Hop til indhold

lovligt eller ulovligt??


Franziska
 Share

Recommended Posts

Er det lovligt eller ulovligt at gå på kornmarker - hvor bonden har høstet??

 

Jeg fik at vide i forgårs at man sagtens bare måtte gå på de marker hvor der var blevet høstet..

 

For vi har her i området rigtig mange marker og kunne være lidt sjovt at tumle rundt med hunden på dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er privat grund - ergo skal du have fat i ejeren for at få lov...

 

Det er privat grund, så du skal have tilladelse.

Det er ligesom en privat have.

 

Indstemmer i koret. Men hvis man spørger pænt, og i hvert fald lægger ud med at spørge om det er okay når de har høstet, så er der nok gode chancer for at få lov. Der sker jo ikke meget ved at en hund tumler lidt rundt. Min søde nabobonde har givet mig lov at lade hundene løbe på hans marker, når som helst. Meeen, jeg gør det nu kun når der er høstet alligevel. Og det ER nemlig bare fedt med sådan nogle marker! :banan: Så jeg :x: 'er for at du får lov!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaaaa - problemer er at jeg ikke aner hvem der ejer de marker:stupid:

 

Men må se om jeg på den ene eller anden måde kan finde ud af det

 

 

Hoje Tastrup Map | Denmark Google Satellite Maps

 

Google map kan se det hele lidt fra oven.. Hvis du zoomer ind på området med marken, så kan du se, hvor der ligger et hus med en mulig ejer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kender adressen på jordstykket kan man vist finde ud af hvem der ejer det på ois.dk :-)

Jeg har ikke selv prøvet det, men du kan jo prøve:-)

 

Hvis der ikke ligger en nummereret bygning i direkte tilknytning til jordstykket er det ikke nemt med ois.dk Prøvede med en mark her i nærheden som jeg kender ejeren på, og kunne også finde et matrikelnummer, men det hørte til en etageejendom i den anden ende af byen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene

Ja det er skønt at se ens hund løbe ud over marken, men pas på, Rollo flækkede en gang den trædepude, der sidder oppe på forbenet, det skete på en stubmark:megaked:

Det bløder rigtig meget fra sådan en trædepude...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Som flere har svaret, skal du have ejers tilladelse.

 

Mht til at finde ejer af marken, så kontakt den nærmeste gårdejer - vedkommende ved med 99% sikkerhed, hvem der ejer marken.

Her i vores område kender alle gårdejerne hinanden og ved hvem der ejer hvad i flere km omkreds :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det lovligt eller ulovligt at gå på kornmarker - hvor bonden har høstet??

Som alle andre siger, så er privat grund altså privat grund og man må have tilladelse af ejeren til at færdes der. Der må heller ikke være alt for skægt at fare rundt med sin hund og så pludselig stå over for en harmfuld bonde.

 

For år tilbage hørte jeg, at hvis det ikke var kornmark, men derimod brakmark, så blev der givet tilskud fra EU og derfor måtte man godt gå der uden tilladelse.

 

Personligt har jeg nu aldrig troet på den forklaring.

 

Men prøv på teknisk forvaltning om ikke de kender ejeren af "din" mark. Eller kør ind på den nærmeste gård og spørg dér. På landet kender alle hinanden og hinandens marker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Som alle andre siger, så er privat grund altså privat grund og man må have tilladelse af ejeren til at færdes der. Der må heller ikke være alt for skægt at fare rundt med sin hund og så pludselig stå over for en harmfuld bonde.

 

For år tilbage hørte jeg, at hvis det ikke var kornmark, men derimod brakmark, så blev der givet tilskud fra EU og derfor måtte man godt gå der uden tilladelse.

 

Personligt har jeg nu aldrig troet på den forklaring.

 

Men prøv på teknisk forvaltning om ikke de kender ejeren af "din" mark. Eller kør ind på den nærmeste gård og spørg dér. På landet kender alle hinanden og hinandens marker.

 

De fleste får tilskud fra EU til deres marker - det være sig korn, græs osv...og det er stadig privat, så det du hørte er ikke korrekt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lov om Mark og Vejfred:

 

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8560

 

Et sidespring, af lovteksten fremgår det at den der optager et større herreløst dyr, f.eks en hest over 1 år kan gøre krav på et pasningsvederlag på 5 kr pr. døgn. Der er ikke mange steder man kan have en hest opstaldet incl pasning og foder for en femmer i døgnet..?

(Hvis der er, vil jeg have en hest!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor jo også i Høje Tåstrup, dog i den den ende, altså mod Ishøj.

Jeg har fået 1 ste advarsel af landmanden for at lade mine hunde rende lidt rundt på høstet mark. En del har jo også jagt på arealet.

For år tilbage blev det skudt efter løse hunde her.

I forgårds fik jeg lige mine 2 værste i snor inden jeg så en traktor der hentede halmbundter ind, så pas på.

 

Så en skriftlig tilladelse fra ejer er nok nødvendig.Og husk der er harer , agerhøns og fasaner derude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fundet disse regler:

Udyrkede arealer

 

§ 24. Udyrkede arealer er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang dertil. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor.

Stk. 2. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i områder, hvor der foregår intensivt landbrugsarbejde.

Stk. 3. Til privatejede, udyrkede arealer er der kun adgang fra kl. 7 til solnedgang. Ophold må ikke finde sted inden for 150 m fra beboelses- og driftsbygninger.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1, 1. punktum, gælder ikke privatejede arealer, der i deres helhed er forsvarligt hegnede. Bestemmelsen gælder heller ikke de bræmmer langs vandløb og søer, som efter lov om vandløb skal holdes udyrkede, medmindre de grænser op til arealer, der er åbne for offentlighedens adgang.

 

Breve: M man frdes til fods p privatejede arealer? 4 Offentlighedens adgang til naturen - fra naturbeskyttelseslovens kapitel 4.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor jo også i Høje Tåstrup, dog i den den ende, altså mod Ishøj.

Jeg har fået 1 ste advarsel af landmanden for at lade mine hunde rende lidt rundt på høstet mark. En del har jo også jagt på arealet.

For år tilbage blev det skudt efter løse hunde her.

I forgårds fik jeg lige mine 2 værste i snor inden jeg så en traktor der hentede halmbundter ind, så pas på.

 

Så en skriftlig tilladelse fra ejer er nok nødvendig.Og husk der er harer , agerhøns og fasaner derude.

 

Tror bare jeg holder mig fra de marker til jeg en skøn dag støder på ejermanden og kan spørge ham pænt om vi ikke godt må hoppe rund på hans marker når der er høstet eller det er vinter og der ligger masser af sne :blink:

 

Og ja lige det med de der fugle bekymre mig lidt.. men hvis Maya nu bare får lov til at løbe i en sporline så burde det gå...

 

(hende spidshundegen er alligevel ved at skinne så meget igennem at hun nu selv vælger om hun gider komme eller ikke når der bliver kaldt.. :stupid:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fundet disse regler:

Udyrkede arealer

 

§ 24. Udyrkede arealer er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er lovlig adgang dertil. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor.

Stk. 2. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i områder, hvor der foregår intensivt landbrugsarbejde.

Stk. 3. Til privatejede, udyrkede arealer er der kun adgang fra kl. 7 til solnedgang. Ophold må ikke finde sted inden for 150 m fra beboelses- og driftsbygninger.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1, 1. punktum, gælder ikke privatejede arealer, der i deres helhed er forsvarligt hegnede. Bestemmelsen gælder heller ikke de bræmmer langs vandløb og søer, som efter lov om vandløb skal holdes udyrkede, medmindre de grænser op til arealer, der er åbne for offentlighedens adgang.

 

Breve: M man frdes til fods p privatejede arealer? 4 Offentlighedens adgang til naturen - fra naturbeskyttelseslovens kapitel 4.

 

men det er vel så de der marker/områder som bare ligger brakt og ikke kornmarker hvor der er blevet høstet?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da de fleste bondemænd desværre er et surt folkefærd ( taler af erfaring :slem: )

så bør man gøre sig selv den tjeneste at spørge om lov først, så man undgår at blive skudt efter, eller kørt over af en traktor eller få den største skideballe på moder jord.

 

Jeg bor ude på landet, med de skønneste stubmarker over det hele, men til ingen nytte, desværre. Bondemanden er en bitter gammel mand, som desværre ejer stort set de fleste herude og kører gerne rundt og patruljere i sin traktor.

 

Det var dejligt der hvor jeg boede før, ham der ejede de stubmarker, havde selv hund, og gav os lov til at lufte hundene løs på stubmarkerne og hans brakmark.

 

Men noget helt andet er at jeg ikke forstår HVORFOR bondemænd har så meget i mod at en hund og en ejer går på marken. Den er jo høstet og skal alligevel pløjes, så man kan jo på ingen mulig måde gøre nogen skade. Altså hvis det var mig der havde en mark, ville jeg da være fuldkommen ligeglad med om folk gik på den når den var høstet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...