Hop til indhold

Blue Merle fravalgt?


Gæst Zivah
 Share

Recommended Posts

Gæst Spilop

Border collies findes i blue merle og blue, sheltier findes i blue merle og bi blue som beskrevet i linket om farver.

 

Border Collie Klubben - Racens farver

Bordernes farver og sheltiens farver stemmer ikke overens

 

F.eks en blue merle sheltie ville i border farver være en tri blue merle.

 

Hvilke farver collier findes i, aner jeg ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 100
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Border collies findes i blue merle og blue, sheltier findes i blue merle og bi blue som beskrevet i linket om farver.

 

Border Collie Klubben - Racens farver

Bordernes farver og sheltiens farver stemmer ikke overens

 

F.eks en blue merle sheltie ville i border farver være en tri blue merle.

 

Hvilke farver collier findes i, aner jeg ikke

 

Da vi kiggede nettet tyndt efter miniaussier, opdagede vi at aussiernes farver åbenbart heller ikke hedder det samme som BC'ernes, især ikke når det kom til merler, mener jeg...

 

Hundefarver er..... bare alt for kompliceret at sætte sig ind i... :oops: Skal kun ha' sorthvide hunde fra nu af, det ved man da hvad hedder... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Før jeg fik Gracie, syntes jeg langt de fleste merles var rigtig grimme, fordi det så så rodede ud. Jeg syntes bedst om dem der var merle black/bi, men dem er der ikke mange af inden for aussien.. De brune kunne jeg heller ikke lide pga derws lyse pigment i øjnene og brune snude og læber.

 

Så jeg følte mig heldig da jeg fik en black/tri.

 

Og nu er der så gået et års tid, og nu kan jeg faktisk rigtig godt lide de merles jeg fandt rodede før i tiden. F.eks. Carinas smukke Caia.:lun:

Og Lindas dejlige brune bamse Kaos, har jeg også tabt mit hjerte til.:hjerte:

 

Så jeg ved med mig selv at jeg vil kunne se bort fra farverne, når jeg skal have min næte hund, for den hund jeg får ender alligevel med at blive den dejligste i mine øjne, også selvom det skulle gå hen og blive en red merle, som er dem jeg synes mindst om.

 

Jeg vil aldrig vælge hund efter farven!

 

Dog VIL jeg kun have aussies med haler, da jeg synes en hund skal have en hale, men det er jo en helt anden debat.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Border collies findes i blue merle og blue, sheltier findes i blue merle og bi blue som beskrevet i linket om farver.

 

Border Collie Klubben - Racens farver

Bordernes farver og sheltiens farver stemmer ikke overens

 

F.eks en blue merle sheltie ville i border farver være en tri blue merle.

 

Hvilke farver collier findes i, aner jeg ikke

Bare for at gøre forvirringen total :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårhhh! Har lige set album'et. Han ser dejlig ud.:lun:

Ka' du ikke tage ham med til noget træningstræf eller lign. Vil altså gerne nusse ham - Kolo altså.:mrgreen:

 

He he, nus du bare løs på Kolo, så kan jeg kramme lidt på min dejlige nevø imens! :mrgreen:;-)

 

Jeg har faktisk Kolo her en del for tiden, så det er slet ikke umuligt at nusningsmuligheder kunne opstå! Jeg holder øje med fynsk-træningstræf-tråden, og ser om det kunne passe ind i planerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Før jeg fik Gracie, syntes jeg langt de fleste merles var rigtig grimme, fordi det så så rodede ud. Jeg syntes bedst om dem der var merle black/bi, men dem er der ikke mange af inden for aussien.. De brune kunne jeg heller ikke lide pga derws lyse pigment i øjnene og brune snude og læber.

 

Så jeg følte mig heldig da jeg fik en black/tri.

 

Og nu er der så gået et års tid, og nu kan jeg faktisk rigtig godt lide de merles jeg fandt rodede før i tiden. F.eks. Carinas smukke Caia.:lun:

Og Lindas dejlige brune bamse Kaos, har jeg også tabt mit hjerte til.:hjerte:

 

Så jeg ved med mig selv at jeg vil kunne se bort fra farverne, når jeg skal have min næte hund, for den hund jeg får ender alligevel med at blive den dejligste i mine øjne, også selvom det skulle gå hen og blive en red merle, som er dem jeg synes mindst om.

 

Jeg vil aldrig vælge hund efter farven!

 

Dog VIL jeg kun have aussies med haler, da jeg synes en hund skal have en hale, men det er jo en helt anden debat.:mrgreen:

 

Det var altså rigtig sødt skrevet :-) :-) :-) Ihh bliver jo helt glad:mrgreen:

 

Hvordan ser en merle black/bi ud? Ej er en klaphat til det med farver... :stupid:

Jeg synes de fleste aussies er gude smukke.. Men rød, eller rød merle har aldrig været noget for mig.. men det var dengang.. nu synes jeg de er så smukke mange af dem.. Så måske får jeg en rød en dag..

 

Heldigvis kan vi ikke "bare" vælge hund efter farve, det er i hvert fald ikke mit undtryk hos de forskellige opdrættere :-)

 

og er meget enig, en aussie skal altså bare have hale.. er så forelsket i Caias laaaaange smukke vaskebjørns lign. hale... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var altså rigtig sødt skrevet :-) :-) :-) Ihh bliver jo helt glad:mrgreen:

 

Hvordan ser en merle black/bi ud? Ej er en klaphat til det med farver... :stupid:

Jeg synes de fleste aussies er gude smukke.. Men rød, eller rød merle har aldrig været noget for mig.. men det var dengang.. nu synes jeg de er så smukke mange af dem.. Så måske får jeg en rød en dag..

 

Heldigvis kan vi ikke "bare" vælge hund efter farve, det er i hvert fald ikke mit undtryk hos de forskellige opdrættere :-)

 

og er meget enig, en aussie skal altså bare have hale.. er så forelsket i Caias laaaaange smukke vaskebjørns lign. hale... :lun:

 

Det er bare en blue merle uden tanfarverne ala Vala her.

157758_l.jpg

 

Jeg tror også at Aussiepowers Joya kun er sort/hvid merle?

 

Jeg synes stadig om Valas farve, men nu synes jeg også om dem med tanfarverne, særligt de lidt mere specielle som Caia.:lun:

 

Godt jeg ikke er ene om at synes en hund skal have en hale. Jeg elsker også Gracies lange buskede logrende hale, og den hvide halespids.:hjerte:

Men det kan da godt være jeg engang om et halvt liv får mig en 'rysterumpe'. Lige nu er jeg endnu på et stadie hvor jeg ville vælge en hvalp, der ellers matchede mig, fra, hvis den ikke havde en hale, velvidende at den ikke er den sidste aussiehvalp i verden, og at den perfekte hvalp med hale nok skal dukke op.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare en blue merle uden tanfarverne ala Vala her.

157758_l.jpg

 

Jeg tror også at Aussiepowers Joya kun er sort/hvid merle?

 

Jeg synes stadig om Valas farve, men nu synes jeg også om dem med tanfarverne, særligt de lidt mere specielle som Caia.:lun:

 

Godt jeg ikke er ene om at synes en hund skal have en hale. Jeg elsker også Gracies lange buskede logrende hale, og den hvide halespids.:hjerte:

Men det kan da godt være jeg engang om et halvt liv får mig en 'rysterumpe'. Lige nu er jeg endnu på et stadie hvor jeg ville vælge en hvalp, der ellers matchede mig, fra, hvis den ikke havde en hale, velvidende at den ikke er den sidste aussiehvalp i verden, og at den perfekte hvalp med hale nok skal dukke op.:-)

 

Vala der har nu tan farver, hvis du kigger over øjnene og i ørerne :blink:

 

Men ja, Joya er, på papiret Blue merle w. white (blue bi.).

At der så, da hun var omkring 4 mdr. gammel, dukkede tanfarver op på hendes bagben, dét var ikke lige ventet ;-)

Men umiddelbart ja, så ligner hun en blue merle bi.

 

Man ser tydeligt forskellen på hende og Chivas, hvor Chivas har massere af tanfarve i ansigtet og andre steder, fremstår Joya som om hun ingen har (men det har hun, hvis man ved hvor man skal kigge efter det ;-) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Vala der har nu tan farver, hvis du kigger over øjnene og i ørerne :blink:

 

Men ja, Joya er, på papiret Blue merle w. white (blue bi.).

At der så, da hun var omkring 4 mdr. gammel, dukkede tanfarver op på hendes bagben, dét var ikke lige ventet ;-)

Men umiddelbart ja, så ligner hun en blue merle bi.

 

Man ser tydeligt forskellen på hende og Chivas, hvor Chivas har massere af tanfarve i ansigtet og andre steder, fremstår Joya som om hun ingen har (men det har hun, hvis man ved hvor man skal kigge efter det ;-) )

 

Man kan tydeligt se forskel på Chivas og Joya på det billede ja, selvom du så skriver at Joya rent faktisk også har lidt tan... Jeg kan ikke se det:mrgreen:

 

Dvs. hvis de ikke har noget tan i sig, og er blue merle, så kommer de til at være en blue merle W. white ( Blue bi) ? Der lærte jeg lige noget... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det er bare en blue merle uden tanfarverne ala Vala her.

157758_l.jpg

 

Jeg tror også at Aussiepowers Joya kun er sort/hvid merle?

 

Jeg synes stadig om Valas farve, men nu synes jeg også om dem med tanfarverne, særligt de lidt mere specielle som Caia.:lun:

 

Godt jeg ikke er ene om at synes en hund skal have en hale. Jeg elsker også Gracies lange buskede logrende hale, og den hvide halespids.:hjerte:

Men det kan da godt være jeg engang om et halvt liv får mig en 'rysterumpe'. Lige nu er jeg endnu på et stadie hvor jeg ville vælge en hvalp, der ellers matchede mig, fra, hvis den ikke havde en hale, velvidende at den ikke er den sidste aussiehvalp i verden, og at den perfekte hvalp med hale nok skal dukke op.:-)

 

Jeg husker at vi snakkede rigtig længe om det med hale, kæresten og jeg da vi tog rundt på besøg..... Og vi var meget enige om at vi ville savne den der hale hvis vi fik en aussie uden.

 

Der hvor Gracie er fra var vi hjemme på besøg hos for at snakke aussie, hilse på deres osv. og de havde flere uden hale, og de var drøn charmerende, og shakede virkelig den numse der. Men tror vi altid vil have aussie med hale, selvom man aldrig kan vide :-) :-)

 

Det unikke med "vores" race er at de alle er mega charmerende på hver deres måde, og så ser de alle bare så forskelligt ud... og så har de altså bare humor og jeg ved ikke hvor mange sjove ansigtsudtryk:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan tydeligt se forskel på Chivas og Joya på det billede ja, selvom du så skriver at Joya rent faktisk også har lidt tan... Jeg kan ikke se det:mrgreen:

 

Dvs. hvis de ikke har noget tan i sig, og er blue merle, så kommer de til at være en blue merle W. white ( Blue bi) ? Der lærte jeg lige noget... ;-)

 

He he, det kan heller ikke ses på det billede, for det er kun på forsiden af bagbenene at hun har lidt (meget mørk) tan farve, så det kan ikke ses når hun sidder ned :mrgreen: Og på papiret er hun også registeret som Blue merle w. White.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første hund var en dejlig zobel tæve, hun var blandet med japansk spids, så hun var meget lys i farven. Hun var helt igennem en sheltie, selom hun genetisk var lidt andet. Men når jeg idag kigger og søger på sheltier, er det altså stadigvæk den lyse zobel der tiltaler mig mest. Drømmer om en ny.......

 

Men nu får vi se, jeg har en skøn snakt bernhards tæve på 5 mdr, pt, desvæære meget syg, så måske bliver der snart en sheltie til mig igen. (selvom jeg håber Bellis, kan kurreres)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vala der har nu tan farver, hvis du kigger over øjnene og i ørerne :blink:

 

Men ja, Joya er, på papiret Blue merle w. white (blue bi.).

At der så, da hun var omkring 4 mdr. gammel, dukkede tanfarver op på hendes bagben, dét var ikke lige ventet ;-)

Men umiddelbart ja, så ligner hun en blue merle bi.

 

Man ser tydeligt forskellen på hende og Chivas, hvor Chivas har massere af tanfarve i ansigtet og andre steder, fremstår Joya som om hun ingen har (men det har hun, hvis man ved hvor man skal kigge efter det ;-) )

 

Du har nok ret. Var faktisk i tvivl og prøvede at google mig frem til en blue merle aussie uden tanfarver, men da jeg ikke fandet noget ordentligt billede (kun tegninger), tog jeg alligevel det af Vala.

Og i modsætning til border collierne, så har de fleste aussies jo tanfarver. Det mener jeg også alle Valas kuldsøskende havde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Du har nok ret. Var faktisk i tvivl og prøvede at google mig frem til en blue merle aussie uden tanfarver, men da jeg ikke fandet noget ordentligt billede (kun tegninger), tog jeg alligevel det af Vala.

Og i modsætning til border collierne, så har de fleste aussies jo tanfarver. Det mener jeg også alle Valas kuldsøskende havde.

 

Dvs. der faktisk ikke findes så mange Blue merle uden tan når det drejer sig om Aussies?! Tænker bare her hjemme i dk :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dvs. der faktisk ikke findes så mange Blue merle uden tan når det drejer sig om Aussies?! Tænker bare her hjemme i dk :-)

 

Nej, det gør der ikke, og især ikke i forhold til Border collien hvor det generelt er lige omvendt; at de fleste blue merle ikke har tan farve :blink:

 

Generelt findes der ikke så mange aussies -uanset om de er merle eller fuldfarvede, uden tan, og især ikke i DK, da der er en stor tendens til at aussies uden tanfarver, skal findes blandt arbejdslinjerne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...