Hop til indhold

Min næste hundehvad/hund? Race?


Gæst Zivah
 Share

Recommended Posts

Gæst Zivah

Hejsa :)

 

Godt nok er det ikke helt aktuelt endnu, men jeg kan godt lide at forberede mig og tænke ting ordenligt igennem, især når det har med at skulle have en hund igen, så der er størst forudsætninger for at jeg kan beholde den hele dens liv, også selvom jeg måske kommer ud for at skulle flytte eller have en baby.

- Derfor tænker jeg lige pt meget over hvilken race hund, min næste hund skal være, da jeg gerne vil spare op til den allerede nu, og "lærer" racen at kende, hvis mit valg falder på en anden race end den skønne Shetland Sheepdog, som jeg har haft det meste a mit liv, og som min første hund var.

 

Dog har jeg nogle "krav" til hunden, inden i bare foreslår racer;

- INGEN Muskelhunde overhovedet, Tag ikk fejl, jeg kan rigtig godt lide muskelhunde og har aldrig mødt en der var aggresiv eller ond, men pga. det stigende problem med at man ikke kan finde lejlighed at bo i med dem, har jeg simpelthen bare valgt at sige fra overfor de racer .

- Størrelsesmæssigt må den helst ikke være over en Shetland Sheepdog størrelse, da jeg jævnligt skal med tog fra jylland til sjælland er det vigtig for mig at det er en hund der er relativt nem at tage med andre steder hen, så ingen "store hunde"

- Også pladsmæssigt, da der nok går et stykke tid inden jeg har 100 kvm og bo på, skal det ikke være en hund der kræver det vilde plads.

 

Racer jeg tænker over/på lige pt:

- Shetland Sheepdog

- Pomeranian

- Norrbottenspids

- Chinese Crested Hårløs

 

I er velkommen til at foreslå andre racer, faktisk ville jeg blive glad så, men lad være med at foreslå Chihuahua's for den race vil jeg ikke eje. Er simpelthen bange for nogle ville træde på den xD

Også er i også velkomne til at fortælle mig ting der er relevante at vide om racerne ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså altså, man skulle jo tro at jeg havde en puddel, fordi jeg igen foreslår den race...

 

Men en mellem puddel ville passe godt på hvad du siger.

 

Igen påpeger jeg; I hvalpeklip er de super søde at se på, man behøves ikke klippe dem i puddelklip.

 

De er super kloge, og er velegnet til agility og generel gode til at lærer tricks osv.

 

Der har vidst så vidt jeg ved været en del problemer med aggresivitet, det er en af de negative ting, men ved de rigtige linier er det jo intet problem :) (Det er noget med at nogle udstiller-linier har en tendens til det.. mener jeg?)

 

I hvertfald på din beskrivelse passer mellem pudlen helt fantisk :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså altså, man skulle jo tro at jeg havde en puddel, fordi jeg igen foreslår den race...

 

Men en mellem puddel ville passe godt på hvad du siger.

 

Igen påpeger jeg; I hvalpeklip er de super søde at se på, man behøves ikke klippe dem i puddelklip.

 

De er super kloge, og er velegnet til agility og generel gode til at lærer tricks osv.

 

Der har vidst så vidt jeg ved været en del problemer med aggresivitet, det er en af de negative ting, men ved de rigtige linier er det jo intet problem :) (Det er noget med at nogle udstiller-linier har en tendens til det.. mener jeg?)

 

I hvertfald på din beskrivelse passer mellem pudlen helt fantisk :)

 

Pudel... :lun: :lun: :lun: Skal bare ha' én på et tidspunkt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du havde tænkt dig at avle på din tæve, hvorfor så ikke beholde en af de hvalpe? :vedikke:

 

Det siger jeg jo heller ikke at jeg ikke vil, jeg er bare åben for andre muligheder :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at det vil være lettere at foreslå racer, hvis du fortæller lidt mere om, hvad du kan tilbyde hunden (i forhold til f.eks. aktivering, alenetid osv.), og hvad du vil bruge den til (en bestemt hundesport, f.eks.).

 

Ja det tænker jeg også.. Det helt fint at du har krav til en hund, men en alle racer har jo også nogen (forskellige) krav til dig :-)

Som Sonja siger, alenetid, aktiviering, vil du gå til noget med den? Men også, hvordan har du det med pelspleje? Fældning? (kender ikk til shetland sheepdog:blink:) hvor meget tid har du til daglig motion? hvor "nem" skal den være at opdrage? Hvor højt et energi niveau må den have? Hvor selvstændig må den være?

 

Sådan lige mine umiddelbare tanker:-D

 

planlægning er godt i god tid:mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at det vil være lettere at foreslå racer, hvis du fortæller lidt mere om, hvad du kan tilbyde hunden (i forhold til f.eks. aktivering, alenetid osv.), og hvad du vil bruge den til (en bestemt hundesport, f.eks.).

 

Uhm ja okay forståeligt :P

Jamen uhm -

, Den kommer til at være alene hjemme når jeg er i skole men ellers skal den helst med mig overalt.

, Jeg elsker at træne min hund og sporten Agility, så det kommer den nok til at gå til (:

, Jeg er vokset op med at skulle gå med mine hunde 3 gange dagligt, så den vil få MIN. 15-20 minutters gåtur morgen og aften <3 og eftermiddagsture i weekenden i hvertfald :) Og hverdagen hvis der ikk er for mange lektier.

, Jeg vil mest have den som kælehund, men et par agility stævner kunne da være sjovt ;)

 

- Har jeg glemt noget nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Uhm ja okay forståeligt :P

Jamen uhm -

, Den kommer til at være alene hjemme når jeg er i skole men ellers skal den helst med mig overalt.

, Jeg elsker at træne min hund og sporten Agility, så det kommer den nok til at gå til (:

, Jeg er vokset op med at skulle gå med mine hunde 3 gange dagligt, så den vil få MIN. 15-20 minutters gåtur morgen og aften <3 og eftermiddagsture i weekenden i hvertfald :) Og hverdagen hvis der ikk er for mange lektier.

, Jeg vil mest have den som kælehund, men et par agility stævner kunne da være sjovt ;)

 

- Har jeg glemt noget nu?

 

kan en sheltie godt nøjes med 30min gåtur om dagen? :vedikke::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

kan en sheltie godt nøjes med 30min gåtur om dagen? :vedikke::hmm:

 

Hvis du stimulere den på anden vis også, så kan den sagtens, men jeg skrev også min. som i minimum (:

 

Jeg kan bedst lide at gå lange ture, da jeg elsker at gå tur selv os, og især når jeg har en hund med, men nogle gange har man lektier for når man går i skole :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Hvis du stimulere den på anden vis også, så kan den sagtens, men jeg skrev også min. som i minimum (:

 

Jeg kan bedst lide at gå lange ture, da jeg elsker at gå tur selv os, og især når jeg har en hund med, men nogle gange har man lektier for når man går i skole :P

 

ja.. jeg går selv i gymnasiet..

men klarer nu stadig at få presset to timers gåtur ind..

 

det var så også med en toller.

men indbilder mig at shelties også kræver en del..

min ag træner har sheltie kennel.. og de får vist lidt motion.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan alså ikke lade være med at anbefale min egen race - Airdaleterrier - den race vil kunne dække de flestes behov : jagthund,agliy og brugsarbejde, super familiehund der finder sig i de mest utrolige ( som regel ) fra børn, den har sin egen mening om tingene så hvis du vil have en "behagesyg" hund - så glem det ! airdalen skal trimmes så den fælder ikke, den bliver normalt ikke syg , har ikke HD/AD ( hoftedysplasi/albueledsdysplasi) eller andre arvelige sygdomme, men med sin selvstændighed kræver den en fast og kærlig opdragelse ! ellers bliver den en bølle der selv "finder på " noget sjovt !! - ingen hunde kan vist nøjes med ½ times luftetur 3 gange dagl.!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan alså ikke lade være med at anbefale min egen race - Airdaleterrier - den race vil kunne dække de flestes behov : jagthund,agliy og brugsarbejde, super familiehund der finder sig i de mest utrolige ( som regel ) fra børn, den har sin egen mening om tingene så hvis du vil have en "behagesyg" hund - så glem det ! airdalen skal trimmes så den fælder ikke, den bliver normalt ikke syg , har ikke HD/AD ( hoftedysplasi/albueledsdysplasi) eller andre arvelige sygdomme, men med sin selvstændighed kræver den en fast og kærlig opdragelse ! ellers bliver den en bølle der selv "finder på " noget sjovt !! - ingen hunde kan vist nøjes med ½ times luftetur 3 gange dagl.!

Jeg ville bestemt ikke anbefale en airedale til en skoleelev, der kun har omkring en time om dagen til luftning. En airedale kræver masser af leg og masser af aktivering og masser af kærlig stimulering for ikke at blive en pestilens. Jeg tror aldrig, at jeg personligt har mødt en anden hunderace, der har så megen energi (men forventer bestemt at blive belært om noget andet nu :slem:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, er en en times fysisk aktivitet dagligt. TS nævner i hvert fald, at med anden aktivering kan en sheltie sagtens nøjes med en times gåtur om dagen - så jeg går da ud fra, at der vil blive brugt tid på at lege og lave noget hjernegymnastik-agtigt med hunden også. Eller hvad, trådstarter? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, er en en times fysisk aktivitet dagligt. TS nævner i hvert fald, at med anden aktivering kan en sheltie sagtens nøjes med en times gåtur om dagen - så jeg går da ud fra, at der vil blive brugt tid på at lege og lave noget hjernegymnastik-agtigt med hunden også. Eller hvad, trådstarter? :-)

 

Korrekt ..

 

Nu vil jeg lige rette på jer, da i åbenbart synes at have forstået jeg kun har tænkt mig at lufte den i 1 time dagligt. - Men det er jo ikke det der står i mit indlæg, jeg har skrevet MINIMUM, som forstået at jeg måske kun have tid til den mændge gåtur en dag eller 2.

- Men langt de fleste dage vil den da få min. 1½ el. 2 timers gåtur fordelt over 2-3 gange :)

 

Og ja som Therese skriver, så har jeg også tænkt mig både at gå til hvalpetræning med den når den er lille, lydighed når den blir lidt større og agility eller anden form for sport/aktivering for hunden, da jeg elsker at bruge tid på min hund, så alt i alt vil den få massere af stimulering og motion.

 

Også skal jeg lige hilse og sige jeg kender en del mennesker der har hund og som stort set ikke går med deres hund, men bare lukker den ud i haven.

- Ikke at jeg støtter dette, men hundene lever altså fint :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bakker
Uhm ja okay forståeligt :P

Jamen uhm -

, Den kommer til at være alene hjemme når jeg er i skole men ellers skal den helst med mig overalt.

, Jeg elsker at træne min hund og sporten Agility, så det kommer den nok til at gå til (:

, Jeg er vokset op med at skulle gå med mine hunde 3 gange dagligt, så den vil få MIN. 15-20 minutters gåtur morgen og aften <3 og eftermiddagsture i weekenden i hvertfald :) Og hverdagen hvis der ikk er for mange lektier.

, Jeg vil mest have den som kælehund, men et par agility stævner kunne da være sjovt ;)

 

- Har jeg glemt noget nu?

 

En par spørgsmål til:

- hvordan skal den temparement være, for at passe til dig? De shelties jeg kender er alle meget "bløde" hunde, er det den type der passer bedst til dig?

- hvad med pelspleje? Har du tid/energi til pelspleje oven i gåture og anden aktivering?

- Hvor meget plads har du? Og hvor meget kan du forvente at have de nærmeste år. Ved ikke om du som studerende stadig bor hjemme, men hvis du gør skal du huske at have din fremtidige boligform med i dine overvejelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

En par spørgsmål til:

- hvordan skal den temparement være, for at passe til dig? De shelties jeg kender er alle meget "bløde" hunde, er det den type der passer bedst til dig?

- hvad med pelspleje? Har du tid/energi til pelspleje oven i gåture og anden aktivering?

- Hvor meget plads har du? Og hvor meget kan du forvente at have de nærmeste år. Ved ikke om du som studerende stadig bor hjemme, men hvis du gør skal du huske at have din fremtidige boligform med i dine overvejelser.

 

Hmm .. Altså jeg vil helst have en hund der ved den er min, "mors hund", ellers må dens temp. gerne være frisk/vågen men i stand til at slappe af ;)

- Pelspleje, altså nu er jeg jo vant sheltien, som jo skal børstes ind i mellem ;p eller faktisk lidt tit, og kræver racen det, så skal jeg da nok finde tid til det, men de må ikke kræve mere end en sheltie gør i pelspleje.

Vi børster kun vores 2-3 gange om ugen ;)

- Og plads, jamen jeg er rimelig sikker på jeg skrev i mit start indlæg at det ikke skal være en hund der kræver det ville indeplads, da jeg jo kommer til at være mest i en studiebolig på ca. 50 kvm og hos mine forældre ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
jeg kan alså ikke lade være med at anbefale min egen race - Airdaleterrier - den race vil kunne dække de flestes behov : jagthund,agliy og brugsarbejde, super familiehund der finder sig i de mest utrolige ( som regel ) fra børn, den har sin egen mening om tingene så hvis du vil have en "behagesyg" hund - så glem det ! airdalen skal trimmes så den fælder ikke, den bliver normalt ikke syg , har ikke HD/AD ( hoftedysplasi/albueledsdysplasi) eller andre arvelige sygdomme, men med sin selvstændighed kræver den en fast og kærlig opdragelse ! ellers bliver den en bølle der selv "finder på " noget sjovt !! - ingen hunde kan vist nøjes med ½ times luftetur 3 gange dagl.!

Er ikke helt enig i det sidste. Jeg har to racer der efter standarden er MEGET aktive racer, men hele sommer perioden gaar vi kun 2 daglige ture paa ca. 30 min pr gang.

 

De gider ikke mere. Indenfor racer er der ogsaa stor energi forskel fra hund til hund.

 

Men hellere forvente at skulle yde lidt mere med en hund i hverdagen end det omvendte;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

[/color]

Er ikke helt enig i det sidste. Jeg har to racer der efter standarden er MEGET aktive racer, men hele sommer perioden gaar vi kun 2 daglige ture paa ca. 30 min pr gang.

 

De gider ikke mere. Indenfor racer er der ogsaa stor energi forskel fra hund til hund.

 

Men hellere forvente at skulle yde lidt mere med en hund i hverdagen end det omvendte;-)

 

Det samme gælder jo for huskies! Vi kender rigtig mange som lufter deres husky og i det hele taget behandle dens energi niveua som var det en "normal aktiv hund"... Men som du skriver, hvis man vælger en sådan race skal man altid FORVENTE det høje aktivitetsniveau; Men det er altså ikke en garanti for at man får en hyper hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bakker
Hmm .. Altså jeg vil helst have en hund der ved den er min, "mors hund", ellers må dens temp. gerne være frisk/vågen men i stand til at slappe af ;)

- Pelspleje, altså nu er jeg jo vant sheltien, som jo skal børstes ind i mellem ;p eller faktisk lidt tit, og kræver racen det, så skal jeg da nok finde tid til det, men de må ikke kræve mere end en sheltie gør i pelspleje.

Vi børster kun vores 2-3 gange om ugen ;)

- Og plads, jamen jeg er rimelig sikker på jeg skrev i mit start indlæg at det ikke skal være en hund der kræver det ville indeplads, da jeg jo kommer til at være mest i en studiebolig på ca. 50 kvm og hos mine forældre ;)

 

Havde overset det med pladsen - undskyld :stupid:

 

Med "blød" mener jeg let at gøre ked/utryg - det behøver ikke have noget at gøre med om det er en nussehund eller ej.

 

Men hvis den gerne må være lidt robust af sind, så vil jeg jo gerne lægge et godt ord ind for min egen race Sort Spids. Den er mellemstor, meget lærenem, kvik, supergod til agility (prøv at tjekke hvor mange gode resultater der er på landsplan i forhold til hvor mange der er af den race) Og så er de gode til at tilpasse aktivitetsniveauet efter ejernes (så længe de bliver rimeligt stimulerede) Min har, fra hun var ret ung, automatisk tilpasset sig, så når vi er i ro, er hun det også så længe hun bare får 1-2 gode ture om dagen og bliver stimuleret hjernemæssigt med fx øvelser og fodersøg. Og det er i den grad en nussehund. Vi arbejder stadig på, at få vores lille skat ud af sengen om natten, og ned af sofaen ;-) Det lykkes ikke rigtig - måske fordi det også er lidt hyggeligt... :oops:

 

Det er oprindeligt en hyrdehund, men den bruges meget alsidigt. Der ligger en rigtig god racebeskrivelse fra klubbens formand herinde.

Smukke er de også - hvis jeg kunne finde ud af at poste billeder havde du fået et med, men der er masser af billeder af racen på nettet hvis du er interesseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde overset det med pladsen - undskyld :stupid:

 

Med "blød" mener jeg let at gøre ked/utryg - det behøver ikke have noget at gøre med om det er en nussehund eller ej.

 

Men hvis den gerne må være lidt robust af sind, så vil jeg jo gerne lægge et godt ord ind for min egen race Sort Spids. Den er mellemstor, meget lærenem, kvik, supergod til agility (prøv at tjekke hvor mange gode resultater der er på landsplan i forhold til hvor mange der er af den race) Og så er de gode til at tilpasse aktivitetsniveauet efter ejernes (så længe de bliver rimeligt stimulerede) Min har, fra hun var ret ung, automatisk tilpasset sig, så når vi er i ro, er hun det også så længe hun bare får 1-2 gode ture om dagen og bliver stimuleret hjernemæssigt med fx øvelser og fodersøg. Og det er i den grad en nussehund. Vi arbejder stadig på, at få vores lille skat ud af sengen om natten, og ned af sofaen ;-) Det lykkes ikke rigtig - måske fordi det også er lidt hyggeligt... :oops:

 

Det er oprindeligt en hyrdehund, men den bruges meget alsidigt. Der ligger en rigtig god racebeskrivelse fra klubbens formand herinde.

Smukke er de også - hvis jeg kunne finde ud af at poste billeder havde du fået et med, men der er masser af billeder af racen på nettet hvis du er interesseret.

 

Mange tak, vil da helt sikkert kigge på den ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Nu er jeg så tilbage igen, efter mit liv blev ret hektisk, med en masse problemer og en hunhund i løbetid (;

 

Også tænkte jeg på, om folk har nye racer at foreslå og ellers så har jeg lidt ny info;

- Jeg har tænkt over det med psyke, og jeg kunne godt bruge en hund der nok har en lidt mere robust psyke, og ikke så let har tendens til at blive "ked af det"

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...