Hop til indhold

Hvornår skal hannen kastreres?


Shii
 Share

Recommended Posts

Vi har jo dejlige Dexter som er 4½ måned, og vi havde snakket om allerede fra starten af at han nok skulle kastreres....

 

Sidste gang vi var til træning kom Mr. T som Dexter har leget rigtig meget med, og han var blevet kastreret; Han er altså kun en uge ældre end Dexter!

 

Jeg spørger hvad grunden til de havde valgt en kastration allerede som 4½ måned gammel, og svaret var at han skulle kastreres uanset hvad så det kunne de jo lige så godt gøre først som sidst...

 

Jeg tænker bare; Hvad gør det ved en han at han kastreres før end han overhovedet er begyndt at lette ben?

 

Dexter er som sagt 4½ måned, han letter ikke ben og har mødt tæver i løbetid uden at være mere interesseret i dem end i alle andre hunde han møder, så han er altså IKKE kønsmoden endnu.

 

Personligt ville jeg altså aldrig overveje en kastration før end hvalpen var.. ja en unghund helst voksen, og dernæst før end at der var tegn til et begyndende problem...

Vi vil tage snakken op omkring Dexters kastration når han er 7-8 måneder, og jeg ville nok stadig presse den til han var et år, og gerne ældre (men igen hvis der viser sig problemer(hyleri efter damer, løben væk osv. vi har dog en husky så man skal være opmærksom på om det er husky eller "hannen" der skaber problemet) så er det klart at en tidlig kastration også ville være i tankerne)...

 

Hvad valgte I med jeres hanner?

Hvor gamle var de og hvad var begrundelsen for netop det tidspunkt I valgte?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har haft flere hanner , de er først blevet kastreret når de har fået problemer med deres blærehalskirtel og det er først sket i 10-11 års alderen , jeg har ikke haft problemer med at de har hylet eller andet , det har kun været et problem hvis vi har mødt en højløbsk tæve face to face, ellers ikke.

jeg har ikke oplevet at mine hanner har ændret sig , de er måske blevet lidt mere madglade, men det er man jo selv herre over og psykisk har de ikke ændret adfærd

Redigeret af anne-lise hansen
glemsomhed
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal han kastreres?

 

Ved der er mange meninger om emnet, men jeg synes de neagtive historier om bivirkninger til at det er noget jeg vil udsætte mig selv og min hund for, med mindre der var en meget god grund til det...

Det kan jo aldrig gøres om igen, når først det er gjort...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal han kastreres?

 

Ved der er mange meninger om emnet, men jeg synes de neagtive historier om bivirkninger til at det er noget jeg vil udsætte mig selv og min hund for, med mindre der var en meget god grund til det...

Det kan jo aldrig gøres om igen, når først det er gjort...

 

Dexter SKAL heller ikke kastreres, men hvis han får problemer så er vi ikke et sekund i tvivl om at han bliver snippet.. Han skal ikke avles på, det er ihvertfald ikke planen, så på det punkt er der intet at fortryde... Eller det lyder også forkert "et sekund i tvivl", men jeg mener bare at rent "hvalpe mæssigt" er der ingen tvivl om at han ikke skal have nogle, så på det punkt er vi ikke bange for at fortryde... Nogen siger hunden bliver mere doven af det... Jah så ville han måske nå ned på et niveau hvor han rammer en normal hyper aktiv hund :lol:

 

Vores dyrlæge har også sagt at der absolut ingen grund er til at kastrere hvis ikke der er en "grund" til det.. Altså f.eks. at man har en han som sidder og hyler konstant eller lignende, som er generende for HUNDEN (altså noget som nedsætter hundens livskvalitet)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skal han kastreres?

 

Ved der er mange meninger om emnet, men jeg synes de neagtive historier om bivirkninger til at det er noget jeg vil udsætte mig selv og min hund for, med mindre der var en meget god grund til det...

Det kan jo aldrig gøres om igen, når først det er gjort...

 

Det var forresten også netop derfor at jeg blev dybt chokeret over at de havde valgt at kastrere deres 4½ måned gamle hvalp med begrundelsen at "det skulle den jo før eller siden alligevel" i min verden var det bare så forkert at gøre, men det kan jo være det bare er mig der mener at hunden skal have lov at være hund.. Og helt klart hvis du har en han hvor hver gang der er tæver i løbetid så kan du intet med ham, så ville jeg da gøre det.. Men hvis der ikke er nogle problemer, kan jeg bare ikke se hvorfor man vælger at gøre det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luke og Jack

Har lige mødt en 10 mrd gammel brun labber. Han var allerede kastreret. Det var noget deres dyrlæge havde sagt god for. Kender også en krytoid golden som blev kastreret som 10 mdr. gammel. Hvorfor man ikke ventede, ved jeg ikke. Jeg ville ikke selv vælge det så tidligt. Lige nu er planen, at Jack engang skal kastreres, men det er langt fra sikkert. Det kommer an på, hvordan han udvikler sig og om der overhovedet opstår han-hunde problemer.

Luke blev kastreret som næsten 4-årig efter 2 års strinterier :stupid:

 

Uanset så er dyrlægerne åbenbart uenige om, hvornår det er hensigtmæssigt at kastrere....

Men lige for at køre den over i katte-verden, så neutraliserer man rigtig mange race-killinger inden de forlader katteriet. Dette er bl.a. for at undgå spredning af uhensigtmæssige gener, hvis den ikke lever op til standarden og skal til et kælehjem. Kan ikke forstå, hvorfor det er anderledes med hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et meget omdiskuteret emne, som der er mange divergerende meninger om - både blandt hundeejere, dyrlæger og adfærdsterapeuter.

 

Buster blev kastreret som 2-årig pga. stor interesse for tæver, som tog til for hver gang der var tæver løbetid. Ligeledes tissede han nogle gange inden for hos andre hundeejere, ligesom han på vores ture nogle gange forsøgte at tisse op ad hvalpeejere (heldigvis "lykkedes" det kun to gange).

 

Tæveinteressen er faldet mærkbart efter kastration, og strinteri indendøre/hvalpeejere er stoppet helt. Og helt generelt er vores kontakt blevet meget bedre. Jeg har således ikke fortrudt kastrationen, men jeg er glad for at den først fandt sted, da han var 2 år og mentalt og fysisk færdigudviklet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor meget man passer på, kan en intakt han lave hvalpe, så synes det er en rigtigt god ide at få gjort. Jeg har tidligere haft medium-størrelse, måske store hunde skal være endnu ældre, men mine blev kastreret ved 9 måneder og oplevede ingen ulemper ved det.

 

Det er også lidt den jeg tænker på.. Dexter er en race som med garanti på et eller andet tidspunkt vil løbe væk... Det vil næsten være utopi at tro vi får den første husky som aldrig har taget sig en strejfer.. og når nu vi ikke vil have hvalpe fra ham, så tænker jeg... Hvorfor ikke få ham snippet... Jeg skal ikke kunne sige om vi står om et år og tænker vi ikke vil alligevel, men lige nu tænker jeg bare.. praktiske årsager.. Min mor har en tæve der ikke er sterealiseret.. Min veninde har en osv... Og selvom Dexter ikke udviklede den store hanhunde gejst, så er det stadig bare lidt øv at det nogen gange ville volde problemer... F.eks. skal vi holde jul hos min mor; Hvis hendes hund ikke er i løbetid.

Er hendes hund i løbe tid kommer jeg ikke til at holde jul i år (De holder jo ikke JUL d. 24 her i Holland) :shock: Tænk sig at gå glip af julen fordi en hund ikke er kastreret!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker ikke præcis hvor gammel Charles var (han var ikke vores på dettidspunkt), men ca 6-7 mdr gammel. Vi har INGEN problemer ifm hans tidlige kastration, hverken fysisk eller mentalt. Der er en risik mener jeg fr rottweilere der bliver kastreret, noget med knoglekræft? Men siden han er en rescue ville han blive kastreret uanset, og vi må håbe han ikke bliver syg.

Charles kan med stort set alle hunde, det er virkelig sjældent han lader sig provokere af en anden hund, og så er det ofte meget fremme i skoene intakte hanner, men igen, det er langt mere undtagelsen end reglen.

Han bliver aldrig chikaneret af intakte hanhunde, der er aldrig en hund der har prøvet at humpe ham (andre end Sally da hun var i løbetid og meget forvirret :lol:).

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke oplevet at mine hanner har ændret sig , de er måske blevet lidt mere madglade, men det er man jo selv herre over og psykisk har de ikke ændret adfærd

Det kunne nok godt tænkes, at der ingen forskel har været på psyken, fordi de først er blevet kastreret i 10-11 års alderen?

 

Jeg har før i tiden trænet sammen med hanhunde, der blev kastrerede og jeg skal da nok lige love for, at man kunne mærke forskel. Pludselig var fx eftersøgninger ikke så spændende mere.

 

Lidt ubelejligt for en redningshund. :slem:

 

Vores hanhunde er aldrig blevet kastrerede og vi har aldrig haft problemer med, at de løb hjemmefra. Muligvis fordi de ikke kunne, hæ. Det skal jeg jo ikke kunne sige.

 

Der kan sagtens være gode grunde til at kastrere, men personligt er jeg imod, at man gør det uden en sådan. Men folk må jo da gøre, som de har lyst til. Det er et frit land.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var forresten også netop derfor at jeg blev dybt chokeret over at de havde valgt at kastrere deres 4½ måned gamle hvalp med begrundelsen at "det skulle den jo før eller siden alligevel" i min verden var det bare så forkert at gøre, men det kan jo være det bare er mig der mener at hunden skal have lov at være hund..

Hvis en hanhund kastreres allerede som lille hvalp, bliver det vel lidt i stil med de stakkels drengesangere før i tiden, der blev kastrerede for at bevare den rene drengeklang. De udviklede så aldrig deciderede "mandetræk".

 

Det samme må vel gøre sig gældende for en hanhund? Ikke at det sikkert vil genere hunden, men var det så meningen med at vælge netop en hanhvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hanhund kastreres allerede som lille hvalp, bliver det vel lidt i stil med de stakkels drengesangere før i tiden, der blev kastrerede for at bevare den rene drengeklang. De udviklede så aldrig deciderede "mandetræk".

 

Det samme må vel gøre sig gældende for en hanhund? Ikke at det sikkert vil genere hunden, men var det så meningen med at vælge netop en hanhvalp?

 

Det er netop der jeg vil hen... Om det ikke betyde at ens hanhvalp aldrig vil blive en "han hund".. Den vil jo aldrig opleve at være "voksen han"... Om det kan skade den... Jeg synes jo det er absurd tidligt at kastrere en hund som 4½ måned, og kan slet ikke finde en god grund til dette... Men måske var det bare mig der var underlig jo :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor meget man passer på, kan en intakt han lave hvalpe, så synes det er en rigtigt god ide at få gjort. Jeg har tidligere haft medium-størrelse, måske store hunde skal være endnu ældre, men mine blev kastreret ved 9 måneder og oplevede ingen ulemper ved det.

Søde Petrine - det er altså noget gedigent prut (pardon my French). Man kan sagtens undgå, at ens hanhund daldrer rundt i land og by og laver hvalpe bag ens ryg. Det er jo sådan set bare et spørgsmål om at hegne sin have forsvarligt ind.

 

Og på ture, hvor de må være løse, er man som ejer STRAKS klar over, at en laber dulle er i farvandet. Det kan man slet, slet ikke undgå at se på sin hanhund. Og vupti - så kommer han i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg vil gå meget langt med træning for ikke at kastrere mine hanner - der er mange grunde til det, bl.a. at jeg ønskede mig hanhund med alt hvad der følger, jeg vil trække med dem og gerne konkurrere og så kastrerer man ikke så tit da man lige præcis gerne vil bruge den ekstra energi - og så vil jeg personligt, hvis det endelig skulle være, helst vente til hunden er udvokset både fysisk og mentalt, og der kan hunden alligevel have lært nogle vaner, så det alligevel ikke vil fjernede det man håbede.

 

Lige med at strejfe, det er langt fra sikkert at Dexter kun kunne finde på at strejfe for løbetid, Motor gør det ikke i den forbindelse, det handler om enten bare at gå sine egne veje eller jagte fugl/mus/luftkasteller.

 

Kender flere kastrater som strejfer hist og pist, det behøves ikke have noget med løbetid at gøre. Og heller ikke at man ikke aktiverer sin hund, imo..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man skal kastrere (eller sterilisere, for den sags skyld) synes jeg, man skal vente til hunden er helt færdig udvokset og er blevet "voksen" både fysisk og mentalt.

 

Det er ikke noget, jeg kan dokumentere, men det giver bare meget mening oppe i mit hoved, at hundens udvikling går lidt i stå, når den ikke længere danner kønshormoner. Så jeg synes helt sikkert også, at 4 måneder er alt, alt for tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor meget man passer på, kan en intakt han lave hvalpe, så synes det er en rigtigt god ide at få gjort. Jeg har tidligere haft medium-størrelse, måske store hunde skal være endnu ældre, men mine blev kastreret ved 9 måneder og oplevede ingen ulemper ved det.

 

Nu ved jeg ikke hvad du ligger i ordet "intakt", men hvis du mener med bollerne i behold, så er det ikke rigtigt ;)

Man kan også vælge at få sin han-hund steriliseret, samme udgave som den mænd kan få hvis de ikke vil have flere børn, fuld hormon produktion og ingenting fjernes, men de kan ikke lave babyer.

Helt klart den løsning jeg ville vælge, hvis jeg skulle have en hun-hund sammen med en han, hvis jeg valgte sådan en kombination, så ville jeg tænke at det besvær som følger med under løbetid er en del af valget...

 

Hvis man skal kastrere (eller sterilisere, for den sags skyld) synes jeg, man skal vente til hunden er helt færdig udvokset og er blevet "voksen" både fysisk og mentalt.

 

Det er ikke noget, jeg kan dokumentere, men det giver bare meget mening oppe i mit hoved, at hundens udvikling går lidt i stå, når den ikke længere danner kønshormoner. Så jeg synes helt sikkert også, at 4 måneder er alt, alt for tidligt.

 

Så vidt jeg ved, så stopper hanner (hverken mennesker eller hunde) ikke med at producere testeron fordi de bliver steriliseret? Hvis det var sådan, tvivler jeg på der fantes mænd som ville gøre det ved sig selv...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kommer vi så over til at hvis vi får en tæve næste gang, så skal den 100% sikkert sterealiseres... Der er ikke noget at diskutere for mig.. hvis tæven ikke skal bruges i avl ser jeg mest fordele ved sterealisation, fordi man kan undgå rigtig mange sygdomme ved dette... Så stod vi med valgte at kastrere Dexter eller sterealisere tæven, så var det tæven vi valgte... En han bliver, så vidt jeg ved, ikke bedre stillet sundhedsmæssigt ved at være kastreret, hvorimod tæven gør...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad du ligger i ordet "intakt", men hvis du mener med bollerne i behold, så er det ikke rigtigt ;)

Man kan også vælge at få sin han-hund steriliseret, samme udgave som den mænd kan få hvis de ikke vil have flere børn, fuld hormon produktion og ingenting fjernes, men de kan ikke lave babyer.

Helt klart den løsning jeg ville vælge, hvis jeg skulle have en hun-hund sammen med en han, hvis jeg valgte sådan en kombination, så ville jeg tænke at det besvær som følger med under løbetid er en del af valget...

 

 

 

Så vidt jeg ved, så stopper hanner (hverken mennesker eller hunde) ikke med at producere testeron fordi de bliver steriliseret? Hvis det var sådan, tvivler jeg på der fantes mænd som ville gøre det ved sig selv...?

Nej, jeg tror heller ikke, det sker hvis de bliver steriliseret. Men jeg mente også, hvis de blev kastreret :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil komme med et par indspark.....I gamle dage...DVS. for 15 år eller mere siden, Ja da kastr. jeg mine hanhunde, fordi jeg ikke vidste mere end det man nu gjorde den gang.....I dag kunne jeg ikke drømme om at gøre det...Hvor for så det...Jo hvis man først har oplevet den forskel der er på kastr. og ukastr. så lære man, at fordele, faktisk bliver overskigget af ulemper ved en kastr...

En kastr. hanhund mistyer sin duft af han...dvs. de andr ikke kan læse den, og den kan heller ikke slev finde ud af hvad den er...Så i stedet for at have en evnt. kønsagresiv han stå man pludselig med en han som er lige tosset hvad enten den ser ´det ene eller det andet køn...Og det samme gælder den anden vej rundt....

Med hensyn til at man kastr. hankillinger...ja så er der en himmelvid forskel på de 2 arter...Hankatten strinter over alt når den bliver kønsmoden, og den forsvinder væk i dage vis og kommer tilbage mere d'ød end læevende, fordi den har været i slagsmål over en parringsvillig hunkat...

Så kan man opdrage hunde, så de ikke har noget problem med at være fertile hanhunde...Det kan man ikke med en kat.

Jeg sælger ikke hvalpe til folk, som på forhånd har besluttet den skal kastr..

For så ved jeg de ikke ved en fløjtende prut om det at have en hund det er for noget....

En hund strejfer ikke hvis den ikke får mulighed for det... Altså et dårligt hegn...

Lige pt. har jeg selv en nu højløbsk tæve, og en meget villig hanhund....Men det går alligevel, hvis han tilbydes noget ordentlig aktivering, og ophold i lokaler så langt fra hende som huset giver mulighed for.... Og jeg siger det er MIN tæve....

Link til indlæg
Del på andre sites

Søde Petrine - det er altså noget gedigent prut (pardon my French). Man kan sagtens undgå, at ens hanhund daldrer rundt i land og by og laver hvalpe bag ens ryg. Det er jo sådan set bare et spørgsmål om at hegne sin have forsvarligt ind.

 

Og på ture, hvor de må være løse, er man som ejer STRAKS klar over, at en laber dulle er i farvandet. Det kan man slet, slet ikke undgå at se på sin hanhund. Og vupti - så kommer han i snor.

ja eller også kommer der slet ikke løbske tæver på fritløbsområder - eller i løbegårde iparkerne - JA jeg har oplevet at man " bare " slipper en højløbsk tæve løs mellem en flok hanhunde, jeg blev så irriteret at jeg gjorde tæve ejeren opmærksom på at det sådanset ikke var hanhunden der fik hvalpe ! ! og at der iøvrigt kunne blive et gevaldigt slagsmål ud af sådan en opførse. :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er utroligt sørgeligt at standard svaret fra mange - også de fleste dyrlæger er .......få hunden kastreret ved det mindste.

Jeg har aldrig kastreret nogle af min hanhunde- jeg kommer aldrig til det, og ene og alene af den grund at jeg ikke vil undvære kernen i hanhundementaliteten som jeg finder pragtfuld. Jeg vil gå så vidt som at sige, kan man ikke håndtere sin hanhund,så lad være med at have hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er utroligt sørgeligt at standard svaret fra mange - også de fleste dyrlæger er .......få hunden kastreret ved det mindste.

Jeg har aldrig kastreret nogle af min hanhunde- jeg kommer aldrig til det, og ene og alene af den grund at jeg ikke vil undvære kernen i hanhundementaliteten som jeg finder pragtfuld. Jeg vil gå så vidt som at sige, kan man ikke håndtere sin hanhund,så lad være med at have hanhund.

 

Det er jo også sådan jeg ser på det.. Dog med den tvist at hvis man vitterligt har en han hund hvor der ikke er andet end "noget på den dumme" på hjernen af hunden, og du har en hund som f.eks. min venindes der virkelig ikke kunne andet end tænke på tæver så snart der var en i 5 km omkreds, der var i løbetid... Jeg forstår godt at man vælger at få en sådan hund kastreret, for hans liv var virkelig sørgeligt... Han lavede ikke andet end at humpe, hyle og forsøge at finde tæver...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo også sådan jeg ser på det.. Dog med den tvist at hvis man vitterligt har en han hund hvor der ikke er andet end "noget på den dumme" på hjernen af hunden, og du har en hund som f.eks. min venindes der virkelig ikke kunne andet end tænke på tæver så snart der var en i 5 km omkreds, der var i løbetid... Jeg forstår godt at man vælger at få en sådan hund kastreret, for hans liv var virkelig sørgeligt... Han lavede ikke andet end at humpe, hyle og forsøge at finde tæver...

 

Hvis min hund direkte led under det, så kunne jeg også godt overveje det, hvis alt andet var prøvet. Men ikke før jeg var sikker på den på alle måder var færdig modnet (tænker omkring 3-4 år), ikke så meget fordi jeg er bange for den skal hænge fast i hvalpetiden, men mere fordi jeg (ud fra hvad jeg har hørt og læst) har en fornemmelse af det ikke er unormalt at unghunde skal igennem sådan en periode, og man ikke inden hunden er færdig udviklet, kan vide om det bliver et problem senere hen..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...