Hop til indhold

At gå tur med hund på en kirkegård.


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg ikke hvad en parkkirkegård er, men de store plæner er ofte fællesgrave (ukendtes). Min søster ligger på sådan en, det ønskede hun selv.

Jeg vil nok blive ret ked af det hvis jeg mødte løse hunde, legende børn eller solbadende mennesker på den plæne.

 

Vores lokale kirkegård kalder sig selv en parkkirkegård og der er en del græsareal, hvor der ikke er gravsteder. De er også stoppet med at tilføje nye gravsteder, netop fordi de vil gøre det mere a la en park også. De har lavet en masse hække og forskellige blomster og buske og der er bænke. Og så har de lavet et lille bassin - tror det er lagt op til at være soppebassin, men vandet er møgbeskidt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Er glad for at høre jeg havde misforstået det :-D

Forstår dog ikke at du tør lade hende gå derind, hun kan jo ikke vide at hun ikke må tisse derinde...

 

når vi går dernede, så tror jeg måske hun lige hurtigt går ind på 2-3 gravsteder og er hurtigt ude igen, så det er ikke noget jeg har tænkt nærmere over...

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla og jeg kommer på kirkegården flere gange om ugen og kigger til familiegravstedet. Hun har ingen snor på, for der er græsareal (yderkanten af kirkegården) hele vejen ned til vores gravsted, så hun kommer ikke til at gå ind på andres gravsteder... Og jeg har hende i øvrigt også fuldstændig under konktrol.

 

Jeg ved dog at nogle hundefolk mødes dernede en 2-3 stykker på playdates fordi kirkegården er indhegnet og parkagtig. Det synes jeg måske er lige på kanten dog.. :hmm:Og jeg vil heller ikke synes der skulle spilles bold, leges eller festes/ grilles dernede. Eller noget som helst med nøgne bryster..! :shock:

 

Jeg har aldrig set en hundelort derneden eller skrald i det hele taget. Men der er næsten også altid ansatte der er igang med at luge/ slå græs osv. Måske er det dem, der sørger for der er så fint. De siger i øvrigt heller aldrig noget til løse hunde.

 

Jeg synes det er dejligt, der kommer nogen og nyder at være på kirkegården. Det skal være et hyggeligt sted, ikke U-hyggeligt. Men der skal vises respekt for de døde og pårørende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Umiddelbart tror jeg aldrig jeg selv ville gå tur med min hund på en kirkegård :vedikke:.

 

Men det kan ikke genere mig at andre gør det, såfremt de tager hensyn, det vil for mig sige at man har sin hund i snor og så vidt muligt sørger for den er luftet af inden man går ind på kirkegården, selvfølgelig kan der ske smuttere men så samle man op ;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan set altid Cooper med når jeg skal besøge min mormor og reserve mormor på kirkegården. Det er bare sådan det skal være for os. I sær Else, som vi mistede for 1½ år siden ville være glad for jeg slæber Cooper med, hun altid meget op i min hund og selvfølgelig hendes egen.

 

Dog synes jeg det er enormt grændeoverskridende, at løse hunde får lov at te sig tosset og løbe som de vil, og generelt en mangel på respekt!

 

På kirkegården går jeg for at sidde i fred og ro og mindes. Min morfar går trolig på kirkegården og har gjort det hver dag siden 1997, først efter min mormor og senest Else. Han ville da være tosset, hvis han pludselig fandt en lort på gravstenen eller knallerter der kørte ræs. De efterladte betaler trods alt også en del penge for at vedligeholde gravstederne.

 

Helt ærligt almindelig respekt for folk, så svært kan det vel ikke være :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Vi har en kirkegård i Kolding hvor det vist er meget lang tid siden nogen er blevet begravet(tror jeg)...vi kan godt finde på at gå en tur på grusstien der...men løse hunde, larmende børn, patter osv. synes jeg måske der er rigeligt med plads til andre steder...

 

Ikke at jeg har noget imod børn(eller patter)..så ville jeg jo ik arbejde med dem...men man må godt vise hensyn...:5up:

 

Er af og til ude og besøge en bekendt der forlod os alt for tidligt, og der kan jeg godt have Pablo eller Victoria med...ved hun ville synes det var super med sådan en basse der kommer og siger hej..men de er i kort snor når vi går ind og lægger blomsten...

 

 

 

Og så synes jeg forresten ascha har en udemærket humor...monki...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det håber jeg du har ret i.

 

Jeg ser ikke noget problem i at have hund med på kirkegården, hvilket jeg i øvrigt også selv har haft et par gange. Men jeg synes det er respektløst at lade hunden gå ind på gravstederne (vi andre vader jo heller ikke rundt på andres gravsteder, eller?). At nogen så yderligere lader hunden skide og tisse derinde kan jeg slet ikke finde ord for. Hvis jeg havde oplevet det når jeg som lille barn besøgte min fars grav, var jeg blevet meget ked af det.

 

Mht børn på kirkegårde. Almindeligt velfungerende børn forstår altså godt at kirkegårde er noget specielt (hvis de ellers har fornuftige rollemodeller) og at man skal forholde sig roligt. Det er i hvert fald min oplevelse, både fra min egen barndom og fra arbejde i daginstitutioner.

 

Du siger noget der, rollemodeller det ord bruges meget, så er spørgsmålet hvad er en god rollemodel, jeg har måske en fortolkning, men den er nok kun gyldig for mig og hvad hjælper det alle andre?

Der er tit folk der ikke forstår mig, men det har jeg lært at leve med, verden går jo ikke under af den grund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Du siger noget der, rollemodeller det ord bruges meget, så er spørgsmålet hvad er en god rollemodel, jeg har måske en fortolkning, men den er nok kun gyldig for mig og hvad hjælper det alle andre?

Der er tit folk der ikke forstår mig, men det har jeg lært at leve med, verden går jo ikke under af den grund!

 

 

der er mange forskellige syn på hvad en fornuftig rollemodel er..og hvornår en given opførsel er passende...jeg har altid troet at der var en uskreven regel om en hvis portion respekt for gravsteder og sørgende...og her i byen har jeg da heller ikke oplevet noget der generede mig på kirkegårdene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en kirkegård i Kolding hvor det vist er meget lang tid siden nogen er blevet begravet(tror jeg)...vi kan godt finde på at gå en tur på grusstien der...men løse hunde, larmende børn, patter osv. synes jeg måske der er rigeligt med plads til andre steder...

 

Ikke at jeg har noget imod børn(eller patter)..så ville jeg jo ik arbejde med dem...men man må godt vise hensyn...:5up:

 

Er af og til ude og besøge en bekendt der forlod os alt for tidligt, og der kan jeg godt have Pablo eller Victoria med...ved hun ville synes det var super med sådan en basse der kommer og siger hej..men de er i kort snor når vi går ind og lægger blomsten...

 

 

 

Og så synes jeg forresten ascha har en udemærket humor...monki...:engel:

 

Eeehhm, arbejder du ikke med børn? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
der er mange forskellige syn på hvad en fornuftig rollemodel er..og hvornår en given opførsel er passende...jeg har altid troet at der var en uskreven regel om en hvis portion respekt for gravsteder og sørgende...og her i byen har jeg da heller ikke oplevet noget der generede mig på kirkegårdene...

 

Nok fordi du er sådan en rar fyr!:genert: Bare et gæt..:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Eeehhm, arbejder du ikke med børn? :shock:

 

 

Når noget står i () er det jo fordi det er en sidebemærkning...hehe...dvs. man kan tage den del ud, og sætningen ville stadig give masser af mening...:-D...ligesom en indskudt sætning...men jeg kan jo ikke slutte med en indskudt sætning, da der så netop ville stå jeg arbejdede med patter....:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når noget står i () er det jo fordi det er en sidebemærkning...hehe...dvs. man kan tage den del ud, og sætningen ville stadig give masser af mening...:-D...ligesom en indskudt sætning...men jeg kan jo ikke slutte med en indskudt sætning, da der så netop ville stå jeg arbejdede med patter....:mrgreen:

 

 

Ja ja ja - kender godt typen!!

 

 

men okay, de fleste pædagog-typer er også damer med særdeles lange (patter).. Så måske det var det du mente? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Ja ja ja - kender godt typen!!

 

 

men okay, de fleste pædagog-typer er også damer med særdeles lange (patter).. Så måske det var det du mente? :genert:

 

Puha...der er andre pædagogstuderende her på hf..de kan lige tage et kig i spejlet og svare dig...:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu er jeg af dem der har mistet meget nære mennesker... Og besøger dem på kirkegården.

 

Jeg har ikke noget problem med at have hundene med, de skal bare absolut ikke træde på gravstederne, men må blive på stierne - For uanset om folk er ligeglade når de er døde eller ej (det er jo op til folks egen tro, hvad de mener) så skal gravstederne respekteres - Og så de gamle!!

For selvom man selv tror de døde er ligeglade - Så er det jo ikke sikkert at man har ret vel?!

 

Jeg ville flegne fuldstændig, hvis jeg besøgte mine næres gravsted og så en hund pisse på det, eller løse hunde på kirkegården i det hele taget.

Der er selvfølgelig forskel på kirkegårde og nogle minder mere om parker - Der er jeg noget mere large med hvad jeg synes der er acceptabelt.

Man har vel valgt den type gravsted, fordi man ønsker en slags liv omkring stedet :vedikke:

 

Men når jeg kommer på en kirkegård, forventer jeg der er ro til at jeg kan mindes og sidde i mine egne tanker og føle mig bare en smule tættere på dem jeg har mistet.

Det er et utrolig følelsesladet sted for mig og jeg bliver decideret ked at det, når folk ikke respektere sorgen og den ro jeg prøver at finde der.

Det er det eneste sted jeg kan gå hen og føle mig tæt på de mennesker jeg har mistet og det gør mig endnu mere ked af det og arrig, at nogle mennesker ikke respektere de voldsomme følelser der er forbundet med sådan et sted, for rigtig, rigtig mange mennesker.

 

Ved ikke om folk tror, det kun er gamle mennesker, der er mætte af dage, som folk kommer og sørger over.... Fornemmer nogle gange lidt at folk ikke tænker over at der er ekstremt stor sorg og enormt mange følelser forbundet med en kirkegård for mange mennesker - Og håber og tror det er fordi de ikke tænker over det kan være et barn eller en kæreste der ligger der og ikke en gamling, som knap har nogle slægtninge længere.

 

Men det er et sted for de sørgende og det mener jeg man bør respektere - Ikke dermed sagt der ikke er plads til hunde (mine hunde er jo også med og får lov at gå på stierne, og på de grønne områder, men altid i snor) og børn, men netop på kirkegården mener jeg respekten for de sørgende bør komme forud for alt andet. De sørgende har jo vitterligt ikke andre steder at gå hen og sorg er en frygtelig ting som bør respekteres og vises hensyn til netop der af alle steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg af dem der har mistet meget nære mennesker... Og besøger dem på kirkegården.

 

Jeg har ikke noget problem med at have hundene med, de skal bare absolut ikke træde på gravstederne, men må blive på stierne - For uanset om folk er ligeglade når de er døde eller ej (det er jo op til folks egen tro, hvad de mener) så skal gravstederne respekteres - Og så de gamle!!

For selvom man selv tror de døde er ligeglade - Så er det jo ikke sikkert at man har ret vel?!

 

Jeg ville flegne fuldstændig, hvis jeg besøgte mine næres gravsted og så en hund pisse på det, eller løse hunde på kirkegården i det hele taget.

Der er selvfølgelig forskel på kirkegårde og nogle minder mere om parker - Der er jeg noget mere large med hvad jeg synes der er acceptabelt.

Man har vel valgt den type gravsted, fordi man ønsker en slags liv omkring stedet :vedikke:

 

Men når jeg kommer på en kirkegård, forventer jeg der er ro til at jeg kan mindes og sidde i mine egne tanker og føle mig bare en smule tættere på dem jeg har mistet.

Det er et utrolig følelsesladet sted for mig og jeg bliver decideret ked at det, når folk ikke respektere sorgen og den ro jeg prøver at finde der.

Det er det eneste sted jeg kan gå hen og føle mig tæt på de mennesker jeg har mistet og det gør mig endnu mere ked af det og arrig, at nogle mennesker ikke respektere de voldsomme følelser der er forbundet med sådan et sted, for rigtig, rigtig mange mennesker.

 

Ved ikke om folk tror, det kun er gamle mennesker, der er mætte af dage, som folk kommer og sørger over.... Fornemmer nogle gange lidt at folk ikke tænker over at der er ekstremt stor sorg og enormt mange følelser forbundet med en kirkegård for mange mennesker - Og håber og tror det er fordi de ikke tænker over det kan være et barn eller en kæreste der ligger der og ikke en gamling, som knap har nogle slægtninge længere.

 

Men det er et sted for de sørgende og det mener jeg man bør respektere - Ikke dermed sagt der ikke er plads til hunde (mine hunde er jo også med og får lov at gå på stierne, og på de grønne områder, men altid i snor) og børn, men netop på kirkegården mener jeg respekten for de sørgende bør komme forud for alt andet. De sørgende har jo vitterligt ikke andre steder at gå hen og sorg er en frygtelig ting som bør respekteres og vises hensyn til netop der af alle steder.

 

Rigtig godt indlæg.

Jeg er ikke kristen, men kirkegårde og kirker er gode steder at finde fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

nu fik jeg læst artiklen, og vi er nok alle enige om, at det er helt vildt uacceptabelt.

 

og så er det jo tydeligt i tråden her, at folk har vidt forskellige opfattelser af kirkegårde - derfor så vigtigt, at de af os, der har en mindre "respektfuld" og mere afslappet holdning, sørger for, at vores afslappethed ikke udfoldes i nærheden af sørgende. jeg ville straks fortrække med min hund (som i øvrigt altid er i snor), hvis der stod pårørende ved et gravsted. har virkelig meget respekt for de sørgendes ret til ro og fred - men "respekt for de døde" som i, at min hund ikke må snuse på et gravsted eller tisse op ad en hæk, det har jeg altså ikke, må jeg indrømme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ofte med Ozzie på nogle bestemte kirkegårde - fordi de netop er meget park-agtige - og hun går også løs der, men de steder hun er løs er det kun når vi går steder på kirkegårdene hvor der fx er en hæk mellem os og grave/sørgende o.l. Hun kommer altid i snor, hvis vi ser nogle sørgende.

 

Jeg har selv mistet ret mange i min nære familie og kan ikke se noget problem i at folk lufter deres hunde på en kirkegård, så længe de respekterer at det er en kirkegård - det er jo så bare lige det der med at det ser ud til at være ret forskelligt hvad folk mener er okay.

 

For mig er det noget med at Ozzie fx kun er løs hvor jeg er helt hundrede på at hun ikke berører nogle grave, at hun ikke generer nogle mennesker (kommer fx i snor og går pænt, når vi ser andre eller i de meget park-agtige steder hvis vi fx sidder ved en bænk, så bliver hun dækket af, når andre folk viser sig), hun er godt gennemluftet inden vi kommer der, så hun har endnu aldrig pøllet på en kirkegård. Når der er sørgende til stede eller folk, der bare kunne ligne at de er der for at besøge grave sørger jeg også for at Ozzie fx ikke larmer... men som sagt går vi meget på kirkegårde der er meget park-agtige og desuden ikke ret befolkede, så vi kan ofte gå rundt uden at møde andre og der kan jeg godt finde på at lade hende rulle sig i græsset og småknurre imens, når der ikke er nogen til stede der kan blive generet af hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne se hvor jeg har skrevet at det er okay, at lade børn LEGE på en kirkegård! :confused:

 

Synes bare det er forkert at sige, at de skal have snor på for ikke at genere! Børn har ikke helt nemt ved volumen af deres stemmer, og har svært ved at lægge bånd på dem selv. Men derfor skal de vel ikke i snor!

 

Der var en der mente det bogstaveligt, det skrev hun selv :blink:

 

Hvis ikke det er bogstaveligt så fair nok! Men hvis vi snakker problematikken omkring uopdragne unger, så kan vi ligeså godt drage paraller til kamphunde debatten! :cool: Det er OPDRAGEREN der skal pakkes væk, have snor og mundkurv på IKKE hunden og barnet!

 

Okay, du kender åbenbart ikke udtrykket: at holde i kort snor,... det betyder at man sørger for at have fingeren på pulsen og forhindre et andet individ, som man har ansvaret for, i at gøre tåbelige ting der ikke er socialt acceptable.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...