Hop til indhold

Kan agility og lydighed ikke sameksistere i klubberne?


Amocca
 Share

Recommended Posts

hmmm... min tidligere tråd om klubånd synes desværre at være yderst relevant... Har her til aften snakket med en træningskammerat, som også træner i DCH Kolding... hvor alle 6 ag-trænere har sagt farvel og tak i denne uge grundet uenigheder i klubben...

 

Når man sammenholder dette med mine egne observationer og det andre fortæller... Så begynder man pludselig at tænke, om det mon er sådan over alt... og hvordan i alverdens riger og lande noget sådant kan ske...?

 

DCH Kolding er en stor agilityklub, eller var... for nu er der jo ikke noget tilbage. DCH Horsens var engang en stor agilityklub, nu er den nærmest ikke eksisterende...

 

Erindrer at Malene Nielsen fortalte at også DCH Støvring stoppede al ag-træning sidste år....

 

Hvad sker der dog? Kan det virkelig passe, at agility og lydighed ikke kan sameksistere i klubberne? Det kan godt være, at vi dyrker forskellige sportgrene, men vi har da kærligheden til hundene og arbejdet med disse til fælles...

 

Jeg forstår det simpelthen ikke :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Å nej, hvad er nu det for noget???!!! Det er altså virkelig noget lort, Kolding havde jo en meget stor og aktiv agilityafdeling...

 

Ved ikke hvad der går galt mellem lydighed og agility. Økonomi..? :vedikke: Meget ærgerligt er det i hvert fald...

Et af de problemer jeg har oplevet, er en slags misundelse over at agility får mange penge til redskaber og lydighed så lidt. Det er jo også rigtigt, hvis man ser på kroner og ører, men behovet er så heller ikke det samme. Jeg har oplevet at agility arrangerede at de skulle være hjælpere til et stort arrangement; vi puklede 15 mand i 12 timer, men pengene skulle pænt deles med lydighed; der fejlede solidariteten ikke noget.:???:

Det er trist når en afdeling går helt ned på uenigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi er vist mange der ikke forstår, at man ude i klubberne, ikke kan få det til at fungere kollektivt :vedikke:

 

Som jeg har forstået det i Støvring, så er det ikke pga samarbejdsvanskeligheder med lydighedsdelen, selvom der ikke er megen samarbejde - det er mere generel utilfredshed og manglende evne til samarbejde ag-trænerne imellem :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet, at AG konkurrenceholdet insisterede på at have hele pladsen for dem selv, når de skulle træne. Pladsen er rigeligt stor til, at der i den anden ende kunne være et lydighedshold. Men lydighedsholdet var til stor gene for agilityholdet, fordi de ikke havde 100% styr på hundene.

 

Det skal siges, at der yderst sjældent var nogle hunde, der smuttede, men det kan selvfølgelig ske.

 

Der var sameksistensen primært hæmmet pga AG-holdet og ikke pga lydighedstræningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er vist mange der ikke forstår, at man ude i klubberne, ikke kan få det til at fungere kollektivt :vedikke:

 

Som jeg har forstået det i Støvring, så er det ikke pga samarbejdsvanskeligheder med lydighedsdelen, selvom der ikke er megen samarbejde - det er mere generel utilfredshed og manglende evne til samarbejde ag-trænerne imellem :cry:

 

Det er også sådan jeg hører det!

Det er virkelig en skam, når der går fnidder i klubberne. For det vi alle sammen vil, er jo at træne vores hunde sammen med andre hundetosser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok trist at læse at det åbenbart ikke kan lade sig gøre at have både lydighed og Agility i samme klub :cry:.

 

Jeg har kun været afsted i vores klub 2 gange, så om det kan lade sig gøre der ved jeg ikke endnu, men min fornemmelse tror det. Der er ihverfald en super stemning både på trænningspladsen og i klubhuset :5up

 

Jeg har også en ide om at mange af de andre medlemmer træner både lydighed og Agility, hvilket jeg også selv håber på at komme til på sigt.

 

Men hvor er det trist med de klubber hvor det ender med Agility bliver nedlagt fordi folk melder sig ud :???:.

 

Der burde da for pokker være plads til os allesammen :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Som en ven af min siger...

"Hvis man vil finde venner, der deler hunde interesser, så er hundeverdnen det bedste sted i verden.

Hvis man vil finde fjender, så er hundeverdnen også stedet."

 

Sådan er det jo nok inden for mangt og meget, men som lægmand kan det være svært at forstå, at nogle mennesker helt kan miste jordforbindelsen, når det handler om hunde.

 

Når så der kommer ressourcer som penge, tid og sted oveni, så går det først helt galt.

 

Lydighed vil gerne bestemme selv og agility vil gerne bestemme selv.

Når parterne mangler friheden til at vælge frit, så bliver der ballade.

Og når de to afdelinger i dagligdagen så godt som overhovedet ikke mingler og kommer hinanden ved, så bliver forholdet køligt i forvejen.

 

Men ligesom indenfor så meget andet, så er det ofte de få, der ødelægger det for de mange.

 

Mit indtryk er også at lydighed ofte ikke har så meget til overs for agility, "det er jo ikke sådan en rigtig sport", "det er bare sådan noget for sjov noget". Nææh Lydighed derimod er "serious business".

 

Og Agilityfolkene synes bare lydighedstræning er kedsommeligt.

- Nogle gør, ikke alle selvfølgelig, men det er sådan en overall observation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit indtryk er også at lydighed ofte ikke har så meget til overs for agility, "det er jo ikke sådan en rigtig sport", "det er bare sådan noget for sjov noget". Nææh Lydighed derimod er "serious business".

 

Og Agilityfolkene synes bare lydighedstræning er kedsommeligt.

- Nogle gør, ikke alle selvfølgelig, men det er sådan en overall observation.

 

Nu træner jeg sammen med mange af landsholdsdeltagerne inden for lydighed og jeg har aldrig hørt noget der bare tilnærmelsesvist lyder som det du forklarer. Tværtimod er der meget stor respekt for de forskellige sportsgrene. For uanset hvad man brænder for, så kræver det meget arbejde at komme til tops.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har oplevet, at AG konkurrenceholdet insisterede på at have hele pladsen for dem selv, når de skulle træne. Pladsen er rigeligt stor til, at der i den anden ende kunne være et lydighedshold. Men lydighedsholdet var til stor gene for agilityholdet, fordi de ikke havde 100% styr på hundene.

 

Det skal siges, at der yderst sjældent var nogle hunde, der smuttede, men det kan selvfølgelig ske.

 

Der var sameksistensen primært hæmmet pga AG-holdet og ikke pga lydighedstræningen.

 

Min pointe er ikke at lydighedsfolkene bare er kontrære, men nok så meget at der er indbyggede problemer i samarbejdet:

Agility er meget dyrere at træne end lydighed og der er større krav til en jævn bane i agility.

Vi har diskuteret om det skulle være dyrere at løbe agility, men der var ramaskrig. Jeg synes det er fair nok at give lidt ekstra (og få fred).

Bortset fra de objektive forskelle, er der en diskussion om hvor meget en klub skal kaste sig over og jeg oplever at hard core-lydighedsfolk har svært ved at bære, at sporten bliver "udvandet" af nye tiltag som agility, rally osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det tit er penge det drejer sig om..? :vedikke: Agility koster meget, der skal indkøbes og vedligeholdes redskaber, der er rigtig dyre. Til gengæld skraber de også en del penge ind til stævner.

 

Ta'r jeg fejl når jeg tror at dette er et større problem hos DcH end hos DKK..?? Strukturen taler i hvert fald for det. Hos DKK er det jo kredsen der står for "det tekniske/økonomiske", ude på pladserne er vi jo helt os selv. Jeg deler f.eks. plads med en LP-instruktør, og vi har ikke andet tilfælles, end at vi begge træner på pladsen, som kredsen lejer. Vi skal ikke dele økonomi eller noget som helst.

 

Jeg kan dog huske at vi havde lidt problemer den gang jeg begyndte at gå til agility, der delte vi plads med en LP-træner der syntes at agility ødelagde græsset. Men der gik kredsen jo ind som "mægler", og fik løst problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min pointe er ikke at lydighedsfolkene bare er kontrære, men nok så meget at der er indbyggede problemer i samarbejdet:

Agility er meget dyrere at træne end lydighed og der er større krav til en jævn bane i agility.

Vi har diskuteret om det skulle være dyrere at løbe agility, men der var ramaskrig. Jeg synes det er fair nok at give lidt ekstra (og få fred).

Bortset fra de objektive forskelle, er der en diskussion om hvor meget en klub skal kaste sig over og jeg oplever at hard core-lydighedsfolk har svært ved at bære, at sporten bliver "udvandet" af nye tiltag som agility, rally osv.

 

Det gør man jo mange steder, bl.a. i den klub jeg går til træning. Og det synes jeg sådan set også er ok. På den anden side tror jeg agilitystævnerne tjener en hel del penge ind til klubberne, så egentlig er det lidt ikke-ok alligevel... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu træner jeg sammen med mange af landsholdsdeltagerne inden for lydighed og jeg har aldrig hørt noget der bare tilnærmelsesvist lyder som det du forklarer. Tværtimod er der meget stor respekt for de forskellige sportsgrene. For uanset hvad man brænder for, så kræver det meget arbejde at komme til tops.

 

Ja der er altid undtagelser, men det ændre nu ikke på min erfaring.

 

Jeg kender godt til nogle enkelte der har trænet på topplan og som stadig gør det i dag, dem hører man ikke et ondt ord fra.

 

Det er også folk, der på samme tid har deres egne baner derhjemme og som sådan er selvstændige.

 

Selvstændighed giver frihed og rummelighed, så det vil da kun være naturligt, at de ikke klager. Deres behov er jo opfyldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et af de problemer jeg har oplevet, er en slags misundelse over at agility får mange penge til redskaber og lydighed så lidt. Det er jo også rigtigt, hvis man ser på kroner og ører, men behovet er så heller ikke det samme. Jeg har oplevet at agility arrangerede at de skulle være hjælpere til et stort arrangement; vi puklede 15 mand i 12 timer, men pengene skulle pænt deles med lydighed; der fejlede solidariteten ikke noget.:???:

Det er trist når en afdeling går helt ned på uenigheder.

 

Denne fornemmelse har jeg også fået et par steder, at lydighedsdelen får ondt i måsen over, at der bedes om flere penge til udstyr i ag-delen... Vi kan ikke komme udenom, at vores sport er et udstyrstykke, så ja, det koster flere penge, at kunne udøve den, end det gør at udøve lydighed.

 

Ligeledes har vi måske brug for mere plads, end lydighedsfolket har, og evt. også tid - hvis banen skal sættes op og fjernes igen før og efter hold...

 

Og så er der vintertræning, som betyder, at man skal have en hal, såfremt man ønsker at løbe agility - det koster jo også penge. Så vidt jeg kan forstå, så var det en af tingene de blev uenige om I Kolding...

 

Men hvad gør man? Skal man tage konsekvensen og opdele klubberne fuldstændigt?

 

Det der undrer mig er, at man "tillader" det fra klubbernes side... tag fx. Kolding. Jeg ved ikke hvor mange agility-kursister de har, men det må være pænt mange! De skal vel alle have deres penge retur nu? Eftersom klubben kun tilbyder selv-træning... Og de vender jo ikke tilbage... Jeg synes det kunne lyde som om, at på den lange bane, så ender klubben med at tabe flere penge end den sparer, ved dette stunt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er altid undtagelser, men det ændre nu ikke på min erfaring.

 

Jeg kender godt til nogle enkelte der har trænet på topplan og som stadig gør det i dag, dem hører man ikke et ondt ord fra.

 

Det er også folk, der på samme tid har deres egne baner derhjemme og som sådan er selvstændige.

 

Selvstændighed giver frihed og rummelighed, så det vil da kun være naturligt, at de ikke klager. Deres behov er jo opfyldt.

 

Nu kan jeg jo ikke tale for AGfolkene - aner ikke hvad deres behov er. Men for LPfolk, så er det jo en gave at træne eks. ved siden af AGfolk. vi byder som regel alle forstyrrelser velkomne.

Det er blandt andet også derfor, at vi i vores nye jyske træningshal, har en god blanding af dogdancere, ringtrænere, agilityfolk og lydighedsfolk. Netop for at udnytte forskellighederne i sportsgrenene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg jo ikke tale for AGfolkene - aner ikke hvad deres behov er. Men for LPfolk, så er det jo en gave at træne eks. ved siden af AGfolk. vi byder som regel alle forstyrrelser velkomne.

Det er blandt andet også derfor, at vi i vores nye jyske træningshal, har en god blanding af dogdancere, ringtrænere, agilityfolk og lydighedsfolk. Netop for at udnytte forskellighederne i sportsgrenene.

 

Hvilke problemer støder I så på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok trist at læse at det åbenbart ikke kan lade sig gøre at have både lydighed og Agility i samme klub :cry:.

 

Jeg har kun været afsted i vores klub 2 gange, så om det kan lade sig gøre der ved jeg ikke endnu, men min fornemmelse tror det. Der er ihverfald en super stemning både på trænningspladsen og i klubhuset :5up

 

Jeg har også en ide om at mange af de andre medlemmer træner både lydighed og Agility, hvilket jeg også selv håber på at komme til på sigt.

 

Men hvor er det trist med de klubber hvor det ender med Agility bliver nedlagt fordi folk melder sig ud :???:.

 

Der burde da for pokker være plads til os allesammen :-).

 

Sådan synes jeg også det virker til i min klub. Der er en god stemning i klubhuset og flere træner både agility og lydighed med deres hunde.

 

Men jeg ved heller ikke helt endnu om det er det reelle billede, for jeg er også først lige begyndt til agility.

 

Men jeg lod slet ikke mærke til noget det sidste halve år, da jeg gik til hvalpetræning.

Folk snakker sammen på kryds og tværs. Og går til begge typer træning. Eller så går manden til lydighed og konen går til agility med hunden. Og lydighedsfolkene stopper op ved agilitybanen, for at få en sludder, for den bane ligger lige ved siden af klubhuset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne fornemmelse har jeg også fået et par steder, at lydighedsdelen får ondt i måsen over, at der bedes om flere penge til udstyr i ag-delen... Vi kan ikke komme udenom, at vores sport er et udstyrstykke, så ja, det koster flere penge, at kunne udøve den, end det gør at udøve lydighed.

 

Ligeledes har vi måske brug for mere plads, end lydighedsfolket har, og evt. også tid - hvis banen skal sættes op og fjernes igen før og efter hold...

 

Og så er der vintertræning, som betyder, at man skal have en hal, såfremt man ønsker at løbe agility - det koster jo også penge. Så vidt jeg kan forstå, så var det en af tingene de blev uenige om I Kolding...

 

Men hvad gør man? Skal man tage konsekvensen og opdele klubberne fuldstændigt?

 

Det der undrer mig er, at man "tillader" det fra klubbernes side... tag fx. Kolding. Jeg ved ikke hvor mange agility-kursister de har, men det må være pænt mange! De skal vel alle have deres penge retur nu? Eftersom klubben kun tilbyder selv-træning... Og de vender jo ikke tilbage... Jeg synes det kunne lyde som om, at på den lange bane, så ender klubben med at tabe flere penge end den sparer, ved dette stunt....

 

Kolding er/var jo kendt som et af de gode agility-steder, så jeg tror som du, at klubben mister meget på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det tit er penge det drejer sig om..? :vedikke: Agility koster meget, der skal indkøbes og vedligeholdes redskaber, der er rigtig dyre. Til gengæld skraber de også en del penge ind til stævner.

 

Ta'r jeg fejl når jeg tror at dette er et større problem hos DcH end hos DKK..?? Strukturen taler i hvert fald for det. Hos DKK er det jo kredsen der står for "det tekniske/økonomiske", ude på pladserne er vi jo helt os selv. Jeg deler f.eks. plads med en LP-instruktør, og vi har ikke andet tilfælles, end at vi begge træner på pladsen, som kredsen lejer. Vi skal ikke dele økonomi eller noget som helst.

 

Jeg kan dog huske at vi havde lidt problemer den gang jeg begyndte at gå til agility, der delte vi plads med en LP-træner der syntes at agility ødelagde græsset. Men der gik kredsen jo ind som "mægler", og fik løst problemet.

 

Jeg ved ikke om problemet kun eksisterer hos DCH - jeg har ikke som sådan oplevet det på min DKK plads, men dette skyldes måske mest af alt, at vi først har fået ag tilbage på pladsen for ganske nylig....

 

Obelix og Rams> hvilke træningspladser træner i på? DCH / DKK / DGI / Privat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne fornemmelse har jeg også fået et par steder, at lydighedsdelen får ondt i måsen over, at der bedes om flere penge til udstyr i ag-delen... Vi kan ikke komme udenom, at vores sport er et udstyrstykke, så ja, det koster flere penge, at kunne udøve den, end det gør at udøve lydighed.

 

Ligeledes har vi måske brug for mere plads, end lydighedsfolket har, og evt. også tid - hvis banen skal sættes op og fjernes igen før og efter hold...

 

Og så er der vintertræning, som betyder, at man skal have en hal, såfremt man ønsker at løbe agility - det koster jo også penge. Så vidt jeg kan forstå, så var det en af tingene de blev uenige om I Kolding...

 

Men hvad gør man? Skal man tage konsekvensen og opdele klubberne fuldstændigt?

 

Det der undrer mig er, at man "tillader" det fra klubbernes side... tag fx. Kolding. Jeg ved ikke hvor mange agility-kursister de har, men det må være pænt mange! De skal vel alle have deres penge retur nu? Eftersom klubben kun tilbyder selv-træning... Og de vender jo ikke tilbage... Jeg synes det kunne lyde som om, at på den lange bane, så ender klubben med at tabe flere penge end den sparer, ved dette stunt....

 

Så længe lydighed og agility ikke er bundet til hinanden via en kontrakt, så virker det da som en god frihed, at kunne gå hver til sit?

 

Hvis folk ikke kan sammen og bare kører i ring i deres diskussioner og skaber fjendskab, så er det da bare med at få Gorms knuden skåret over og komme videre i livet.

 

Det har jeg kun en god erfaring med, også selvom jeg kæmpede for at bevare min daværende klub sammen som en helhed. Jeg var så også gift ind i bestyrelsen, så jeg var en del af det om jeg ville eller ej.

 

Men hvis folk ikke kan og vil sammen, så vil de bare ikke.

 

Hver for sig får de mulighed for at blomstre. Selvfølgelig tager det tid at sunde sig, men for de fleste er det jo en sejr og lettelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke problemer støder I så på?

 

Umiddelbart ingen. Vi deler ikke økonomi, men vi betaler alle det samme for at træne i hallen. Redskaber må man selv anskaffe sig, hvis ikke man allerede har og har man lyst til at dele dem med andre, kan man frit lade dem stå i hallen. Det er super fedt at vi er så forskellige og jeg lærer meget ved eks. At se dogdancerne eller ag-folkene. Vi prøver også at time det, så vi er forskellige grupper, der træner på tværs indimellem. Fordi vi netop kan udnytte de forstyrrelser der kommer.

 

 

 

Det er altså en skam, hvis det er penge der er problemet i klubberne. Selvfølgelig koster det mere at dyrke AG – altså det giver jo lidt sig selv. Det er bare ærgerligt, at der er folk, der mener at der går noget af dem, fordi en anden gruppering får flere penge. Jeg tror, ligesom Anna skriver, at det mere er et DCH problem end et DKK problem. For i DKK køres sportsgrenene som regel separat økonomisk, men deler dog træningsplads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ingen. Vi deler ikke økonomi, men vi betaler alle det samme for at træne i hallen. Redskaber må man selv anskaffe sig, hvis ikke man allerede har og har man lyst til at dele dem med andre, kan man frit lade dem stå i hallen. Det er super fedt at vi er så forskellige og jeg lærer meget ved eks. At se dogdancerne eller ag-folkene. Vi prøver også at time det, så vi er forskellige grupper, der træner på tværs indimellem. Fordi vi netop kan udnytte de forstyrrelser der kommer.

 

 

 

Det er altså en skam, hvis det er penge der er problemet i klubberne. Selvfølgelig koster det mere at dyrke AG – altså det giver jo lidt sig selv. Det er bare ærgerligt, at der er folk, der mener at der går noget af dem, fordi en anden gruppering får flere penge. Jeg tror, ligesom Anna skriver, at det mere er et DCH problem end et DKK problem. For i DKK køres sportsgrenene som regel separat økonomisk, men deler dog træningsplads.

 

Synes jeg lyder som en meget god model I har kørende der.

 

En klub og klubber samlet er bare kun så god som menneskene i dem.

Hvis folk vil sammen og har en moden bestyrelse, så er der mange ting der let kan løses og mange problemer kan ses som en gevinst.

 

Sådan er det bare kun de færreste der har det.

 

Når kulturer og livssyn og generationskløfter og forskellige behov tørner sammen, så slår det bare gnister.

 

Der er såmænd folk, der ikke er interesseret i at løse deres problemer hurtigt, de vil hellere dvæle ved tingene og trække pinen i langdrag.

Ofte de samme som eeelsker at bære nag, og føre fnidder fnadder journal over dem de er uenige med.

 

Sådan nogle findes så godt som alle steder og er de der ikke, så kommer de forbi en gang imellem.

 

Når sådan nogle typer sniger sig ind i bestyrelser, så er de ofte de få, der skaber unødvendig ballade for de fleste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om problemet kun eksisterer hos DCH - jeg har ikke som sådan oplevet det på min DKK plads, men dette skyldes måske mest af alt, at vi først har fået ag tilbage på pladsen for ganske nylig....

 

Obelix og Rams> hvilke træningspladser træner i på? DCH / DKK / DGI / Privat?

Hvorfor er der DKK-agility i Viby og "resten" i Sabro (og så agility igen)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er der DKK-agility i Viby og "resten" i Sabro (og så agility igen)?

 

Lang og gammel historie - oprindelig én klub, hvor ag og lydighed ikke kunne sameksistere ;-) ag-delen gik ud og skabte en lokalforening istedet... Jeg har ikke været i klubben længe nok til at kende den fulde historie - men det er hvad jeg har forstået er sket...

 

Nu er ag så tilbage i Sabro...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...