Hop til indhold

Hvad finder jeres hanhunde sig i, fra tæver?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg havde anderledes oplevelse idag... Var til familietamtam hos mine bedsteforældre, og min onkel var der også, medbringende hans 3,5 årige vizla hanhund Vapse....

 

Karla hilste på Vapse, bedømte ham "ikke interessant" og gik videre. Vapse hilste på Karla, bedømte hende "mums mums laber tæve" og gik efter måsen på hende :rolleyes:

 

Karla siger "nej tak, nej tak, nej tak" et pænt antal gange og får derefter et "tæveflip" på ham... i ved sådan noget "udfald med hysgøen og tænderklapren i luften".... Det har hun gjort før, og hanhundene trækker sig klogeligt... de ældre / mere erfarne / kloge hanhunde lader hende herefter i fred... hvorimod de yngre forsøger sig igen et par minutter senere :stupid:

 

Men Vapse svarer sgu igen? :vedikke: Det har vi aldrig oplevet før i tæve vs. hanhund varianten, så står ret undrende... er det fordi vi har mødt nogle "tøsedrenge" af nogle hanhunde? Eller er det Vapse der har en "usædvanlig" reaktion?

 

Vil dog sige, at udover denne ene episode, så forløb eftermiddagen ganske roligt og fredeligt - og Karla forglemte sig endda et kort øjeblik og tog imod en legeopfordring fra ham :shock: Legen stoppede dog relativt hurtigt, da han var alt for voldsom til at hun gad....

 

Sådan en Vizla er altså en nammenam lækker hund :hjerte:

 

[ATTACH]44204[/ATTACH] [ATTACH]44205[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde anderledes oplevelse idag... Var til familietamtam hos mine bedsteforældre, og min onkel var der også, medbringende hans 3,5 årige vizla hanhund Vapse....

 

Karla hilste på Vapse, bedømte ham "ikke interessant" og gik videre. Vapse hilste på Karla, bedømte hende "mums mums laber tæve" og gik efter måsen på hende :rolleyes:

 

Karla siger "nej tak, nej tak, nej tak" et pænt antal gange og får derefter et "tæveflip" på ham... i ved sådan noget "udfald med hysgøen og tænderklapren i luften".... Det har hun gjort før, og hanhundene trækker sig klogeligt... de ældre / mere erfarne / kloge hanhunde lader hende herefter i fred... hvorimod de yngre forsøger sig igen et par minutter senere :stupid:

 

Men Vapse svarer sgu igen? :vedikke: Det har vi aldrig oplevet før i tæve vs. hanhund varianten, så står ret undrende... er det fordi vi har mødt nogle "tøsedrenge" af nogle hanhunde? Eller er det Vapse der har en "usædvanlig" reaktion?

 

Vil dog sige, at udover denne ene episode, så forløb eftermiddagen ganske roligt og fredeligt - og Karla forglemte sig endda et kort øjeblik og tog imod en legeopfordring fra ham :shock: Legen stoppede dog relativt hurtigt, da han var alt for voldsom til at hun gad....

 

Sådan en Vizla er altså en nammenam lækker hund :hjerte:

 

[ATTACH]44204[/ATTACH] [ATTACH]44205[/ATTACH]

 

Nu er Gizmo jo pt. en rigtig hormonforstyrret unghund :roll: Så hvis de lækre tøsepiger siger fra overfor ham, så er de vist pr definition uopnåelige, og derfor bare 10 gange mere smækre-lækre :stupid: Så han bruger al sin charme til at få overbevidst dem om, hvor godt et match de lige er, og hvor lækker han selv er :slem: :roll:

 

Men med faste tæve-legekammerater, så kan han godt sige fra også, hvis de begynder at bitche for meget, men det er ikke mere end det, og de leger fint videre bagefter ;-):-D

 

Især min storebrors schæfertæve Zica om han er simpelthen noget så glade for hinanden, men har de. f.eks. været sammen en hel dag, så kan jeg se at lunten hos dem begge bliver noget kortere når de bliver trætte. F.eks. hvis Gizmo ligger sig ned for at tage et lille hvil, men uden at være rigtig træt, så tager han imod alle legeopfordringer, og er straks frisk igen.

Men er han rigtig træt, så bliver der brummet, og nogen gange sagt SKRID

 

Mine andre hanhunde, har også indtil en vis grænse fundet sig i tævernes udbrud, men det har ofte været hvis tæven (ved et uheld) har fået fat i sin tænder-klapren at der er blevet svaret igen, ligesom om "hey det der var ikke fair, den var lige til grænsen...". Og så har der ikke været mere end det. Og synes egentlig også at det er fair nok at tæverne også får afvide at der er en grænse, for deres tæve-hysteri ;-) Mine tæver har i hvert fald accepteret det hvis de har fået en skideballe af en hanhund, og det er som om, at det faktisk er gået bedre mellem dem efter sådan et "skænderi".

 

 

Og så må jeg jo lige spørge: Hvor er ham Vapse fra (opdrætter)?? :engel: Man er vel nysgerrig :mrgreen:

 

Og ja, vizsla´er simpelthen skønne :lun: Håber at Gizmo opfylder kravene til avlskåring, og fortsætter sin gode udvikling, så jeg kan få en hanhund efter ham :blink: :lun: Ellers så går turen måske til Belgien eller Ungarn...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig oplevet den reaktion, du beskriver... altså at tæven siger fra overfor voldsomt numsesnuseri efter flere gange at have prøvet at sige det mere høfligt, og at hanhunden så "svarer igen". :hmm: I lige præcis den situation synes jeg, at det lyder som en mærkelig reaktion fra hanhundens side. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, det passer da for øvrigt ikke helt, jeg kender faktisk til et lignende tilfælde, jeg overværede det bare ikke selv, men fik det fortalt af Aina. En stor hanhund var meget interesseret i at snuse Lumi bagi. Lumi brød sig ikke om det, men hun er dårlig til at sige fra, så hun prøvede bare at gå væk fra ham, og da det ikke hjalp, hoppede hun op på crosseren, som er hendes helle. Hanhunden blev dog ved, og så knurrede hun af ham. Det fik hanhunden til at svare ret kraftigt igen. Igen, det synes jeg virker som en "forkert" reaktion fra hanhundens side. En tæve (eller en en hanhund, for den sags skyld) skal vel have lov til at sige, at hun ikke gider at blive snuset bagi uden at blive skældt ud over det. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Her finder Obelix sig også i ALT fra en laber tæves side :rolleyes:.

 

Han er også en af dem som bare ikke fatter de ikke også synes han er mindst lige så lækker som han synes de er, så på trods af de siger fra skal han liiiige se om ikke den går en gang til :stupid:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Gizmo jo pt. en rigtig hormonforstyrret unghund :roll: Så hvis de lækre tøsepiger siger fra overfor ham, så er de vist pr definition uopnåelige, og derfor bare 10 gange mere smækre-lækre :stupid: Så han bruger al sin charme til at få overbevidst dem om, hvor godt et match de lige er, og hvor lækker han selv er :slem: :roll:
Det er også den reaktion vi er "vant" til :lol:

 

Men med faste tæve-legekammerater, så kan han godt sige fra også, hvis de begynder at bitche for meget, men det er ikke mere end det, og de leger fint videre bagefter ;-):-D

 

Hun har kun mødt ham her een gang før, da de begge var hvalpe. Så fast kammerat kan man vist ikke kalde ham... Det var nu heller ikke "voldsomt" eller noget... men han var lige oppe at markere. Og det var usædvanligt for mig...

 

Senere på eftermiddagen - efter de havde leget - fik hun dog nok af ham igen, og der sagde han ikke fra :vedikke: men bøjede blot af...

 

 

 

 

 

Og så må jeg jo lige spørge: Hvor er ham Vapse fra (opdrætter)?? :engel: Man er vel nysgerrig :mrgreen:

 

Jeg tænkte faktisk på, at jeg skulle spørge (fordi jeg tænkte DU ville spørge når jeg postede billeder af ham :mrgreen: ) men jeg glemte det :stupid: Og jeg ser min onkel ca. hvert 3 år... så det er ikke ligefrem en hund jeg har "fulgt med i"... så jeg ved det faktisk ikke...

 

Ved dog at han bruges til jagt - både bukkejagt og fuglejagt - og at min onkel er yderst tilfreds med ham... Han er en formidabel jagtpartner åbenbart....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Det har jeg aldrig oplevet fra min hanhund. Han stikker absolut også næsen for langt frem, hvilket har medført reaktioner fra høfligt "nej" til "skrid pomfrit" til "jeg afliver dig hvis du snuser igen" osv. Han har endda fået samtlige lussinger af katte fordi han lige skulle snuse og se hvad de var for nogle skabning. Katte respektere han og går igen, ligesom han respektere ældre hunhunde... de yngre, not so much... der er han ret tykhovedet og tror ikke rigtig på det, som i "de siger nej, men mener ja", så der går nogle gange lidt tid inden han fatter budskabet. MEN han har aldrig svaret en tæve igen.

 

Kan hanhunden måske være blevet forskrækket og instinktivt reageret med 'skæld ud'?? Jeg er helt blank...så gætter bare ud i det blå her... så følger spændt med i tråden.

Men hvad sagde din onkel, havde han oplevet det ske før? Tænker det er ret interesant om det er et enestående tilfælde el. det er en reaktion som er 'normal' for ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg aldrig oplevet fra min hanhund. Han stikker absolut også næsen for langt frem, hvilket har medført reaktioner fra høfligt "nej" til "skrid pomfrit" til "jeg afliver dig hvis du snuser igen" osv. Han har endda fået samtlige lussinger af katte fordi han lige skulle snuse og se hvad de var for nogle skabning. Katte respektere han og går igen, ligesom han respektere ældre hunhunde... de yngre, not so much... der er han ret tykhovedet og tror ikke rigtig på det, som i "de siger nej, men mener ja", så der går nogle gange lidt tid inden han fatter budskabet. MEN han har aldrig svaret en tæve igen.

 

Kan hanhunden måske være blevet forskrækket og instinktivt reageret med 'skæld ud'?? Jeg er helt blank...så gætter bare ud i det blå her... så følger spændt med i tråden.

Men hvad sagde din onkel, havde han oplevet det ske før? Tænker det er ret interesant om det er et enestående tilfælde el. det er en reaktion som er 'normal' for ham...

 

Jeg havde lige sagt noget i stil med: "Hun gør ingenting, men kan godt blive lidt skarp i sin afvisning.... men han er jo en hanhund, så den slags tager han vel ikke så tungt..." Og så reagerede han jo så :rolleyes:

 

Min onkel sagde, at det er hans normale reaktion, han gider ikke skældes ud på... så skælder han tilbage....

 

Men jeg har heller aldrig oplevet det før fra en hanhund... Kun at de enten trækker sig, eller tænker: "neeeeeej, hun spiller bare kostbar fordi jeg er så überlækker"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde lige sagt noget i stil med: "Hun gør ingenting, men kan godt blive lidt skarp i sin afvisning.... men han er jo en hanhund, så den slags tager han vel ikke så tungt..." Og så reagerede han jo så :rolleyes:

 

Min onkel sagde, at det er hans normale reaktion, han gider ikke skældes ud på... så skælder han tilbage....

 

Men jeg har heller aldrig oplevet det før fra en hanhund... Kun at de enten trækker sig, eller tænker: "neeeeeej, hun spiller bare kostbar fordi jeg er så überlækker"

 

Hunde har jo også en individuel personlighed og hvis ham her tidligt har lært at det bedst kan svare sig at svare igen, så er det sikkert det han automatisk gør uden at tænke på at det er en tæve han gør det af;-)

 

For det mest normale er netop det sidste du skriver. Dog har jeg set kastrater opføre sig som vapse, de får ikke noget ud af at finde sig i hysteriske kællinger;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For det mest normale er netop det sidste du skriver. Dog har jeg set kastrater opføre sig som vapse, de får ikke noget ud af at finde sig i hysteriske kællinger;-)

Synes nu ikke at det har forandret noget efter at min hund er blevet kastreret. Han har altid været hurtig til at vige hvis en tæve har sagt fra, men respekterer de ikke hans "undskyldning", og fortsætter med at bitche, så siger han fra. En reaktion jeg ikke finder unaturlig. Desuden tror jeg ikke min hund ved at han ikke får noget ud af det, han kurtiserer ihvertfald stadigvæk tæver der lugter godt.

 

Godt nok er tæver fredede, men det forudsætter jo at de spiller efter reglerne og stopper en aggression, når der bliver svaret høfligt tilbage (det var en generel bemærkning, jeg så jo ikke episoden med Karla). Synes bare tit man møder tæver der overreagerer helt vildt og slet ikke afviser efter hvad de oplever, men bare eksploderer ved en ganske almindelig hilsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...