Hop til indhold

Blue Merle fravalgt?


Gæst Zivah
 Share

Recommended Posts

Gæst Zivah

Hejsa :)

 

Nu har mine forældre selv en Blue Merle Tæve <3

- Jeg elsker personligt Blue Merle & Red Merle farverne helt vildt, da jeg bare synes de er så smukke med alt det spil i og forskellige farver.

 

Men så kiggede jeg billed tråden igennem her, og fandt måske 3 Blue Merle's og ellers kun Zobel & Tricolour shelties.

- Så tænker jeg hvorfor det?

 

Kan folk ikke særlig godt lide blue merle eller hvad er det der gør at der er så lidt af dem? :o

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 100
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så vidt jeg har forstået er de mere "sjældne" end de andre er de ikke? Måske derfor?

 

Jeg ved ikke om det er indenfor sheepdogs, men indenfor border collies i hvert fald... For 8 år siden blev jeg skrevet op til en BC men ventetiden var sindsyg lang, og jeg flyttede imellem tiden og endte op med at arve en boxer som ellers skulle have været aflivet...

 

Nå pointen er; Er de ikke mere sjældne end de andre? (Sjældne lyder forkert for det er de ikke, men sådan % mæssigt er der færre af dem så vidt jeg ved)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud er også at det nok fordi de er sjældne, og selvom det er kønne farver, så er det (forhåbentligt) ikke det folk vælger hund ud fra.

Hvis man er vild med merle farverne, og er skrevet op til en hvalp i et kuld, og der faktisk kommer en merle, så er det jo ikke ensbetydende med at det er den hvalp man lige passer sammen med?:vedikke:

 

Jeg gad da godt at min næste aussie var en blue merle med blå øjne og pæne aftegninger, men i sidste ende er det sind og temperament der er altafgørende, så jeg kan lige så godt ende ud med en black/tri mere.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud er også at det nok fordi de er sjældne, og selvom det er kønne farver, så er det (forhåbentligt) ikke det folk vælger hund ud fra.

Hvis man er vild med merle farverne, og er skrevet op til en hvalp i et kuld, og der faktisk kommer en merle, så er det jo ikke ensbetydende med at det er den hvalp man lige passer sammen med?:vedikke:

 

Jeg gad da godt at min næste aussie var en blue merle med blå øjne og pæne aftegninger, men i sidste ende er det sind og temperament der er altafgørende, så jeg kan lige så godt ende ud med en black/tri mere.:mrgreen:

 

Det er jo netop det... Vi har jo en husky i en "atypisk" farve, og vi var bare ekstremt heldige... Det var super svært at finde den perfekte hund i den perfekte farve... Og der er stadig en "helt almindelig huskyhvalp" som spøger i mit baghovede når Dexter er en ballademager, og jeg tænker "Måske vi skulle have taget den sorte i stedet for!"...

 

Det er super vigtigt at vælge temperament/sind over farve... Jeg tror bestemt ikke at folk synes mindre om Blue Merle.. Jeg tror tværtimod de fleste er facineret af den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom man ikke må parre en blue merle med en zobel eller anden blue merle må der automatisk være færre af dem. Og endnu færre bi blue merle (2 farvede) synes jeg man ser end de 3 farvede... :vedikke:

 

Det tænkte jeg faktisk også på, og så kom jeg frem til at kennelerne/opdrætterne måske beholder hvalpe i de sjældne farver som merle og sort/hvid, hvis de også på andre områder lever op til racestandarden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså så kan man gøre op med sig selv hvor vigtigt farven på hunden har, jeg vil da helt sikkert fortrække en blue merle når jeg skal have hund hvis det er en sheltie, og red merle/blue merle hvis det en aussie , og self har jeg andre fortrukne farver hos andre racer. Men havde min "drømmehvalp" ikke det rigtige sind i den farve jeg ønskede den, så ville jeg da overveje om jeg kunne vente til et nyt kuld kom, da temp & sind er meget vigtigt :)

 

Men jo kan se hvad i mener (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at farven er mere afgørende end man lige tror, eller vil indrømme. Ved godt at man "burde" vælge ud fra hvordan hunden er, men.... vælger man ikke lidt med øjnene?

 

Det indrømmer jeg, at jeg gør. Selvfølgelig skal hunden var af den rette støbning, men den skal også være pæn i mine øjne.

 

Jeg er mest til den zoble type, gerne lys zobel.

 

Jeg synes merlerne, ser så "rodede" ud, jeg kan bedst lide en hund der er pæn og symetrisk i farverne, men det er bestemt en smags sag. Der er pæne merler, men holder mig nu til den i zobel.

 

Tror ikke der er væsentlig færre merler på markedet end de andre farver, men tja..... Ens egen hund er nu altid den smukkeste og dejligst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Jeg tror at farven er mere afgørende end man lige tror, eller vil indrømme. Ved godt at man "burde" vælge ud fra hvordan hunden er, men.... vælger man ikke lidt med øjnene?

 

Det indrømmer jeg, at jeg gør. Selvfølgelig skal hunden var af den rette støbning, men den skal også være pæn i mine øjne.

 

Jeg er mest til den zoble type, gerne lys zobel.

 

Jeg synes merlerne, ser så "rodede" ud, jeg kan bedst lide en hund der er pæn og symetrisk i farverne, men det er bestemt en smags sag. Der er pæne merler, men holder mig nu til den i zobel.

 

Tror ikke der er væsentlig færre merler på markedet end de andre farver, men tja..... Ens egen hund er nu altid den smukkeste og dejligst.

 

Desværre, manden på den hvide hest, den eneste ene, jeg tog ham ikke han var rødt håret og det bryder jeg mig ikke om:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at farven er mere afgørende end man lige tror, eller vil indrømme. Ved godt at man "burde" vælge ud fra hvordan hunden er, men.... vælger man ikke lidt med øjnene?

 

Det indrømmer jeg, at jeg gør. Selvfølgelig skal hunden var af den rette støbning, men den skal også være pæn i mine øjne.

 

Jeg er mest til den zoble type, gerne lys zobel.

 

Jeg synes merlerne, ser så "rodede" ud, jeg kan bedst lide en hund der er pæn og symetrisk i farverne, men det er bestemt en smags sag. Der er pæne merler, men holder mig nu til den i zobel.

 

Tror ikke der er væsentlig færre merler på markedet end de andre farver, men tja..... Ens egen hund er nu altid den smukkeste og dejligst.

 

Tjah , jeg kan helt klart godt se hva du mener ;)

- Jeg vil bare ikke have en Zobel sheltie igen, da min allerførste hund var en Zobel sheltie og ingenting kan erstatte ham <3 og er bange for jeg ville sammenligne dem hele tiden ..

 

Men jo indenfor de fleste hunderacer, som fås i forskellige farver, er jeg da temmelig sikker på folk også vælger med øjnene.

- Men indenfor Japansk Spids, Samjoeds osv f.eks. kan jeg godt forstå man bare vælger fra personligheden, de ligner jo allesammen hinanden anyway :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tjah , jeg kan helt klart godt se hva du mener ;)

- Jeg vil bare ikke have en Zobel sheltie igen, da min allerførste hund var en Zobel sheltie og ingenting kan erstatte ham <3 og er bange for jeg ville sammenligne dem hele tiden ..

 

Men jo indenfor de fleste hunderacer, som fås i forskellige farver, er jeg da temmelig sikker på folk også vælger med øjnene.

- Men indenfor Japansk Spids, Samjoeds osv f.eks. kan jeg godt forstå man bare vælger fra personligheden, de ligner jo allesammen hinanden anyway :oops:

 

Altså jeg har en Aussie, en blå en... Hende ville vi ikke ha haft, hvis ikke det var fordi opdrætter mente at hun ville være den helt rigtige hvalp for os.. Nu bliver de så også hvalpe testet... Så for vores vedkommen, var det en dialog med opdrætter i forhold til hvad vi forventede os af vores kommende hund, hvilke ønsker og krav vi havde, og så "valgte" opdrætter ud fra hendes observationer samt ud fra hvad hvalpetesten også sagde om hver enkelte hvalp..

 

Vi var forelsket i racen, og jovist har vi også vores "yndlingsfarve", men det vigtigste var nu at få den helt perfekte hund, om så hun var rød eller blå, med eller uden hale...:blink: At vi så bare fik vores ønske opfyldt mht. farve var bare en ekstra bonus:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid syntes at blå bordercollies var SÅÅÅÅ grimme!!! Indtil jeg fik Frostie... Så blev hun jo hurtigt verdens smukkeste BC. Sjovt nok var jeg stadig ikke ret glad for andre blå BC'ere - men det var jo noget andet med Frostie, hun var jo Frostie! :lol: Nu vil jeg godt nok aldrig ha' en blå BC igen, men det er fordi jeg aldrig mere vil ha' en hund med den hudsygdom man risikerer ved den blå farve...

 

Mht. opdrættere og det at beholde "sjældne farver" - det lyder i mine ører som en ret usmart idé..?? Man vil jo altid skulle ta' mere hensyn så, hvis éns avlstæve er f.eks. merle eller blå, eller anden farve som ikke må parres med hvad som helst..? Det burde da ikke være noget en opdrætter stiler efter i hvert fald, at beholde de "svære farver"..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
jeg synes blå collier er smukke :hjerte: men er ikke så vild med merle hunde :genert:...

 

Tsk. tsk!! er meget skuffet over at du ikke er så vild med merle hunde...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tsk. tsk!! er meget skuffet over at du ikke er så vild med merle hunde...:-D

Altså jeg kender et par merle hunde som jeg er vild med, fordi de er dejlige hunde :mrgreen::blink: men det er ikke en farve som jeg ville gå efter, hvis det kun var farven det kom an på. Men jeg er jo heller ikke til black/tan, og se hvad der alligevel sneg sig ind herhjemme :lol::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Altså jeg kender et par merle hunde som jeg er vild med, fordi de er dejlige hunde :mrgreen::blink: men det er ikke en farve som jeg ville gå efter, hvis det kun var farven det kom an på. Men jeg er jo heller ikke til black/tan, og se hvad der alligevel sneg sig ind herhjemme :lol::engel:

 

Hehe! man har jo lov til at have en smag :-) Det er helt ok.. Mor her er ikke sur, hun er bare en smule skuffet:blink:.. ej... dengang vi kiggede på aussie var ingen af os vilde med de røde, om det så var rød merle eller bare rød.. men efterhånden har jeg set mange smukke i disse farver og nu er jeg ret vild med den kombi også :-)

 

jeg kan heller ikke li' merle... :oops: Men så fik vi jo Kolo i familien... :lun::lun::lun:

 

IMG_9707.jpg

 

Spring loppen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hvad er forskellen på blå collie og merle? :genert:

Har prøvet at google, men jeg synes, at det er de samme hunde, som dukker op... :vedikke:

 

Altså der findes blå merle, og rød merle.. men ved ikke om der kun findes blå merle når man snakker Collie..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...