Hop til indhold

Hvad ligger til grund for vores holdninger til kamphunde?


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 559
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst The dogfather

Regner ikke med at få et seriøst svar på mit indlæg, for rigtigt mange af dem der er for hundeloven vil da skide på at tusindvis af uskyldige hunde risikerer at blive understimulerede fordi de har autoritetstro ejere...og så længe at syndebuks-billedet af en frådende kamphund lever i bedste velgående, er der vel ingen grund til at lade nogen pille ved det...

 

Og selvom jeg for det meste bliver glad når folk roser mit hundehold...så føler jeg ærligt talt nogen gange at der bliver klappet med en kniv i hånden...

 

"det er jo ikke dig muhammed, det er alle de andre der er nogen perkere, du er god nok"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
det er sandt! :5up:

 

Men der ER forskel på konsekvensen! og derfor synes jeg også at der skal være forskel på straffen.

 

Og så alligevel...det kommer vist an på hvem du spørger...nu skal jeg ikke retfærdiggøre noget som helst, men JEG personligt ville hellere tæves helt ihjel, end halvt...og det siger jeg pga. de psykiske konsekvenser...

 

Så hvad der er værst kommer vel helt an på konsekvensen på længere sigt...?

 

Og ja...mord er værre end vold...men for en hund tror jeg måske alternativet til døden kan være værre

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så alligevel...det kommer vist an på hvem du spørger...nu skal jeg ikke retfærdiggøre noget som helst, men JEG personligt ville hellere tæves helt ihjel, end halvt...og det siger jeg pga. de psykiske konsekvenser...

 

Så hvad der er værst kommer vel helt an på konsekvensen på længere sigt...?

 

Og ja...mord er værre end vold...men for en hund tror jeg måske alternativet til døden kan være værre

 

Helt enig i at der kan være store psykiske konsekvenser ved at blive bidt/tævet halvt ihjel. Men tager vi nu eksemplet med førnævnte chihuahua eller lille dame. Min hund på knap 8 kg ville sandsynligvis ikke reagere synderligt på at blive angrebet af 1,5 kg chihuahua. Ej heller tror jeg ret mange store stærke fyre ville få psykisk nedtur (andet end på deres stolthed) over at få en blodnæse af en lille dame (ikke at nogen af delene er i orden). Men selvfølgelig, hvis skaden eller chokværdien er større, som da en stor tysk ruhåret lavede udfald mod min 8 kg hund, på trods af han ikke blev bidt, gik der et par uger hvor han var utryg ved alle store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano

hmm.. den med strafforskel.. Hvorfor skal snitteditte på 47kg slippe med 1år fængsel efter hun har stukket en person ihjel, hvor ali (tyrker) på 85 skal af med 3år af hans liv. Det kan godt ske ali er stærkere, men våbnet er det samme. Ja ditte skal bruge flere kræfter, og ved godt hunde har forskellige tænder og styrke i kæben - men er det ikke lidt det samme? :P

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm.. den med strafforskel.. Hvorfor skal snitteditte på 47kg slippe med 1år fængsel efter hun har stukket en person ihjel, hvor ali (tyrker) på 85 skal af med 3år af hans liv. Det kan godt ske ali er stærkere, men våbnet er det samme. Ja ditte skal bruge flere kræfter, og ved godt hunde har forskellige tænder og styrke i kæben - men er det ikke lidt det samme? :P

 

1 år for at stikke en ihjel? Hvis en sådan sag findes, ja så er det da også forkasteligt. Men kan ikke rigtig se at der er nogen der er uenige i at samme skade bør give samme straf, det er i hvert fald ikke det jeg opponerer imod. Straffen skal jo stå mål med handlingens alvorlighed/skaderne og ikke hvem personen er. Ligeledes hvis det lykkes for en chihuahua at bide en Amerikansk bulldog ihjel, skal chihuahuaen selvfølgelig aflives, den er jo til stor fare for sine omgivelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så alligevel...det kommer vist an på hvem du spørger...nu skal jeg ikke retfærdiggøre noget som helst, men JEG personligt ville hellere tæves helt ihjel, end halvt...og det siger jeg pga. de psykiske konsekvenser...

 

Så hvad der er værst kommer vel helt an på konsekvensen på længere sigt...?

 

Og ja...mord er værre end vold...men for en hund tror jeg måske alternativet til døden kan være værre

 

Mener du seriøst det? :???: Vil du hellere dø end overleve et overfald fx.?? :confused: Det er jo vanvittigt Brian! livet er værdifuldt, og hunde såvel som mennesker kan få psykiske konsekvenser men det kan man hjælpe. Jeg ville tusind gange hellere have en levende, men skrøbelig hund der ville kræve en masse arbejde frem for en død hund der ingen chance havde :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Mener du seriøst det? :???: Vil du hellere dø end overleve et overfald fx.?? :confused: Det er jo vanvittigt Brian! livet er værdifuldt, og hunde såvel som mennesker kan få psykiske konsekvenser men det kan man hjælpe. Jeg ville tusind gange hellere have en levende, men skrøbelig hund der ville kræve en masse arbejde frem for en død hund der ingen chance havde :cry:

 

Ja...jeg har prøvet at blive overfaldet i mit hjem...han slog kun lidt på mig og så var det det...der ville jeg IKKE hellere dø...men de psykiske konsekvenser det havde for mig i perioden efter var faktisk ret slemme...f.eks. sad jeg på nåle HVER gang døren gik...og jeg har altså en underbo der går ud og ind 50 gange om dagen...

 

Forestil dig så at 7 mand invaderer dit hjem og tramper dig helt i smadder...HVIS(det ved jeg jo af gode grunde ikke) at det fik UOPRETTELIGE konsekvenser for min mentale helbred, så tror jeg faktisk hellere jeg ville dø end leve i evig frygt...

 

De fleste mennesker kan nok komme sig efter et overfald...jeg er ikke sikker på at alle hunde kan det samme...derfor mener jeg også det er væsentlig at man ikke undervurderer konsekvenserne på psyken, efter et overfald...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

For en god ordens skyld er jeg forresten nødt til lige at spørge om vi kun diskuterer kamphunde(staffordshire bullterrier, tosa, pitbull, amstaff og bullterrier+dem jeg har glemt)

 

Eller om vi diskuterer listehunde?:engel:..det er jo en udbredt misforståelse at alle kamphunde er forbudte, samt at alle listehunde er kamphunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

For en god ordens skyld er jeg forresten nødt til lige at spørge om vi kun diskuterer kamphunde(staffordshire bullterrier, tosa, pitbull, amstaff og bullterrier+dem jeg har glemt)

 

Eller om vi diskuterer listehunde?:engel:..det er jo en udbredt misforståelse at alle kamphunde er forbudte, samt at alle listehunde er kamphunde...

 

jeg diskutere bare generelt store hunde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik lige mundkurv på i en anden tråd, så nu håber jeg at det ikke bliver taget ilde op at jeg laver denne tråd.

 

Det er som om mange herinde forsvarer kamp/muskel/listehundene (herefter kaldet muskelhunde), og synes deres ry er uretfærdigt. Og at mange af jer synes at det er et spørgsmål om dårlige ejere.

Det er som om her er en modvilje mod de af os, der ikke synes muskelhunde er "de dejligste hunde på denne jord".

 

Jeg vil gerne bidrage til debatten med nogle 1. og 2. hånds beretninger. Det kan godt være det er som at stikke en pind i en hvepserede, men det er der ikke noget at gøre ved.

 

Nedenstående er årsag til at jeg har taget beslutningen at min hund bare IKKE skal møde den type hunde.

 

Om I forstår mig eller ej, er ikke det vigtigste. Men jeg synes den side af sagen, som jeg beskriver nedenfor, skal med i det store billede, for at man kan danne sig en holdning i muskelhundedebatten.

 

Ofte får medierne skylden for folks muskelhundefobi, men for mit vedkommende er det nogle helt andre og stærkere indtryk, der har givet mig de betænkeligheder jeg har.

 

1. For godt en måned siden døde en af mine bekendtes (vi kan kalde hende C) chihuahua efter møde med en k-hund. Hun ejer 3 chihuahuas (den ene er halvsøster til min hund). Hun er garvet udstiller og har netop fået kennelnavn. Hun kommer gående på et fortov med sine 3 chihuahuas, pludselig kommer en muskelhund springende ud af et vindue, går direkte til han-chihuahuaen, og hapser den. Det hele går så hurtigt at hun ikke når at reagere før det er for sent. Den ene tæve-chihuahua, bliver i nærheden, mens den anden, en hvalp, spæner væk. Den bliver senere indfanget af nogle vidner på gaden.

Den overfaldne han-chihuahua bliver aflivet pga alvorlige skader, bl.a. 2 brud på ryggen.

 

2. Jeg har besøg af en 70 årig frisk dame, hendes puddel og min Guincho har en playdate i min have. Hun beretter hvad der skete med hendes sidste hund, en sort dværgpuddel. Hun kom gående med sin dværgpuddel i line på en stille vej nede i byen. For enden af vejen ser hun en mand gå i samme retning med to hunde. Den ene hund (Det viser sig senere at være en ren amstaff) vender sig om, det viser sig at den er uden line, og den spæner målrettet op mod damen med pudlen.

 

Damen når at tage sin puddel op i favnen, men amstaffen hapser pudlen ud af favnen på damen. Hunden kommer til dyrlæge, hvor der konstateres mange knoglebrud. Den når at blive opereret 4 gange, og på 12. dagen vælger man at aflive hunden.

Damen går ned med flaget psykisk og går til psykolog gennem et halvt år. Hun udvikler angst, og tør bl.a. ikke køre bil mere, for hun er bange for at få disse angstanfald mens hun sidder bag rattet, for de paralyserer hende.

Der kommer politianmeldelse, og amstaffen bliver aflivet, og så vidt damen ved bliver ejerens anden hund også aflivet. Hvorpå ejeren anskaffer sig 2 nye hunde.

 

3. En af mine IRL-chihuahua-venner i Kbh. (E) havde jeg fornylig besøg af. Hun fik dræbt sin første chihuahua for 3 år siden. Jeg fik beretningen for første gang irl, ellers har vi bare skrevet sammen.

Hun var på noget fotooptagelse i en park sammen med nogle kolleger. Efterfølgende stod hun og snakkede med en af sine kolleger, sammen med deres respektive mænd og hunde. E. stod med sin chihuahua i favnen, den anden havde sin amstaff i line på jorden. Uden varsel springer amstaffen op og hapser chihuahuaen. E. skriger og taber chihuahuaen, hendes mand som står lige ved siden af prøver at få fat i chihuahuaen, som allerede bliver rusket.

De kører til dyrægen, især manden, en stor stærk fyr med tattoos og trænede muskler, græder som pisket. Rtg. viser at ryggen er brækket, hunden er lam i bagkroppen, og efter nogle timer vælges aflivning.

Det gør så ondt i hjerterne på disse mennesker.

Faktisk har dette par tidligere haft en amstaff, før de fik chihuahua. Manden har været ivrig DCH-mand. De holder sig nu til chihuahuas, og advarer nu andre om at sætte disse to vidt forskellige racer sammen.

 

4. Et par jeg kender fra bl.a. hundetræning i min by, havde 2 chihuahuas. De fik så en amstaff-rottweilerblanding. Alle hanhunde, den ene dog kastreret. De var blevet advaret mod konstellationen af folk der har opdræt af en muskelhunderace. Men det gik jo så godt. Indtil en dag ved madskålen. Helddigvis var ejerne lige ved siden af, og kunne gribe ind, så chihuahuaen slap med et bid i øjet, så han blev blind på det ene øje. Den store hund blev omplaceret til et sted ude på landet.

 

Og så følger episoder jeg kun vil nævne kort, da jeg ikke har talt irl med disse mennesker, men de har beskrevet det i et hundeforum andetsteds, så jeg er ikke i tvivl om at det er sandt, det kan ikke sammenlignes med avisoverskrifter.

 

5. H´s (alm hundeejer) chihuahuahvalp er blevet bidt ihjel af hendes egen 10-årige amstaff.

 

6. M´s (DKK-chiopdrætter) chihuahuatæve bidt ihjel af amstaff.

Du har tilsyndeladen en frygt du skal have gjort noget ved. Skulle vi alle til at gå og frygte bare for frygtens skyld??

 

I 1992 sad jeg på bagsædet af en bil der blev smadret til ukendelighed, en god ven døde og de første 14 dage jeg var i koma var der ingen der turde sige om jeg ville overleve eller dø... I 2001 blev jeg stukket ned i min egen lejlighed af en nydansker, havde kniven ramt 7mm til siden havde han ramt mit hjerte og jeg ville have været død...

Nej jeg frygter ikke biler, knive eller mennesker...Hvad godt skulle der komme ud af frygt?

 

 

Hvis jeg havde en chihuahua, så ville jeg da heller ikke lade den hilse på en amstaf!

 

... Eller en schæfer eller en berner senne eller en golden eller en GD'er, eller en en sankt bernard eller en rottweiler eller en aussie....

 

Og hvis sådan en hunds ejer mente at min chi og dennes hund var som skabt til at være legepartnere, så mener jeg heller ikke at personen har hjerne nok til at passe på sådan en hund :engel:

Hvorfor dog ikke det?

Vi har flere gange mødt chihuahua's og hundene har hygget sig gevaldigt.

Størrelse er ikke noget problem det kan de sagtens finde ud af.

Vi mødes da med Golden, Schæfer, labber, Berner, Hovawart, cocker, carin terrier, løver, Breton, Gravhund..osv Ingen problemer overhovedet hvorfor skulle jeg forbyde det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så nok af den holdning at man bør skrive de præcise racer, netop fordi at kamphunde/muskelhunde er et vidt begreb, og mange af de hunde der er proppet ind i disse kategorier har næsten intet tilfælles ud over at de er bredskuldrede, men deres temperament er absolut ikke ens.

 

Og ja, mange af dem er nok blandinger, jeg får gang på gang at vide at Luna da ikke kan være en amstaff, for hun er jo alt for lille...

Årsagen til dette tror jeg skal findes i at de fleste amstaff'er er blandinger, og ofte i mellem amstaff og ambull, hvilket jeg personligt ikke syntes er en forfærdelig god blanding, selvfølgelig kan det ende godt, men disse to racer er meget forskellige i temperament, og man kan være ret uheldig med blandingen.

 

Og at du er bange for netop denne type hund, det er helt fair, andre er bange for andre racer og det er lige så fair, vi danner jo vores antipartier udfra vores oplevelser og/eller de ting vi hører, og her har du og jeg så bare meget modsatrettede oplevelser :-D

 

Til det med rødt: Vil det sige at du mener at amstaff i sig selv ikke er nogen speciel farlig race, men at blandingen amstaff/ambull er? I så fald, mener du at der bør gøres noget for at hindre overfald fra denne blandingsrace?

 

LIge præcis, desværre ser mange ikke at det er der problemet ligger, ved menneskerne.

 

Det er per automatik hundende der er problemet.

Og altid den store hunde.

 

 

For et stykke tid siden bed en rottweiler en lille hund ihjæld.

 

Rotten stod bundet, og den lille hund gik hen til den (HVORFOR fik den lov at gå hen til den???) og så blev den bidt.

 

Uha lad os endelig aflive rotten, men vi gider ikke stille spørgsmål ved ejeren af den lille hund!

 

Hvorfor fik hunden lov at gå hen til en anden hund i snor?

Hvor kiggede ejeren hen da hun gik forbi?

 

Man skal jo trods alt aldrig gå hen til en fremmed hund der står bundet.

 

 

Dette er et godt eksempel på hvordan vi alle opfatter tingene forskellige, måske endda pga forudintagethed? Den historie har jeg læst anderledes i pressen. Jeg læste at damen kom gående med sin lille hund ind ad et indgangsparti til et center, og at der stod en rottweiler bundet, og at rottweilerens line var så lang, at den kunne gå frem og nå den lille hund. Sådan kan tingene åbenbart forstås forskelligt. Det kunne være sjovt at se den oprindelige artikel, for dette er ligesom en hviskeleg, man hører og siger videre hvad man TROR man har hørt :genert:

 

 

Vi snakker for 20 år siden, jeg tror du har helt ret i at i dag ville du ikke finde ret mange som ejede en af de racer :-D Det er jo netop det der er pointen... Det handler om hvilke racer der er populærer indenfor hvilke kredse.. Ligesom at chihuahua'en blev super populærer indenfor en speciel kreds også, sådan er det nu engang... BC ser du jo også være populære i specielle kredse.. Det er altså mange forskellige racer, i mange forskellige kredse... Og i stedet for at forbyde hunden, synes jeg man bør forsøge at ændre holdningen i den "kreds"...

 

 

 

Som jeg skriver så taler vi igen om "min hund er mere død end din, hvis den bliver angrebet"... Og det er helt klart at har man en lille hund, så er der potentielt flere farlige hunde end hvis man har en store hund.. Men det ændre stadig ikke på det faktum at hvis din hund bliver overfaldet af en schæfer hvor der står DØD i øjnene på den, og hvis min hund bliver angrebet af en schæfer og der står DØD i øjnene, så kan det da godt ske at min hunds chance var større; Men det gør ham jo ikke mindre død!

(Og hvis ikke ejeren af den hund som bliver angrebet er til stede er sandsynligheden for et dødeligt udfald 100%! hvis ikke et menneske stopper dem, så bliver de ved!).

 

Det er klart at hvis en Amstaff rusker Dexter så skal der mere til end hvis en Amstaff rusker en chihuahua, men min pointe er at farlige hunde er FARLIGE! Uanset størrelsen på hunden den angriber! Ja måske har min hund 10% større chance for at overleve, og måske er det de 10% der betyder min hund overlevede og din ikke gjorde, det kan man aldrig vide... Men det er igen som jeg siger bare et spørgsmål om at tillægge størrelsen "død eller levende" betydning; Du kan f.eks. løfte din hund op og stoppe angrebet, det kan jeg ikke, ergo er der en faktor som opvejer din hunds "dødsrisiko" og absolut taler imod at min hund kan overleve...

 

Og det nederste fremhævede, ved jeg ikke hvorfor du tager "personligt", det var ikke noget du havde sagt; Det står helt for min egen regning at folk bør stoppe med at være paranoide, og være bange for alle hunde på deres vej!

 

Til det med rødt: Nixen bixen, det at løfte sin lille hund op er bestemt ingen hindring for en angrebshund der er tændt, den hund der angriber vil hoppe op og hapse den lille ud af favnen. Jeg har 2 IRL-venner der har været udsat for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning til kamphunde. Altså KAMPHUNDE hunde der er trænet til kamp med andre dyr!? Det er noget forbandet svineri, de hundeejere der træner hundene til kamp skulle smides i det dybeste hul og låses inde og nøglen skulle smeltes om til en kugle som skulle bruges den dag man blev træt af idiotes jammeren!

Nogle der er næsten lige så slemme er de mennesker der går på sunset og spiser..Sunset kæden støttede jo ham kamphunde opdrætteren i USA i 2010

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor dog ikke det?

Vi har flere gange mødt chihuahua's og hundene har hygget sig gevaldigt.

Størrelse er ikke noget problem det kan de sagtens finde ud af.

Vi mødes da med Golden, Schæfer, labber, Berner, Hovawart, cocker, carin terrier, løver, Breton, Gravhund..osv Ingen problemer overhovedet hvorfor skulle jeg forbyde det?

 

jeg tror egentlig ikke, at vi er så uenige, men jeg vil sige, at det er lidt specielt at have en lille hund, der indiskutabelt nemmere ... kan dø, for nu at sætte det på spidsen. altså man har nogle andre bekymringer. og havde det ikke været for praktiske forhold, havde jeg aldrig fået en hund, der var så meget mindre end hovedparten af sine artsfæller.

 

jeg har egentlig ingen grund til angst, i hvert fald ikke overfor listehunde, men tanken strejfer mig engang imellem, når man passerer en stor, fremmed hanhund. så dem hilser vi som hovedregel heller ikke på, sådan på gader og stræder. jeg er f.eks. bange for, at min flabede unghund får provokeret en alt for voldsom reaktion. men jeg er nok også påvirket af et tidligere overfald på et smalt fortov. tilgengæld går vi så tit i parker og friluftsområder, hvor jeg har tillid til at folk primært kommer med velfungerende hunde, og hvor min hund kan få sine hilsebehov stillet.

 

i øvrigt er jeg lidt chokeret over, hvor mange der tilsyneladende har oplevet overfald fra kamphunde/listehunde, og jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at vi har været totalt forskånede, vi har ellers vores del af halvhjernede gangstere med potensforlængere her på nørrebro - som dog, i hvert fald de vi kender, er totalt fredelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning til kamphunde. Altså KAMPHUNDE hunde der er trænet til kamp med andre dyr!? Det er noget forbandet svineri, de hundeejere der træner hundene til kamp skulle smides i det dybeste hul og låses inde og nøglen skulle smeltes om til en kugle som skulle bruges den dag man blev træt af idiotes jammeren!

Nogle der er næsten lige så slemme er de mennesker der går på sunset og spiser..Sunset kæden støttede jo ham kamphunde opdrætteren i USA i 2010

 

Undskyld mig men hvad??? :vedikke: hvordan skal man lige kunne vide det? Det er første gang jeg hører noget om det :genert: det er jo ikke ligefrem noget de reklamere med :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har tilsyndeladen en frygt du skal have gjort noget ved. Skulle vi alle til at gå og frygte bare for frygtens skyld??

 

I 1992 sad jeg på bagsædet af en bil der blev smadret til ukendelighed, en god ven døde og de første 14 dage jeg var i koma var der ingen der turde sige om jeg ville overleve eller dø... I 2001 blev jeg stukket ned i min egen lejlighed af en nydansker, havde kniven ramt 7mm til siden havde han ramt mit hjerte og jeg ville have været død...

Nej jeg frygter ikke biler, knive eller mennesker...Hvad godt skulle der komme ud af frygt?

 

 

Jeg frygter ikke for frygtens skyld, det er noget sludder.

Mine indsamlede facts gør at jeg tager mine forbehold.

Jeg kunne ikke drømme om at lade min hund hilse på disse hunde. Og jeg skifter fortov, eller vender om.

Det gør jeg så også med visse andre hunde.

 

Tager du ikke også dine forbehold ved at huske at låse døren ind til din lejlighed, og ved at holde lidt øje med trafikken, hvis du er passager i en bil? Derfor behøver det da ikke at styre din hverdag, ligesom jeg heller ikke føler at mine forbehold for visse hunde styrer min hverdag.

 

Det lyder nærmest som om du synes jeg er paranoid og i stedet burde tænke: "Pyt, det går nok, dem jeg kender har nok bare været uheldige, kom lille chihuahuamand, nu skal vi i hundeskoven og finde nogle muskelbasser du kan lege med!".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Dogue1> i USA hersker den amerikanske drøm...dvs. at hvis du lever den(ved at blive kendt og tjene penge på det du er god til), hyldes du nærmest som en folkehelt...Michael Vick er en afsindigt dygtig footballspiller, og derfor har mange tilgivet ham(:roll:)

 

Men jeg tror nu også at en del af dem der spiser på sunset ikke aner hvem MV er...hvis jeg ikke interesserede mig for hunde og football er jeg ikke sikker på jeg kendte ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...