Gæst MamaChilleren Skrevet Juni 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2011 Min lille Noah er nu 10 uger. Den første uge med ham hjemme er gået så fint, men nu synes jeg det hele går galt og at jeg virkelig aldrig skulle have fået min hundehvalp. (Jeg er næsten ved at tude bare ved at sige det). Noah og jeg bor på anden sal, så vi løber en del på trapper. Han har en kurv i stuen og en kurv i soveværelset. Om natten sover han ved siden af sengen og har kun mulighed for at opholde sig i soveværelset og entre. Her står der vand til ham om natten. Vi står op omkring kl. 7, morgentisser, nusser lidt på gulvet og leger. Han falder i søvn igen omkring kl. 10, og vågner så igen et par timer senere og er vågne til omkring kl. 13. Indtil dette tidspunkt på dagen opfører Noah sig fint, han kommer når der bliver talt med lyse toner og får alle de godbidder jeg kan stoppe i ham når vi har kontakt udenfor. Den første uge er virkelig gået fint. Noah kan sitte, give potte, lægge sig og kan næsten gå i snor uden problemer og kan finde af at komme tilbage med legetøj og grave efter mus, men nu gik den ikke længere! Pludselig gider han ikke komme når jeg kalder på ham (Jeg kalder ikke med ”Noah, Kom, kun når jeg er sikker på kontakt, men kviderer i stedet og viser godbidder frem). Han kigger højst på mig mens jeg skaber mig som en vanvittig og vifter med godbidder, og lunter videre. Oftest ikke imod noget bestemt mål, bare væk fra mig. Han har én gang set mig direkte i øjene mens han tissede og derefter sparket græs bagud – Jeg har hørt at det er tegn på usund dominerende adfærd. Er det rigtigt? Og hvad gør jeg hvis det sker igen? Et større problem er, at jeg kan sidde med ham i vores grønne Aalborg-gårhave i 20-30 minutter inden han tisser, og når vi så endelig bevæger os indenfor, kan han finde på at gå direkte ind på entregulvet og aflevere en pøl. Som jeg ser det kan det KUN være trodsig opførsel, og han får et meget bestemt NEJ mens han sidder og stirrer på mig og pisser på mit gulv – Alligevel bliver han ved. Han er begyndt at trække sig tilbage når jeg bukker mig ned for at kæle med ham. Han er desuden også begyndt at snappe ud efter mit ansigt, så hårdt at man kan høre tænderne banke sammen. Jeg ignorer det, men for fanden hvor er det hårdt at se en 10 uger hvalp så aggressiv at han hopper lige op i luften for at nå ens ansigt. Han kan også finde på at løbe efter familier i gården og snappe efter deres haser – Jeg ved godt at han er en corgi, og det ligger i hans natur men hvordan vænner jeg ham af med det? Det største problem er godbidderne. Dem er han slet ikke interesseret i, han er faktisk slet ikke interesseret i mad – Hverken den i madskålen eller dem jeg giver ham. (kogt kylling, leverpostej, æblestykker, gulerødder og hvalpefodder) Det er meningen at han skal spise 250 g af sin hvalpefodder om dagen, men jeg kan kun få knap 100 g i ham – Det inkluderet de godbider han får af det (hvor halvdelen af dem ryger ud af munden igen). Han er desuden beyndt at springe op og humpe. Det er sket tre gange nu, én gang fordi han blev nusset på brystet, én gang mens jeg stod og tørrede hans tis op, og nu har han også humpet min venindes arm mens hun sad og snakkede med ham på gulvet. Han er altså kun 10 uger! Det må jo være mig der gør noget galt, men hvad? Alle de overstående problemer er opstået siden søndag aften, men jeg ikke begyndt at gøre noget nyt eller anderledes. Jeg HADER at blive så irriteret, og vred på ham som jeg bliver for tiden, og det kræver en meget stor mængde energi at huske mig selv på at han kun er 2 mdr. gammel og bare ikke ved hvordan man skal opføre sig. Jeg vil så gerne have nogle redskaber til at håndtere min lille hundehvalp så vi begge to kan have det godt, så hjælp mig lige søde hundemennesker – Inden jeg giver fuldstændigt op. :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Pludselig gider han ikke komme når jeg kalder på ham (Jeg kalder ikke med ”Noah, Kom, kun når jeg er sikker på kontakt, men kviderer i stedet og viser godbidder frem). Han kigger højst på mig mens jeg skaber mig som en vanvittig og vifter med godbidder, og lunter videre. Oftest ikke imod noget bestemt mål, bare væk fra mig. Han har én gang set mig direkte i øjene mens han tissede og derefter sparket græs bagud – Jeg har hørt at det er tegn på usund dominerende adfærd. Er det rigtigt? Og hvad gør jeg hvis det sker igen? Hvis han allerede nu går væk fra dig, så må du have en line på måske 5 meter til ham så han ikke får succes med det. Måske virker skabe-sig ikke på ham, måske skal du ned og sidde på hug med siden til eller gå væk fra ham, for at få hans opmærksomhed. Sparke græs bagud er fordi han spreder sin duft, det er ikke dominerende overfor dig, men nogle hunde kører sig selv op over det hvilket kan udløse ballade hvis en anden hund kommer hen lige samtidigt - men synes godt nok det er tidligt at han gør det? Måske øver han sig bare.. måske synes han at det er sjovt Et større problem er, at jeg kan sidde med ham i vores grønne Aalborg-gårhave i 20-30 minutter inden han tisser, og når vi så endelig bevæger os indenfor, kan han finde på at gå direkte ind på entregulvet og aflevere en pøl. Som jeg ser det kan det KUN være trodsig opførsel, og han får et meget bestemt NEJ mens han sidder og stirrer på mig og pisser på mit gulv – Alligevel bliver han ved. Han er begyndt at trække sig tilbage når jeg bukker mig ned for at kæle med ham. Han er SÅ ung, han er slet slet ikke renlig endnu! Nogle hunde er først totalt renlige som 7-8 mdr gamle - vores var lidt mere end 5 måneder.Det er IKKE trods, han ved ikke bedre. Fint at sige nej men lad være med at gøre det bestemt, stille og roligt, ellers stresser du ham, han aner ikke at han er i gang med noget forkert. Giv godbid og stille ros når han tisser ude, nogle gange kan man gå lidt rundt og se om han så vil tisse. Når han trækker sig væk, KAN det lyde som om han er utryg ved dig - men måske er han bare ikke en nussehund, det ved jeg jo ikke. Læg mærke til hvordan dit kropssprog er når du vil nusse ham, hvis du bukker dig ned over ham er det en truende adfærd - det er der flere hvalpe som ikke bryder sig om. Han er desuden også begyndt at snappe ud efter mit ansigt, så hårdt at man kan høre tænderne banke sammen. Jeg ignorer det, men for fanden hvor er det hårdt at se en 10 uger hvalp så aggressiv at han hopper lige op i luften for at nå ens ansigt. Han kan også finde på at løbe efter familier i gården og snappe efter deres haser – Jeg ved godt at han er en corgi, og det ligger i hans natur men hvordan vænner jeg ham af med det? Snappe/bide ansigt, fingre, lår, røv, mavedelle og tæer.. det gør hvalpe bare. Og de gør det meget, nogle skruer ekstra op når de begynder at skifte tænder. De skal LÆRE ikke at bide i dig, tag hånden til dig, drej hovedet væk og stik ham legetøj i stedet. Det største problem er godbidderne. Dem er han slet ikke interesseret i, han er faktisk slet ikke interesseret i mad – Hverken den i madskålen eller dem jeg giver ham. (kogt kylling, leverpostej, æblestykker, gulerødder og hvalpefodder) Det er meningen at han skal spise 250 g af sin hvalpefodder om dagen, men jeg kan kun få knap 100 g i ham – Det inkluderet de godbider han får af det (hvor halvdelen af dem ryger ud af munden igen). Det er tit at fodermængden er mere på vejledningen, end i det virkelige liv... Kig på om han gror ok, tager på, er aktiv, ikke bliver for tynd. Han er desuden beyndt at springe op og humpe. Det er sket tre gange nu, én gang fordi han blev nusset på brystet, én gang mens jeg stod og tørrede hans tis op, og nu har han også humpet min venindes arm mens hun sad og snakkede med ham på gulvet. Han er altså kun 10 uger! Det må jo være mig der gør noget galt, men hvad? Det er højst sandsynligt fordi han er alt for opkørt - måske fordi han stresser i situationen. Er han for opkørt, skal du hjælpe ham med at falde til ro, gerne inden han begynder at humpe.Når han humper når du tørrer tis op, lyder det som om han er utryg ved dét. Du må ikke gå og blive irriteret på ham over at han tisser indendørs, som skrevet skal han først lige lære at det foregår udendørs.. Min vaps humpede bamser, tæpper og andre hunde da han var lille, og han gjorde det når han ikke kunne overskue situationen (altså det var de andre hunde) og derhjemme på bamse når han skulle brænde overskudsenergi af.. Når han humpede andre hunde, pillede jeg ham roligt ned med et nej, og langsomt lærte han at det må man ikke - og han gør det aldrig nu. Så hvis han humper jer, så nej (stille og roligt) og fjern ham venligt men bestemt. Er han opkørt, så find ud af hvordan du kan hjælpe ham med at falde til ro - nus ham på brystet, på ørespidserne, giv ham snor på indendørs så han ikke fiser ud over det hele, giv ham et tyggeben... Alle de overstående problemer er opstået siden søndag aften, men jeg ikke begyndt at gøre noget nyt eller anderledes. Jeg HADER at blive så irriteret, og vred på ham som jeg bliver for tiden, og det kræver en meget stor mængde energi at huske mig selv på at han kun er 2 mdr. gammel og bare ikke ved hvordan man skal opføre sig. Måske bare ved at falde godt og grundigt til hjemme ved dig, og virker derfor vildere... Nogle hunde falder hurtigt til, andre tager det længere tid om. Tænk over om du giver ham for mange stimuli i løbet af dagen, for får han det, så kan det være derfor han kører sådan op. Han er ganske lille, så det er yderst begrænset hvad hans hoved kan rumme af oplevelser! Husk også at tage slappe af dage hist og her.. Jeg vil så gerne have nogle redskaber til at håndtere min lille hundehvalp så vi begge to kan have det godt, så hjælp mig lige søde hundemennesker – Inden jeg giver fuldstændigt op. :damn:Håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet, og håber at flere kommer til med flere tips. Men vigtigst, sørg nu for at få et godt bånd mellem jer, hvalpe unoder er ligesom børn der har fået for meget sukker - hvalpe forstår bare ikke engang menneskesprog og mimik endnu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Undskyld, men din lille hvalp er helt nomal, det er din forventning til hans udvikling og din tålmodighed, der er noget galt med-SÅ ER DET SAGT: du ville vel hellerikke forvente at et 12 mdr´s barn sagde til, når det skulle på potte. Han er så lille og kan da ikke tisse på nærmest kommando og dit mishag over, at det sker inde fatter han ikke en dyt af. Hans tissetrang går ikke endnu med signal til hjernen, det kommer bare, når blæren er fuld, og på samme måde, som hvis vi pludselig uventet nyser. Sådan en bitte hvalp kan ikke gøre noget i trods, sådan bevidst, han er simpelhen ikke gammel nok til at bevidst lave provokationer. Så hvis du viser mishag eller skælder ud, så bliver han da bare mere usikker på om nogen beskytter ham og bliver mere usikker og urolig/ulykkelig. Husk lige hvalpe er ikke leveret til ny ejer som en god familiehund,det skal man selv arbjede sig frem til. Så du må igang med noget litteratur vedr. hvalpes reaktioner og behov og udvikling. Lena Greva har skrevet om NY hund i Huset-tror jeg den hedder. Og på Netdyredoktor under hunde ,kan du finde om hundes udvikling fra hvalp til olding. skrevet af Liselotte Christensen. Du har købt en aktiv race og dens reaktioner er helt normale, så det er dig , der skal ind med tålmodighed og forståelse.Håber du ændre dit syn på den lille, den er jo helt uskyldig i dette og har ikke godt af at blive så misforstået.Men LÆs og læs og forstå eller kontakt en der har forstand på hvalpes naturlige adfærd, så du kan lære at elske din hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Min lille Noah er nu 10 uger. Den første uge med ham hjemme er gået så fint, men nu synes jeg det hele går galt og at jeg virkelig aldrig skulle have fået min hundehvalp. (Jeg er næsten ved at tude bare ved at sige det). Noah og jeg bor på anden sal, så vi løber en del på trapper. Han har en kurv i stuen og en kurv i soveværelset. Om natten sover han ved siden af sengen og har kun mulighed for at opholde sig i soveværelset og entre. Her står der vand til ham om natten. Jeg håber at du bærer ham, for trapper er slet ikke godt for en lille hvalp - og især ikke en corgi! Vi står op omkring kl. 7, morgentisser, nusser lidt på gulvet og leger. Han falder i søvn igen omkring kl. 10, og vågner så igen et par timer senere og er vågne til omkring kl. 13. Indtil dette tidspunkt på dagen opfører Noah sig fint, han kommer når der bliver talt med lyse toner og får alle de godbidder jeg kan stoppe i ham når vi har kontakt udenfor. Den første uge er virkelig gået fint. Noah kan sitte, give potte, lægge sig og kan næsten gå i snor uden problemer og kan finde af at komme tilbage med legetøj og grave efter mus, men nu gik den ikke længere! Pludselig gider han ikke komme når jeg kalder på ham (Jeg kalder ikke med ”Noah, Kom, kun når jeg er sikker på kontakt, men kviderer i stedet og viser godbidder frem). Han kigger højst på mig mens jeg skaber mig som en vanvittig og vifter med godbidder, og lunter videre. Oftest ikke imod noget bestemt mål, bare væk fra mig. Han har én gang set mig direkte i øjene mens han tissede og derefter sparket græs bagud – Jeg har hørt at det er tegn på usund dominerende adfærd. Er det rigtigt? Og hvad gør jeg hvis det sker igen? At han pludselig ikke kommer er ret normalt for små hvalpe. Nu er han jo ved at opdage den store verden - og så skal man som hvalpeejer være viiirkelig spændende, for at hvalpen vælger én selv frem for alt det nye spændende. Og om du vifter med godbidder eller kalder med hans navn, er nok ét fedt - hvis du gør det når du ikke er sikker på at han kommer, så virker det heller ikke. Glem alt om dominans, en 10 ugers hvalp er ikke dominerende! Der er mange der ikke vil ha' at deres hunde sprætter, men jeg tror at det eneste man kan lægge i det, er at man har en hund der er lidt selvsikker, og det er der jo ikke nødvendigvis noget galt i. Et større problem er, at jeg kan sidde med ham i vores grønne Aalborg-gårhave i 20-30 minutter inden han tisser, og når vi så endelig bevæger os indenfor, kan han finde på at gå direkte ind på entregulvet og aflevere en pøl. Som jeg ser det kan det KUN være trodsig opførsel, og han får et meget bestemt NEJ mens han sidder og stirrer på mig og pisser på mit gulv – Alligevel bliver han ved. Han er begyndt at trække sig tilbage når jeg bukker mig ned for at kæle med ham. Det har intet med trods at gøre, selv om det godt kan føles sådan. Hunde kan ikke tænke sådan, og slet ikke en lille hvalp. Det er rimelig normalt for en hvalp at gøre sådan, så det er bare om at holde god min (og holde bøtte!) tælle til ti, tørre op og fortsætte renlighedstræningen. Hvis du siger "nej" eller blir sur, så tror han til sidst at han slet ikke må tisse, og så risikerer du bare at han tisser når (og hvor) du ikke ser det. At han trækker sig når du vil røre ham - hunde bryder sig ikke om at man bukker sig over dem, det er direkte truende hundesprog. Og hvis du på det seneste også har været meget sur på ham, så synes han måske ikke det er så hyggeligt... Han er desuden også begyndt at snappe ud efter mit ansigt, så hårdt at man kan høre tænderne banke sammen. Jeg ignorer det, men for fanden hvor er det hårdt at se en 10 uger hvalp så aggressiv at han hopper lige op i luften for at nå ens ansigt. Han kan også finde på at løbe efter familier i gården og snappe efter deres haser – Jeg ved godt at han er en corgi, og det ligger i hans natur men hvordan vænner jeg ham af med det? Det har nok ikke noget med aggressivitet at gøre, men med det han er avlet til at gøre - hyrde! Corgien er jo kvæghyrde, og hyrder dels med kroppen men søreme også med tænderne. De napper køerne i haserne, og det ligger derfor til (nogle af) dem at de har nemt ved at nappe. Og det ville jeg absolut stoppe helt fra start af. F.eks. bare med en finger i halsbåndet, hold ham væk fra ben og haser, og sig "nej". Hvis du ta'r det helt i opstarten bør det ikke være uoverkommeligt at stoppe det, men det ligger altså til racen. Det største problem er godbidderne. Dem er han slet ikke interesseret i, han er faktisk slet ikke interesseret i mad – Hverken den i madskålen eller dem jeg giver ham. (kogt kylling, leverpostej, æblestykker, gulerødder og hvalpefodder) Det er meningen at han skal spise 250 g af sin hvalpefodder om dagen, men jeg kan kun få knap 100 g i ham – Det inkluderet de godbider han får af det (hvor halvdelen af dem ryger ud af munden igen). Nogle hunde er bare ikke ret madglade, og det kan jo være et problem hvis han ikke får det i sig som han skal. Hvis han ellers er sund og rask, så er det nok bare om at prøve at finde noget der smager ok, jeg har f.eks. varmet leverpostej i mikroen, så bli'r det helt løst sovse-agtig, og det var en hit at hælde over maden i de perioder mine hunde ikke har spist så meget. Han er desuden beyndt at springe op og humpe. Det er sket tre gange nu, én gang fordi han blev nusset på brystet, én gang mens jeg stod og tørrede hans tis op, og nu har han også humpet min venindes arm mens hun sad og snakkede med ham på gulvet. Han er altså kun 10 uger! Det må jo være mig der gør noget galt, men hvad? Igen - ikke nogen unormal adfærd for en lille hvalp. Lad være med at lægge noget i det, men tag ham bare ned og sig "nej", for selvfølgelig skal han lære at sådan gør man ikke. Alle de overstående problemer er opstået siden søndag aften, men jeg ikke begyndt at gøre noget nyt eller anderledes. Jeg HADER at blive så irriteret, og vred på ham som jeg bliver for tiden, og det kræver en meget stor mængde energi at huske mig selv på at han kun er 2 mdr. gammel og bare ikke ved hvordan man skal opføre sig. Jeg vil så gerne have nogle redskaber til at håndtere min lille hundehvalp så vi begge to kan have det godt, så hjælp mig lige søde hundemennesker – Inden jeg giver fuldstændigt op. :damn: Det er svært og tålmodighedskrævende at ha' hvalp - og en corgi er sikkert temmelig udfordrende! En af mine bedste veninder har corgier, og vi sammenligner tit vores hunde. Hendes corgier minder mange steder rigtig meget om mine bordercollies, men de er bl.a. skarpere og mere egenrådige. Det er de jo nødt til at være, som kvæghyrder. Man kan også virkelig mærke at det er en "arbejdsrace", i hvert fald på min venindes corgier, og de kræver jo en del mental udfordring. Så jeg kan livligt forestille mig at det ikke er nemt at ha' en corgihvalp, især ikke hvis du er førstegangsejer? Men slå lidt koldt blod i vandet, det skal nok gå godt det hele. Bare mind dig selv daglig om at han bare er en lille bitte hvalp, glem alt om dominans og trods. Forbered dig på at renlighedstræningen altså ta'r et stykke tid - rent fysisk er han slet ikke udviklet nok endnu, til at kunne holde sig ret længe. Om natten går urinproduktionen ned, derfor kan de holde sig noget længere om natten. Og så har du masser af hjælp at hente herinde, hold dig endelig ikke tilbage med at skrive og spørge løs, hvis det er! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Min lille Noah er nu 10 uger. Den første uge med ham hjemme er gået så fint, men nu synes jeg det hele går galt og at jeg virkelig aldrig skulle have fået min hundehvalp. (Jeg er næsten ved at tude bare ved at sige det). Noah og jeg bor på anden sal, så vi løber en del på trapper. Han har en kurv i stuen og en kurv i soveværelset. Om natten sover han ved siden af sengen og har kun mulighed for at opholde sig i soveværelset og entre. Her står der vand til ham om natten. Vi står op omkring kl. 7, morgentisser, nusser lidt på gulvet og leger. Han falder i søvn igen omkring kl. 10, og vågner så igen et par timer senere og er vågne til omkring kl. 13. Indtil dette tidspunkt på dagen opfører Noah sig fint, han kommer når der bliver talt med lyse toner og får alle de godbidder jeg kan stoppe i ham når vi har kontakt udenfor. Den første uge er virkelig gået fint. Noah kan sitte, give potte, lægge sig og kan næsten gå i snor uden problemer og kan finde af at komme tilbage med legetøj og grave efter mus, men nu gik den ikke længere! Pludselig gider han ikke komme når jeg kalder på ham (Jeg kalder ikke med ”Noah, Kom, kun når jeg er sikker på kontakt, men kviderer i stedet og viser godbidder frem). Han kigger højst på mig mens jeg skaber mig som en vanvittig og vifter med godbidder, og lunter videre. Oftest ikke imod noget bestemt mål, bare væk fra mig. Han har én gang set mig direkte i øjene mens han tissede og derefter sparket græs bagud – Jeg har hørt at det er tegn på usund dominerende adfærd. Er det rigtigt? Og hvad gør jeg hvis det sker igen? Din hvalp er nu flyttet ind, og så tør man lidt mere, når man nu ved hvilken vej kloden drejer. Der er mange, der har prøvet at stå med en hundehvalp og har tænkt, at de alligevel ikke kan overskue det. Det sker oftere end du tror, at hvalpene kommer tilbage til opdrætter. Generelt plejer jeg at sige, at de første to år er HÅRDT arbejde, men så høster du også frugterne af din indsats de efterfølgende ti års tid. Man kan selvfølgelig gøre sit for, at man er bedst muligt forberedt. Ved ikke hvad du har læst af bøger, men jeg kan se det ikke har været det rigtige, for dine tanker om dominans, provokation og "pissen på dig" hænger desværre ikke sammen med virkeligheden. Og hvis det er sådan man møder sin lille hvalp, så kan det næsten ikke give andet end problemer. Husk nu på, at selvom den kan spise selv og gå selv, så er det altså bare en lille baby! Du ville aldrig tænke om et spædbarn, at det er ude på at irritere dig når den tisser eller græder af sult. At hunden kigger dig i direkte i øjnene er ikke en udfordring. Men det kan meget vel være, at du har reageret uhensigtsmæssigt, så den nu føler at den bliver nødt til at holde øje med din reaktion når den tisser. For at kunne tage tingene i opløbet og reagere som den mener er bedst. For eksempel at fordampe skulle du blive sur. Vrede kan være lige så skræmmende for en hvalp, som hvis man er fysisk overfor den. Et større problem er, at jeg kan sidde med ham i vores grønne Aalborg-gårhave i 20-30 minutter inden han tisser, og når vi så endelig bevæger os indenfor, kan han finde på at gå direkte ind på entregulvet og aflevere en pøl. Som jeg ser det kan det KUN være trodsig opførsel, og han får et meget bestemt NEJ mens han sidder og stirrer på mig og pisser på mit gulv – Alligevel bliver han ved. Han er begyndt at trække sig tilbage når jeg bukker mig ned for at kæle med ham. En hvalp skal være sikker et sted, før end den tør at tisse. Når man som hvalp er på gåtur sker der i øvrigt ofte så mange spændende ting, at man helt glemmer man skal tisse. Det kan man så komme i tanker om igen, når man er kommet indenfor. Vil du kunne stoppe med at tisse hvis du får besked på det når du først er gået i gang? Uanset svar er det ikke noget du må forvente af en baby. Hverken en med to eller fire ben. Det at han trækker sig fra dig, lyder til en usikkerhed. Som Buddha er inde på kan det være det blot skyldes kropssprog, men det kan også være, at han har oplevet dig for voldsom, hvis du tidligere har haft fat i ham fysisk for at straffe eller irettesætte. Han er desuden også begyndt at snappe ud efter mit ansigt, så hårdt at man kan høre tænderne banke sammen. Jeg ignorer det, men for fanden hvor er det hårdt at se en 10 uger hvalp så aggressiv at han hopper lige op i luften for at nå ens ansigt. Han kan også finde på at løbe efter familier i gården og snappe efter deres haser – Jeg ved godt at han er en corgi, og det ligger i hans natur men hvordan vænner jeg ham af med det? Hunden leger og kan ikke selv finde ud af at stoppe. Sammenlign det med børn til en fødselsdag. Hvis de fik lov at fortsætte, så skal du se hvor langt de ville kunne køre den. At snappe er en hvalps måde at lege på, og er sådan den har underholdt sig med sine søskende. Find straks god litteratur om det at have hvalp: Lone Greva: Hvalpen Irene Jarved: Fra hvalp til voksen (tror jeg nok den hedder) Ovenstående er lige hvad jeg når at byde ind med for nu. Men få fat i nogle af de bøger, så kan du få nogle bedre forklaringer og værktøjer end hvad du kan få her. Så bliver det også lettere at skrive mere specifikke spørgsmål. Og så glem alt om dominans. Du har en baby, der prøver at finde vej rundt i verden. Som du får mere viden på ved at have læst bøgerne, finder I fint ud på den anden side sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Det sker gang på gang, at hvalpen er "perfekt" og "lystrer" lige fra starten, da den er usikker og meget afhængig af sin nye mor. Når den så får lidt mere mod, finder man ud af, hvad det virkelig vil sige at have hvalp. Er fuldstændig enig med hvad de andre har sagt, og så synes jeg du skal melde dig til et hvalpehold, hvor der udelukkende bruges positive metoder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MamaChilleren Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Buddah: Jeg synes godt nok også det er tidligt at han kaster med det græs. Jeg reagerede heller ikke på det, og han ikke har ikke gjort det siden. Jeg synes det var lidt skægt, indtil jeg snakkede med en veninde hvis hunhund gør det samme og sagde at det var pga. dominans. Det er åbenbart ikke alt man skal stole på! Jeg tror ikke han er bange for ham, det er mest hvis han laver ulykker (som f.eks. at bide i min oldgamle lænestol) og jeg så bukker mig ned for at give ham noget andet legetøj i stedet. Måske ved han bare at han laver ulykker. Jeg skælder ham i hvert fald ikke ud. Han får allerhøjst et nej og bliver ignoreret. Problemet med maden er at han netop ikke tager på - Han taber sig ikke, men han har ikke forøget sin vægt i ti dage nu, og det synes jeg er lidt foruroligende. Det er det samme mad som han fik hos opdrætteren, så det er ikke engang et skift som har forårsaget det. Og det lyder til at jeg skal ud og have fat i en lang line. Det er mest fordi jeg er bange for at han pludseligt smutter ud igennem en af de små porte og ud på de store veje omkring min blok (hvor der både kører lastbiler og store arbejdsmaskiner for tiden). Ulla H Du lyder som om jeg ikke har sat mig ind i hvad det vil sige at have en hvalp, og det mener jeg bestemt han har. Jeg har flere bøger af forskellige forfattere om hvalpe, men tak for anbefalinger. Jeg skriver netop fordi han ændrer adfærd i en dårlig retning, og jeg vil vide hvad jeg gør forkert. Jeg er helt sikker på at du ved en hel masse mere om hunde end jeg gør - Jeg har trods alt kun opvokset med 5 af slagsen men jeg har aldrig haft en hvalp. Det er faktisk ubehageligt at bede om hjælp til ens frustrationer når man blot får at vide at man ikke har læst på lektien - Jeg har kigget i mine hundebøger, jeg har søgt på nettet, jeg spørger her fordi jeg ikke kan finde svar andre steder i den kombination af problemer som jeg oplever. Noah får kun ros, allerhøjst et nej og bliver ignoreret så jeg går altså ikke rundt og er hverken vred eller skælder ham ud. Jeg elsker jo allerede terroristen Du må undskylde hvis mit spørgsmål har irriteret dig - Men det var det jeg troede forrummet var her for! Som skrevet i indlægget bruger jeg rigtig meget energi på ikke at blive irriteret eller skælde ham ud. Jeg bliver bare ked af det og ligger og kigger ud i mørket når vi er gået i seng og kan ikke forstå hvad der forgår. Korvis. Noah bliver båret, og han nyder det som en lille konge - Jeg skal ikke ødelægge min hund Jeg er så glad for at det ikke er dominerende adfærd - Han havde nemlig været helt vildt dygtig på den snuse-tisse-gårdtur, så det var nok bare selvtilliden som fik et boost Indtil videre er han også bare blevet holdt tilbage (undtagen første gang, jeg skulle lige fatte hvad der forgik), og har fået stoppet legetøj eller noget andet ind i hans store gab! Fra nu af prøver vi med varmet leverpostej - Ellers gav avlerne dem også råt oksekød, dét er også en mulighed (Sikke en gourmet-hund). I forhold til renlighed går det vildt godt, der er stort kun uheld idenfor de gange hvor vi lige har tisset, kommer op i lejligheden og han så går direkte fra jeg sætter ham ned i køkknet (vi går af bagtrappen) ud i entreen og tisser på gulvet mens han kigger på mig. Det er jo ikke meget (han har jo lige tisset), men han gør det dog - Det er dét jeg synes er underligt, for normalt så går det altså skide godt med at 'pottetræningen'.! I forhold til corgien så får han også lov til arbejde - Lige nu mest med hovedet, men med tiden skal det fysiske nok komme med, han skal jo bare lige være stor nok først. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gismo hunden Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Der er ingen tvivl om din hvalp er som alle andre. Vi fik Simba hjem for 5 uger siden - så han er nu 3 mdr. Vi står op mellem kl 5,00 og 5,30 og så er han og storebror Gismo klar til dagen. :banan: Vi skal skynde os ned og ud - så tisses der. (Han er helt lettet i øjnene bagefter) :blink: Så er der morgenmad - også skal der laves stort. Og så leger drengene mens vi bader og så er der morgen tur. Det er bare vores morgen - bare for at sige det er et stor arbejde at have hvalp. Men jeg elsker det......jeg er begyndt at se morgensolen :klap: I starten kunne Simba løbe udenfor og lege, når så han skulle tisse, så løb han ind og gjorde det på tæppet.:damn: Total omvendt logik.....men det gik over. Han gider heller ikke altid komme når vi kalder, han høre heller ikke altid efter når vi siger noget, han kan stadig finde på at tisse på gulvet og springe på vores bene når vi kommer gående. Herre gud han er 13 uger - han er hvalp. Vi er i gang med at lære at gå pænt i snor, side når vi skal over vejen og komme når der bliver kaldt - og det går helt efter planen, for der er små fremskridt hver dag. Gismo der i dag er knap 1½år var præcis på samme måde i den alder, men i dag er han supper opdraget. Han kan løs over alt, og høre 100% efter. Men vores humør og mangel på tålmodighed løber lige igennem snoren som var det en elektrisk ledning og påvirker hunden. Så selv om det kan været svært så kommer man længst ved at forblive glad og tålmodig og ikke forsøg at smide for meget i de små hundier på engang. Hvis ikke du er tilmeldt et hvalpe hold, så skynd dig at gør det. Det er guld. Op med humøret og klem på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Velkommen til hvalpe livet! Dexter var en engel de første to uger, og nu går han under kælenavnet djævlen! (12 uger gammel) Han elsker at stjæler vaskeklud, bide i knæhaser, snappe i fingre når vi giver ham snor på.. Sågar har vi set ham ignorere os når vi kalder på ham.. Man kan vel godt kalde det "trods alderen", for jeg tror det er det samme de går igennem i denne alder som et 2-3-4 årigt barn der netop har lært at verden er kæmpe, og de er "sikre" fordi de har os til at passe på dem... F.eks. har Dexter altid holdt sig fra åen som er ved siden af hvor vi lufter ham men pludseligt er han begyndt at bare SPRINGE i den, hvor han før nærmest stod og rystede i bukserne ved siden af den. Nå min pointe er, dont worry, din hvalp er sund og rask, det er NU opdragelsen virkelig starter... Husk han ikke pisser indenfor for at provokere, han ignorere dig ikke for at provokere.. Han forsøger bare at lære verden at kende... Vi ignorere Dexter når han tisser indenfor, vi siger ikke engang nej! Men når han tisser udenfor så holder vi nærmest fest :banan: Husk altid at være positiv.. Når han bider dig i stedet for at sige nej og skubbe ham væk, så få ham til at bide i sit legetøj og ros ham for det... Så slipper du for den "dårlige oplevelse" at skælde ham ud. F.eks. stjæler Dexter sko, han ædelægger dem ikke.. Derfor har vi valgt at i stedet for at lærer ham ikke at stjæle skoene, så roser vi ham for at komme og aflever dem til os.. Det betyder så også at alle sko fra gangen ender op inde i stuen i løbet af en aften Men ja, sådan er det jo bare! Forsøg hele tiden at vende det til noget positivt, selvom det er møg træls når den lille djævel endnu engang bider eller stjæler eller bare er super træls... Han er ved at lære, og hvis du svare negativt hver gang han forsøger, så er det i sidste ende det han forbinder dig med... Med hensyn til godbidder, måske du bare skal forsøge med en masse forskelligt? Ost f.eks.? Rugbrød? Nogen hunde er mere motiveret af legetøj end mad, så måske du skal finde et favorit legetøj? Husk dette må han ikke have fri adgang til, ellers virker det ikke Med hensyn til hvor meget han spiser, så længe han ikke er for tynd så lad ham "nøjes"... Det er vejledende på æsken, og ikke "tvungen", så bare lad ham spise det mindre... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 MamaChilleren: du skal ikke tage tonen så hårdt! Den kan godt være hård herinde nogengange, i sær når det er nye medlemmer der snakker om dominans og gammeldags tænkning. Men der er heldigvis også en masse herinde der er rigtig dygtige, til at forklare hvad du kan have misforstået eller hvordan det i virkeligheden hænger sammen. :5up: Så se stort på de negative indlæg! Som jeg ser det, så gør du det så godt du kan. Du mangler bare lidt viden om nogle basale ting som du netop er ved at finde hjælp til! Cheer up! og bare klø på så vil du opdage at der er mange dejlige mennesker herinde og du vil få mange gode venner, også ude i virkeligheden :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Problemet med maden er at han netop ikke tager på - Han taber sig ikke, men han har ikke forøget sin vægt i ti dage nu, og det synes jeg er lidt foruroligende. Det er det samme mad som han fik hos opdrætteren, så det er ikke engang et skift som har forårsaget det. Ok på den måde - du skal måske overveje en ormekur. Det kan godt være et symptom at de taber appetit/vægt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 Til Mama Måske har jeg ikke svaret pænt nok, men dit indlæg gav jo GYS i mit hjerte som opdrætter, godt nok i de små. Tænk, hvis jeg solgte en hvalp, der blev så misforstået i sin naturlige udvikling, som jeg opfattede det 1 ste indlæg. Jeg blir simpelhen forskrækket over folks forventninger til hvalpens kropslige udvikling, incl,. dens hjernereaktion, når f.eks tisseri kommenteres som vanskeligt opdragelse for så små hvalpe. Eller dette bagudspark, som ligger naturligt i mange hunde, også hvalpe. Min mening med mit svar var alene at du skulle forstå , at tålmodighed og god kemi er helt nødvendigt med hvalp i huset.Og tålmodighed er helt nødvendig i opdragelsen af en så lille hvalp. Glad dig over at have fået en normal reagende hvalp og lav den til en god hund.Det tager normalt et par år med fremgang og modgang som med teenagerer i huset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gismo hunden Besvaret Juni 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2011 slettet - fejloprettet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juni 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2011 Og igen, husk ikke buk dig over den, sit dig på hug eller kast legetøjet/guffer foran / siden af ham. Og indlær et ord når du skal tage ham, så han ikke bliver forskrækket/utryg. og fortsæt med at gå ned og tisse jævnligt, ros for det og evt. indlær ordet tis imens han tisser, så kan i fremover få overstået tissture hurtigt imellem gåturerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Juni 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2011 jeg tror måske det er "lidt" normalt at tænke man måske har taget munden for fuld... Jeg brød helt sammen efter den første uge med min hvalp.. En ugen uden søvn, unden et enkelt toilletbesøg uden hunden, en uge hvor jeg levede af hvad der var af rester i køleskabet, for kunne jo ikke rigtig kom ud og handle.. Lørdag da kæresten kom hjem, var jeg så træt og kunne slet ikke overskue situationen (følt jeg) Men nu er hun 11 uger og synes det bliver nemmer for hver dag... Så ikke giv op :blink: En anden ting jeg tænkt på angående at tisse - jeg har lært min at tisse på komando og det jeg rigtig glad for :klap: Og hun er også begyndt at "sparke" jord op, men det efter hun har været sammen med en voksen tæve der gøre det rigtig meget.. Så jeg tror hun bare efterligner.. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 En ugen uden søvn, unden et enkelt toilletbesøg uden hunden, en uge hvor jeg levede af hvad der var af rester i køleskabet, for kunne jo ikke rigtig kom ud og handle.. : Jeg var genial og fyldte fryseren op :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg tror det er meget almindeligt at føle irritation og afmagt i forhold til sin hvalp. Før man har stået i situationen er det svært at forstå hvor meget det rent faktisk kræver - det er jo et fuldtidsarbejde. Jeg synes det er nogle super gode råd, du har fået - følg dem og så kommer du langt. Derudover skal du helt sikkert melde dig til træning i en fart, så du og hvalpen kan komme ud og få gode tricks til træningen. For indtil din hund er fuldt udvokset, så er det de mentale aktiviteter, der skal gøre din hund træt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Juni 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2011 Jeg var genial og fyldte fryseren op :slem: Hihih.. Smart:blink: Ej jeg havde også ting i fryseren.. men løb faktisk tør for brød,smør,mælk osv. :stupid: Hihih men jeg overlevede da.. :blink: og heldigvis har hun hurtig lært at være alene hjemme:klap:(så nu kan jeg handle igen også i løbet af ugen9:lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts