Hop til indhold

Hvorfor HD foto ?

Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

Inspireret af den tråd om status på tavle og ikke tavle hunde, så kom jeg til at tænke på ....

Hvorfor får folk deres hunde HD tjekket ?

Tavle hunde bruges jo ofte i avlen så der er det jo logisk.

Nogen har været uheldig med en tidliger hund og vil derfor have en sikkerhed med deres nye hund.

Mange med blandingshund får også deres hunde tjekket og dette glæder mig faktisk... men jeg kan ikke lade være med at tænke .. Hvorfor ??

Mine er tjekket fordi jeg har haft en HD hund og ville være sikker på at jeg ikke så spøgelser hvis hunden skulle begynde at halte e.l.

Men hvorfor har I fået jeres hunde tjekket.. er det pga avl, jeres egen indre ro eller andet ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Min er "tavle hund", men han bliver ikke tjekket før jeg er færdig med SU. Det er pengene simpelthen for små til..

Men for at svare (delvist) på dit spørgsmål, så var jeg faktisk til dyrlæge i går og vi kom til at snakke om HD-fotos og han sagde faktisk det samme som dig - hvorfor tage billeder hvis hunden ikke skal bruges til avl og hvad nu hvis billedet viser et B eller C, så går ejerne og er overnervøse resten af hundens liv fordi de ikke har noget sammenlignings grundlag..

Selvfølgelig skal de tjekkes hvis der er mistanke osv..

Og jeg ku også sagtens være uenig med ham, for man vil vel også gerne styrke sin race ved at få forbedret indextallet og sikkerhedstallet..

Så det er jo en vurdering man selv må gøre sig...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik mine to yngste basenjier røntgenfotograferet, fordi jeg vidste, at jeg ville lave al mulig hundesport med dem. Desuden er basenjien en meget aktiv hund, som elsker at løbe, springe og klatre på alt, hvad der er muligt, og det vil jeg gerne kunne lade dem gøre med god samvittighed. :-D

Nu ligger det ikke til racen med dårlige hofter, og mange syntes at det var pjat og spild af penge, men jeg kan nu godt li' at vide, at mine hunde er sunde på det punkt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi får udelukkende tjekket Ninja pga vores indre ro.

Vi flytter snart i lejlighed på 3.sal, har planer om at komme ud og løbe med hende når hun er gammel nok - og vil generelt gerne have hende med ud på lange vandre/gåture.

Det ville være forfærdeligt hvis man fandt ud af at ens hund lider af slem HD, og så vide at man kunne have gjort noget flere år tilbage, for at skåne hofterne lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får checket alle racerene cockerer fra DKK , fordi deres staus er værdigfuldt , også i andres avlarbejde. Og det uanset jeg vil avle eller ej på netop den hund.

Mine 2 græske er ikke checket , men ville blive det på 1 ste mistanke vedr unormal gangart. Altså bare for hundenes skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er stadig på overvejelsesstadiet om Bassen skal fotograferes eller ej..

Synes nemlig at han efter virkelig meget hygge og timer på stranden er lidt sej i optrækket når han så har sovet et stykke tid..

der skal ikke avles, udstilles eller andet halløj med ham - men tænk hvis nu han vitterligt har ondt pga. HD og ikke kun er 'brugt'.. :vedikke:

Han har alderen til at få taget foto nu, men overvejer det lige lidt endnu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi får udelukkende tjekket Ninja pga vores indre ro.

Vi flytter snart i lejlighed på 3.sal, har planer om at komme ud og løbe med hende når hun er gammel nok - og vil generelt gerne have hende med ud på lange vandre/gåture.

Det ville være forfærdeligt hvis man fandt ud af at ens hund lider af slem HD, og så vide at man kunne have gjort noget flere år tilbage, for at skåne hofterne lidt.

Samme begrundelse herfra.

Nu har vi jo så også en tavlehund så jeg vil gerne hjælpe opdrætter til at kunne vurdere sit avlsarbejde og bidrage til et mere præcist billede af hvor store hd problemerne er for racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg fik Bamse tjekket fordi jeg gerne ville vide om jeg evt. skulle i gang med noget tilskud eller waterwalking for at give ham et længere og aktivt liv.

Havde fortsat det aktive liv han lever, uanset hvordan hofterne så ud - Vægter kvalitet over kvantitet og vil hellere give mine hunde et kortere og super fedt liv, end at skære ned på de ting de elsker.

Men havde jeg nu kunne forlænge det aktive liv lidt ved små tiltag, så ville jeg gerne vide det.

Heldigvis var der ingenting at komme efter. :5up:

Så det bliver ikke hofter og albuer der gør en ende på Bamses tid på træningsbanen, ud over alm. alderdoms relaterede ting.

Regner med at Kaia bliver tjekket også, men har ikke helt besluttet mig endnu. Det kommer lidt an på om hun skal løbe agility eller ej :vedikke:

Men hun skal lige tjekkes for patella når hun skal steriliseres, for det er jo det hun har størst risiko for at have - Og sidst hun blev tjekket kunne dyrlægen ikke komme med et helt præcist svar pga. hendes alder og hendes anspændthed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har HD- og AD-fotograferet Frostie, og Iso bli'r fotograferet for HD, AD, OCD, plus at jeg får taget billeder af hele ryggen når vi alligevel er i gang.

Grunden til at jeg gør det er dels at mine hunde er agilityhunde. Jeg vil gerne vide hvordan de ser ud indeni, så jeg evt. kan ta' hensyn til det i træningen. Iso bli'r tjekket for alt, da hun er så lille - det bli'r hårdt for hende at springe, så hun skal være helt ok.

Den anden grund er at jeg synes jeg skylder både opdrætter og racen at fotografere mine hunde. Jo flere hunde der bli'r fotograferet, des mere kan vi få at vide om HD, i det lange løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg røntgenfotograferer af flere årsager.

1) Jeg vil kende status sådan at jeg kan forebygge slidgigt hvis ledene ikke er optimale. Der er mange ting man kan gøre fodringsmæssigt, træningsmæssigt og behandlingsmæssigt, som kan hjælpe med til at forebygge udviklingen af slidgigt i dårlige hofter eller albuer.

2) Jeg ønsker at bruge mine hunde til avl og så er der selvfølgelig ingen tvivl om de skal undersøges.

3) Jeg mener den eneste måde at bekæmpe HD (og AD for den sags skyld) er ved at undersøge flest mulige hunde og udvælge sine avlsdyr blandt de hunde med den laveste frekvens af sygdom i afstamningen.

Grunden til at jeg kræver undersøgelse af alle mine hvalpe er selvfølgelig punkt 3. For kun ved at få undersøgt mine hvalpe kan jeg få et fornuftigt grundlag at bedømme mine avlstæver på.

Men jeg mener også det er en fordel for mine hvalpekøbere selvom hundene kun skal bruges til familiehund, jvf. punkt 1.

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap: Jeg er begejstret for hvor mange der gør det men på samme tid også fordi folk har et utrolig fornuftigt syn på at tage hensyn til hunden fremover og som avler, at tage hensyn til afkom og det ønske der næres om at komme HD til livs .

Var slet ikke klar over at der arbejdes så intenst på en lav status indenfor avlen... :5up:

Gad vide om HD statistikken er gået ned indenfor de sidste 10-15 år ... :confused: er der nogen der egenlig ved det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg må indrømme at jeg gjorde det af egen interesse... Og jeg gjorde det før vi begyndte at cykle med Freya. Jeg syntes at det ville være rart at vide hvordan det stod til inden vi begyndte på de fysiske udfoldelser:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik også Motor for-fotograferet før vi begyndte at løbetræne rigtigt, og så køre vogn, og det havde jeg også gjort selvom han ikke havde tavle. Han bliver så fotograferet snart igen hvor vi sender ind til DKK - men igen, havde han ikke haft tavle, så havde jeg fået ham fotograferet i den alder alligevel.

Jeg ville vide, hvis der var noget jeg skulle være opmærksom på før han var helt udgroet, derfor fik vi foto da han fyldte 1 år, status kan jo sagtens nå at ændre sig meget på det halve år.

Det er ikke grundet avl jeg får taget billeder, det er fordi jeg gerne vil bruge ham, og ikke kun til træk, også til bare at løbe ved siden af cyklen.

Tror ikke jeg ville bruge ham mindre hvis han har en C-hofte uden at lide under det, men jeg ville nok tilrettelægge træningen lidt anderledes og så ville jeg helt sikkert gå til svømning med ham for musklernes skyld, uden vægtbelastningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg gjorde det af egen interesse... Og jeg gjorde det før vi begyndte at cykle med Freya. Jeg syntes at det ville være rart at vide hvordan det stod til inden vi begyndte på de fysiske udfoldelser:mrgreen:.

Med mine er det også sket primært på grund af egen interesse. Og ønsket for at man har noget at basere sin viden og sit fremtidige avlsarbejde på.

Statistikken har så vidt jeg ved ikke ændret meget på sig, i hvert fald hvad jeg husker at have hørt fra Norge. Nu kommer jeg fra racer med meget få problemer, og her er den generelle status på hundene ikke ændret synderligt henover den nævnte tidsperiode.

Hvilket har gjort, at man nu taler om at overveje, om man vil bortskaffe fotograferingen for avlskrav. Det håber jeg nu ikke man gør, da der kan være god fornuft i, at have så bredt et sundhedsbillede af sit avlsdyr som muligt. Og hvis det ikke længere er et krav, var der mange, der ville undlade at undersøge.

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap: Jeg er begejstret for hvor mange der gør det men på samme tid også fordi folk har et utrolig fornuftigt syn på at tage hensyn til hunden fremover og som avler, at tage hensyn til afkom og det ønske der næres om at komme HD til livs .

Var slet ikke klar over at der arbejdes så intenst på en lav status indenfor avlen... :5up:

Gad vide om HD statistikken er gået ned indenfor de sidste 10-15 år ... :confused: er der nogen der egenlig ved det ?

Man kan på hundeweb lave en søgning for en race for diverse undersøgelser. Var lige inde og se på min race, men orker ikke at lave et større udregningsarbejde lige nu. Men er nysgerrig på at se hvad tallene egentlig siger, så vil gøre det en af dagene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Reiki er fotograferet i forbindelse med avlsgodkendelse, så det gav jo sig selv at det skulle gøres.

Men han var blevet det uanset, fordi det er opdrætters ønske at alle "hans" hvalpe bliver fotograferet, sådan at han ved hvordan de parringer han laver falder ud, og på den måde kan se om han er "på rette vej" med det han laver.

Det skriver man under på at man vil få gjort når man køber hunden, og han betaler så halvdelen af fotograferingen når det bliver gjort.

Gaia er ikke fotograferet og bliver det heller ikke, medmindre hun skulle begynde at vise tegn på problemer.

Jeg skal ikke bruge resultatet til noget -hun skal ikke bruges i avl, hun har ingen symptomer, jeg har ingen kontakt til opdrætter som er fra Belgien, så går ikke udfra der sidder nogen og ønsker at kende hendes status.

Det samme vil gælde fremtidige hunde -jeg er ikke opdrætter, så medmindre hunden viser symptomer eller opdrætter ønsker resultatet, så bliver de ikke fotograferet.

I øvrigt synes jeg der er overdrevet fokus på HD i forhold til andre problemer. HD ved "alle" at der skal tjekkes for, så det er ret udbredt, osse blandt tavleløse hunde, at man får det tjekket.

Men hvad med AD, PRA, CEA, spondylose og hvad der nu ellers er udbredt hos de forskellige racer.

Jeg kender faktisk ingen som avler tavleløst der får undersøgt for øjensygdomme, og kun MEGET få der får testet for AD.

Og en del af de sygdomme kan jo være lige så invaliderende som HD.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt synes jeg der er overdrevet fokus på HD i forhold til andre problemer. HD ved "alle" at der skal tjekkes for, så det er ret udbredt, osse blandt tavleløse hunde, at man får det tjekket.

Men hvad med AD, PRA, CEA, spondylose og hvad der nu ellers er udbredt hos de forskellige racer.

Jeg kender faktisk ingen som avler tavleløst der får undersøgt for øjensygdomme, og kun MEGET få der får testet for AD.

Og en del af de sygdomme kan jo være lige så invaliderende som HD.

Ganske enig i, at der er en tendens til, at man får givet HD (for) stor opmærksomhed. Og glemmer at der er mange andre ting, det kan være nødvendigt at teste for. Men hvis man ikke kender til et generelt problem i racen, hvad skal man så teste for og hvor skal man stoppe?

AA og OCD er også skeletale problemer, der kan ramme alle racer, og de ville måske også være interessante for mange flere at gå i kødet på. Men heller ikke her kender man til en egentlig arvegang, og spørgsmålet er om man ville ændre meget på racens generelle sundhedsstatus selvom man gjorde det?

PRA tester vi for i min race, men selvom der nu både er øjenlysning og DNA test (kun øjenlysningen er et krav), er det spørgsmålet hvor meget vi ændrer på tingenes tilstand. Sygdommen vil først vise sig på en øjenlysning når hunden er ca. 6-7 år gammel og har været i avlen et stykke tid. DNA testen kan kun vise en gren af sygdommen, så heller ikke her, er der meget hjælp at hente, for hvis det er en anden mutation en given hund lider af, vil det ikke blive opdaget - før end den muligvis falder ved en øjenlysning i en høj alder.

Personligt er jeg jo ikke SÅ bange for PRA, så længe vi øjenlyser. Arvegangen er kendt og er recessiv, så der er god chance for, at man kan undgå den. Og så må jeg sige, at jeg hellere vil have en hund, der får begyndende natteblindhed i en alder af 6 år og bliver blind nogle år senere, end jeg vil have en hund, der er ved at klø sig selv ihjel fra den er et år gammel og skal leve et liv på prednisolon. Hvis man nu skulle vælge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af den tråd om status på tavle og ikke tavle hunde, så kom jeg til at tænke på ....

Hvorfor får folk deres hunde HD tjekket ?

Tavle hunde bruges jo ofte i avlen så der er det jo logisk.

Nogen har været uheldig med en tidliger hund og vil derfor have en sikkerhed med deres nye hund.

Mange med blandingshund får også deres hunde tjekket og dette glæder mig faktisk... men jeg kan ikke lade være med at tænke .. Hvorfor ??

Mine er tjekket fordi jeg har haft en HD hund og ville være sikker på at jeg ikke så spøgelser hvis hunden skulle begynde at halte e.l.

Men hvorfor har I fået jeres hunde tjekket.. er det pga avl, jeres egen indre ro eller andet ??

Jeg tjekkede Misja - og for den sags skyld også Max (genbrugsguld) fordi jeg gerne vil vide hvad jeg har at "gøre godt med". Misja vidste jeg at jeg ville cykle med og give et aktivt liv, i starten var det også min drøm at vi skulle gå AG for det vidste jeg allerede at hun elskede og derfor var detmeget vigtigt for mig at jeg vidste om hun "var i orden" rent fysisk. Hun blev tjekket for HD og AD og siden hen er hun også tjekket for spondylose og andre mulige gigtlidelser i bentøjet/leddene.

Max fik jeg da han var ca. 8 år gammel og igen ønskede jeg at vide hvor aktiv han kunne tåle at være, hans hofter og skuldre var så helt og aldeles ødelagte og dermed om-lagde jeg hans aktiviteter osv. Han blev tjekket for HD, spondylose, OCD og AD.

Buster (min første hunde) kom det af sig selv med da han fik ledmus som 4 måneders og OCD i begge albueled som 6 måneders, han blev 14 måneder gammel og vi nåede aldrig til hans hofter da det ligesom var lige meget :cry::megaked:

Min næste hund, papirer eller ej, bliver også røntgenfotograferet i hovede og bagdel så jeg igen ved hvad jeg har at "gøre godt med" på sigt.

Link til indlæg
Del på andre sites