Hop til indhold

Bider sig i bagbenene?


FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Hvad kan det betyde. Jeg har været grundigt igennem pelsen med tættekam flere gange nu og der er absolut intet.

 

Kan det være orm eller allergi eller noget tredje?

 

Hun er ikke rød eller irriteret på huden. Det er lidt forskelligt om det er omkring kønsorganet hun bider sig eller det er ned af bagbenet/ bagpoten. Hun piver imens. Hun gør det KUN om aftenen (ca 5 minutters varighed) når hun kommer ind i buret og skal til at falde i søvn til nat. Hendes dyner og vetbed er lige blevet vasket ved 60 grader. :confused:

 

Det er ikke sådan noget ''hygge-noget'', men virker mere 'desperat'. :???:

 

Hun skal til røntgen hos dyrlægen fredag, så vil jeg spørge. Men vil gerne hvis jeg har lidt forslag til hvad det kan være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker smerter i bagbenene, Luna bider sig også i bagbenet hvis hun har smerter i hoften.

 

Ok, hun har aldrig haltet på bagbenene, men der er jo vrøvl med forbenene hele tiden.

 

Det er underligt hun kun gør det sidst på aftenen. Jeg kommer hele tiden fra det om dagen, hvor hun agerer normalt..:vedikke:

 

Måske er det fordi hun overbelaster bagbenene, når hun halter på højre forben.

 

Jeg skal i hvert fald nævne det overfor dyrlægen i morgen. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min cavalier led i sin ungdom af dette underlige med at snappe ikke existrende fluer omkring sin bagpart.

Det er en kendt hjernefejl ved cavalier. Kaldes vist på dansk fluesnappersymdrom. Hun var født i 1984 og dengang vidste ingen danske dyrlkæger hvad det var. Jeg fandt forklaringen på en svensk side.

For mig lyder det som en afart af dette:

 

Flycatcher's Syndrome and the Cavalier King Charles Spaniel

Link til indlæg
Del på andre sites

Bider/tygger hun sådan så pelsen er våd eller er det "snappe fluer"??

 

Hvis i ingenting overhovedet finder - så overvej en ormekur. Motor bed sig pludseligt meget i forbenene da han var hvalp, og vi kunne ingenting finde - tilfældigvis havde vores dyrlæge prøvet det een gang før hvor hunden havde fået et hav af tests, og de intet fandt... så gav de en ormekur, og det stoppede. Og minsanten om ikke også Motor stoppede efter kuren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bider/tygger hun sådan så pelsen er våd eller er det "snappe fluer"??

 

Hvis i ingenting overhovedet finder - så overvej en ormekur. Motor bed sig pludseligt meget i forbenene da han var hvalp, og vi kunne ingenting finde - tilfældigvis havde vores dyrlæge prøvet det een gang før hvor hunden havde fået et hav af tests, og de intet fandt... så gav de en ormekur, og det stoppede. Og minsanten om ikke også Motor stoppede efter kuren.

 

Ja, hun tygger så pelsen bliver våd. Men ud fra det Ulla linker til kan hunden vist også godt vise irritation over områder på kroppen. (?)

 

Jeg spurgte dyrlægen idag og han tjekkede hendes bagben igennem for smerter (specielt hofterne), men der var ikke noget. Han synes jeg skulle klippe hendes hår under bagpoterne for måske var det dem, der irriterede. (Hårene på forpoterne har længe været klippet helt ned pga halthed og for at vi skulle kunne se, om hun havde trådt noget op i dem).

 

 

Han mente ikke det var symptomer på lopper eller orm, men vi fik en ormekur for en sikkerheds skyld. Kæresten mente nemlig også han for nylig havde set hende 'skure' rumpen ude på teressen. Det har jeg så bare ikke set og jeg er jo sammen med hende konstant, så det kan ikke have været meget hun har gjort det. :vedikke:

 

Hun fik lavet kikkertundersøgelse i skulderleddet idag og den viste sørme, at et af de forreste ledbånd var flosset/ ujævnt. Han er ret sikker på, det er derfra smerterne stammer. Hun har fået antiinflammatorisk medicin med hjem og så skal hun have ro. Så der er ingen kirurgisk behandling, kun konservativ..:???: (Førhen skiftede man åbenbart ledbåndene ud, men på sigt giver det ikke et godt resultat).

 

Der skulle være en kiropraktor på Nordre Dyrehospital (Jacob) som skulle være rigtig dygtig. Måske kunne han give hende nogle behandlinger/massage/ øvelser. Han vil sende hendes papirer og billeder derud og forklare nøje. Så der vil vi få en tid næste uge.

 

Det er ikke sikkert hun kan holde til agility mere (vi skulle prøve os frem, når hun blev rask). Men han mente, at det at springe ville være den største belastning for hende og det er jo selvsagt en stor del af det..

 

Men jeg er alligevel glad for, at vi endelig har fundet noget, så vi nu ved, hvad det er. Og så håber jeg bare på sigt, at hun kan få et dejligt aktivt liv alligevel med gode lange ture ude i naturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, hvor er det træls at I måske ikke kan dyrke agility mere, men der er jo andre super gode træningsmuligheder. Vi skiftede over til Rally og det er også ret sjovt.

Selvfølgelig er det træls når ens hund fejler noget, men jeg vil give dig ret i, at det er rart at finde en forklaring, så man har noget at forholde sig til.

Rigtig god bedring til hende :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun checket for patalla luxation = løse knæskaller ????

Men hvis hun, når hun napper sig eller hvordan det ser ud???virker en del fraværende, evt mens man går pludselig standser op og begynder på dette, er jer temmelig sikker på, det kommer fra hjernen.

Alle de sygdomme kan give lidt forskellig underlig opførsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh sikke dog en gruelig masse! Har i fået røngtenbilleder af hendes ben/hofter? For Buddha gav intet tegn what so ever da dyrlægen tjekkede hofter på ham..

 

Flossede ledbånd? Sagde dyrlægen noget om hvorfor/hvad det kan skyldes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh sikke dog en gruelig masse! Har i fået røngtenbilleder af hendes ben/hofter? For Buddha gav intet tegn what so ever da dyrlægen tjekkede hofter på ham..

 

Flossede ledbånd? Sagde dyrlægen noget om hvorfor/hvad det kan skyldes?

 

Nej ingen billeder. Han sagde han ikke mente hendes hofter ikke fejlede noget middelbart. :vedikke: Igår aftes fik hun heller ikke de der flips til nat, hvor hun tygger/ bidder irriteret i bagben.. Jeg ved også godt, det har været meget lidt. Men det har jo været 2-5 minutter hver aften i en uges tid. :vedikke:

 

Jeg tror jeg venter lidt med at gå videre med det til vi får styr på forbenene, så hun kan få ro. Nu får hun ormekuren idag..:x:

 

Årsagen til ledbåndsskader skyldes noget hun har lavet siger dyrlægen (f.eks at hun er kommet i en yderstilling som følge af vild leg/ hoppen ned fra stol/ agility..

 

Jeg kunne måske godt tro, at det har noget med agility at gøre, jeg kan forstå at hunde, der løber agility belaster meget skuldre og nakke. Hun er jo også en lidt tung hund...:???:

 

Ja, jeg synes også hun er meget uheldig. Øøøøøv. :???: Heldigvis virker hun meget upåvirket af ledbåndene/ smerterne. Dyrlægen kan ikke se hun halter medmindre han provokerer hende voldsomt. Men både kæresten og jeg kan tydeligt se hun ikke går rent. Og går hun bare en lille bitte tur halter hun meget bagefter. Men hun er glad og meget vild ind imellem. Temmelig svær at holde i ro!!!

 

Så nu kører jeg hende rundt i cykelkurv og så får hun forhåbentlig en masse oplevelser på den måde. Så kører vi ned på kirkegården og i parker og tygger pinde og snuser og kigger på forbipasserende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da en super idé at have hende med i en cykelkurv :5up:

 

Ja, cykelkurven er god. Men hun vejer næsten 9 kg nu, så jeg er så bange for den ikke kan bære...:shock: så vi kører meget langsomt. Kan bedst lide at have hende foran mig, så vi kan snakke sammen. :blink: Det er bare ikke rigtigt lykkes mig at finde en kurv, der kan bære over 7-8 kg. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har hun lige haft sådan en klø-tur igen. Det er som om hun prøver at nå endetarmen, men ikke kan nå den og så begynder at bide i sine bagpoter og blive irriteret/ desperat. :confused: Det varer 2-5 minutter. Jeg prøver at sidde og aflede hende ved at nusse hende omkring ørerne og på halsen. Og så falder hun gerne til ro eller jeg tager hende ud af sengen...

 

Har kigget ved/ i endetarmen der er ingenting. Og hun har fået fjernet analkirtlerne og fået ormekur igår.

 

Det er kun sent om aftenen hun gør det, når hun er kommet i sin seng. Mon det har noget med varmen at gøre og det at ''der ikke rigtigt sker noget'', så alle ens sanseindtryk bliverstærkere. Det kender man jo godt selv.. :vedikke:

 

Mon det er noget foderallergi? Vi må vist have en tud ved dyrlægen igen, jeg kan ikke rigtigt lide det bliver ved. Der må være NOGET. Suk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor er det træls. Jeg kan godt forstå at du tænker foder allergi, da det jo skal ud der hvor hun forsøger at nå om. Jeg giver dig ret i at alle sanse indtryk bliver forstærket når man kommer i seng og skal til at sove, men alligevel må der jo være noget der generer hende.

Sille har også fået fjernet sine analkirtler, men hun kører stadig rumpen hen af gulvet. Faktisk har jeg fundet ud af, at det tit er fordi det klør omkring hundetissekonen, som hun også er slem til at slikke og så får hun også små sår. Jeg smører aloe vera på og så er det som om det beroligere lidt.

Jeg håber godt nok i finder en løsning snart :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv hvor er det træls. Jeg kan godt forstå at du tænker foder allergi, da det jo skal ud der hvor hun forsøger at nå om. Jeg giver dig ret i at alle sanse indtryk bliver forstærket når man kommer i seng og skal til at sove, men alligevel må der jo være noget der generer hende.

Sille har også fået fjernet sine analkirtler, men hun kører stadig rumpen hen af gulvet. Faktisk har jeg fundet ud af, at det tit er fordi det klør omkring hundetissekonen, som hun også er slem til at slikke og så får hun også små sår. Jeg smører aloe vera på og så er det som om det beroligere lidt.

Jeg håber godt nok i finder en løsning snart :ae:

 

Er det ikkemærkeligt Sille stadig kører rumpen, eller? :vedikke: Jeg troede nemlig ikke Smilla ''havde noget at komme deromme efter'' nu hvor analkirtlerne er fjernet. Men sjovt nok kører hun ÏKKE rumpen, selv om jeg synes det er dér hun virker irriteret. :vedikke:

 

Vi fik lige en hurtig afbudstid ved kiropraktoren idag. Smilla skal igang med genoptræning i vand 2 gange om ugen og hun skal have laser og øvelser vi skal lave derhjemme (for skulderen).

 

Jeg forklarede ham lige om bagpartiet. Han sagde han synes vi skulle tage en ting af gangen (han skulle lige til at tænke højt om noget, men bed sig selv i tungen..).

 

Han virkede rigtig dygtig og var meget lydhør. Han kunne også mærke at der var lidt muskelatrofi i den syge skulder (og mere muskelmasse på den raske, men det er jo klart når hun kompenserer). Men ellers er det svært at få den store reaktion fra hende.:vedikke: Men hun kan jo ikke gå rent overhovedet nærmest pga smerter/ halten.

 

Det er rigtig øv, det havde været bedre om der var en knogle der var brækket end de trrælse ledbånd. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er underligt at Sille stadig kører rumpen, men jeg tror som sagt at det er hunde-tisse-konen der klør. Hun er nemlig allergi hund. Hun fik analkirtlerne fjernet i efteråret pga. det der med at køre rumpe, men hun fortsatte + jeg synes hun kløede sig mere end hun plejer. Så fik jeg lavet et hjertelungeorms test. Den viste at hun havde en hel del :shock: Nu synes jeg så hun klør sig mere igen og kører rumpen hen af gulvet lidt mere end hun plejer, så jeg var nede med en prutte prøve i går og får svar i dag... Er godt nok nervøs. De skide orm er ikke til at spøge med og vores dyrlæge sagde så også, at de desværre ser flere og flere tilfælde...

Men det er svært at sige, hvad der gør at hun klør rumpen, for du er der også startet med at komme pollen, så det kan være hendes allergi eller hjertelunge orm eller begge dele, eller noget helt tredje, det er bare så frustrerende når man ikke helt ved hvad de fejler...

 

Vi går også i water-walker og det har gjort en del ved musklerne, så det er en god ting...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er underligt at Sille stadig kører rumpen, men jeg tror som sagt at det er hunde-tisse-konen der klør. Hun er nemlig allergi hund. Hun fik analkirtlerne fjernet i efteråret pga. det der med at køre rumpe, men hun fortsatte + jeg synes hun kløede sig mere end hun plejer. Så fik jeg lavet et hjertelungeorms test. Den viste at hun havde en hel del :shock: Nu synes jeg så hun klør sig mere igen og kører rumpen hen af gulvet lidt mere end hun plejer, så jeg var nede med en prutte prøve i går og får svar i dag... Er godt nok nervøs. De skide orm er ikke til at spøge med og vores dyrlæge sagde så også, at de desværre ser flere og flere tilfælde...

Men det er svært at sige, hvad der gør at hun klør rumpen, for du er der også startet med at komme pollen, så det kan være hendes allergi eller hjertelunge orm eller begge dele, eller noget helt tredje, det er bare så frustrerende når man ikke helt ved hvad de fejler...

 

Vi går også i water-walker og det har gjort en del ved musklerne, så det er en god ting...

 

Årh :ae: Det lyder også som om I døjer med en del. De cavalierer altså. :ae:

Det kan være jeg skal have hende testet for allergi (en blodprøve?) og hjertelungeorm (det lyder godt nok ikke rart, er Sille helt over det uden mén?)

Link til indlæg
Del på andre sites

7-9-13 ja. Vi har lige fået svar på hjertelunge orms prøven i dag og den var negativ. Jeg kan slet ikke få armene ned... Ja, jeg synes virkelig også vi døjer med meget od det her er ikke engang halvdelen... men det er en anden historie. Og ja, de cavaliers altså :kys: men vi elsker dem jo alligevel :hjerte:

 

Åh Gudskelov. :banan:

Ja, det er de sødeste og smukkeste væsener der findes. :hjerte: Men hold op hvor er mange af dem syge. :cry: Jeg ville ikke have mod på sådan én igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vil lige fortælle jer, at jeg har fundet ud af, hvad det var, der fik Smilla til at klø og bide sig i bagbenene. Det var petal cleanse, som jeg påførte hendes pels for at skåne min allergi.

 

Hver søndag kommer hun i bad og fik sådan en ''indsmøring' med petal cleanse. Sidste søndag valgte jeg så KUN at bade hende (for lige at teste). Og kløen har været fuldstændig væk siden. :shock:

 

Jeg behandler kattene med det også, så nu er jeg meget obs på, om de får en reaktion. Hvad jeg kan finde af oplysninger på nettet skulle petal cleanse ikke irritere huden. Og det lover produktet også. :hmm:Men Smilla er lidt sart og har også reageret med kløe på bestemte shampoo'er - undtagen den økologiske vi bruger nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...