Hop til indhold

Undgå (så vidt muligt) kemi tråden


Buju
 Share

Recommended Posts

  • Svar 119
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kan I anbefale en mascara uden for mange dumme stoffer?

Nilens Jord produkter ligger i den meget milde ende... Der er efter sigende (familie uden kemi) nogle miljøbelastende stoffer i, men det er jo så en helt anden problematik.

 

Jeg er glad for min Nilens Jord mascara.

 

Kan ikke finde dekl., deres hjemmeside er under ombygning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nilens Jord produkter ligger i den meget milde ende... Der er efter sigende (familie uden kemi) nogle miljøbelastende stoffer i, men det er jo så en helt anden problematik.

 

Jeg er glad for min Nilens Jord mascara.

 

Kan ikke finde dekl., deres hjemmeside er under ombygning.

 

Jeg har ikke prøvet Nilens jord, men det regner jeg med bliver mit næste køb :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er ingredienserne på en af deres flydende foundations:

Ingredients

(Liquid): Aqua (Water), Centaurea Cyanus (Cornflower) Water Bio, Glycerin, Caprylic/Capric Triglyceride, Simmindsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil Bio, Prunus Amygdalus Dulcis Oil (Sweet Almond Oil) Bio, C14-22 Alcohol, Equisetum Arvense (Horsetail) Extract, Coco Caprylate/Caprate, Alcohol Bio, Adansonia Digitata (Baobab) Seed Oil CE– Citrillus Lanatus (Watermelon) Seed Oil CE, Cetyl Alcohol, Xanthan Gum, Opherol, Phytic Acid, C12-20 Alkyl Glucoside, Parfum (Fragrance), Dehydroacetic Acid*, Benzyl Alcohol*, Citral, Linalool, Limonene [+/– may contain: Silicia– CI 77891 (Titanium dioxide) – CI 77491(Red iron oxide) – CI 77492(Yellow iron oxide) –CI 77499 (Black iron oxide)]

 

Bio : Ingredients from Organic Farming – CE : Fair Trade* Synthetic products

 

Lige det første jeg bemærker...

 

Uddyber lige... De to jeg har markeret er parfumestoffer og tilhøre de 26 der skal deklareres. I dette produkt er det ikke syntetisk parfume, men æteriske olier - potato potato.

Positivt er dog at det er de sidste ingredienser i - så der er sandsynligvis meget lidt deri...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar, tror alle mine produkter blir skiftet ud med dem fra urtekram, de er også til en overkommelig pris :-)

 

Det er jo også det der skal hænge sammen - jeg ville da gerne rydde helt ud i kemien. Men det skal jo også hænge sammen økonomisk..

Og der synes jeg egentlig Urtekram er ret fornuftigt. Især det sidste års tid, hvor jeg synes man kan købe det flere og flere steder.. og derved ofte kan få det på bud ^^

 

Hvilke mærker bruger du egentlig indenfor hud-, krop- og hår?

 

Hår: Family shampoo øko 380 ml

 

Family balsam øko 380 ml

 

Hud: Anglamark rensemælk, skin tonic og body lotion

 

Sæbe: Urtekram eller andre fine øko ting jeg kommer forbi

 

Vaskepulver: Neutral eller en.. årh.. i sådan en brun pose. Øko-venlig..

 

Hvad angår deo har jeg et problem - jeg bliver nødt til at bruge noget ikke-øko.. For Neutral, Anglamark og de der krystaldimser virker ikke en fis. Så det er Sanex, indtil videre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nilens Jord produkter ligger i den meget milde ende... Der er efter sigende (familie uden kemi) nogle miljøbelastende stoffer i, men det er jo så en helt anden problematik.

 

Jeg er glad for min Nilens Jord mascara.

 

Kan ikke finde dekl., deres hjemmeside er under ombygning.

 

Jeg har også en Nilens jord mascara og den er super god :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg har i øvrigt kig på et nyt mærke, elysabre natural make-up. Det skulle efter sigende være 100% kemi fri. Har ikke set det efter i sømmene... Endnu...

 

ved du om der er et sted man kan købe det på nettet ? Vores lokale apotek har det ikke og tvivler også på at apoteket i Horsens har det desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo også det der skal hænge sammen - jeg ville da gerne rydde helt ud i kemien. Men det skal jo også hænge sammen økonomisk..

Og der synes jeg egentlig Urtekram er ret fornuftigt. Især det sidste års tid, hvor jeg synes man kan købe det flere og flere steder.. og derved ofte kan få det på bud ^^

 

 

 

Hår: Family shampoo øko 380 ml

 

Family balsam øko 380 ml

 

 

Hvor køber du det normalt henne - nogle steder der ofte har gode tilbud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor køber du det normalt henne - nogle steder der ofte har gode tilbud?

 

Urtekrams produkter er ret så billige inde på www.med24.dk :5up: Ellers har de lige nu tilbud i netto, dog er det stadig billigere på hjemmesiden, bare kig under no perfume serien fra urtekram :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gav vist.. 28kr i Netto.. Og med så lidt grimme ting er det filme en god pris.. Og den skummer fint. Og er drøj!

 

Ja, der er tilbud på hele Family-serien til 28 kr. i denne uge. Og min (meget giftige, hold på farven i håret-kradse-stads) er lige ved at løbe tør, så det er da perfekt endelig at få skiftet til noget lidt bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Puha det er jo den rene gyser at læse om alle de her skadelige produkter :skraek::skraek::skraek:.

Jeg har også holdt mig til de produkter jeg troede var okay, netop fordi jeg gerne vil passe på mine børn og mig selv og ikke fylde os med alle mulige skadelige stoffer. Men nu kan jeg så se at det har jeg gjort alligevel :damn:

 

Jeg tror lige jeg skal have gået alle vores produkter igennem og så ryger de simpelthen ud dem jeg ikke kan godkende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine øjenskygger, eyelinere, blush og læbeblyanter er fra Jane Iredale, synes de er godt og holdbare. Mascara og bronzer er fra Nilens Jord. Mineral powder er fra Tromborg.

 

Ansigtscreme fra Avene og renseprodukterne fra Derma. Deoderant fra levevis og bodylotion neutral. Selvbruner fra matas.

 

Hårprodukter (skum og spray) änglemark. Shampoo/ balsam/ hårkur kan jeg ikke rigtigt finde ud af endnu. Bruger det fra matas uden parfume (synes det er godt til mit hår, men der er jo parabener i). Nogen der kan anbefale en god hårkur?

 

Rengøringsmidler: Har det lidt svært med at gøre badeværelse rent i duftløst rengøringsmidler (endnu). :genert: Men ellers änglemark.

 

Putter aldrig parfume på huden, men lidt på tøjet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Hvad med vaskepulver, er der noget specielt i kan anbefale her ??

Tænker lidt Neutral og änglemark :hmm:

Jeg har siden vi fik Danaya for 2½ år siden, brugt Neutral vaskepulver, håndsæbe, opvaskemiddel osv. netop fordi jeg gerne ville undgå så mange skadelige stoffer som muligt. Men vores tøj har aldrig lugtet rent, syntes jeg og jeg har tit misundet dem med duftende tøj. Så her den anden dag (i et svagt øjeblik) købte jeg 5 flakser flydende omo og mit vasketøj duftede himmels syntes jeg. Men allerede i går var jeg ved at være træt af duften, den er bare over det hele. Hver gang jeg sidder og ammer Aliya så kan jeg dufte det og så bliver jeg ramt af en voldsom dårlig samvittighed over alt det parfume der berøre hendes lille bløde og sarte krop. Og jeg syntes faktisk duften nærmer sig det kvalmende når jeg sidder med både hende og hendes dyne, samtidig med at mit eget tøj også lugter af det :shock:

Efter denne gysertråd, fortryder jeg da mit køb endnu mere og jeg tror det ryger ud og bliver erstattet med noget mere fornuftigt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med vaskepulver, er der noget specielt i kan anbefale her ??

Tænker lidt Neutral og änglemark :hmm:

Jeg har siden vi fik Danaya for 2½ år siden, brugt Neutral vaskepulver, håndsæbe, opvaskemiddel osv. netop fordi jeg gerne ville undgå så mange skadelige stoffer som muligt. Men vores tøj har aldrig lugtet rent, syntes jeg og jeg har tit misundet dem med duftende tøj. Så her den anden dag (i et svagt øjeblik) købte jeg 5 flakser flydende omo og mit vasketøj duftede himmels syntes jeg. Men allerede i går var jeg ved at være træt af duften, den er bare over det hele. Hver gang jeg sidder og ammer Aliya så kan jeg dufte det og så bliver jeg ramt af en voldsom dårlig samvittighed over alt det parfume der berøre hendes lille bløde og sarte krop. Og jeg syntes faktisk duften nærmer sig det kvalmende når jeg sidder med både hende og hendes dyne, samtidig med at mit eget tøj også lugter af det :shock:

Efter denne gysertråd, fortryder jeg da mit køb endnu mere og jeg tror det ryger ud og bliver erstattet med noget mere fornuftigt :blink:

 

Bruger også neutral og så bruger jeg noget med duft i til tæpper, gardiner osv (det der ikke kommer i kontakt med kroppen). Jeg synes mit tøj bliver rent ved 30 grader. Mandens t-shirts vaskes ved 40 grader og er der noget der har været helt stygt bliver det lagt i blød i rodalon inden.

 

Men mange vaskemaskiner vasker ikke så varmt som de lover (så en undersøgelse for nylig). Så måske skal du prøve at vaske ved 90 grader i stedet for 60 f.eks. :vedikke:

 

Tænkte desuden på om man kan tilføje lidt æterisk olier sammen med eddike. Det gjorde jeg engang, men er kommet lidt væk fra det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg kigget i tråden.. Har fået sådan lyst til at skrive hvad jeg bruger af produkter, men tror muligvis at Lykkeliv, Tweesa og Sternetosse simpelthen falder døde om:genert:

 

Kunne være ret sjovt at have et tal på, hvor mange kemikalier jeg udsætter mig selv for:lol:

 

Så Lykkeliv, Tweesa og Stjernetosse.. Hav en hjertestarter nær

 

Men shampoo og balsam: Tresemmé

Make-up: intet, 1 gang månedligt en maxfactor(?) mascara

Håndsæbe: en giftigfarvet rød billig en fra netto og en stinke-hæftigt-af-bordel fast sæbestykke fra søstrene grene

Hårkur: når jeg har penge, fra body shop

deo-dims: neutral

vaskepulver: det mor pt har på lager

håndcreme: neutral

Ellers creme: fra matas noget med morgenfrueektrakt

tandpasta: sensodyne sensitiv

Rengøring: ajax med citron-dunst

opvaskemiddel: den billige fra netto

mad: det billigste

kaffe: altid øko, smager så absolut bedst

 

Og derudover ryger og en hyggebajer til tider

 

Charlie bliver vasket i neutral, har lige bestilt nyt og bedre foder, har overvejet længe, at give ham kildevand og koge hans vand inden det som normalt bliver kølet ned og serveret (tror vi har dårligt vand, drikker det ikke engang selv).. og nu overvejer jeg at bytte rengøringsdimsetingene ud, for hans skyld:hmm:

 

:hmm::shock::vedikke:

 

hmm, måske man evt skulle overveje lidt sundhed:hmm: Men har virkelig et sygeligt behov for at ting dufter, særligt skal jeg selv dufte heftigt af sæbeparfumer når jeg har været i bad og det gør det jo altså ikke når der ingen parfume er i:hmm:

 

Rom blev ikke bygget på en dag, må starte i det små.. Ny opvaskemiddel eller sådan noget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger det flydende vaskemiddel fra enten ænglemark eller neutral... For et par mdr siden købte jeg omo tror jeg det var, da det var vildt på tilbud... Bvadr, jeg kunne ikke fodrage at mit tøj, ja nærmest hele huset føltes det som, stank af parfume... Så jeg har helt klart vænnet mig til parfumefrit vaskemiddel, og det andet blev smidt ud igen...

 

Jeg har endnu ikke skiftet rengøringsmidler ud, men burde nok gøre det, men har det også lidt mærkeligt med at gøre rent ned noget der slet ikke dufter...

 

Kan huske jeg har læst at nogen af jer skrev om tandpasta, men har glemt hvad I anbefalede...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tandpasta bruger jeg Comvita med propolis og teatree oil køber den i helsekost den er uden flour. Den er jeg vild med og har brugt i mange år.

 

Til rengøring gulve og andre flader ( også kanon til vindues pudsning) Sonett grovrengøring køber den også i helsekost, den er super har en svag duft af appelsin, der er en smule olie fra appelsinskal i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg kommer forbi folk der bruger skyllemiddel, er jeg simpelthen nødt til at træde væk - jeg får det helt skidt af stanken som følger bag dem som sådan et duftspor.

Hvis jeg har en veninde med i bilen som bruger meget parfume kan det næsten også blive for meget - men, siger dog ikke noget ;-)

 

Har givet mine parfumer væk, der går præcis ti minutter, så bliver min næse sær, jeg dufter ikke længere - nu synes jeg det stinker. Og så kommer hovedpinen..

Nu har jeg så også en overaktivsuperduper lugtesans (kan man tjene penge på det?) så det gør det jo ikke nemmere, det med dufte..

 

Jeg var nødt til at bruge skyllemiddel til en kjole engang, det havde simpelthen fået en sær lugt (nok fordi den ikke var blevet behandlet så pænt) og det har taget mig SÅ mange vaske at få skyllemiddels-duften ud igen. Bvadr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg på banen endnu engang for at få et godt råd :engel: Denne her tandpasta, hvad siger I til den? Vil helst bruge en tandpasta med flour:

 

Lavera Basis Sensitive tandpasta mint - 75 ml - Køb billigt hos Med24.dk

 

Ingredienser:

INCI: Aqua, Sorbitol, Hydrated Silica, Calcium Carbonate, Xylitol, Maris Sal, Sodium Cocoyl Glutamate, Disodium Cocoyl Glutamate, Xanthan Gum, Commiphora Myrrha , Echinacea Purpurea*, Arnica Montana*, Achillea Millefolium*, Propolis Cera, Flavour (Aroma).

 

Nu er jeg efterhånden ved at få udskiftet alle mine produkter, og det føles bare rigtig godt :mrgreen:

 

Hvad kan I anbefale af hårlak og voks?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg kommer forbi folk der bruger skyllemiddel, er jeg simpelthen nødt til at træde væk - jeg får det helt skidt af stanken som følger bag dem som sådan et duftspor.

Hvis jeg har en veninde med i bilen som bruger meget parfume kan det næsten også blive for meget - men, siger dog ikke noget ;-)

 

Har givet mine parfumer væk, der går præcis ti minutter, så bliver min næse sær, jeg dufter ikke længere - nu synes jeg det stinker. Og så kommer hovedpinen..

Nu har jeg så også en overaktivsuperduper lugtesans (kan man tjene penge på det?) så det gør det jo ikke nemmere, det med dufte..

 

Jeg var nødt til at bruge skyllemiddel til en kjole engang, det havde simpelthen fået en sær lugt (nok fordi den ikke var blevet behandlet så pænt) og det har taget mig SÅ mange vaske at få skyllemiddels-duften ud igen. Bvadr.

 

 

Min mor har har mcs så meget at deres hjem helst skal være 100% duftfrit, jeg har det selv i meget mild grad... men en "forkert" duft kanstadigvæk smadre min dag fuldstændigt.... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg kommer forbi folk der bruger skyllemiddel, er jeg simpelthen nødt til at træde væk - jeg får det helt skidt af stanken som følger bag dem som sådan et duftspor.

Hvis jeg har en veninde med i bilen som bruger meget parfume kan det næsten også blive for meget - men, siger dog ikke noget ;-)

 

Har givet mine parfumer væk, der går præcis ti minutter, så bliver min næse sær, jeg dufter ikke længere - nu synes jeg det stinker. Og så kommer hovedpinen..

Nu har jeg så også en overaktivsuperduper lugtesans (kan man tjene penge på det?) så det gør det jo ikke nemmere, det med dufte..

 

Jeg var nødt til at bruge skyllemiddel til en kjole engang, det havde simpelthen fået en sær lugt (nok fordi den ikke var blevet behandlet så pænt) og det har taget mig SÅ mange vaske at få skyllemiddels-duften ud igen. Bvadr.

 

Jeg har det desværre lidt lig dig. I kø med damer med parfume i Brugsen, jeg må forlade køen. Jeg undgår så vidt muligt rengøring og hygiejne afdelingerne i supermarkeder, jeg får bare kvalme i stedet få hovedpine. Andre ting der kan udløse det er fiskelugt ( fiskefrikadeller, fiskeboller) og folk der har spist hvidløg. Ellers er det kun kemi der gør det, så fantastisk tråd. Væk med alt det kemi

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...