Hop til indhold

Nybegynder spørgsmål

Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Hej, er helt ny inden for projekt hund, så håber I vil bære over med mig:-D

Ved ikke om indlægget er lagt rigtigt, ellers må det gerne flyttes:oops:

Jeg vil gerne være ordentlig forberedt når jeg skal have hund, så derfor er jeg ved at lave en liste over forventede, faste omkostninger pr. måned i den forbindelse og vil meget gerne høre hvis I har nogen kommentare, da jeg ikke rigtig kender nogen som holder hund på den måde som jeg ønsker at gøre det, som jeg kan spørge til råds.

Har indtil videre lavet nogen punkter, der er sikkert flere..:

Forsikring: Hunde total+DKK - ca. 200 kr/måned.

Træning: ca. 200 kr/måned (+/-).

Foder: ?

Opsparing (til udstyr og lignende): ca. 100 kr/måned.

Hvor meget spiser en almindelig, aktiv hund egentlig for? Racen vejer mellem 8 og 15 kg. Kan godt regne ud det nok kommer an på hvad man fodre med, men måske nogen kan komme med et par eksempler?

Har ikke fryserplads til at barfe tror jeg, men det skal være noget ordentligt foder i god kvalitet (nogen forslag til mærker?) og måske kombineret med noget råt, hvis det kan lade sig gøre...

Ellers noget....?

Edit - Nå jo! Nogen forslag til gode begynder bøger som man bør købe (altså som er gode at have stående, resten låner jeg bare på biblioteket ;) )?

Har Fra hvalp til hund, og hvalpebogen (ikke så god igen den sidste) ind til videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg vil gerne være ordentlig forberedt når jeg skal have hund, så derfor er jeg ved at lave en liste over forventede, faste omkostninger pr. måned i den forbindelse og vil meget gerne høre hvis I har nogen kommentare, da jeg ikke rigtig kender nogen som holder hund på den måde som jeg ønsker at gøre det, som jeg kan spørge til råds.

Hvor meget spiser en almindelig, aktiv hund egentlig for? Racen vejer mellem 8 og 15 kg. Kan godt regne ud det nok kommer an på hvad man fodre med, men måske nogen kan komme med et par eksempler?

Har ikke fryserplads til at barfe tror jeg, men det skal være noget ordentligt foder i god kvalitet (nogen forslag til mærker?) og måske kombineret med noget råt, hvis det kan lade sig gøre...

Ellers noget....?

Edit - Nå jo! Nogen forslag til gode begynder bøger som man bør købe (altså som er gode at have stående, resten låner jeg bare på biblioteket ;) )?

Har Fra hvalp til hund, og hvalpebogen (ikke så god igen den sidste) ind til videre.

Molly vejer lige lidt mere end 7kg, og hun spiser ca 50-60g foder + guffer. Husk at sæt godt med penge af til guffer :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly vejer lige lidt mere end 7kg, og hun spiser ca 50-60g foder + guffer. Husk at sæt godt med penge af til guffer :engel:

Åh ja, se bare der var allerede et punkt jeg ikke havde tænkt på!

Regner med at lave dem selv, så det bliver måske heller ikke så dyrt igen. Men godt du siger det!

Det var ikke meget foder. Men hun er jo også ret lille:mrgreen: Trækker du så godbidernes vægt fra hendes foder ration?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, jeg tør næsten ikke give mig til at regne på det :blink:

Forsikring koster mig 1400 og et eller andet om året. Det er lovpligtig ansvar, udvidet ansvar og sygesikring

Foder: Aner det vitterligt ikke... Vi har vundet en del foder og fået gavekort på udstillinger og den slags. Så har vel købt for ca 500 kr hele hendes liv...

Udstyr: :genert: Det bør jeg vist lade være med at regne på... men det behøver jo ikke at være så dyrt... man behøver jo ikke nødvendigvis at have 3 seler, 4 snore, 6 forskellige halsbånd, 4 senge, 5 hundespil, 300 bolde og bamser osv osv.... :engel:

Vores største post er træning! Jeg bruger en formue årligt. DCH og DKK tilsammen koster mig vel omkring 1500 årligt, derudover ca. det dobbelte for min årlige private træning. Så bruger jeg vel mellem omkring 2-3000 kr om året på forskellige kurser og ca det samme på stævner.... (her medregner jeg selvfølgelig ikke benzinen, det tør jeg slet ikke tænke på :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh ja, se bare der var allerede et punkt jeg ikke havde tænkt på!

Regner med at lave dem selv, så det bliver måske heller ikke så dyrt igen. Men godt du siger det!

Det var ikke meget foder. Men hun er jo også ret lille:mrgreen: Trækker du så godbidernes vægt fra hendes foder ration?

Næh, hun får faktisk alt det foder hun gider for hun er ikke så vild med andet end guffer :lol: men ellers er det nok en god idé at ta lidt fra foderet hvis de får mange guffer.

Bøger, den Ninjamor har skrevet, hedder noget med sjov på turen med din hund, den sys jeg er god, og så hvalpen af Lone Greva.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers noget....?

- Forsikring + DKK ser fint ud.

- Træning kan nok være meeeget forskelligt... Men det du kalkulerer med dér burde også være fint.

- Opsparing til udstyr - her ville jeg nok lægge lidt til dyrlægebesøg også! Selv om man har sygforsikring så er der mange ting forsikringen ikke dækker, som f.eks vaccinationer. Det er især dyrt den første tid, hvor hvalpen skal ha' lidt sprøjter, herefter er det ikke så meget. Så overvej evt. at sætte den sum lidt op, så dækker den også de almindelige dyrlægebesøg.

Mht. foder så er der jo mange tråde herinde omkring det... Jeg har kørt mine hvalpe på Henne Pet Foods hvalpefoder, som jeg synes er rigtig godt. Det er heller ikke dyrt, jeg synes det er et foder hvor du får rigtig meget for pengene.

Bøger - hvis du kunne være interesseret i klikkertræning så ville jeg anbefale denne. Jeg har godt nok kun den gamle udgave, som jeg synes er supergod, men er rimelig sikker på at den nye er mindst lige så god!

Sidst men ikke mindst - husk også at købe et godt kamera, så du kan lægge masser af hvalpebilleder på HF!!!!! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forsikring koster mig 1400 og et eller andet om året. Det er lovpligtig ansvar, udvidet ansvar og sygesikring

Foder: Aner det vitterligt ikke... Vi har vundet en del foder og fået gavekort på udstillinger og den slags. Så har vel købt for ca 500 kr hele hendes liv...

Udstyr: :genert: Det bør jeg vist lade være med at regne på... men det behøver jo ikke at være så dyrt... man behøver jo ikke nødvendigvis at have 3 seler, 4 snore, 6 forskellige halsbånd, 4 senge, 5 hundespil, 300 bolde og bamser osv osv.... :engel:

Vores største post er træning! Jeg bruger en formue årligt. DCH og DKK tilsammen koster mig vel omkring 1500 årligt, derudover ca. det dobbelte for min årlige private træning. Så bruger jeg vel mellem omkring 2-3000 kr om året på forskellige kurser og ca det samme på stævner.... (her medregner jeg selvfølgelig ikke benzinen, det tør jeg slet ikke tænke på :lol:)

Jow, det behøver man nemmerlig!!!!!! :oops: :oops: :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken forsikring har du og er du glad for den?

Den jeg regner med at købe er hundetotal fra dyrekassen, den dækker:

• Hundeansvarsforsikring

• Udvidet hundeansvarsforsikring

• Sygeforsikring

• Livsforsikring (max. erstatningssum kr. 10.000,00)

• SOS i udlandet

-Undersøgelse og behandling af hunden

- Nødvendigt ophold på dyreklinik eller dyrehospital

- De materialer og den medicin som din dyrlæge bruger

under selve behandlingen

- Udgifter til operation

- Tandskader som følge af ulykkestilfælde

- Akupunktur (op til 2 gange i hundens levetid)

- Kejsersnit på hunde af racer som normalt føder ved

egen hjælp

- Ekstraudgifter ved søn- og helligdagskonsultation

- Genoptræning i forbindelse med dækningsberettiget skade

Selvrisikoen er 608 kr.

Synes egentlig at livsforsikring også er meget rar at have (selvom min kommende hund jo kommer til at leve i minimum 20 år:mrgreen:).

Det med udlandet kommer jeg nok ikke til at bruge, da jeg næsten aldrig rejser.

Er dog også i tvivl om jeg får brug for den udvidet ansvarsforsikring?

-Hvorfor har du den?

("Hvis du dyrker figurantarbejde med din hund ved træning, stævner eller prøver, skal du have en udvidet hundeansvarsforsikring.

Denne forsikring dækker ligeledes hos os uden geografiske begrænsninger inden for Europa. ")

Det med udstyr tænker jeg også man skal kan have meget kontrol over. Strængt taget er alt ud over mad- og vandskål, kurv, halsbånd og snor vel mere for ejerens egen skyld :drille:

Det er mere tænk som en udregning af minimums beløbet, hvis man kan sige det sådan;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken forsikring har du og er du glad for den?

Den jeg regner med at købe er hundetotal fra dyrekassen, den dækker:

• Hundeansvarsforsikring

• Udvidet hundeansvarsforsikring

• Sygeforsikring

• Livsforsikring (max. erstatningssum kr. 10.000,00)

• SOS i udlandet

-Undersøgelse og behandling af hunden

- Nødvendigt ophold på dyreklinik eller dyrehospital

- De materialer og den medicin som din dyrlæge bruger

under selve behandlingen

- Udgifter til operation

- Tandskader som følge af ulykkestilfælde

- Akupunktur (op til 2 gange i hundens levetid)

- Kejsersnit på hunde af racer som normalt føder ved

egen hjælp

- Ekstraudgifter ved søn- og helligdagskonsultation

- Genoptræning i forbindelse med dækningsberettiget skade

Selvrisikoen er 608 kr.

Synes egentlig at livsforsikring også er meget rar at have (selvom min kommende hund jo kommer til at leve i minimum 20 år:mrgreen:).

Det med udlandet kommer jeg nok ikke til at bruge, da jeg næsten aldrig rejser.

-Hvorfor har du den?

("Hvis du dyrker figurantarbejde med din hund ved træning, stævner eller prøver, skal du have en udvidet hundeansvarsforsikring.

Denne forsikring dækker ligeledes hos os uden geografiske begrænsninger inden for Europa. ")

Det med udstyr tænker jeg også man skal kan have meget kontrol over. Strængt taget er alt ud over mad- og vandskål, kurv, halsbånd og snor vel mere for ejerens egen skyld :drille:

Det er mere tænk som en udregning af minimums beløbet, hvis man kan sige det sådan;-)

Jeg har dyrekassen og der får du også 10 % hvis du er medlem af DKK.

Hvilken hund skal du ha??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Katrine

Jeg vil også anbefale "hvalpen" af Lone Greva. Jeg fik læst den igennem inden vi fik vores hvalp, og den ligger på min sengebord til anden gennemlæsning nu. Den er meget overskueligt bygget op, så det er muligt at bruge den til opslag når man først har læst sammenhængen. Og så kommer den i hvert fald om alt det jeg gerne ville vide inden vi købte hvalp.

Og så vil jeg lige tilføje, at det kan være en god ide at sætte lidt ekstra penge af til legetøj den første tid. Jeg har i hvert fald lært, at jo mere Hector kan distraheres af legetøj på hans færd rundt i huset, jo mindre spiser han af sofaen, brugte strømper, sko osv. Selvom man forsøger gemme alt væk, så sker det jo man glemmer at lukke en dør.

Hector har en forkærlighed for at æde tøj og bamser, så han har fået en masse gummilegetøj, der kan holde til hvalpetænder, og aktivere ham uden han kan spise det. Kvalitetslegetøj koster lidt mere, men tilgengæld holder det billige meget kort tid hos en legesyg hvalp med syleskarpe tænder.

Tror dog det er billigere i længden med ekstra legetøj, end at blive nødt til at skifte sofa, dørkarme og lignende ud når hvalpen har kedet sig.

Ellers ser det for mig ud til at være et fornuftigt budget, hvis du sætter lidt af til dyrelægen som andre også nævner. Selv ved de dyrelægeregninger hvor forsikringen giver tilskud, er der selvrisiko og ofte også en procentdel, som ikke dækkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk også vaccinationer og sæt lidt ekstra af til dyrlæge i tilfælde af uheld eller sygdom.

Kan ikke huske hvilken race du skal have, men der kan også blive udgifter til trimning/pelspleje, og negleklipning, hvis du ikke selv har mod på det.

Ingen pelspleje og negle klipning, det regner jeg med at få dyrlægen til at vise mig, og så selv gøre det i fremtiden (lyder det ikke realistisk, det er vel ikke en større videnskab?:hmm:).

Men godt i siger det med vaccinationer! Jeg har regner med de første, men det skal selvfølgelig holdes ved lige. Hvor ofte/hvad koster det normalt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har dyrekassen og der får du også 10 % hvis du er medlem af DKK.

Hvilken hund skal du ha??

Ja, jeg tror jeg har regnet med den fulde pris, i de 200 kr. pr. måned (altså for både forsikring og dkk), men det er jo ikke meget forskel det gør:mrgreen:

Jeg ønsker mig en norrbottenspids. Skulle være en meget sund race.

Jeg mener jeg har læst noget om din hund, var der ikke noget med det var skidt med dens ben? :ae:

Har du haft kontakt til dyrekassen i den forbindelse? Hvis, hvordan er din oplevelse så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også anbefale "hvalpen" af Lone Greva. Jeg fik læst den igennem inden vi fik vores hvalp, og den ligger på min sengebord til anden gennemlæsning nu. Den er meget overskueligt bygget op, så det er muligt at bruge den til opslag når man først har læst sammenhængen. Og så kommer den i hvert fald om alt det jeg gerne ville vide inden vi købte hvalp.

Og så vil jeg lige tilføje, at det kan være en god ide at sætte lidt ekstra penge af til legetøj den første tid. Jeg har i hvert fald lært, at jo mere Hector kan distraheres af legetøj på hans færd rundt i huset, jo mindre spiser han af sofaen, brugte strømper, sko osv. Selvom man forsøger gemme alt væk, så sker det jo man glemmer at lukke en dør.

Hector har en forkærlighed for at æde tøj og bamser, så han har fået en masse gummilegetøj, der kan holde til hvalpetænder, og aktivere ham uden han kan spise det. Kvalitetslegetøj koster lidt mere, men tilgengæld holder det billige meget kort tid hos en legesyg hvalp med syleskarpe tænder.

Tror dog det er billigere i længden med ekstra legetøj, end at blive nødt til at skifte sofa, dørkarme og lignende ud når hvalpen har kedet sig.

Ellers ser det for mig ud til at være et fornuftigt budget, hvis du sætter lidt af til dyrelægen som andre også nævner. Selv ved de dyrelægeregninger hvor forsikringen giver tilskud, er der selvrisiko og ofte også en procentdel, som ikke dækkes.

Tak for dit svar:-D

Hvalpen, den har jeg hørt meget godt om, den må jeg have købt.

Jeg har sat penge af til alt udstyr, legetøj osv., det er også derfor jeg ikke rigtig har noget af det med, ligesom forsikring og dkk jo også skal betales på een gang, det har jeg også pengene til, det er mere sådan jeg ved hvad jeg kan regne med i fremover, derfor jeg har regnet det ud pr. måned, så vil jeg få lavet en aftale med banken så de hver måned samler pengene, så der ikke kommer noget bag på mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tror jeg har regnet med den fulde pris, i de 200 kr. pr. måned (altså for både forsikring og dkk), men det er jo ikke meget forskel det gør:mrgreen:

Jeg ønsker mig en norrbottenspids. Skulle være en meget sund race.

Jeg mener jeg har læst noget om din hund, var der ikke noget med det var skidt med dens ben? :ae:

Har du haft kontakt til dyrekassen i den forbindelse? Hvis, hvordan er din oplevelse så?

Det var sån lidt blandet, men det endte med de både betalte for operationen og genoptræningen :5up:

Men det er jo fordi de har en række ting de ikke dækker og så mente de til start det var en af disse.

Sys jeg læste i en anden tråd at agria dækker flere ting end dyrekassen, måske det er værd at undersøge?

Link til indlæg
Del på andre sites

-Hvorfor har du den?

Det er meget forskelligt hos de forskellige forsikringsselskaber, hvad ansvar og udvidet ansvar dækker. Hos nogle er det nok med alm. ansvar, selv om du går til træning og konkurrencer, hos andre skal du ha' den udvidede. Men det kan man som regel ændre fra dag til dag, bare ved at ringe til selskabet.

Strængt taget er alt ud over mad- og vandskål, kurv, halsbånd og snor vel mere for ejerens egen skyld :drille:

Næ DET er det thivertifald ikke! Iso sa' sæl' at hun ville ha' et halsbånd med lilla pels, ja hun gjorde så... :fornaermet:

:oops: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaha, der kan Amocca bare se - det er altså nødvendigt med alt det grej!!! :klap: :mrgreen:

Ja, jeg er heller ikke i tvivl om at det reelt nok bliver en del dyrere end det jeg her kommer frem til;-)

Det er bare for at vide hvor meget jeg skal gemme hver måned, resten vil bare blive betalt af mit rådighedsbeløb som er tilbage når alle regninger er betalt og penge lagt til side:-D Det er jo sådan noget hvor man godt fra måned til måned kan se hvad man har råd til og så bruge efter det, det er noget andet hvis man ikke lige har råd til mad :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ DET er det thivertifald ikke! Iso sa' sæl' at hun ville ha' et halsbånd med lilla pels, ja hun gjorde så... :fornaermet:

:oops: :blink:

Ha ha, dét der, det er jeg overbevist om må ha' noget med opdragelsen at gøre!

Link til indlæg
Del på andre sites