Hop til indhold

Hjemmelavet mad?!

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Hvordan fungerer hjemmelavet mad? Jeg forstår at det er kulhydrat, protein og evt. grønt, og at alt er tilberedt - gætter på ved normal koge/stegetid?

Bruger i salt i maden?

Er det 1/3-del af hver ting, eller giver i mere kød end ris, pasta etc?

Hvad så med kalk? :genert: Får hunden det gennem maden, eller giver i mælkeprodukter også?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger 1/3 af hver nogengange flere grøntsager end kulhydrater.

Jeg bruger aldrig noget med hvede aldrig pasta og bulgur.

Jeg bruger af kulhydrater brune ris, hirse, Quinoa og boghvede. :-D

Jeg bruger ikke salt.

Skifter imellem alt slags kød, og supplerer med råt mad.

Jeg koger først kødet tager det op, og koger kulhydrater og grønt i suppen og kommer kødet i tilsidst igen. :-D

Skal du til at afprøve ? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fodrer jeg ikke udelukkende med hjemmelavet, jeg fodrer 50/50 med tørfoder.

Jeg bruger ca. 1/3 kød, 1/3 grøntsager og 1/3 brune ris og/eller quinoa. Kogetiden er meget længere end normalt (især for risen), det skal være ret udkogt og blive til sådan en slags grød. De sidste fem minutters simren tilsætter jeg lidt havreklid og/eller havregryn.

Når jeg serverer det, blander jeg det op med lidt olie og en knust kanavit vitaminpille.

Edit: Nå ja, og ingen salt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hvordan fungerer hjemmelavet mad? Jeg forstår at det er kulhydrat, protein og evt. grønt, og at alt er tilberedt - gætter på ved normal koge/stegetid?

Bruger i salt i maden?

Hvad så med kalk? :genert: Får hunden det gennem maden, eller giver i mælkeprodukter også?

Alt grønt ER kulhydrater. Så hvis man anvender diverse grønt så er det at regne som kulhydrater.

Der findes 3 hovedenergi kilder so jeg lige skitser op her:

Protein:

Protein er kroppens vigtigste byggesten og består af aminosyrer. Der findes 20 aminosyrer, nogle kan man selv danne, andre skal tilføres via kosten. En del af aminosyrerne er vigtige for hunden. Protein findes både som vegetabilsk og animalsk og den sidste er den bedste proteinkilde for dine hunde.

Frisk oksekød indeholder ca. 18 -20 % protein.

Men proteinindholdet siger intet om selve fordøjelsen af det, da der er forskel på kvaliteten af protein der tilsættes forskellige typer foder, afhængig af hvorfra proteinkilden kommer.

Kulhydrater:

Kulhydrater er, sammen med fedt og protein, en af kostens grundlæggende bestanddele. Kulhydrat er sukkerstoffer, der består af kemiske forbindelser, som indeholder store mængder kulstof samt ilt og brint. Kulhydrater har stor betydning for kosten. De er nødvendige for, at kroppens energistofskifte kan fungere optimalt og udnytte kostens indhold af fedtstoffer og proteiner.

Dette gælder dog ikke 100 % for hunde. Da hunden er carnivor ( rovdyr/kødæder) så belæget for at bruge endda store mængder kulhydrat ikke tilstede.

Råfedt::

Råfedt indeholder alle de fedtstoffer der er i foderet, både vegetabilsk og animalsk. Ikke alle typer fedt er lige fordøjelige. Råolie og råfedt forsyner din hund med energi, ligesom proteiner gør, men fedt giver dobbelt så meget energi, hvilket er værd at huske på når du fodrer. Det nødvendige fedt findes blandt andet i: Fiske olie, hvedekim, majs og soja. Disse fedtstoffer kan ødelægges når de udsættes for sollys. Brug derfor ikke gammelt foder, det kan gøre din hund syg. Et indhold på mellem 3-10% er rigeligt, højere til yngre hunde og lavere til ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal du til at afprøve ? ;-)

Ikke 100%, men vi laver engang imellem hjemmelavet, eftersom hunden gerne må tage lidt mere på. Men har aldrig fattet det med kalken, men det er måske en barf-ting, at det er vigtigt, altså at der skal være en del ben :vedikke:

Alt grønt ER kulhydrater. Så hvis man anvender diverse grønt så er det at regne som kulhydrater.

Det er selvf sandt, men jeg mente ikke om folk kun serverede kød og grønt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også kalk i grøntsager. Men mine får en del ben ved siden af det hjemmelavede, og lidt andet råt. De vil ikke have tørfoder.

Ahaa ja selvfølgelig, man kan jo give ben ved siden af :stupid:

Motor er ret glad for hjemmelavet, kunne være vi skulle prøve at lave lidt mere af det. Normalt tørsteger vi de ting han ikke vil spise råt, indmad f.eks., det har han aldrig fattet var mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det hjemmelavede som udgår fra Gudruns koncept har grundlag i at hunden ikke skal bruge en masse energi på at fordøje, altså en slags skånemad, så hunden kan bruge energi på at genoprette balance på andre punkter. Ofte ift det Gudrun sætter i gang med sin behandling..

Der skal vitaminer/kalk i foderet.

Andelen af ris i % er kogte ris, så en portion lavet på f.eks 1 kg kød vil yderligere indeholde 1 kg grøntsager og ca 4 dl rå ris idet 100 g rå ris bliver til ca 250 g når de er kogt igennem. Ialt 3 kg mad.

Pelle får 50% ris, 30% kød og 20% grøntsager med pil opad mht kødmængden.

Pelle får knap 1 kg + tørmad om dagen, så det er rigelige mængder der skal laves til en hund som Motor :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Sonja hvad bruger du af tørfoder ? ;-)

Mine vil gerne have risene stadig er "løse" de bryder sig ikke om det bliver til grød. Så jeg jævner det ikke. Men heldigvis kan det jo laves på tusind måder, så det passer den enkelte.

Er deres afføring så fast i det?

Jeg jævner heller ikke og er der lidt mere væde end risene suger får han bare det med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er deres afføring så fast i det?

Jeg jævner heller ikke og er der lidt mere væde end risene suger får han bare det med.

Jeg synes deres afføring er helt normal, dog kan Lunas være lidt blød til tider. ( derfor hun har problemer med analkirtler og har brug for en del ben)

Men jeg gør som dig, de får bare lidt væde med, hvis der er noget. De vil hellere end det bliver en tyk masse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle får knap 1 kg + tørmad om dagen, så det er rigelige mængder der skal laves til en hund som Motor :-D

WOW :shock: Over et kilo mad om dagen, det lyder jo af helt vildt meget :lol: Men det er måske ala skånekost, altså der synes jeg virkelig også at der ryger meget indenbords.

Jeg tror nu at Pelle vejer mere end Motor, han er kun omkring de 24-25 kilo.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 kg? :shock: wow... Da Karla var på hjemmelavet fik hun mellem 50 og 100g - og hun spiste sjældent op :stupid:

Medmindre det er en del af et behandlingsforløb, så kan man jo lave det som det passer en... Karla fik mere kød end grøntsager og korn... En gang imellem laver jeg stadig en portion, men som fast foder duer det ikke herhjemme, da hun ikke gider spise sine måltider på en gang - og det bliver dårligt af at stå...

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får det samme som jeg gør... sådan cirka...

Det vil sige, at hun får samme kød og grøntsager som mig, hvis det er noget, der egner sig.

Og hvis jeg skal have noget, der IKKE egner sig, så får hun en bid kylling eller et par frikadeller eller lignende, som jeg altid har liggende tilberedt i fryseren til det samme. Og der ligger jo også altid nogle frosne grøntsager.

--I går fik vi cuvette med kogte gulerødder og pasta med blendet broccoli:madtid:.

Silke fik kun lidt pasta. Men masser af kød. Og så får hun altid en kogt eller stegt fisk i maden ud over det øvrige kød. I går var det en mikrobølget sildefilet.

Derudover får hun hokamix og et par fiskeolie-kapsler. Og en almindelig vitaminpille. Nåeh, ja... Og glucosamin, selvfølgelig..

--I dag skal hun have cuvette-rester og grøntsager fra i går, mens jeg snupper en gang koldskål med musli...

Jeg synes at det er det nemmeste, når jeg alligevel laver mad til mig selv, at jeg laver rigeligt og giver hende, frem for at stå og lave særkost til hende. Jeg spiser næsten aldrig fastfood men kan en gang imellem tage en "kødløs dag" Så er der brug for frikadellerne fra fryseren.

Eneste ulempe er, at jeg aldrig kan komme salt i maden. Det må vente til maden står på bordet..

Silke er en ældre hund efterhånden. Men jeg er jo også selv ældre, så jeg skal passe på, at vi begge to spiser sundt.

---det skal såmænd nok passe, at Silke spiser omkring et kilo. Jeg har aldrig vejet hendes mad. Hvis jeg synes hun begynder at se for tyk ud, så får hun flere grøntsager i skålen, mens vi sparer på ris og kartofler. Ris får hun forøvrigt sjældent. Jeg synes vi hurtigt bliver for tykke af det:oops:.

Jeg bryder mig ikke om at hundemad skal være "højere videnskab". Hvis en hunds familie spiser sundt, så mener jeg at hunden sagtens kan spise med.

Hvis hundens familie IKKE spiser sundt nok til at hunden kan spise med, så er det måske DET, der skal ændres på? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta, men putter du ikke krydderier i maden? Vi er storforbrugere af peber og diverse tørrede krudderurter, jeg hælder desuden altid store mængder sennep og citron i maden.

Synes vi spiser okay sundt og fornuftigt, og Motor får næsten altid nogle rester, men der er både salt og alt det andet i.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er dog helt vilt meget mad tulle for 420 GRAM på en hel dag:shock:.

Men er det ikke tørkost hun får? Motor får 5-700 gram råt kød, men spiste han tørkost skulle han vist kun have omkring 300 gram.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemmelavet mad er bare mad lavede derhjemme i dit eget køkken og det kan være råt eller tilberedt eller en kombination. Det hele drejer sig om at give hunden kalorier og næringsstoffer nok. Og jeg både koger og/eller steger madvarerne fordi min hund ikke tåler råt.

Bruger i salt i maden?

Ind i mellem bruger jeg Seletin pga kaliumindholdet hvis ikke kosten har nok i sig selv. Ellers har maden selv som regel salt (natrium) nok.

I teorien kan det måske nok men i praksis viser det sig at 1/3-dels reglen ikke fungerer ret godt og giver en skæv fordeling af energien og de energigivende næringsstoffer (protein,fedt og kulhydrat). Hvor mange gram man bruger af hver er hovedsagelig afhængig af hvor mange kalorier de indeholder. Jeg har en forklaring på min hjemmeside. I min profil er adressen til hjemmesiden.

Hvis man fodrer med nogle rå ben, da kan hunden få kalk nok gennem maden, ellers må man tilføje det da der ikke er kalk nok i tilberedt mad uden ben. Selvom mælkeprodukter og grøntsager indeholder kalk er der slet ikke nok i forhold til den mængde der vil være nødvendigt at spise. Når jeg tilbereder maden bruger jeg æggeskaller som indeholder rigtig meget kalk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemmelavet mad (og også skånekost og råt foder for den sags skyld) skal de altid have meget mere af, så du kan ikke regne med, hvad hun får i tørkost:-D

okay. men jeg forstår ikke vofer det kan blive til så meget:vedikke:.

men nu hanler tråden jo hellerikke om vad jeg ikke forstår så det må nog vente til en anden gang:lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

okay. men jeg forstår ikke vofer det kan blive til så meget:vedikke:.

men nu hanler tråden jo hellerikke om vad jeg ikke forstår så det må nog vente til en anden gang:lol:.

Det må have noget at gøre med, at tørfoder er mere 'sammenpresset' med energi osv. Hjemmelavet er nemmere og hurtigere at optage for hunden, men der er ikke på samme måde er udvundet de koncentrerede anbefalede daglige indtag.

Jo hurtigere maden bliver optaget, jo hurtigere bliver den vel også brugt?

Der er vel også mere vand i hjemmelavet end der er i tørfoder :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites