Hop til indhold

så var der noget galt alligevel...


korvis
 Share

Recommended Posts

Jeg skrev en tråd i forgårs ( http://www.hunde-forum.dk/traening/23285-hjaelp-springteknik.html ), hvor jeg havde været til stævne, og nogle syntes at Frostie sprang underligt... Jeg studerede video fra stævnet, i detaljer, og kunne bare ikke se noget som helst unormalt (og kan stadig ikke...). Men man bli'r jo bekymret når man får sådan nogle kommentarer.

 

Efter stævnet var Frostie glad og frisk, endda usædvanlig frisk for at være efter et stævne! Selvfølgelig var hun også træt i hovedet, og sov en del, men når hun var vågen var hun mere "på" end hun plejer efter stævne.

 

Da jeg kom hjem fra arbejde i går fik jeg dog et chok... Frostie mødte mig i døren som sædvanlig. Jeg reagerede straks på at hendes kløer larmede helt vildt meget, og de var endda rimelig nyklippede..? Da jeg kiggede på hendes fødder, kunne jeg så se at hun ikke kunne løfte forbenene ordentlig, og lyden kom fordi hun slæbte forpoterne over gulvet! Hun kom imod mig, men før hun nåede helt frem vaklede hun til, og faldt om på siden...

 

Jeg skyndte mig at få hende rejst op igen, og tænkte at "nu dør Frostie sq, hun har fået en prop i hjernen"! Dajeg fik rejst hende kunne hun gå ok igen, og jeg fik hende omgående ud i bilen, og afsted til dyrehospitalet.

 

Dyrehospitalet tog hende ind akut, og hun blev tjekket i hoved og røv - bogstaveligt talt! Alt omkring reflekser og neurologiske ting var heldigvis helt i orden, så det kunne hurtigt udelukkes at der skulle være noget i hovedet - pyha!

 

Næste ting blev så en blodprøve med fuld screening/profil (ja, hvad det nu hedder...), hvor de bl.a ville udelukke sukkersyge. De var så fantastisk søde at de klemte hendes prøve ind, selv om det var liiige før lukketid, så jeg kunne få svaret en lille halv time senere. Og blodprøven viste heller ikke noget der kunne forklare hendes "anfald".

 

Så turde dyrlægen sende os hjem, Frostie fik lige en smertestillende indsprøjtning først. Det næste han ville tjekke var så ryggen, om der var tryk på ryggen eller en nerve i klemme. Så vi skulle komme tilbage i dag, for røntgen af ryggen. Det er så gjort nu, og der var intet at se på billederne, heller ingen tegn på gamle skader eller noget som helst.

 

Konklusionen er så at hun har/har haft en nerve i klemme i ryggen. Det lyder også logisk for mig, at hun har haft "noget" allerede den gang hun satte farten ned, og at hendes muskler har været irriterede og hævede, hvilket jo gør at der ikke skal ret meget til for at en nerve bli'r klemt. Jeg har prøvet det selv - der skal intet til, og det gør herre nas...

 

Så nu får Frostie metacam i 10-14 dage, indtil jeg kan se at hun har det bedre. Hvilket bli'r svært! For hun er så satans smertetålelig, hvilket de også havde opdaget på dyrehospitalet. Hun skal også ha' ro, varme og strækøvelser. Bagefter står den på genoptræning, evt. med noget massage og/eller waterwalk, det må vi se. Indtil videre må hun gå kortere ture i snor, og hvis hun ellers er rolig nok må hun også gå løs på marken.

 

Jeg håber at hun bli'r så pas rask at hun kan løbe senior-agility igen, men det må tiden vise. Lige nu ligger hun og bobler på hundesofaen, med BoT-dækkenet på, fyldt med smertestillende, og ser ud til at ha' det ret ok, trods alt! Ja, hun er jo hundesulten selvfølgelig - men det er Frostie jo altid!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 222
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Puuha mand et chok, jeg sad sku da og skimmede hele teksten for at komme til slutningen mens jeg bare håbede.... :shock:

 

Og peww, det er da til at holde ud og forholde sig til, lyder det som (?) :hmm: :-D

 

God bedring med hende Anna, jeg håber også at lidt hvile mv. gør at hun bliver helt frisk igen og kan forsætte med alle aktiviteter :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var virkelig en forskrækkelse! Men vi kan sagtens leve med en nerve i klemme, og som jeg kender det fra mig selv, bør hun kunne bli' helt fin igen. Men selv om hun bli'r "normale Frostie" igen, så kommer jeg nok til at erklære hende senior-hund alligevel, og være meget forsigtig med hende for fremtiden... For det her vil vi ikke opleve igen, hverken Frostie eller jeg selv! Tja, faktisk har hun vist selv taget det bedre end jeg har gjort... :oops: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Stakkels Frostie og dig :cry:. Det må virkelig ha været en grim oplevelse!

 

Godt at det trods alt "kun" var en nerve som var i klemme, jeg krydser fingre for at hun snart er på toppen igen, selvom det bliver som seniorhund :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres omtanke! Jeg er også ufatteligt glad for at det ikke var "noget alvorligt"... Min egen erfaring siger at hun burde bli' ok igen, så det håber jeg på.

 

Hvis nogen har erfaringer med Metacam - bli'r hunden sådan "dopet" af det..? For Frostie sover godt nok meget, men det kan jo selvfølgelig også være de seneste dages oplevelser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, godt at du var så hurtig til at reagere og GODT, at I fik så god og kvik en modtagelsen.

 

Rigtig god bedring med det lille pus. :kys:

 

Tak Dina!

 

Ja jeg kørte jo omgående afsted, kørte fra mobilos og det hele..! Nåede knap nok ind i huset før det skete. Og Odense Dyrehospital, Rugaardsvej-afdelingen fortjener SÅ stor en ros, for at ta' så godt imod os, sådan helt akut! Klokken endte jo med at bli' lidt i lukketid, og jeg kunne se de andre dyrlæger gå hjem, medens ham der tog sig af os blev tilbage og lavede blodprøvescreeningen, selv om de nok egentlig havde lukket på det tidspunkt...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres omtanke! Jeg er også ufatteligt glad for at det ikke var "noget alvorligt"... Min egen erfaring siger at hun burde bli' ok igen, så det håber jeg på.

 

Hvis nogen har erfaringer med Metacam - bli'r hunden sådan "dopet" af det..? For Frostie sover godt nok meget, men det kan jo selvfølgelig også være de seneste dages oplevelser...

 

Da Alto fik det da han var halvstor hvalp faldt han i tung søvn i et par timer, så tror ikke det er unaturligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring med hende - hvor gammel er hun egentlig?

 

Liva var også på en Metacam-kur, men jeg synes nu ikke, at hun sov ekstra meget i den periode.

 

Da Alto fik det da han var halvstor hvalp faldt han i tung søvn i et par timer, så tror ikke det er unaturligt :mrgreen:

 

Frostie er 7,5 år hvilket ikke er ret gammelt for en BC, hun burde jo være på toppen nu. Men hun har haft nogle begivenhedsrige dage på det seneste, så mon ikke det er det? Og så ved jeg jo selv hvordan det er at gå med konstante smerter, når man endelig kommer af med dem kan man bli' meeeget træt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, sikken en forskrækkelse. Godt, at det ikke var værre.

Rigtig god bedring med hende. :-D

 

Hvis Lubaya har smerter, og jeg giver hende Metacam, så sover hun også tungt i længere tid, så jeg tror, at det er forskelligt fra hund til hund. Men det er godt, at hun sover - vigtigt med hvile for at komme oven på igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...