Hop til indhold

At købe en "ægte uden tavle"

Gæst Kahlia
 Share

Recommended Posts

Gæst Kahlia

En af mine venner har lige købt en hundehvalp, en Australian Shephard uden tavle. De fandt hende over DBA og jeg må indrømme, at hun ser fiiin ud. :lun:

Har lige fået fortalt, at forældrene var sååå fine. Moren var Blue Merle og faren var Red Merle. Her ringer så en alarmklokke, for er der ikke noget med, at man aldrig må parre to merle-hunde?

Opdrætteren fortalte min ven, at man aldrig måtte parre to blue merle hunde, men der var intet problem med at parre en red merle og en blue merle.

Derudover har begge forældre eftersigende stamtavle, men hvalpene har ikke, fordi faren er amerikansk. Og man må, i følge opdrætteren, ikke parre en amerikansk Aussie med en Dansk Aussie. :confused:

Jeg kunne ikke finde noget om moren, der skulle være dansk, på Hundeweb (jeg ville se hendes udstillingsresultater, da hun skulle være udstillet, samt hilke sundhedsundersøgelser hun har været igennem), så hun er formodentligt ikke med DKK tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke bare glæde dig på deres vegne....Og har du ikke haft en tilsvarende tråd i det andet forum??

Nu står der vel ikke noget om, at hun ikke er glade på deres vegne - eller hvor læser du det:hmm:?

Og trådstarter har vel lov at stille de spørgsmål, hun gør - der er jo ikke noget ondt i dem, andet at ville have bekræftet, om det hun ved er korrekt ifht parringer eller ej?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj
Kan du ikke bare glæde dig på deres vegne....Og har du ikke haft en tilsvarende tråd i det andet forum??

jeg kan da godt forstå hende bekymring, hvis der kan være noget galt med hvalpen ville jeg da til hver en tid advare køber om det....

men jeg aner desværre intet om merle-reglerne så kan desværre ikke hjælpe trådstarter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det heller ikke...

Men der er jo mange som køber "ægte uden stamtavle"... Dexter er "sådan en"...

Jeg kan da godt se efterfølgende at man måske skulle vælge med stamtavle, men jeg tror desværre det er en meget normal tanke når man køber hund at tænke "JEG skal jo alligevel ikke bruge stamtavlen til noget"... Men jeg kan godt se at man får lidt mere garanti osv. med en stamtavle... Og så igen jeg købte en boxer med stamtavle, og det viste sig at være det største omgang fusk! Aldrig har jeg følt mig så snydt! :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kahlia

Jeg glæder mig da også på deres vegne og kan næsten ikke vente med at møde hende, men jeg vil alligevel gerne vide, om min ven er blevet snydt og har købt en hund, der risikerer at blive blind grundet en merle-merle parring.

Og hvilket andet forum taler du om? De har købt hende i dag, jeg tror aldrig, jeg har spurgt om noget lignende før? :vedikke: Og selv hvis jeg har, så er det i hvert fald en anden situation nu, og så har jeg vel stadig lov til at spørge?

hvor er den fra? altså bare by :-D

Græsted, Nord-sjælland. :-D

Jeg ved det heller ikke...

Men der er jo mange som køber "ægte uden stamtavle"... Dexter er "sådan en"...

Jeg kan da godt se efterfølgende at man måske skulle vælge med stamtavle, men jeg tror desværre det er en meget normal tanke når man køber hund at tænke "JEG skal jo alligevel ikke bruge stamtavlen til noget"... Men jeg kan godt se at man får lidt mere garanti osv. med en stamtavle... Og så igen jeg købte en boxer med stamtavle, og det viste sig at være det største omgang fusk! Aldrig har jeg følt mig så snydt! :stupid:

Det var nu slet ikke ment som om, at ægte uden tavle ikke var godt nok, jeg vidste bare ikke lige, hvad jeg skulle skrive i overskriften (skærmen blev lige pludseligt helt mørk og troede, computeren ville gå ud :stupid:).

Men det var også fordi opdrætter sagde, at hvalpene sagtens kunne have fået tavle, hvis ikke det ar fordi faren var amerikansk - og så tænker jeg, om det mon er den eneste grund til, at hvalpene ikke kunne få tavle. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nu slet ikke ment som om, at ægte uden tavle ikke var godt nok, jeg vidste bare ikke lige, hvad jeg skulle skrive i overskriften (skærmen blev lige pludseligt helt mørk og troede, computeren ville gå ud :stupid:).

Men det var også fordi opdrætter sagde, at hvalpene sagtens kunne have fået tavle, hvis ikke det ar fordi faren var amerikansk - og så tænker jeg, om det mon er den eneste grund til, at hvalpene ikke kunne få tavle. :hmm:

Det lyder lidt som en "dårlig undskyldning"...

Men mener hun at det er fordi at en amerikansk og dansk aussie ikke ville kunne blive stambogsført, eller fordi faren er amerikansk kan man ikke få hans hvalpe stambogsført i DK? For det er i hvertfald løgn... Der er jo mange som importere hunde fra hele verden og opdrætter :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge denne artikel: Merle Genetics er der ingen forskel på rød merle og blå merle - begge har det samme merle gen. Derfor kan en parring resultere i hvalpe med dobbelt merle gen, og dermed øget risiko for blindhed og døvhed. Men jeg tror ikke det er noget, der udvikler sig med alderen - hvis hvalpen skl være blind eller døv, er den vist nok født sådan.

Om "ægte uden tavle" generelt, vil jeg sige at jeg har købt to af slagsen, med 50% succes.

Jeg betragter Vinnie som en succes, fordi hun snart er 6 år, og stadig ikke har andre defekter end dem, tidligere ejer har forsynet hende med. Leroy blev kun 2 år. Jeg vidste at der var en risiko ved ham, og accepterede det. Og sådan er det jo når man køber hund, med eller uden tvle - der er altid en vis risiko.

Men selvfølgelig er der god grund til at være kritisk, og ikke sluge alt hvad sælger fortæller. Jeg har for kort tid siden tjekket et kuld, hvor begge forældre havde tavle, men ikke hvalpene. Det viste sig at der var en indavlskoefficient på over 10. Havde omstændighederne været til det, havde jeg måske købt en hvalp alligevel, og accepteret risikoen. Det er noget enhver må gøre op med sig selv. Jg køber stdig hellere uden end med tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Ok.

kunne nemlig godt lyde som hende i hampen..

der har forældrene også tavle i hhv amerika og danmark.

det lyder bare som noget fup..

tjene penge på hunde som man ikke har tjekket..

det er vist ikke svært at få tavle i den amerikanske..

så det er vist bare ren dovenskab..

og hvis man så oveni det får kuld efter kuld, skal man finde på nye undskyldninger hele tiden.. hvilket jeg stødte på med hende fra hampen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kahlia
Det lyder lidt som en "dårlig undskyldning"...

Men mener hun at det er fordi at en amerikansk og dansk aussie ikke ville kunne blive stambogsført, eller fordi faren er amerikansk kan man ikke få hans hvalpe stambogsført i DK? For det er i hvertfald løgn... Der er jo mange som importere hunde fra hele verden og opdrætter :-D

I følge opdrætter kan aussie-hvalpe ikke stambogsføres i DK når faren (eller moren) er fra Amerika - det lyder underligt, men måske er der noget om det. Der er jo noget med stumphale i den race, så det kunne være årsagen? Men jeg ved det ikke, det er derfor jeg spørger. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge opdrætter kan aussie-hvalpe ikke stambogsføres i DK når faren (eller moren) er fra Amerika - det lyder underligt, men måske er der noget om det. Der er jo noget med stumphale i den race, så det kunne være årsagen? Men jeg ved det ikke, det er derfor jeg spørger. :-D

Det har INTET på sig, det opdrætter påstår.

Som en anden sagde: der importeres hunde fra hele verden, for at indgå i avlen blandt andet i Danmark. Lever hunden op til kravene, er der ikke noget i vejen for, at hvalpene kan få tavle.

Personligt ville jeg jo altid undre mig meget, når folk vælger at undlade at få tavle på hvalpene, hvis forældrene har det. For så svært er det heller ikke at leve op til de avlskrav der stilles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget sludder og din veninde er blevet taget i r*ven, for at sige det lige ud.. Både med merle x merle parringen, det bør man ikke gøre, uanset om det er to gange blå, to gange rød, eller en af hver -men der er dog ingen regler om det, i DK (endnu), men det er almen viden (blandt opdrættere) at det gør man ikke... Og det med tavlen er også en sludder for en sladder, der findes mange, rigtig mange aussie kuld herhjemme, hvor et af forældredyrene kommer fra USA, det er kun et spørgsmål om at begge forældredyr, skal opfylde de danske avlsrestriktioneer -som er uhyre begrænsede hos aussien :???:, og så er det ligegyldigt hvor faren eller moren så kommer fra, såfremt de begge har en FCI anerkendt stamtavle..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kahlia
Ifølge denne artikel: Merle Genetics er der ingen forskel på rød merle og blå merle - begge har det samme merle gen. Derfor kan en parring resultere i hvalpe med dobbelt merle gen, og dermed øget risiko for blindhed og døvhed. Men jeg tror ikke det er noget, der udvikler sig med alderen - hvis hvalpen skl være blind eller døv, er den vist nok født sådan.

Om "ægte uden tavle" generelt, vil jeg sige at jeg har købt to af slagsen, med 50% succes.

Jeg betragter Vinnie som en succes, fordi hun snart er 6 år, og stadig ikke har andre defekter end dem, tidligere ejer har forsynet hende med. Leroy blev kun 2 år. Jeg vidste at der var en risiko ved ham, og accepterede det. Og sådan er det jo når man køber hund, med eller uden tvle - der er altid en vis risiko.

Men selvfølgelig er der god grund til at være kritisk, og ikke sluge alt hvad sælger fortæller. Jeg har for kort tid siden tjekket et kuld, hvor begge forældre havde tavle, men ikke hvalpene. Det viste sig at der var en indavlskoefficient på over 10. Havde omstændighederne været til det, havde jeg måske købt en hvalp alligevel, og accepteret risikoen. Det er noget enhver må gøre op med sig selv. Jg køber stdig hellere uden end med tavle.

Og det er jo stikmodsat af, hvad opdrætter fortalte. :hmm:

Jeg synes bare tit, at der ringer en alarmklokke hvis man hører "begge forældre har tavle, men det har hvalpene ikke..", for så er der nok en grund til, at hvalpene ikke har tavle. :vedikke:

Men intet ondt om "ægte uden tavle"-hunde, de kan stadig være sunde, dejlige og helt igennem perfekte (ligesom tavle-hunde kan være usunde, "kke-dejlige"og langt fra perfekte), man skal bare være opmærksom på, at der kan være en grund til, at de ikke har tavle. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kahlia
Det er noget sludder og din veninde er blevet taget i r*ven, for at sige det lige ud.. Både med merle x merle parringen, det bør man ikke gøre, uanset om det er to gange blå, to gange rød, eller en af hver -men der er dog ingen regler om det, i DK (endnu), men det er almen viden (blandt opdrættere) at det gør man ikke... Og det med tavlen er også en sludder for en sladder, der findes mange, rigtig mange aussie kuld herhjemme, hvor et af forældredyrene kommer fra USA, det er kun et spørgsmål om at begge forældredyr, skal opfylde de danske avlsrestriktioneer -som er uhyre begrænsede hos aussien :???:, og så er det ligegyldigt hvor faren eller moren så kommer fra, såfremt de begge har en FCI anerkendt stamtavle..

Hvis morens tavle ikke er en DKK-tavle, men en hvilken som helst anden dansk stamtavle, så ville hvalpene ikke kunne stambogføres?

Jeg kunne nemlig ikke finde hende på Hundeweb, og heller ikke mormoren, så tavlen er nok ikke en DKK tavle. Hvis den da har tavle.

Hvalpen fik en hjemmelavet tavle med, så den tavle de taler om, det kunne vel godt være en hjemmelavet tavle, forestiller jeg mig. :hmm:

Og så var der lige et billede af moren, tyvstjålet fra deres annonce på DBA. :genert: Og jeg tror, at merle-hvalpen på billedet er den, de har hentet.

74281890_27062011095426_5967_2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg altid bliver lidt ked af det, når jeg ser 'min' race til salg uden stamtavle, og jeg synes det er trist at der også findes købere til den slags 'ægte men uden stamtavle'.

Men nok om det....

Jeg er ikke så meget inde i det med farver, men jeg ved dog så meget, at man ikke må parre to merles, da hvalpene kan få dobbelt merlegen. Jeg tror ikke de bliver døve med alderen, men at de er fdt døve. De der er overtegnede i hovedet/har meget hvidt, har vist større sandsynlighed for at være døve.

Mon ikke Aussiepower kommer på banen med mere info?:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg altid bliver lidt ked af det, når jeg ser 'min' race til salg uden stamtavle, og jeg synes det er trist at der også findes købere til den slags 'ægte men uden stamtavle'.

Men nok om det....

Jeg er ikke så meget inde i det med farver, men jeg ved dog så meget, at man ikke må parre to merles, da hvalpene kan få dobbelt merlegen. Jeg tror ikke de bliver døve med alderen, men at de er fdt døve. De der er overtegnede i hovedet/har meget hvidt, har vist større sandsynlighed for at være døve.

Mon ikke Aussiepower kommer på banen med mere info?:mrgreen:

Ej men altså! Hun har så ligesom for længst været her. Sådan kan det gå, når man er en halv time om at skrive et indlæg, fordi man har forladt komputeren undervejs.:mrgreen::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det lyder mærkeligt :???:

Vi har også købt hunde "ægte uden tavle". Den første et stort fejlkøb... eller vi er jo super glade for ham, men ville aldrig købe hund fra sådan et sted igen. Hundene gik i en stald og var ikke avlet med blik på andet end penge.

Den anden var valgt bevidst. Her var vi både ude og kigge hvalpe med og uden stamtavle, men valgte uden da vi ikke havde noget at bruge stamtavlen til og hvalpene her virkede til at have det bedst. Far var med stamtavle, mor ikke, men ejerne var gode veninder og hundene havde kendt hinanden lang tid da ejerne besluttede de skulle have hvalpe sammen.

men at man vælger "ægte uden stamtavle" fritager jo ikke en for, at tænke sig om når man køber hund. Vi var også ude ved et sted hvor de havde både mor og far hund, men også 3tævehunde, to med kuld og alle havde fået hvalpe med hanhunden, denne tæve var det anden gang for. Det fandt jeg en smule useriøst og for pengenes skyld, så det sted blev valgt fra.

Det jeg tænker lidt er, at havde jeg skullet købe hvalp havde jeg nok valgt den opdrætter fra til jeg havde fundet ud af hvordan det hang sammen med merle-hunde og amerikansk/dansk og så måske valgt opdrætter til igen hvis denne viste sig at tale sandt, men hellere vente et kuld for længe end et kuld for lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener da den mest kendte DKK udstillingshund af racen, netop er en Amerikansk import.

Opdrætter er ikke ærlig her, eller omgåes sandheden noget ????, ingen parre en SÅ FIN tæve med en papirløs hanhund, nok så sød. Det stemmer ikke. Risikoen for at de er for svære at sælge, er da for stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener da den mest kendte DKK udstillingshund af racen, netop er en Amerikansk import.

Opdrætter er ikke ærlig her, eller omgåes sandheden noget ????, ingen parre en SÅ FIN tæve med en papirløs hanhund, nok så sød. Det stemmer ikke. Risikoen for at de er for svære at sælge, er da for stor.

Ganske korrekt, så det er en fis i en hornlygte ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis morens tavle ikke er en DKK-tavle, men en hvilken som helst anden dansk stamtavle, så ville hvalpene ikke kunne stambogføres?

Jeg kunne nemlig ikke finde hende på Hundeweb, og heller ikke mormoren, så tavlen er nok ikke en DKK tavle. Hvis den da har tavle.

Hvalpen fik en hjemmelavet tavle med, så den tavle de taler om, det kunne vel godt være en hjemmelavet tavle, forestiller jeg mig. :hmm:

Og så var der lige et billede af moren, tyvstjålet fra deres annonce på DBA. :genert: Og jeg tror, at merle-hvalpen på billedet er den, de har hentet.

Nej, de vil ikke kunne stambogsføres i DKK, hvis moren er stambogsført i en anden dansk stamtavleklub..

Kan du morens stamtavlenavn da?

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden - hvor jeg opdrætter katte - findes der ikke noget, der hedder ægte uden stamtavle. For mig er stamtavle en oversigt over et dyrs aner og et bevis på ægtheden af en given race. En dokumentation om du vil.

Nåh ja, det er rigtigt :stupid:

Det er derfor jeg ikke har en Grand Danois - jeg har en "Grand Danois-lignende bastard" :lol:

Men seriøst - en Siameser parret med en Siameser giver hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites