Hop til indhold

Hvad gør I når en løs hund kommer løbende...


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Er det kommunen der har sagt det er et fritløbsareal for hunde? Så syntes jeg damen er i sin gode ret til at gå der, og du må have bedre styr på din hund. Hvad hvis hendes hund havde overfaldet din hund?

Hvad mener du med "du må have bedre styr på din hund"? Så vidt jeg kunne læse, så måtte der kun kaldes en enkelt gang eller to, før hunden vendte retur til ejer?

 

I øvrigt må jeg give Benzo helt ret i, at det er irriterende at møde hunde i snor på et friløbsareal. Skal hunden absolut være i snor, kunne ejeren lige så godt vælge en ganske almindelig skovtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst stineberthelsen
Hvad mener du med "du må have bedre styr på din hund"? Så vidt jeg kunne læse, så måtte der kun kaldes en enkelt gang eller to, før hunden vendte retur til ejer?

 

I øvrigt må jeg give Benzo helt ret i, at det er irriterende at møde hunde i snor på et friløbsareal. Skal hunden absolut være i snor, kunne ejeren lige så godt vælge en ganske almindelig skovtur.

 

Jeg forstår det således at hunden smuttede fra hende da den forstod at den ikke havde noget at gøre der.

 

Når i skriver fritløbsarealer, er det så steder hvor hundeejere selv har bestemt at det skal være sådan eller er det kommunen der har "bestemt" at det skal være fritløbsareal?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det således at hunden smuttede fra hende da den forstod at den ikke havde noget at gøre der.

Sådan forstod jeg også indlægget. Jeg forstod også, at grunden til, at hunden løb tilbage til ejer, var, at ejer kaldte. At den fremmede hundeejer ikke så særlig indbydende ud, tror jeg faktisk ikke var medvirkende til, at hunden adlød hjemkaldet. Hvis hunden ikke var trænet i indkald, var den formentlig blevet hos "den u-indbydende" og havde cirklet rundt om hende og hendes hund.

 

Når i skriver fritløbsarealer, er det så steder hvor hundeejere selv har bestemt at det skal være sådan eller er det kommunen der har "bestemt" at det skal være fritløbsareal?

Det skal jeg ikke kunne sige noget om, for jeg kender ikke begrebet. Jeg opfattede det som "en hundeskov", hvor hunde - under kontrol når nødvendigt - går frit og uden line. At nogen vælger at gå med deres hund i line sådanne steder, er naturligvis deres ret. Men særligt hyggeligt er det ikke for hverken hunde eller hundeejere, og sådan set kunne en sådan hundeejer lige så godt have valgt en ganske almindelig skov at lufte sin hund i.

 

Blot min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stineberthelsen
Sådan forstod jeg også indlægget. Jeg forstod også, at grunden til, at hunden løb tilbage til ejer, var, at ejer kaldte. At den fremmede hundeejer ikke så særlig indbydende ud, tror jeg faktisk ikke var medvirkende til, at hunden adlød hjemkaldet. Hvis hunden ikke var trænet i indkald, var den formentlig blevet hos "den u-indbydende" og havde cirklet rundt om hende og hendes hund.

 

 

Det skal jeg ikke kunne sige noget om, for jeg kender ikke begrebet. Jeg opfattede det som "en hundeskov", hvor hunde - under kontrol når nødvendigt - går frit og uden line. At nogen vælger at gå med deres hund i line sådanne steder, er naturligvis deres ret. Men særligt hyggeligt er det ikke for hverken hunde eller hundeejere, og sådan set kunne en sådan hundeejer lige så godt have valgt en ganske almindelig skov at lufte sin hund i.

 

Blot min mening.

 

Ja hvis det var en kombi af begge dele at hunden kom hjem, ser jeg stadig lidt som at der ikke er 100 % styr på hunden, men fred være med det.

Mht. om det er en hundeskov, ja så er vi 100 % enige at så skal man ikke lufte en hund der i snor som ikke kan li' andre hunde. Men hvis det er et græsareal hvor hundeluftere med løse hunde har valgt selv at her skal vi have lov til at styre det hele og så må de andre bare blive væk, sådan nogle steder kan jeg bare ikke fordrage. Har en bekendt der bor ud til sådan et område, og hendes hund er bare ikke glad for fremmede hunde der kommer blæsende hen i hovedet på den, hvad skal hun gøre, flytte? Eller bør folk overholde hundeloven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvis det var en kombi af begge dele at hunden kom hjem,

Har du ikke oplevet, at fremmede hunde er kommet hen til dig, hvor du har brølet "Skriiiiiid!" og hvor ejeren har råbt på dem, men hvor de blot er blevet hos dig, totalt uanfægtede af såvel dit som ejers råb? Sådan opfører hunde sig, der IKKE er trænet i hjemkald.

 

Sådan opførte denne hund sig jo netop ikke?

 

Så hvordan du stadig kan se det, som at der ikke er 100% styr på hunden, forstår jeg egentlig ikke. Ejer kaldte 1-2 gange og hunden kom. Skal ejer kalde 0-1 gang, før du mener, at hunden er lydig? :cool:

 

Nå skidtpyt, det er ikke så vigtigt.

 

Godt nytår!

Redigeret af Dina
Sjusk!
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se man som udgangspunkt, kan gøre noget forkert fordi man har sin hund i snor, jeg opfatter heller ikke friløbsarealet som en hundeskov, så det vel ikke et krav at man har sin hund løs, fordi man begiver sig ind på et friløbsområde, som måske ikke en gang er officielt friløbsområde?? Jeg syndes da også hende med hunden i snor, gør det helt rigtige, måske bryder hendes hund sig ikke om løse hunde som kommer rendende over til dem?? måske bryder den sig bare generelt ikke om andre hunde, så det vel også ok at have sin hund i snor?? Jeg syndes så heller ikke hende med den løse hund gør noget forkert, hendes hund kommer tilbage til hende da hun kalder på den, så alt i alt er der jo ikke rigtig sket noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg har en "stor" hund, er jeg altid bevidst om, at hun givetvis ville få skylden hvis hun nogen sinde ville komme til at bide i forsvar - særligt hvis det er en mindre hund.

 

Med min tidligere hund oplevede jeg af og til løse hunde, og dem ville Malde altså slå ihjel. Når vi mødte sådan en, råbte jeg skrapt til den løse hund at den skulle gå hjem eller lignende. Hvis det ikke lykkedes, måtte jeg vende om med Malde.

 

Bella er heldigvis meget høflig når hun hilser. Hun lægger sig ned og logrer, og slikker den anden hund i mundvigen hvis de kommer tæt på.

 

Når jeg af og til møder løse hunde som ikke ser venlige ud, råber jeg at de skal gå hjem. Bella inviterer ikke disse hunde hen, og jeg har heldigvis kun oplevet at den læse hund går sin vej.

 

Men skulle det en dag ske at en truende hund kom helt hen til os, ville jeg ikke se anden udvej end at sparke den løse hund. Jeg vil aldrig risikere at der skulle ske Bella noget, eller at hun skylle sættes i en situation hvor hun skal forsvare sig. Jeg tager hellere end gerne en bøde for hærværk hvis det skulle komme så vidt!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes ikke, at der er noget mere utrygt og ubehageligt, end folk der kommer med hunde i snor på fritløbsarealer, og nu taler jeg selvfølgelig de officielle. jeg er klar over, at de er i deres gode ret, og at min hund skal være under fuld kontrol, men jeg forstår bare ikke, at man vælger det, når nu det er så lillebitte en del af de danske skove, der er til fritløb. jeg dør altid af stress, når jeg ser en hund i snor i hundeskoven, og skynder mig selvfølgelig at kalde min hund ind og sætte den i snor. jeg kunne aldrig finde på at komme sådan et sted, hvis jeg havde en hund med problemer med andre hunde - risikoen for at der kommer løse hunde løbende må være rimeligt enorm, og selv om man så har retten på sin side, fatter jeg ikke, at man gider udsætte sin hund for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det et kommunen der har bestemt at d er en friløbsområde,og ejere der kommer der med deres hunde i snor KAN ikke være forbavsede over at der kommer andre hunde! Og det at vi har alle ret at være der er rigtigt men hvis din hund ikke lystrer eller er agressiv og du KAN KUN gå med den i snor - så synes jg at folk skal gå et andet sted hen! ellers kommer de til at bruge mange kræfter på at skælde andre ejere ud! At jg ikke har styr på min hund er jeg ikke enig i,men ok,du må være en ekspert!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stineberthelsen
Det et kommunen der har bestemt at d er en friløbsområde,og ejere der kommer der med deres hunde i snor KAN ikke være forbavsede over at der kommer andre hunde! Og det at vi har alle ret at være der er rigtigt men hvis din hund ikke lystrer eller er agressiv og du KAN KUN gå med den i snor - så synes jg at folk skal gå et andet sted hen! ellers kommer de til at bruge mange kræfter på at skælde andre ejere ud! At jg ikke har styr på min hund er jeg ikke enig i,men ok,du må være en ekspert!

 

Mine hunde kommer ikke når jeg kalder hver gang, så nej jeg er ikke ekspert og bliver det heller aldrig. Syntes bare, at er der 100 % styr på en hund så når det slet ikke hen til den anden hund, så stopper den ligeså snart der bliver kaldt.

 

Mht. fritløbsområdet, så kan jeg da godt forstå du bliver irriteret når, det er et sted kommunen der har bestemt at det er sådan et sted. Så bør damen da bestemt holde sig langt væk, også for jeres andres skyld så i ikke skal gå at frygte at det ender galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Mht. fritløbsområdet, så kan jeg da godt forstå du bliver irriteret når, det er et sted kommunen der har bestemt at det er sådan et sted. Så bør damen da bestemt holde sig langt væk, også for jeres andres skyld så i ikke skal gå at frygte at det ender galt."

 

Så blev vi enige om en ting! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kigger meget nøje på hundens kropssprog. Det betyder ALT i den her sag.

Har haft mødt en kamphund uden mundkurv der kom hen til os. Jeg blev hurtigt nervøs, men rystede det af mig med det samme. Jeg ved nemlig, at hvis jeg er nervøs, så bliver min hund det også. Heldigvis hoppede den rundt og ville lege. Så jeg stod bare bestemt og ventede på, at ejeren skulle komme. Men jeg var parat til at gå imellem dem, hvis den ændrede adfærd. Hundeejeren var på den anden side af et hus. Det var på stranden. Synes sgu det er uansvarligt at lade den gå rundt og så ikke holde øje med hvor den går hen. Der var masser af børn osv :S og den var forpligtet til at skulle have mundkurv på, men det havde den IKKE.

Jeg har også prøvet at møde en hund uden ejer i sigte. Det var også en kamphund. Det virkede slet ikke som om, at den ville lege. Så jeg samlede bare roligt min hund op, så den ikke kunne nå. UDEN at gå i panik. Så stod vi bare stille til den gik. (Den havde ikke halsbånd ELLER hundetegn). Det var ved midnatstid, så kunne ikke se så meget.

Selvom jeg var rolig, synes jeg sgu stadig, at det er en ubehagelig oplevelse. :S Især når ejeren ikke er til stede. Heldigvis var min hund ligeglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med mennesker uden hund, der er bange for hunde, men alligevel bevæger sig ganske frivilligt ind på et fritløbsområde?

 

Har oplevet at hundene blev sparket (de interesserede sig ikke for personerne, men hundene tossede rundt og legede på fuld skrue), og blev selv truet med et par på kassen (?)

 

Det er jo ikke FORBUDT for dem at komme der, men HVORFOR vælger man det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med mennesker uden hund, der er bange for hunde, men alligevel bevæger sig ganske frivilligt ind på et fritløbsområde?

 

Har oplevet at hundene blev sparket (de interesserede sig ikke for personerne, men hundene tossede rundt og legede på fuld skrue), og blev selv truet med et par på kassen (?)

 

Det er jo ikke FORBUDT for dem at komme der, men HVORFOR vælger man det?

 

Sådan noget kan jeg godt blive lidt halvhidsig over. Det er så få steder vi må være med vores løse hunde og det kan sagtens gå at forene med andres menneskers andre interesser (f.eks. løbere og mountainbike ryttere) så længe alle bare tager hensyn til hinanden. Dem der tilgengæld kun færdes i skoven fordi de har ret til det og bare kræver at andre skal sørge for at de kan færdes uden at skulle fravige deres egen agenda,... dem får jeg sommetider lyst til at slå på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu blev der ikke signaleret til os om at få hundene i snor eller lignende - der blev kun sparket til dem!

 

Vores fritløbsområde er ikke indhegnet og naturligvis havde vi fået legetosserne ind, hvis nogen havde sagt noget? Selvfølgelig er det ikke KUN for hunde uden snor - der kommer masser af mennesker og vi er ret obs på om fx andre hunde er i snor osv. - om der kommer løbere som nogen hunde måske kunne finde på at løbe efter eller noget.

 

men blot at insistere på at man har ret til at gå der, og derfor har RET til at sparke en hund eller to?

 

Jeg kom til at spørge: Hvis du må sparke hunden fordi du er bange for den, må hunden så bide dig, fordi den nu er bange for dig?

 

Det var så der, jeg blev lovet et par på kassen!

 

vi var nu altså så ca. 10 hundeejere, så jeg bad ham bare om at komme - så kunne han få en voldsanmeldelse på halsen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu blev der ikke signaleret til os om at få hundene i snor eller lignende - der blev kun sparket til dem!

 

Vores fritløbsområde er ikke indhegnet og naturligvis havde vi fået legetosserne ind, hvis nogen havde sagt noget? Selvfølgelig er det ikke KUN for hunde uden snor - der kommer masser af mennesker og vi er ret obs på om fx andre hunde er i snor osv. - om der kommer løbere som nogen hunde måske kunne finde på at løbe efter eller noget.

 

men blot at insistere på at man har ret til at gå der, og derfor har RET til at sparke en hund eller to?

 

Jeg kom til at spørge: Hvis du må sparke hunden fordi du er bange for den, må hunden så bide dig, fordi den nu er bange for dig?

 

Det var så der, jeg blev lovet et par på kassen!

 

vi var nu altså så ca. 10 hundeejere, så jeg bad ham bare om at komme - så kunne han få en voldsanmeldelse på halsen :genert:

 

Sikke en nar! Men ja det er typisk "folk". Det er meget få, der gider tage hensyn til hinanden idag, det er mig-mig-mig. Jeg tror det var ham der havde fået et par på kassen, hvis han havde sparket til mine hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du med "du må have bedre styr på din hund"? Så vidt jeg kunne læse, så måtte der kun kaldes en enkelt gang eller to, før hunden vendte retur til ejer?

 

I øvrigt må jeg give Benzo helt ret i, at det er irriterende at møde hunde i snor på et friløbsareal. Skal hunden absolut være i snor, kunne ejeren lige så godt vælge en ganske almindelig skovtur.

 

På et friløbs område er der de samme regler som alle andre steder, om at ejer skal have fuld kontrol over sin hund, og uanset hvor man opholder sig, mener jeg at man som ansvarlig hundeejer, bør sikre sig at ens hund ikke løber over til fremmede hunde i snor.

 

På samme måde som hundeskove er blevet et paradis for hundeejere som ikke gider bruge tid på at få lært deres hunde de mest basale færdigheder - så som at komme ved indkald - virker det som om at disse friløbsområder også forsøges at gøres til steder hvor totalt hunde anarki skal herske.

 

Istedet for at blive irriteret over at andre mennesker benytter arealet, kunne man jo kigge indad og undersøge om irritationen egentlig ikke opstår fordi man ikke selv har særlig godt styr på Fido.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget kan jeg godt blive lidt halvhidsig over. Det er så få steder vi må være med vores løse hunde og det kan sagtens gå at forene med andres menneskers andre interesser (f.eks. løbere og mountainbike ryttere) så længe alle bare tager hensyn til hinanden. Dem der tilgengæld kun færdes i skoven fordi de har ret til det og bare kræver at andre skal sørge for at de kan færdes uden at skulle fravige deres egen agenda,... dem får jeg sommetider lyst til at slå på.

 

Man kan undre sig..

 

Jeg har mange gange oplevet at folk skulle solbade, holde picnic og spille rundbold i fritløbsområdet i Søndermarken OG at de bliver irriterede hvis hundene kommer for tæt på dem. Det er en hårfin balance at få det til at fungere for løse hunde, hunde i line og solbadere mm. og det kræver stor tolerance, hvilket ikke altid er det der er mest af.

Link til indlæg
Del på andre sites

På et friløbs område er der de samme regler som alle andre steder, om at ejer skal have fuld kontrol over sin hund, og uanset hvor man opholder sig, mener jeg at man som ansvarlig hundeejer, bør sikre sig at ens hund ikke løber over til fremmede hunde i snor.

 

På samme måde som hundeskove er blevet et paradis for hundeejere som ikke gider bruge tid på at få lært deres hunde de mest basale færdigheder - så som at komme ved indkald - virker det som om at disse friløbsområder også forsøges at gøres til steder hvor totalt hunde anarki skal herske.

 

Istedet for at blive irriteret over at andre mennesker benytter arealet, kunne man jo kigge indad og undersøge om irritationen egentlig ikke opstår fordi man ikke selv har særlig godt styr på Fido.

Det er så ikke tilfældet med min hund (snart 2½ år), der indtil videre er kommet 10 gange ud af 10, når jeg kalder på ham. Og da jeg som en selvfølge går ud fra, at en hund i snor i en hundeskov har et specielt problem (løbetid, aggressivitet eller andet), så kalder jeg konsekvent på ham, hvorefter vi passerer sådanne hunde artigt og fri ved fod.

 

Og DOG er det irriterende, at folk, der har deres hunde i line og dermed ikke på nogen måde udnytter, at det er en hundeskov = lader deres hunde gå løse, ikke i stedet vælger en almindelig skov, hvor alle hunde alligevel skal være i line. Ved absolut at vælge en hundeskov generer de andre hundeejere, som må lave indkald, selvom deres hunde helt fredeligt er i færd med at hilse på andre løse hunde.

 

Dine erfaringer med hundeskove, hvor der hersker totalt hundeanarki, kender jeg ikke, men vi benytter nok bare andre hundeskove end du.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så ikke tilfældet med min hund (snart 2½ år), der indtil videre er kommet 10 gange ud af 10, når jeg kalder på ham. Og da jeg som en selvfølge går ud fra, at en hund i snor i en hundeskov har et specielt problem (løbetid, aggressivitet eller andet), så kalder jeg konsekvent på ham, hvorefter vi passerer sådanne hunde artigt og fri ved fod.

 

Og DOG er det irriterende, at folk, der har deres hunde i line og dermed ikke på nogen måde udnytter, at det er en hundeskov = lader deres hunde gå løse, ikke i stedet vælger en almindelig skov, hvor alle hunde alligevel skal være i line. Ved absolut at vælge en hundeskov generer de andre hundeejere, som må lave indkald, selvom deres hunde helt fredeligt er i færd med at hilse på andre løse hunde.

 

Dine erfaringer med hundeskove, hvor der hersker totalt hundeanarki, kender jeg ikke, men vi benytter nok bare andre hundeskove end du.

 

Det virker som om alle der benytter den slags områder, mener at friløb er lig med fri hilsen, hvis jeg kom sådan et sted med mine hunde, ville jeg synes det var dejligt de kunne løbe frit, men jeg ville synes det var hamrende irriterende at alle andre mente at deres hunde skulle have lov at løbe over og hilse på mine hunde, fri løb er jo ikke det samme som at hunden nødvendigvis skal hilse på alle andre artsfæller.

 

Mine egne hunde tager ikke kontakt til andre hunde, medmindre jeg siger 'hilse', hvorfor skulle jeg dog bede dem forholde sig til et hav af andre hunde, jeg ikke engang selv kendte psyken hos.

 

Mht om vi kender de samme hundeskove, er det muligvis mere vores holdning til anarkiet det handler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht om vi kender de samme hundeskove, er det muligvis mere vores holdning til anarkiet det handler om.

Bruger du da meget hundeskovene i Nordsjælland? For det lyder ikke sådan. Derfor tænkte jeg, at du måske kendte helt andre steder, fordi du snakkede om hundeejere, der ikke gad lære deres hunde de mest basale færdigheder? Og det kan man naturligvis med lidt god vilje godt kalde anarki.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm...jeg bruger INGEN hundeskove længere, men ja jeg har benyttet mig af hundeskovene i nordsjælland i starten, og jeg så dem ikke som værende på nogen måde anderledes, end andre steder i landet.

har du en eller anden idé om at brugere af nordsjællands hundeskove er en helt anden type mennesker end i resten af danmark?

 

Jeg mener stadig, det nok er i holdningen hos os, at forskellen skal ses. Læste du hvad jeg skrev ovenover?

 

Er det at et område er et friløbs område, det samme som at det er et fri hilse område i din verden? Det er nok snarere der vi skal finde årsagen til vores forskellige opfattelse af stederne.

Redigeret af Vibeke
sdavepejl
Link til indlæg
Del på andre sites

har du en eller anden idé om at brugere af nordsjællands hundeskove er en helt anden type mennesker end i resten af danmark?

Folk er faktisk ret ens overalt i verden - hvis man blot gider at kigge efter. :cool:

 

Jeg mener stadig, det nok er i holdningen hos os, at forskellen skal ses. Læste du hvad jeg skrev ovenover?

Ja, jeg læste skam, hvad du skrev.

 

Er det at et område er et friløbs område, det samme som at det er et fri hilse område i din verden? Det er nok snarere der vi skal finde årsagen til vores forskellige opfattelse af stederne.

Jeg har et noget mere afslappet forhold til hundeskove end du, tror jeg. Kommer der en løs hund hen for at hilse, kigger jeg grundigt på den, inden den når hen til os. Og jeg har aldrig haft uheld der. Men måske du er stødt ind i kedelige hunde/hundeejere? Det kunne faktisk lige så snildt være en forklaring på vores forskellige syn på hundeskove og at du ikke vil komme sådanne steder, hvorimod jeg ind imellem tager en rask tur i "min hundeskov". ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...