Hop til indhold

Agilitytræning - fælles: Efterår 2011


Amocca
 Share

Recommended Posts

Men det er da virkelig noget af et sammenfald! Især når man tænker på, at vi jo er holdet med de allermest engagerede kursister :mrgreen:

 

Men jeg glæder mig til næste træningsgang.

 

Du er da bedre end Aina, der helt havde glemt at melde afbud, fordi hun sad til pokerturnering i Malmø og vandt kæmpegevinster. :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 734
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvad gør du så for at få fart i de langsomme hunde? Hvis nu hunden aldrig løber hurtigere end føreren og helst holder sig til førerens side (eller bagved)? Man kan jo træne fremsendelse, men hvad så når det ikke er en "fremad", men hund og fører derimod skal skifte retning forskellige steder?

 

På fart og motivationsholdet herude, starter alle nye op med tage alting bagfra, et spring belønning, to spring belønning etc. Sådan lære vi dem alle baner, bagfra lidt af gangen, hundeføreren er altid bagved. Så vi prøver at få givet dem opfattelsen af at agility er styret af hunden, og at de bare har styr over det. Vi træner meget lidt starter og felter på banen, det har vi for sig selv. Lige pludselig vågner de op en dag og løber alt hvad de kan, herefter prøver vi at finde rattet. Sjovt, jeg tror faktisk der kommer 3 fra mit fart og motivationshold med til DcHs DM, og de har ikke haft problemer med banetiderne.

 

Når hunden er ved at være "vilde" så løber vi lidt længere og nemmere baner, men så løber vi 3 gange lige efter hinanden, så hundene virkelig får opfattelse af at de har styr over det, og hundeførene for alvor kan få pulsen op:-D

 

Vi retter næsten aldrig fejl på holdet, vi flytter enten på springen eller prøver noget andet næste gang, det er forbudt at tage noget om inden hunde er kommet ned til afslutningen og har fået belønning. De fleste kan efter 1 år flyttes på andre hold, men alle vælger næsten at blive. Jeg tror de fleste ved at deres hund kan de svære ting, men det er motivationen der er vigtigst.

Link til indlæg
Del på andre sites

På fart og motivationsholdet herude, starter alle nye op med tage alting bagfra, et spring belønning, to spring belønning etc. Sådan lære vi dem alle baner, bagfra lidt af gangen, hundeføreren er altid bagved. Så vi prøver at få givet dem opfattelsen af at agility er styret af hunden, og at de bare har styr over det. Vi træner meget lidt starter og felter på banen, det har vi for sig selv. Lige pludselig vågner de op en dag og løber alt hvad de kan, herefter prøver vi at finde rattet. Sjovt, jeg tror faktisk der kommer 3 fra mit fart og motivationshold med til DcHs DM, og de har ikke haft problemer med banetiderne.

 

Når hunden er ved at være "vilde" så løber vi lidt længere og nemmere baner, men så løber vi 3 gange lige efter hinanden, så hundene virkelig får opfattelse af at de har styr over det, og hundeførene for alvor kan få pulsen op:-D

 

Vi retter næsten aldrig fejl på holdet, vi flytter enten på springen eller prøver noget andet næste gang, det er forbudt at tage noget om inden hunde er kommet ned til afslutningen og har fået belønning. De fleste kan efter 1 år flyttes på andre hold, men alle vælger næsten at blive. Jeg tror de fleste ved at deres hund kan de svære ting, men det er motivationen der er vigtigst.

 

Rigtig gode råd. :5up:

Der er endelig ved at være pay-off for vores fart-/motivations indsats. :banan:Om det skyldes den lange pause hun har haft eller at vi er mere konsekvente med KUN at træne ''højintensitet'' - ved jeg ikke. Sidste gang røg hun ned af balancen i sin iver. Hun tager de spring der er foran hende og så kommer hun ind på rette spor igen. Det er så dejligt at se hende have det sjovt. :lol: Men jeg ved også bare, at så snart vi skal ind og lave nogle kringel-kroget noget går hun i stå. Så vores arbejde fremover er nok også bare at tage max 5-6 spring med en lille krølle på midten og udvide langsomt derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

På fart og motivationsholdet herude, starter alle nye op med tage alting bagfra, et spring belønning, to spring belønning etc. Sådan lære vi dem alle baner, bagfra lidt af gangen, hundeføreren er altid bagved. Så vi prøver at få givet dem opfattelsen af at agility er styret af hunden, og at de bare har styr over det. Vi træner meget lidt starter og felter på banen, det har vi for sig selv. Lige pludselig vågner de op en dag og løber alt hvad de kan, herefter prøver vi at finde rattet. Sjovt, jeg tror faktisk der kommer 3 fra mit fart og motivationshold med til DcHs DM, og de har ikke haft problemer med banetiderne.

 

Når hunden er ved at være "vilde" så løber vi lidt længere og nemmere baner, men så løber vi 3 gange lige efter hinanden, så hundene virkelig får opfattelse af at de har styr over det, og hundeførene for alvor kan få pulsen op:-D

 

Vi retter næsten aldrig fejl på holdet, vi flytter enten på springen eller prøver noget andet næste gang, det er forbudt at tage noget om inden hunde er kommet ned til afslutningen og har fået belønning. De fleste kan efter 1 år flyttes på andre hold, men alle vælger næsten at blive. Jeg tror de fleste ved at deres hund kan de svære ting, men det er motivationen der er vigtigst.

 

:5up:

 

Så, Anne, det må vi i gang med med Holly! :klap::mrgreen: Holly er faktisk rigtig dygtig og følger Annes handling perfekt, men hun vil meget nødigt foran Anne, så vi skal have puttet lidt fart og fremdrift i hende. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig gode råd. :5up:

Der er endelig ved at være pay-off for vores fart-/motivations indsats. :banan:Om det skyldes den lange pause hun har haft eller at vi er mere konsekvente med KUN at træne ''højintensitet'' - ved jeg ikke. Sidste gang røg hun ned af balancen i sin iver. Hun tager de spring der er foran hende og så kommer hun ind på rette spor igen. Det er så dejligt at se hende have det sjovt. :lol: Men jeg ved også bare, at så snart vi skal ind og lave nogle kringel-kroget noget går hun i stå. Så vores arbejde fremover er nok også bare at tage max 5-6 spring med en lille krølle på midten og udvide langsomt derfra.

 

Nemlig en anden god point er ingen overtræning. Hellere 3x5 min om ugen hvor hunden stopper mens den gerne vil mere, end 60 min hvor det starter godt og så går tempoet ud af dem.

 

Jeg har 12 stk. på fart og motivationsholdet, så kommer vi ikke til at lave for meget

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne / Holly.
:5up:

 

Så, Anne, det må vi i gang med med Holly! :klap::mrgreen: Holly er faktisk rigtig dygtig og følger Annes handling perfekt, men hun vil meget nødigt foran Anne, så vi skal have puttet lidt fart og fremdrift i hende. :blink:

 

Yes, det lyder fornuftigt :-)

 

Jeg har læst troligt med. Og venter med spænding i kroppen, det kunne da være for fedt, hvis hun kunne blive peppet lidt op :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, det lyder fornuftigt :-)

 

Jeg har læst troligt med. Og venter med spænding i kroppen, det kunne da være for fedt, hvis hun kunne blive peppet lidt op :-D

 

Det er lidt noget af det, vi snakkede om i onsdags... ikke træne en masse kontrollerede starter (i det hele taget prøve at skippe kontrollen lidt), ikke stoppe op og rette fejl, men i stedet fortsætte og holde flowet, masser af belønning efter korte sekvenser... og så tror jeg, at vi skal arbejde rigtigt meget med baglænskædning og belønning efter meget få forhindringer. Hun kán jo godt løbe hurtig og foran dig, det så vi, da vi lavede fremsendelse mod madskål. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig en anden god point er ingen overtræning. Hellere 3x5 min om ugen hvor hunden stopper mens den gerne vil mere, end 60 min hvor det starter godt og så går tempoet ud af dem.

 

Jeg har 12 stk. på fart og motivationsholdet, så kommer vi ikke til at lave for meget

 

Lige præcis! Vi stopper også mens Smilla stadig vil have mere og skaber sig.:blink: Man tror man skal have max ud af undervisningen ved at være med til det hele, men man skyder bare sig selv i foden.

 

Jeg er også begyndt at træne lidt ''aim for it'' ud fra bogen Agility Right From The Start. Det tror jeg faktisk også har hjulpet. Så ved hun, hun bare skal tage alt det foran os. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne / Holly.
Det er lidt noget af det, vi snakkede om i onsdags... ikke træne en masse kontrollerede starter (i det hele taget prøve at skippe kontrollen lidt), ikke stoppe op og rette fejl, men i stedet fortsætte og holde flowet, masser af belønning efter korte sekvenser... og så tror jeg, at vi skal arbejde rigtigt meget med baglænskædning og belønning efter meget få forhindringer. Hun kán jo godt løbe hurtig og foran dig, det så vi, da vi lavede fremsendelse mod madskål. :-)

 

Ja, det har du ret i :-)

 

Men ved ikke om du kan fornemme, at jeg holder meget af kontrollerende adfærd :blink:

Selvfølgelig vil jeg gerne have, hun skal blive hurtigere.

Det er vist mig, der ligeså meget skal trænes.Tror det tætte lydighedssamarbejde sidder godt fast i os begge to, desværre :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det har du ret i :-)

 

Men ved ikke om du kan fornemme, at jeg holder meget af kontrollerende adfærd :blink:

Selvfølgelig vil jeg gerne have, hun skal blive hurtigere.

Det er vist mig, der ligeså meget skal trænes.Tror det tætte lydighedssamarbejde sidder godt fast i os begge to, desværre :stupid:

 

Alt kan ødelægges :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

I går arbejdede vi med nogle lige baner og bare et enkelt retningsskift, for at holde fart og drift oppe hos Sally. Vi har haft abejdet en del med retningsændring og kontrol, så meget apropos denne tråd, var Lynn inde på at vi skulle passe på ikke at dræbe hendes drive.

Hun var super god :5up: ikke en eneste gang måtte jeg hente hende hos alpakaerne :mrgreen: som dog også meget samarbejdsvilligt ikke løb rundt, men bare stod stille :lol:

Hun var super på felterne :klap: tror kun der var en gang hun kom for langt ned og stoppede nede på græsset i stedet for med bagbenene oppe :vuf:

Hun fik lov til at gå på vippen uden jeg holdt i hende (streng kontrol er nogle gange til hendes eget bedste!) og fik lov selv at vippe den, hvilket hun var helt kold overfor :cool: Min dygtige hund!

 

Mht til hendes slalom, så synes jeg det går lidt op og ned. Jeg har ikke mulighed for at træne det hjemme, derfor er jeg glad for for channel weaves, men på den anden side ser det ud som om det er lidt svært for hende nogle gange. Nu er de blevet skubbet lidt sammen, så hun skal til at tænke over hvor hun sætter fødderne, og vi kom frem til at jeg ikke må komme til at prøve at "skubbe" hende eller opfordre til fart, da hun skal finde sin rytme mellem pindene... og derefter gik det lidt bedre igen. Hun trækker gerne på den, så hun vil gerne.

 

Hun mødte forresten alle Lynn's hunde da vi ankom, de var lige på den anden side af lågen da vi kom ind :lol:

 

Lynn vil prøve at arrangere at jeg kan dele en enetime med en anden person, så hun skal træne med en anden hund til stede. Håber det lykkes! Hun bliver ved med at sige "for du vil vel gerne ud og konkurrere næste år, ikke?" no pressure there then! :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var spændende at prøve kræfter som "træner" på et agilityhold, og det er bestemt noget jeg gerne prøver igen.

 

Vi var heldige at vi kunne finde en tør plet på banen(vores træningsplads ligger i en mose, og nu efter en måned med regn nærmest uafbrudt, står store dele under vand) og vi fik sat en god bane op.

 

Synes de gjorde det godt, og det giver stof til eftertanke at være den der skal observere og komme med gode råd.

 

Nu må jeg se om jeg selv kommer til træning imorgen. Det håber jeg, for vi nåede kun en enkelt gang efter sommerferien og nu er det tre uger siden(det er ulempen ved at der er træning i weekenden).

Link til indlæg
Del på andre sites

Regler ved jeg ikke, men uskrevne er der nok. Numret skal selvf så på den side hunden skal tage springe fra, men udover det skal den stå så den ikke gener hvis springet skal tages flere gange, og så skal den stå hvor den nemmest er til at se fra forgående spring. Den må ikke stå hvor førene løber. Så så meget til hjælp som muligt, dog med forbehold for at det ikke må være til gene.

 

I lørdags gik jeg med Bonik og satte numre på forhindringerne, og jeg fik "strenge" ordre på at nummeret skal stå til venstre i forhold til løbsretningen. Og han må jo næsten vide det ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

I lørdags gik jeg med Bonik og satte numre på forhindringerne, og jeg fik "strenge" ordre på at nummeret skal stå til venstre i forhold til løbsretningen. Og han må jo næsten vide det ;)

 

Hver dommer, hver sine prikker og efter som

DOMMERENS AFGØRELSER ER INAPPELLABLE!, så har han jo ret.

 

Men udover dette står der intet om numren i reglementet ud over de skal være stabile og uden skarpe kanter

Link til indlæg
Del på andre sites

Hver dommer, hver sine prikker og efter som

DOMMERENS AFGØRELSER ER INAPPELLABLE!, så har han jo ret.

 

Men udover dette står der intet om numren i reglementet ud over de skal være stabile og uden skarpe kanter

 

Jeg tænkte så mere, om der er for dommerne i agility en bog der udspecificere reglerne. De må jo have nogle papirer der fortæller helt præcist, hvordan reglerne er, så der ikke er tvivlsspørgsmål ved afviklingen af konkurrencen. Det ved jeg at der er til lydighed.

 

Men selvfølgelig skal numrene stå, hvor de generer mindst muligt. Jeg kan dog kun se en fordel ved at man siger at numrene skal være til venstre for på baneskitserne. For man kan nemt komme i tvivl om hvilken retning springet skal tages :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte så mere, om der er for dommerne i agility en bog der udspecificere reglerne. De må jo have nogle papirer der fortæller helt præcist, hvordan reglerne er, så der ikke er tvivlsspørgsmål ved afviklingen af konkurrencen. Det ved jeg at der er til lydighed.

 

Men selvfølgelig skal numrene stå, hvor de generer mindst muligt. Jeg kan dog kun se en fordel ved at man siger at numrene skal være til venstre for på baneskitserne. For man kan nemt komme i tvivl om hvilken retning springet skal tages :blink:

Her er DKK's agilityregler (dem du tænker på?):vedikke:

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/AGregler2011.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er DKK's agilityregler (dem du tænker på?):vedikke:

 

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/AGregler2011.pdf

 

Nej... Jeg ved at i DcH har dommerne en ekstra lille bog med regler, for hvordan de enkelt øvelser skal dømmes. Fx at hvis hunden ruller på apporten, skal der trækkes så meget osv.

 

Men nu har jeg set lidt videoer fra internationale konkurrencer, og de er meget konsekvent til venstre, med mindre det er et spring der skal springes flere gange fra samme side. Så er det laveste nummer til venstre og det andet til højre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte så mere, om der er for dommerne i agility en bog der udspecificere reglerne. De må jo have nogle papirer der fortæller helt præcist, hvordan reglerne er, så der ikke er tvivlsspørgsmål ved afviklingen af konkurrencen. Det ved jeg at der er til lydighed.

 

Men selvfølgelig skal numrene stå, hvor de generer mindst muligt. Jeg kan dog kun se en fordel ved at man siger at numrene skal være til venstre for på baneskitserne. For man kan nemt komme i tvivl om hvilken retning springet skal tages :blink:

 

Agilitydommerne har guidelinies, som er en lille bog, både i DcH og DKK. Har spurgte gemal som både er DKK og DcH dommer. Der står intet om numreskiltene, men han siger at det er sådan at skiltene er til venstre, hvis de kan se fra forgående forhindring og ikke er til gene. Hvorfor ved han ikke, sådan en sjov uskreven ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Agilitydommerne har guidelinies, som er en lille bog, både i DcH og DKK. Har spurgte gemal som både er DKK og DcH dommer. Der står intet om numreskiltene, men han siger at det er sådan at skiltene er til venstre, hvis de kan se fra forgående forhindring og ikke er til gene. Hvorfor ved han ikke, sådan en sjov uskreven ting.

 

OK... Så fik jeg da svar på det med bogen... Man tænker jo ikke så meget over det når man er til træning...

 

Dagens træning blev ikke til noget. Vi var næsten helt ude i klubben, da vi mødte vores træner på vej tilbage igen. Ingen andre var dukket op. Hele banen stod under vand, så det var ikke muligt at træne...

 

Puha, hvor jeg gruer for næste weekend...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er lige blevet rykket op på øvet hold i DAF. Så vi springer altså letøvet over og går direkte fra begynder til øvet (vi følger i vores store idoler, Sonja og Tysons, fodspor).

 

Men øvet hold træner mandag, og jeg har jo lige fået lov til at rykke fra onsdag til mandag i Lyngby.. Så jeg måtte finde mine bedste overtalelsesevner frem, og nu har jeg fået lov til at rykke tilbage til onsdagsholdet (med Petrine :banan:).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Vi er lige blevet rykket op på øvet hold i DAF. Så vi springer altså letøvet over og går direkte fra begynder til øvet (vi følger i vores store idoler, Sonja og Tysons, fodspor).

 

Men øvet hold træner mandag, og jeg har jo lige fået lov til at rykke fra onsdag til mandag i Lyngby.. Så jeg måtte finde mine bedste overtalelsesevner frem, og nu har jeg fået lov til at rykke tilbage til onsdagsholdet (med Petrine :banan:).

 

RESPEKT!!!!

 

Hvor er I bare seje... Men det vidste vi jo godt:klap:

 

Tillykke for pokker altså:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...