Hop til indhold

Skadedyr i hundefoderet :-/


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Jeg købte for ca en uge siden 7,5 kg Acana og første dag jeg skulle fodre hunden med det så jeg en rød-brun og sort bille i maden. Jeg kunne ikke se noget i hverken de nye eller de gamle foderpiller, så jeg tænkte den kom udefra eller et andet sted fra (selv om det er lidt underligt på denne årstid).

 

Da jeg så skulle fodre i dag opdagede jeg nogle små gnavehuller i nogle af foderpillerne. Jeg har gravet rundt i sækken og har også fundet nogle små larver, helt sikkert billelarver, formentligt en form for klanner :badr:

 

Har i oplevet det?

 

Ville i gå tilbage med foderet? Jeg ved jo reelt ikke om dyrene kommer fra det nye eller det gamle foder.

 

Soko spiser næsten udelukkende Hermanns vådfoder i forskellige varianter

Synes det er et super produkt, men det er bare noget dyrt, så overvejer lidt noget andet vådfoder/hjemmelavet/BARF eller lignende. Nogen anbefalinger??

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ville helt, helt sikkert gå tilbage med foderet! De er sikkert ret interesserede i at vide sådan noget hos forhandleren. (bvadr)

 

Ved ikke hvad Hermanns koster, men har lige købe Lukulles vådfoder (til kong og lignende) fra zooplus: Pet Supplies, Pet Food, Dog Food, Cat Food and Pet Accessories at Zooplus Købte desværre de forkerte, fik nogle 800 grams bøtter, ville have haft de små nu hvor det bare er til hygge. Men ellers er vi også rigtig glade for råt kød :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg giver jer ret i at det er klamt.

 

Egentlig kom jeg til at købe Hermanns ved en fejl, eller jeg vidste godt at jeg købte det, men troede bare jeg købte en dåse hver gang jeg købte seks. Derudover var zooplus kommet til at putte 15 kg kattegrus i pakken, ved en fejl.

 

I alt tror jeg kassen vejede omkring 30 kg, ihvertfald kunne min kæreste ikke bære den og han var lidt negativ da den blev leveret til hans arbejde :engel:

 

Jer der barfer, hvor mange forskellige kødtyper bruger i? Er det okay hovedsageligt at bruge kylling og lam fx?

 

Og hvad med grøntsager/stivelsesholdige produkter, giver i noget af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jeg har ikke selv oplevet det, men andre jeg kender har prøvet det i gnaverfoder..

 

Det sker oftes når sækkene har været våde, og så bare er stilt på lageret..

 

Meget ulækkert, og jeg ville aflevere den tilbage og bede om pengene eller en ny sæk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jer der barfer, hvor mange forskellige kødtyper bruger i? Er det okay hovedsageligt at bruge kylling og lam fx?

 

Og hvad med grøntsager/stivelsesholdige produkter, giver i noget af det?

 

Nej, du skal fodre en del mere varieret end bare to slags kød. Men lam er godt, det er ged også. Kvalitetskylling, hvor der ikke er medicinrester i. Kalkun og andre fugle. Okse, hest og vildt. Svin, hvis maven kan tåle det.

 

Og så selvfølgelig kallun - det man starter op på og det man kan give store mængder af. Også her kan man få lammekallun, som er sundere end oksekallun.

 

Og så er der lige benene: Jeg kan bedst lide at give rå kødfulde ben. Dvs. ben, hvor der er rigtig meget kød på. Nogle ben kan så spises fuldt fx. mange lammeben. Mens andre mere er hyggeben fx. okseknogler.

 

Jeg giver ikke grønt, da jeg ikke kan se nogen forskel. Og stivelsesholdige produkter hører ikke til i en traditionel barf-kost. Men man kan jo altid vælge at give det, hvis man kan se, at hunden har det bedre med disse ting i foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 years later...

Sikke en historie med dine godbidder

 

Lager mider kender jeg alt for godt fra tidligere arbejde med foderstoffer

 

De har sandsynligvis været opbevaret forkert hvor du har købt dem og så får miderne så gode forhold at de kan formere sig eksplosivt. Det går sindssyg stærkt

 

De kan sagtens angribe produkter der ikke indeholder korn, det er de ligeglade med

 

Problemet i dyre forretninger er ofte de løse hunde kiks. De samler rigtig nemt sådan noget til sig og så spreder det sig til andre produkter.

 

Jeg synes du skal tage dem med i den butik du har købt dem i og mon du så ikke får nye eller pengene tilbage

 

Jeg har selv haft ti af de dåser på lager i lang tid uden de mindste problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kopi fra Facebook:

 

Hej alle. Vil lige fortælle om min oplevelse med Kingsmoor godbidderne her. Købte 3 æsker lige før påske (udløbsdato i 2016) hvor jeg tog en af æskerne med på camping. Da jeg åbnede æsken var der ingen godbidder i, kun pulver og jeg smed derfor æsken ud. Tænkte at den var blevet rystet under transport. For en måned siden åbnede jeg æske nr. 2 hvor der var lidt godbidder i men også rigtig meget pulver. Godbidderne var små og meget lodne på overfladen men det tænkte jeg ikke nærmere over. Troede stadig de var blevet rystet. Jeg sorterede en håndfuld op og puttede dem i en anden plastbeholder med nogle andre godbidder da det var nemmere så jeg ikke skulle lede i pulveret for at finde nogen hver gang jeg skulle bruge. Mindst 2 gange om dagen smed vi nogle stykker på gulvet til Nova når hun skulle være alene hjemme. På samme tid skiftede vi til Kingsmoor foder. Efter 14 dage lagde vi mærke til at Nova kløede sig meget. Tænkte det var det nye foder. Tog til dyrlæge og blev enige om at skifte foder allerede igen. I søndags opdagede vi pludselig at der var hvide prikker på vores sorte kaffemaskine. Ved nærmere eftersyn var det bitte små mider og de var overalt. Dog ikke i noget mad. Vi ledte overalt og smed 3 affaldssække ud men kunne ikke finde "kilden". Også kaffemaskine, medicin osv. måtte smides ud. Alt var der mider på og de var næsten usynlige og umulige st fjerne. Som levende støv. Dagen efter fortsatte vi jagten. Også i andre rum og da jeg nåede til skabet i bryggerset hvor vi opbevarer katte/hundemad og godbidder opdagede jeg at der var "snuller" på hele Kingsmoor bøtten og ved nærmere eftersyn var der bitte små prikker (mider!!) spredt på tingene i skabet. Pludselig slog det mig at godbidderne havde været underlige. Da jeg nu åbnede den 3. bøtte var der kun pulver. Ingen godbidder. Ved nærmere eftersyn var pulveret levende. Fuldstændig levende! En æske med mider. Måtte i affaldssækken og fandt æsken fra køkkenet (den som jeg havde taget fra og puttet i en anden bøtte). Der var nu også kun levende pulver. Talte med chefen for Kingsmoor som sagde at det er hvad man kan forvente og ville give os noget nyt foder. Nu har vi i 3 dage kæmpet for at fjerne mider. Alt er smidt ud og vi kan ikke bruge køkkenet. I morgen kommer der en skadedyrsbekæmper. 1300 kr. Talte i dag igen med chefen for Kingsmoor da jeg ikke kan forstå at der er mel/lager?-mider i korn og glutenfri godbidder. Han siger der er mider i alle deres godbidder fordi de er fugtige, man vil altid kunne forvente at få huset fyldt af mider så snart produktet har fået luft. Deres æsker er ikke altid lufttætte så derfor må man forvente at købe en æske mider. Han vil ikke sætte en "advarsel" på, for det er jo hvad man kan forvente ved sådan et produkt. Har det fået luft i 14 dage (og man kan ikke vide om det har fået luft inden man køber det og bringer det med hjem) så kan man forvente, at der er mider i og da bøtten ikke er tæt vil de kunne kravle ud. Jeg vil bare lige fortælle jer, at det er hvad man kan regne med hvis man køber Kingsmoor korn og glutenfri godbidder. Det har ikke noget med det at gøre. Jeg anede det ikke!!!!! Kingsmoor er desuden ikke interesseret i at finde ud af hvilken slags mider det er, da det ikke har nogen betydning for dem. Har ellers to æsker hvis der er nogen der har lyst �Nu håber jeg ikke Nova er begyndt at klø fordi jeg har fodret hende med mider! Håber i vil tænke over det hvis i køber Kingsmoor godbidder. De er åbenbart fyldt med mider som bare venter på at vokse sig store nok til man kan se dem. Pak dem godt ind!! Det er en dyr fornøjelse med besøg af et par millioner mider. Føj!!!!!

 

Jeg tror så at der er mere i den historie end hun skriver. Jeg ville i hvert fald blive chokeret hvis Kingsmoor rent faktisk har svaret som damen skriver:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har oplevet det samme med de små kødbensformede godbidder i plastdåse - må indrømme at jeg bare smed dem ud for kunne selvfølgelig ikke huske hvor de var købt.

 

smulderet lugtede ikke ret godt men jeg så ingen dyr i det.

Det har jeg prøvet med Tikki godbidderne i plast dåser, jeg købte rigtig mange på et tidspunkt (kassevis) da der var tilbud, de smuldrede simpelt hen i dåserne, ingen dyr i :( Jeg har et lokale hvor mit foder står mørkt og køligt, så de var ikke opbevaret forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg prøvet med Tikki godbidderne i plast dåser, jeg købte rigtig mange på et tidspunkt (kassevis) da der var tilbud, de smuldrede simpelt hen i dåserne, ingen dyr i :( Jeg har et lokale hvor mit foder står mørkt og køligt, så de var ikke opbevaret forkert.

 

tror faktisk ved nærmere eftertanke at jeg købte dem i Maxizoo og nu da den 2. også smuldrer vil jeg da lige køre forbi med den - udløbsdato er 2016 og de stod i et mørkt, tørt kælderrum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan læse at debatterne går højt inde på facebook hvor flere oplever problemer med Kingsmoor generelt. Noget kan skyldes at de måske har skiftet foderproducent? Førhen blev foderet lavet på Aller pet food her i Fredericia. Da fabrikken brændte for 1½ års tid siden har de måske været nød til at flytte produktionen andet sted hen?

 

Jeg har kun sporadisk været i kontakt med foderet for ingen af mine hunde vil spise det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bent Ravnsborg skriver nu inde på facebook at det skyldes de havde valgt en emballage - med låg på som nu har vist sig at være sådan at det kan forskubbes under transport - så der så kommer luft til produktet. Han skriver det er besluttet at gå tilbage til den gamle plast emballage man brugte førhen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har fået et eller andet hjem, som ser levende ud, så kan det være en god ide hurtigst muligt at putte det i en plasticpose og ind i fryseren.. Efter et par dage er der ikke mere liv i.

 

Det er især godt, hvis der er tale om biller, som kan gå i mange andre fødevarer..

Så har man tid til at overveje hvad man skal stille op med varen.

Jeg har gjort det med fuglefrø fra Rema til vildfuglene, når der har været spind eller larver i. Det er jo ikke farligt eller usundt for fuglene.. Krybet skal bare ikke invadere mel og ris.

Det virker også på mider.

 

Der er god grund til at allergifoder skal være emballeret fuldstændig tæt. Og skal opbevares i en tæt spand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...