Hop til indhold

Nej nu kan jeg snart ikke mere ;(


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

jeg har passet en del mennesker og mener at man er gået en del væk fra at bruge fenemal , netop på grund af de mange bivirkninger - måske findes der et nyere middel som også kan bruges til hunde men uden så mange bivirkninger ? jeg har dog aldrig selv haft en hund med epilepsi så min erfaring er kun fra mennesker,

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 174
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Golden
Tror da nok lige at det første jeg gør i morgen er at ringe til min dyrlæge og hører om jeg ikke må skifte ham tilbage på lamotrigin. Det komiske er at jeg selv tager lamotrigin og ved hvordan det virker, og selv i de høje doser jeg tager, er der stort set ingen bivirkniger sammenlignet med fenemal.

 

Er der noget nyt Stella?. Fandt du ud af hvem der var Ulla mente der havde helt styr på det der med Epilepsi?.

 

:bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk tror jeg de fleste dyrlæger kun kan give diagnosen på epilepsi ved en beskrivelse af anfaldene. Muligvis kan de nye Mr scannere(eller hvad de hedder) så også hjælpe.

Her kommer lidt fra uni.

 

http://curis.ku.dk/portal-life/da/front.html?searchall=epilepsi&organisations=

 

Det var Mette Berends, jeg tænkte på.

Har ikke fået læst dette endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Så er der lige lidt opdatering.

 

Teiturs ører er blevet helt normale igen, ingen rødmen, ingen lugt. Hans mund er næsten normal, dog stadig lidt rødmen og en svag lugt af betændelse. Teitur selv er superfrisk og er som han plejer = svær at kører træt :-D

 

 

Jeg har skiftet til Royal canins hyperalgerion ( kan ikke stave det ) og Teitur spiser med stor velbehag. Jeg blander det lidt med d/d til hans glæde så skal han ikke spise det samme hele tiden. Derudover har jeg fundet nogle hårde tyggeben af ren hjorte, som dog koster en del ( 40 kr stykket ), men dem er han glad for og det er godt for hans tænder og til sidst men ikke mindst, har jeg fundet nogle godbidder fra dyrlægen til allergihunde som han også er meget glad for, så jeg føler alt går godt med det der intolerance.

 

I forgårs fik han fat i et stykke halvgammelt smidt spegepølse som han desværre nåede at sluge, selvom han faktisk var i kort snor ( tog bussen ind til byen ) da vi var inde på banegården. Men han har ikke reageret på det. Desuden var der en " tag selv bland hundekiks " hos dyrlægen hvor vi var forleden, og mens jeg betalte nåede han lige at sluge 3 af dem, men det har han hellere ikke reageret på.

 

 

Men så er der stadig det store hængeparti med hensyn til hans epilepsimedicin. Jeg tror efter bedste overbevisning at det er det som har gjort ham syg. Lideledes tror jeg at det er det som er årsag til hans konstante pusten og ædelyst og drikkelyst, samt udspilet mave.

 

Jeg har nu snakket med to forskellige dyrlæger ( min tidligere og en der var ferievikar ), som kort sagt benægter at det kunne være årsagen og fraråder lamotrigin da de ikke har erfaring med det og det eneste der er testet på hunde er fenemal.

 

Min egen dyrlæge er en meget god mand fik jeg fat i i dag, og han er åben for alt indtil det modsatte er bevist. Han sagde at han aldrig havde oplevet nogen hunde reagere så voldsomt på fenemal, men nogen skulle jo være de første og at han ikke ville kloge sig på hvad der er bedst for Teitur, kun ud fra hvad han havde lært som dyrlæge og det er at Fenemal er det eneste rigtige.

 

Men han synes jeg gjorde det rigtige i at prøve at skifte for HVAD NU HVIS, det rent faktisk var fenemalen ?? Så han udskrev lamotrigin til Teitur samt 5 stikpiller i tilfælde af anfald, da de skal trappe hurtig over. Man skulle give fenemal, undlade det en dag og så over på lamotrigin da de to ensymer ikke måtte krydse hinanden. Min tidligere dyrlæge sagde så det modsatte da vi trappede ind i fenemal :damn: Det er fanme ikke nemt at blive klog på.

 

Så nu springer han fenemalen over i aften og så starter vi på lamotrigin i morgen.

 

Stopper hans pusten så efter nogen tid samt det andet, så kan jeg jo så konstartere at det var fenemalen der gjorde det. Bliver det værre eller uændret eller kommer der nye symptomer i form af opkast, så kan jeg jo så konstatere at det IKKE var fenemalen, og kan derfor trygt skifte tilbage til fenemal som jo modsat lamotrigin ER testet på hunde gennem mange år.

 

 

Men ingen dyrlæge ville bakke mig op i at skifte til lamotrigin, udover min egen gode dyrlæge, som aldrig udelukker noget eller taler negativt om noget før det modsatte er bevist.

 

Er i øvrigt SUPER glad for at jeg har fundet en dyrlæge jeg stoler på og som er utrolig sød og rar over for både mig og Teitur og er meget grundig, altid ringer hurtig tilbage og som ikke gør sig mere klog end han er og derfor er åben over for at tingene MÅSKE kan være anderledes end hvad der er normalt.

 

Ham ville jeg bruge for fremtiden, det er sku første gang jeg har fundet en dyrlæge hvor jeg bare tænker, yes hvor skønt. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Hvor er jeg bare glad for at læse en opdatering fra dig :-)

 

- og så er det ovenikøbet en god en af slagsen.

 

Det jeg allerbedst kan lide ved dit indlæg er, at det virker som om du tager ansvar for egen mavefornemmelse og gør noget ved det!. Ikke lader dig spise af og følger andres råd med lukkede øjne. Fedt du tager ansvar for dig og Teitur synes jeg :5up:

 

Glæder mig til at følge med :hjerte:

 

Kram til dig og Teitur!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Tusind tak Golden :-D

 

Ja nu må det briste eller bære og hvis det brister så håber jeg det er så lidt som overhovedet muligt på Teiturs bekostning. Den hund har været rigeligt igennem i sit korte liv.

 

Men han er glad, super glad. Og om lidt ville vi ud i seng, jeg sover i telt udenfor hele sommeren og Teitur synes det er ski´e hyggeligt :blink: mem kun hvis han må putte i fodenden og ikke ude i forteltet :fornaermet: så det for han selvfølgelig lov til. :klap: for det ER jo hyggeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hej alle tak for jeres kommentar :-D

 

Golden, det er gået fint, der er intet at mærke, ingen anfald eller optræk til det. Vi har været i skoven i dag og han sov fint i teltet i nat uden uro eller andet. Og der har hellere intet været i dag. Så håber det forsætter sådan :-D

 

Og ja det er lidt vådt for tiden at sove i telt, for det har godt nok regnet, men der findes ikke noget mere hyggeligt end at ligge i sommermørket med hunden som fodvarmer og hører regnen tromme på teltet.

 

Vi skal til vesterhavet i næste uge, så det er dejligt han er så frisk og hans ører er blevet helt fine og normale igen, for så skal vi da ud at bade sammen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

--De magre mælkeprodukter laver man ved at tilsætte vand. Det nedsætter jo fedtindholdet pr 100g.....

 

I normal jersey ko mælk er der ca. 4,5 % fedt. Og i andre racer lidt mindre.

Nå mælken kommer til mejeriet centrifugeres fløden fra og men har nu en fløde del og en skummetmælks del. Disse to dele bruges til at justere til ønsket fedt % i det produkt man skal lave.

Man tager altså ikke bare ko mælk og tilsætter vand til husbehov som jeg oplever at du skriver. :hmm:

 

Og derefter tilsætter man ... proteinpulver.

Man tilsætter Skummetmælkspulver i det omfang at det produkt man laver, kræver en højere protein %.

Det er der ikke noget odiøst i, især efter at forbrugerne er blevet så fedt forskrækkede at man nu afregner mælkeprisen efter protein % og ikke som tidligere efter fedt %.

 

Kik selv på, hvad du måtte have i køleskabet: Alle mælkeprodukter med en fedtprocent på under 1,5 har fået tilsat skummetmælkspulver.

 

Jeg har Minimælk og der er ikke Skm pulver i. I min yoghurt er der.

Der er ikke så mange andre muligheder for at justere protein% da ren protein( kasein) umidelbart ikke er genopløselig i mælk. Den skal nemlig have en forholdsmæssig stor fedt % for at kunne binde protein molekylerne og så er men jo lige vidt.

I diverse bodybuilder drikke er der Kasein som protein del. Men det er en opslæmning og ikke en decideret opløsning. En opløsning kan dog opnås med alskens tilsætnings stoffer som jeg personligt meget nødig vil se i et produkt som mælk.

 

Jeg ved det. Jeg kan ikke tåle skummetmælkspulver:damn:. Men jeg kan godt tåle mælk.. :shock:

 

Æv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Nej det er desværre ikke helt vel :cry: Teitur begyndte at lugte af betændelse ud af munden igen i går. I dag er det ret slemt. Men det er ikke mere rød end det tidligere har været og han spiser og drikker fint. Hans ører er stadig superfine og helt normale. Forstår det simpelthen ikke :confused: Vi skal afsted på ferie i morgen.

 

Han har kun fået allergigodbidder og d/d og så det er hyperallgoen halløjsa fra royal canin. Forstår simpelthen ikke hvorfor han nu får den lugt i munden igen nu.

 

Men hans epilepsi medicin kører fint og for første gang i lang tid, har han ikke gået rundt og pustet i dag og drukket masser af vand og hans udspilet mave er næsten væk. :klap: Er 99,9 % sikker på at det var fenemaen der gjorde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Og ja glæder mig til vi skal til vesterhavet, de sidste 3 år har vi været på kanotur, men sidste år var jeg ved at få et anfald af hysteri efter trejde gang at have hevet ham op fra gudenåen, fordi han så en and. :stupid: Han sidder der lige så fint og noget af snoren er bundet til det sæde i kanoen jeg sidder på, og så pludeslig så hop, så ligger han i vandet, og så hiver man lige sådan en flodbølge op i kanoen og alt bliver bare plaskvådt. De første 2 år nød han det, men sidste år var ænderne mere spændene end at se ned i vandet :fornaermet:, man er vel blevet ældre :roll: Så i år afprøver vi vesterhavet og klitterne og får sand mellem tæerne i stedet for koldt gudenåvand :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan Teitur have noget med sine mandler ? er de blevet undersøgt ? min unge hund havde meget halsbetændelse som hvalp / unghund , det viste sig at han havde en Bordetella bronchiseptica og hundeparainfluenza eller adenovirus 2 infektion, han STANK af afføring ud af munden - han blev behandlet med Ronaxan vet. 100 mg . som har hjulpet godt på ham. Det kan godt være du har skrevet det et eller andet sted i tråden , men jeg orker ikke at læse hele tråden igen.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Dejligt at høre at der trods alt er NOGEN fremgang. Håber det forsætter!.

 

Kan lugten skyldes at det først er nu der er skiftet fra Fenemalen?. Og hvor langt er han mon i behandlingen med diverse medicin?. Han fik både antibiotika og binyrebarkhormon ikke?. Eller hvordan var det nu...

 

Jeg ønsker sådan for jer, at det her helvede af sygdom snart stopper og i får en fantastisk ferie i klitterne!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella.

Er du opmærksom på, at rigtig mange cockerer ofte lider af læbefoldsinfektion om sommeren. Det stinker som rådden fisk og muligheden er der vel for ham, da hans immunforsvar vel er svækket.

Hold læberne meget hårfri og tør forsigtigt om mund og underlæberne efter indtagelse af vand.Hvis der er sår skal de behandles med afrensning af f.eks brintoverilte 1% , aftørres og smøres med f.eks Kenalog Comp med Mycostatin.(receptpligtig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hej Alle, ville bare fortælle at det går fantastisk med Teitur, han er så godt som rask nu :banan: Han er helt sig selv igen og lugter hverken her eller der.

 

Vi har haft en fantastisk tur og han har badet i vesterhavet to gange om dagen og ellers bare tonset rundt. Han charmede sig ind på alle og var bare så sød og nem at have med. Han mødte en lækker cockertæve, uh der var romantik i luften :slem:

 

Er bare så lykkelig :klap:

 

Og er MEGET glad for at jeg trodsede dyrlægens råd og skiftede fenemal ud med lamotrigin. Hans evige sult er stoppet, nu er han igen som han var før, en ret småtspisende hund, men det har han været fra dag 1, så det er normalt. Hans overdreven drikkeri er stoppet. Hans konstante pusten og udspilet mave er forsvundet. Alt betændelsen er forsvundet.

Hans lugt ud af munden forsvand igen efter en dags tid.

 

Og Ulla du har ret, de kan lugte rigtig grimt ved læberne, så vasker af og til forsigtig læberne i klorhexidin blandet op med vand.

 

Maven fungere up to date, ørene er helt fine og munden er igen normal lyserød :5up:

 

 

Han er ligesom før, fræser rundt som en skoldet skid, piver når han er utilfreds, gør når naboens hund gør, og sover tungt uden at vende sig og pive, stikker af på gåturen og trækker i snoren, lige som jeg kender ham :blink: og lige som det skal være :blink:

 

Er så glad for at historien endte sådan, for det var bestemt ikke det som stod skrevet for nogle uger siden.

 

 

Han bliver forsat foderet med d/d og hyperallergegn, selvom han pudsigt nok ikke synes det der hyperallergien er ret spændene, har ellers hørt fra mange at deres hunde er helt vilde med det.

 

Derudover har jeg tilføjet lidt pastaskruer i hans foder, og lidt kartoffel og han reagere ikke negativt på det. Ligesom han stadig får sin medicin i et stykke ost.

 

Men okse og alt med okse og kylling og svin og lam holder jeg ham helt fra, for er sikker på at det er det som han har intolerance overfor.

 

 

Men vi er bare happy :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Det er simpelthen så fantastisk at høre!. Lige så jeg får kuldegys ned af armene :lun:

 

Har du tjekket det der Hypo-foder som Jeanette omtaler - eller det er måske det han får nu?. Tænkte bare hvis du i perioder havde brug for et alternativ.

 

Hvor køber du iøvrigt de der hjorteben du talte om?.

 

Jeg er BARE SÅ glad på jeres vejne!. :klap:

 

- håber vi kan mødes en dag så jeg kan hilse på din smukke Teitur og give dig det kram du fortjener for denne her kamp :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...