyn til M/K hundene.

Angående human aflivning af dyr, så ser de fleste af os jo kun en brøkdel af de lidelser, som dyr gennemgår i løbet af deres liv -og deres død.

Og det gælder både for vilde dyr og for de mange, mange produktionsdyr.

De sidste har et elendigt og tit smertefuldt LIV og en nogenlunde hurtig DØD..

Vilde dyr har det omvendte..

Hvis jeg skulle/kunne vælge for mig selv, så ville jeg vælge det gode LIV.

---Og min forargelse gemmer jeg til produktionsdyrene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, Ulla. Du giver mig ikke ret. Det skal du heller ikke.

Vi er forskellige mennesker -også her på HF. Og vi skal bestemt ikke altid være enige.

Det sunde er, at vi møder mennesker her, der har en forbavsende forskellig mening fra vores egen. Nogle gange kan det være med til at ændre vores holdning, som jeg selv har ændret holdning med hensyn til M/K hundene.

Angående human aflivning af dyr, så ser de fleste af os jo kun en brøkdel af de lidelser, som dyr gennemgår i løbet af deres liv -og deres død.

Og det gælder både for vilde dyr og for de mange, mange produktionsdyr.

De sidste har et elendigt og tit smertefuldt LIV og en nogenlunde hurtig DØD..

Vilde dyr har det omvendte..

Hvis jeg skulle/kunne vælge for mig selv, så ville jeg vælge det gode LIV.

---Og min forargelse gemmer jeg til produktionsdyrene...

Må sige jeg er ret enig, at nogen hunde æde et rådyr kan ikke chokkere mig helt vildt, MEN jeg synes dog at det, at de åbenbart render rundt uden opsyn er dybt forargeligt!!

Men det er uanset hundenes race og uanset om episoden med rådyrene var sket eller ej:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og Birgitta

jeg forstår så fuld din forargelse over produltionsdyrenes liv. Alene her i december 2010 er vel ca. køer og heste fundet døde i stalde, hvor ejerne ikke mere orkede deres pasning. Altså døde af tørst og sult.

De næsten eneste, der passes omsorgsfuldt er vel relativt dyre heste og så de heste der ejes af virkelige hestevenner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturen er barsk, og dyr i naturen bliver dræbt og ædt, nogle gange er det voldsomt, f.eks. som en skriver dræber nogle rovdyr ved at flå bugen op på byttet og æde mens det stadig er i live.

Men ligegyldig hvad er det ikke iorden at hunde jager og dræber vildtet, det er dybt forkasteligt, jeg ved at jæger skyder hunde på stedet hvis de jager vildtet. heller ikke selvom der er for meget råvildt i et område, det er ikke tilfældige hunde og deres ejere der skal afgøre om et stykke vildt skal slagtes, der er regler for jagt...

Jeg synes så heller ikke det er ok at en kat får lov til at jage fugle, padder og andre små dyr, der ofte er fredet. Ifølge loven skal katte holdes på egen matrikel, lige så vel som hunde, jeg forstår slet ikke dyreejer der ikke tager ansvar for deres dyr og sørger for de ikke er til gene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturen er barsk, og dyr i naturen bliver dræbt og ædt, nogle gange er det voldsomt, f.eks. som en skriver dræber nogle rovdyr ved at flå bugen op på byttet og æde mens det stadig er i live.

Men ligegyldig hvad er det ikke iorden at hunde jager og dræber vildtet, det er dybt forkasteligt, jeg ved at jæger skyder hunde på stedet hvis de jager vildtet. heller ikke selvom der er for meget råvildt i et område, det er ikke tilfældige hunde og deres ejere der skal afgøre om et stykke vildt skal slagtes, der er regler for jagt...

Jeg synes så heller ikke det er ok at en kat får lov til at jage fugle, padder og andre små dyr, der ofte er fredet. Ifølge loven skal katte holdes på egen matrikel, lige så vel som hunde, jeg forstår slet ikke dyreejer der ikke tager ansvar for deres dyr og sørger for de ikke er til gene.

Jeg er fuldstændig enig!

Men jeg har oplevet at to ældre og rolige hunde blev luftet uden snor i et kommunalt løshundeområde beliggende med lejeboliger på den ene side og villahaver på den anden side OG natur på de resterende sider. Pludselig kommer en hjort springende ud fra lejeboligerne og tværs gennem løshundeområdet, der IKKE er indhegnet. Hundene, der går få meter fra deres ejer, sætter efter hjorten. Hvis hjorten havde valgt at springe mod vest eller mod nord, så ville hundene aldrig have kunnet fange den. Men måske var hjorten syg, for den valgte at springe mod øst og derved søgte den ind i villahaverne.

Og der blev den indhentet af hundene dramatisk nok i en have, hvor ejerne plejede at fodre hjortene vinteren før.

--Hvis hjorte render tværs gennem hundeejeres haver, så ER det ikke så utænkeligt, at en hund bryder ud af haven for at følge efter hjorten.

Beklageligt, ja... Men forståeligt.

Man skal IKKE fodre hjorte i sin have midt i et villakvarter, hvis naboerne holder større hunde.

I TO's fortælling ER der jo ingen melding om, hvorfor hundene befandt sig hvor de gjorde. Det er altid forkert, at to hunde strejfer. Og DET vil ejeren få en bøde for, hvis hundene bliver indfanget og ejeren fundet.

Men hjortens død bliver ejeren altså ikke straffet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tager sig af at mus bliver leget ihjel af en mæt tamkat, men en hund der tager et sygt eller udhungret rådyr (for et rask kan de nok næppe fange), det kan virkelig få folk op af stolene. :vedikke:

Nu bruger jeg lige din tekst, men jeg så det flere gnage i tråden: Udtalelsen at en hund ikke vil kunne tage et raskt dyr....

JO! Det kan en hund dælme godt. Det er set adskillige gange på jagter rundt omkring, når en hund har været liige skarp nok.

Og det er alt ligefra små terriere, og til store tunge hønsehunde. De KAN rende et raskt dyr op.

Link til indlæg
Del på andre sites