Hop til indhold

Blue Merle fravalgt?


Gæst Zivah
 Share

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gu ve om det egentlig kunne være aktuelt for dig, hvis der er Collie i Sally.. :hmm: Jeg ved ikke om hunde der ikke er renracede collieracer også kan have MDR1 defekten.. :vedikke:

Det var da et godt spørgsmål, hun var jo netop MEGET lang tid om at vågne efter sterilisation, og det var med den bedøvelse som de giver en opvågningssprøjte for! Da Martin hentede hende mange timer efter op, skulle hun bæres ud til bilen.

Det kunnee da være jeg skulle undersøge at få hende tjekket, hvis det altså er noget der er aktuelt for en blandingsrace? Jeg er næsten 100% sikker på der er border i hende, der er for mange ting der siger hun i hvertfald ikke er "ren schæfer".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da et godt spørgsmål, hun var jo netop MEGET lang tid om at vågne efter sterilisation, og det var med den bedøvelse som de giver en opvågningssprøjte for! Da Martin hentede hende mange timer efter op, skulle hun bæres ud til bilen.

Det kunnee da være jeg skulle undersøge at få hende tjekket, hvis det altså er noget der er aktuelt for en blandingsrace? Jeg er næsten 100% sikker på der er border i hende, der er for mange ting der siger hun i hvertfald ikke er "ren schæfer".

 

Det kunne da i hvert fald være interessant at finde ud af om det kan slå igenne ved en ikke-renracet collierace, det er jo et spørgsmål om arvegangen.. :hmm:

 

Men hvis det kan det og der er enten collie eller Border collie i Sally, er det jo ikke utænkeligt at det kan være grunden, hvis hun har fået nogle af de stoffer som hunde med MDR1 defekt ikke kan tåle :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne da i hvert fald være interessant at finde ud af om det kan slå igenne ved en ikke-renracet collierace, det er jo et spørgsmål om arvegangen.. :hmm:

 

Men hvis det kan det og der er enten collie eller Border collie i Sally, er det jo ikke utænkeligt at det kan være grunden, hvis hun har fået nogle af de stoffer som hunde med MDR1 defekt ikke kan tåle :hmm:

Når jeg (som skabsenglænder) siger collie, menes der border collie. Herovre hedder "Lassie collierne" rough collie :-D

 

Hvis der er halv Collie eller Border Collie i hende er jeg da sikker på at det godt kunne være det..

Men en grund til jeg oss synes det er vigtig er så man feks ikke sætter en mdr1 -/- sammen med en mdr1 -/- det giver ikke et godt resultat..

Hun er genbrugshund med ukendt ophav, men hun er meget lille af en schæfer (24 kg fuldt udvokset), er ikke spor vogtende, og er meget collie (hyrdende og MEGET glad for fysisk aktivitet, samt lærenem) i sin væremåde, så vi har draget konklusionen at det nok er det hun er.

Her er prinsessen

IMG_4643.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

det med zobel merle har, efter hvad blot 3 minutters søgen rundt på nettet har kunnet fortælle, noget at gøre med at man når hunden vokser op ikke vil kunne se at det er en merle, hvilket øger risikoen for en merle-merle parring, og dermed genetiske defekter.

 

 

En skam at den ikke er godkendt? Efter hvad jeg kan finde ud af på få minutter: ABsolut ikke. Derimod ganske almindelig sund fornuft.

Link til indlæg
Del på andre sites

det med zobel merle har, efter hvad blot 3 minutters søgen rundt på nettet har kunnet fortælle, noget at gøre med at man når hunden vokser op ikke vil kunne se at det er en merle, hvilket øger risikoen for en merle-merle parring, og dermed genetiske defekter.

 

 

En skam at den ikke er godkendt? Efter hvad jeg kan finde ud af på få minutter: ABsolut ikke. Derimod ganske almindelig sund fornuft.

 

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle øge chancen for merle-merle parring?

- Du parre jo heller ikke zobel & blue merle? og en black&white el. tricolour, nærmer sig jo aldrig merle farve?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle øge chancen for merle-merle parring?

- Du parre jo heller ikke zobel & blue merle? og en black&white el. tricolour, nærmer sig jo aldrig merle farve?

 

1. Når du ikke parre zobel og merle, hvordan vil du så få en zobelmerle???

 

2. Omend det sjældent sker, så kan merle godt gemme sig i en ellers ud ad til tricolor eller bi...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da et godt spørgsmål, hun var jo netop MEGET lang tid om at vågne efter sterilisation, og det var med den bedøvelse som de giver en opvågningssprøjte for! Da Martin hentede hende mange timer efter op, skulle hun bæres ud til bilen.

Det kunnee da være jeg skulle undersøge at få hende tjekket, hvis det altså er noget der er aktuelt for en blandingsrace? Jeg er næsten 100% sikker på der er border i hende, der er for mange ting der siger hun i hvertfald ikke er "ren schæfer".

 

Kan ikke-hyrde-relaterede racer også lide af denne defekt :vedikke: karla bliver jo voldsomt syg af alle indsprøjtninger... Vaccibationer, antibiotika indsprøjtninger osv. Da hun blev sederet vågnede hun først af opvågningssprøjten efter næsten 45 minutter :???: og måtte stadig bæres ud til bilen...

 

Jeg ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed, men jeg tror ikke der er noget som helst hyrdehund i hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

2. Omend det sjældent sker, så kan merle godt gemme sig i en ellers ud ad til tricolor eller bi...

 

Hvordan det? Når merlegenet er dominant, burde alle sorte områder påvirket af genet da blive merleret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan det? Når merlegenet er dominant, burde alle sorte områder påvirket af genet da blive merleret?

 

Jeg skal gerne indrømme at jeg ikke er proffessor, i det her, men der er jo meget stor forskel på hvor meget merle, der egentlig kan ses på en merle hund, som det fx. beskrives her: Aussien

 

På den her afstand er det fx. ret svært at se at Murphy her er Blue merle, men det er han ;-) Og der findes merles med endnu mindre tydelig merlering, end ham.

 

Agility.jpg

 

 

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Problemet med zobel merle, overfor blue merle er jo at det vil være meget sværre at se forskel på en almindelig zobel og en zobel merle end det er at se forskel på en tricolour og en blue merle.

 

Logisk set er det sværre at se det blå/hvide melerede lag der lægger sig uden på en lys farve end på den sorte tricolours pels.

 

Tillader man så merle/zobel parringer risikerer man at en hvalp der har merle genet bliver kaldt "Zobel" på stamtavlen, fordi meleringerne er umulige at se og hvis man så igen parrer denne med en merle, ja så har vi problemerne.

 

Mht. valg/fravalg af merle-farverne tror jeg, som tidligere skrevet at det til dels handler om at de ikke er nær så udbredt, og til dels at de er så specielle af udseende at det ikke er alle der bryder sig om dem.

 

Zobel derimod er en farve næsten alle finder smuk.

 

Jeg tror mange sheltie ejere "lærer" blue merle farven at kende efter at have ejet en af de andre farver, og vælger måske at få den som hund nummer 2 eller 3. Jeg har selv lært at blive vild med farven, som jeg i starten syntes var lidt "mærkelig" og nu skal jeg da helt sikkert have en merle en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med zobel merle, overfor blue merle er jo at det vil være meget sværre at se forskel på en almindelig zobel og en zobel merle end det er at se forskel på en tricolour og en blue merle.

 

Logisk set er det sværre at se det blå/hvide melerede lag der lægger sig uden på en lys farve end på den sorte tricolours pels.

 

Tillader man så merle/zobel parringer risikerer man at en hvalp der har merle genet bliver kaldt "Zobel" på stamtavlen, fordi meleringerne er umulige at se og hvis man så igen parrer denne med en merle, ja så har vi problemerne.

 

Mht. valg/fravalg af merle-farverne tror jeg, som tidligere skrevet at det til dels handler om at de ikke er nær så udbredt, og til dels at de er så specielle af udseende at det ikke er alle der bryder sig om dem.

 

Zobel derimod er en farve næsten alle finder smuk.

 

Jeg tror mange sheltie ejere "lærer" blue merle farven at kende efter at have ejet en af de andre farver, og vælger måske at få den som hund nummer 2 eller 3. Jeg har selv lært at blive vild med farven, som jeg i starten syntes var lidt "mærkelig" og nu skal jeg da helt sikkert have en merle en dag.

 

Tjaa måske der er noget om det, men lige siden jeg var mindre har jeg altid synes at "de der blå hunde var flottest" :b

- Men ja, vores første var Zobel, nr 2 tricolour & 3 Blue merle ..

 

Men jeg skal helt sikkert have en hund der er blue merle, red merle, tigerstribet/brindle eller roan når jeg skal have min egen hund.

- Venter gerne på den rigtige hund, i den rigtige indpakning :P

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Vi var så heldige at finde en avler på Sjælland, der lige havde fået et kuld, vi valgte dog ikke ud fra farve, men ud fra hvalpetesten og hvad avleren mente passede bedst til os, vi var bare heldige at det lige var den lille blue merle med blå øjne. Shui.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Vi var så heldige at finde en avler på Sjælland, der lige havde fået et kuld, vi valgte dog ikke ud fra farve, men ud fra hvalpetesten og hvad avleren mente passede bedst til os, vi var bare heldige at det lige var den lille blue merle med blå øjne. [ATTACH=CONFIG]73612[/ATTACH]

 

Den er fin:hjerte:

 

Kan godt lide at den har meget farve i hovedet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...