Hop til indhold

Spørgsmål til hanhundeejeres ang humpning


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Det er dejligt vi er så enige om det her herinde. Og det er helt sikkert den ideelle verden, der beskrives. Det er ærgeligt at man så tit oplever i den virkelige verden, at hundene bare selv skal klare skærene og de ''stærkeste'' er dem der har det sjovest. :blink: Det er nok specielt træls, når man selv har en hund, man hele tiden skal gå og beskytte (og som derved bliver begrænset i at udfolde sig).

 

Et andet eksempel herpå er, når en voldsom hund kommer hen og lægger op til leg med en meget mindre eller langsommere hund. Så ender det som regel med, at den hund, der ikke bryder sig om, når det bliver for vildt, ryger i en 1 m snor så dens ejer hele tiden kan have den tæt op af sig og beskytte den, når ''den/ de vilde'' kommer hen og vil hoppe på den. - Og det selv om den rolige lille hund ellers bare gerne vil tusse lidt rundt på må og få uden at genere nogen.

 

Jeg har fuld forståelse for, når en flok gerne vil lege (der er ikke noget dejligere at se på og de kan få brændt noget krudt af:lun:) og er man til træf osv synes jeg også bare det er ok at de andre får lov at folde sig max ud. :-D Så det er ikke altid jeg synes det skal være sådan..

 

Jeg tænker nok specielt bare på steder, hvor man gerne vil sidde og hygge sig med sin hund stille og roligt (og give den mulighed for at tulle rundt) og man var der måske først... Eller man er på træningspladsen, hvor der indimellem er løse hunde (f.eks under oprydning, eller hvis nogen bare er ude og lufte hund).. Så burde det ikke være den lille hund, der røg i kort snor eller ud i bilen. Det burde være den frække jo. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også ønske ar hanhundeejere var bedre til at stoppe deres kræ straks de blev FOR nærgående... Og jeg ville ønske, at jeg selv havde været bedre til at skride ind hurtigt, da Karla var yngre...

 

Det var jeg ikke, så hun har lært at "klare det selv" :evil: Hvilket desværre har givet grobund til en "jeg kender dig ikke, så lad være med så meget som at kigge på min mås, eller jeg får et hysterisk anfald" opførsel, som jeg yderst gerne ville have været foruden... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Buster blev kønsmoden humpede han, han blev stoppet af mig prompte!

 

Jeg var græsk over hvad ejer af den "forulempede" hund evt. sagde, min hund må ikke jumpe/humpe - punktum!

 

Han lærte det faktisk relativt hurtigt for jeg var konsekvent og bestemt, kun en gang kom han til det på mig - han glemte aldrig min reaktion siden :engel:

 

Max humpede ikke men Misja kan, når hun bliver meget ophidsede over to andre hundes leg. Så kan hun finde på at humpe den som ligger nederst, det får hun ikke lov til og jeg er obs på det af samme årsag som med Buster - jeg vil ikke have det.

 

"Sjovt" nok er hun selv ufattelig dårlig til at sige fra, især i hendes yngre år og der gjorde jeg det for det var tydeligt hvor trykket og usikker det gjorde hende og det vil jeg ikke stå og være vidne til (uanset årsag eller hund).

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg om et stykke tid, skal til at slås med det - der går nok lige et par måneder eller sår'n :lol: , så er der heller ingen tvivl i mit sind. Hvis Chinook begynder at humpe bliver han afbrudt med det samme.

Det ideelle vil være hvis han første gang forsøger sig med en tæve der siger fra, men under alle omstændigheder vil jeg ikke have det og jeg piller ham af, hvis tæven ikke gør.

Og så er jeg egentlig ligeglad med at andre mener det er naturligt - det er træls at se på og en hund som ikke ikke har selvtillid til at sige fra, skal ikke udsættes for sådan et "overgreb".

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

(Hvis de voldsnuser, slikker og kun interesserer sig for hendes bagdel). Så siger jeg ''Hov hov kammerat, her hilser vi snude mod snude''. Og så tager jeg fat i den. Og hvis ejeren ikke fatter det, beder jeg hende/ ham direkte tage den med sig med ordene ''min hund siger ikke selv fra''. Men det er som om mange han-hunde ejere lige skal stå og tygge lidt på den sætning før der sker noget. Og det er irriterende. :blink:

 

Det er også sådan jeg gør:5up: - møder også ofte ejere af den anden part, som ikke lige fatter budskabet første gang. Er endda blevet rullet øjne af, da de klart mente, at det skulle hundene selv klare:stupid:.

 

Nå men tusind tak for alle jeres super dejlige kommentarer. I er måske slet ikke det rette forum at spørge - for I er jo selvfølgelig alle nogle dejlige ansvarsfulde hundeejere, som tager ansvar for jeres hundes adfærd:klap:, så jeres hunde ville jeg aldrig få problemer med:5up:.

Når det så er sagt, så er det faktisk dejligt at læse, at I også ville mene at den humpende hund skal fjernes, så det bekræfter mig bare i, at det jeg gør er rigtigt - uanset hvor mopset andre bliver over, at man fjerner deres hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en tæve, der udemærket kan finde ud af at sige fra - men jeg er faktisk meget, meget lidt interesseret i, at det er en egenskab, hun dyrker! Mange tæver ender, som Amocca siger, som nogle hysteriske spetakler, fordi de hele tiden skal rende rundt og opdrage på andres hanhunde....

Redigeret af Splinten, mor og mig
Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja er meget underdanig og forsigtig, og har helt sikkert ikke lært sine grænser at kende endnu. Hun er jo også kun 10mdr.

 

Vi har sådan gået og håbet på at det ville kommer omkring hendes første modningsperiode/første løbetid.

 

Hun er ikke kommet i løbetid endnu, men vi har her på det sidste oplevet en lidt mere "skrap" udgave af Ninja.

 

To D/S- gårdhunde (begge hanner) rendte i røven af Ninja og gøede mens hun legede med en anden hund. Især den ene gårdhund var ekstremt nærgående, og det endte med at hun lige krummede hele snuden og viste tandsættet mod den, dog uden lyd. SÅ stoppede den med at genere hende. Min kæreste så det, og var helt chokkeret :lol:

 

Her den anden dag kom en nysgerrig Golden Retriever på Ninjas alder over og ville lege. Han blev hurtigt kørt lidt op, og begyndte at humpe hende. Ejeren var meget opmærksom på at få ham af igen, men vi blev enige om at prøve at lade Ninja klare den selv (hvis hun endeligt skulle, var det jo perfekt at det "bare" var en anden hvalp hun skulle sige fra overfor, og ikke en voksen hanhund)

 

I starten smøg hun sig udenom og vidste ikke rigtigt hvad hun skulle stille op. Så begyndte hun at gå over til mig, og læne sig op af mine ben, (SÅ fjernede jeg ham godt nok) men det var jo kedeligt at stå der og glo, så hun rendte væk igen og det endte faktisk med at hun først lidt forsigtigt sagde fra, men anden gang var lyden mere seriøs som i "Nu stopper du altså!":evil:

 

Så forstod han det :klap:

 

Jeg har ikke noget problem med at hanhundeejere ikke holder øje med deres hunde 100%, men så skal de ikke sige noget, hvis jeg tager sagen i egen hånd og fjerner hanhunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter en snak med vores hundetræner idag, så er jeg faktisk meget interesseret i at høre, hvad I hanhundeejere gør, hvis jeres hund humper en tæve?

- griber I ind og piller hunden af?

- venter I på at tæven skal sige fra?

- venter på at tævensejere griber ind/siger fra?

 

Årsagen til mit spørgsmål er, at vi jo tidligere havde en tæve, som ikke selv kunne sige fra, derfor måtte vi gøre det for hende - enten ved selv at pille hanhunden af, eller bede ejeren gøre det. Jeg har aldrig oplevet, at en ejer af sig selv har bedt sin hund stoppe (bortset fra Aslan, da han var meget forelsket i Martha:-D). Men med Hayly måtte jeg konstant være mokken og sige fra. Jeg kom til at snakke med vores hundetræner idag om problematikken, om hvornår jeg sige fra - Martha skulle jo gerne selv lære at sige fra, men omvendt så lærer nogle hunde det aldrig, og så må jeg som ejer være der for hende. Og hendes holdning var meget klart, at det er hanhundens ejer, som burde stoppe sin hund - fremfor os. Dette har jeg personligt aldrig oplevet med Hayly, derfor blev jeg lidt interesseret i at høre, hvad I hanhundeejere egentligt gør i det tilfælde at jeres hund (gentagne gange) humper en hund?

 

Jeg er godt klar over, at nogle tæver også humper - har dog personligt aldrig oplevet det. Men princippet er vel det samme - altså burde ejeren af den humpende hund ikke være den, som stopper hunden?

Jeg vil ikke have humpen, hverken af hanner eller tæver. Er det en ældre sprogstærk tæve, kan jeg lade hende ordne det selv, men unge tæver skal ikke klare det selv. Jeg stopper altid mine hunde og jeg piller også andres hunde af, hvis de humper mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke se humpen - hverken fra tæver eller hanhunde. Så de bliver pillet af med det samme. Tit synes jeg det hænger sammen med stress eller forvirring snarere end hormoner og seksualdrift.

 

sidst jeg var på besøg hos Malene herinde fra tog vores hanhunde virkelig prisen. jeg har sjældent set så meget fjollet humperi. Otto humpede Super, imens Bravo humpede Otto. Og så traskede de ellers rundt i haven som et futtog. Så hoppede de af og startede forfra igen :oops: Det var virkelig åndssvagt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...