Hop til indhold

Bur træning...


Shii
 Share

Recommended Posts

Vi har netop bestilt et "bur" fordi jeg gerne vil bur-træne Dexter...

 

Jeg kan dog ikke beslutte mig for om det er en forkert beslutning...

 

Grunden til jeg gerne vil have at han er vænnet til bur er at der er rigtig mange i Oliviers familie som er bange for hunde, og det ville være dejligt at kunne have ham der f.eks. lige når folk kommer, men også fordi han er super rastløs når vi spiser, han er næææsten stoppet med at bide men nu går han hvileløst rundt, og det synes jeg faktisk er super træls :oops:

Derfor har jeg lidt dårlig samvittighed over at buret skal bruges som "indespæring", når han "er i vejen"... Men er det synd? Han skal jo ikke være der for evigt, og mit håb er at når han er vænnet til buret, så behøves det jo ikke være lukket...

 

Årh jeg synes det er så svært at tage den beslutning, jeg vil rigtig gerne han bliver vænnet til det, da buret også skal bruges i bilen de få gange vi køre i den store bil og der er plads til det... Han er så stor nu og har så mange krafter at hvis han virkelig VIL så kan jeg ikke holde ham fast, så tanken om ham "løs i bilen", er altså ikke særlig beroligende, f.eks. på en hel tur til Danmark.. Det er altså super farligt hvis han pludselig vil snakke med farmand og begynder at bide i Olivier når han køre...

 

Nå ja.. Jeg ved ikke hvad jeg egentlig vil... Jeg føler bare så meget flovhed over at ville træne ham til at kunne være i sådan et lille bitte bur :cry: og tænker om der er nogen der kan fortælle mig at det er en fin idé at han kan være i bur ved specielle lejligheder :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han bliver vænnet til at det er et hyggeligt sted for ham at være, så kan jeg ikke se, det er skidt.. Hellere at han ligger og hygger med guffer eller lignende og I ikke er irriteret eller på tæerne for at passe på, han ikke generer gæsterne.

 

Luna er bur-tilvænnet og ligger i bur når vi skal til prøver. Havde jeg egen bil ville hun også være i bur der.

 

Så jeg vil sige, go for it:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en virkelig god ide - særligt fordi hunden faktisk slipper for irritation fra mennesker i de nævnte situationer. Desuden kan det være rigtig godt at få hunden til at slappe af der - den er "helle" der hvis du lærer ham det på en god måde. Vi bruger det og har altid brugt det og alle vores hunde lægger sig ofte der i stedet for i en hundeseng (og nu kan du så selv sidde og fantasere lidt om hvordan vores hus er indrettet med 4 hunde....). Træningsmæssigt kan det også være en fin parkering - her kan jeg anbefale Sussan Garrets DVD The Crate Game - Held og lykke - det er IKKE synd hvis man ikke lægger sin hund der i 10 timer om dagen men bare lærer den at det er et sted at slappe af og at være "helle".

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lig enu bruger vi jo hans kurv som "helle" og det virker fint, men problemet er at efter tre sekunder rejser han sig og smutter ud... Med et lukket bur kan man jo bedre "tvinge ham" til at blive der, uden at vi skal decideret fysisk sidde og holde ham tilbage (Vi har brugt at stille os så han simpelthen ikke kunne komme ud af kurven, men det synes jeg virker så voldsomt)...

 

Buret skal netop bare bruges som "helle", og så til når han skal "tvinges i ro", forstå mig ret igen...

 

Og Riesenfan du kommer faktisk med en super god pointe, for hvor er det smart når man har flere hunde og f.eks. skal til træning, at man kan have trænet hunden til at være i buret og vente, så kan den føle sig tryg og sikker i sin hule, imens man træner den anden hund... Det havde jeg slet ikke overvejet som en mulighed...

 

Jeg ved ikke hvordan han reagere på buret, men træningen skal foregå på hans præmisser.. Ikke noget med bare at mase ham ind i buret og lukke og krydse fingre for han ikke skaber sig... Det skal være et hyggeligt sted han frivilligt går hen... Som han gør med kurven nu... (I dag skulle han børstes og ligger på gulvet, efter 10 minutter rejser han sig kigger på mig, og går over og ligger sig i sin kurv... Så fik han da fortalt han ikke gad hygge børstes mere :-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en god ide at træne sin hund til at synes det er rart, eller i det mindste neutralt, at opholde sig i et bur af passende størrelse, dvs. så den kan stå/sidde fuldt oprejst, ligge fuldt strakt ud og vende sig uden at støde på siderne/toppen.

man ved aldrig hvad livet bringer og en hund, som har lært at bur er ok vil nok tage det noget lettere f.eks. at skulle i bur ved en indlæggelse på hospital.

 

Når dette så er sagt, så mener jeg at nogle af de årsager du har til at ville bruge bur: Uro og hans kræfter, ville give dig mange flere kort på hånden at træne end at sætte ham i bur. Hvis han skal lære at holde af sit bur vil du opdage at det kan tage mindst lige så lang tid som at borttræne de ting der irriterer/bekymrer dig.

 

Sikkerhedsmæssigt er et godt bur uvurderligt i bilen, i den anden situation, ved uro og manglende høren efter, er et bur symptombehandling, det synes jeg er værd lige at vende :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også stor fortaler for bur, og har brugt det til alle mine hunde. De har alle set buret som deres egen private "hule", hvor de er trygge og kan få ro.

 

Jeg har haft buret med fra dag 1, og mine hunde har f.eks. sovet i bur om natten igennem hele hvalpetiden. Jeg ved ikke om jeg bare har været heldig, men burtilvænningen er bare gået helt af sig selv. Jeg har bare sørget for at de associerer buret med positive ting, f.eks. serveret godbidder og tyggeting i buret.

 

Med Iso har jeg også trænet Crate Games, og det er bare suverænt! Crate games er så meget andet end bare burtræning, det gør buret til et træningsredskab. Det kan virkelig anbefales.

 

For mig ville livet med hund være væsentligt mere besværligt uden bur. I forbindelse med agilitystævner er det jo uundværligt, lige så til andre arrangementer. Jeg bruger det også i bilen, både når vi bare kører, men også når Iso er med til mine hold, hvor hun så ligger i buret i bilen mens de andre træner. Jeg har også brugt det til foredrag og seminarer, hvor jeg synes det er rart at kunne lægge hende i et bur indendørs, frem for at skulle ligge i bilen udenfor. Jeg bruger det også indimellem herhjemme, hvis vi f.eks. har andre hunde på besøg og der er behov for at dele hundene lidt op eller bare holde lidt ro for en stund. Da Iso var vild unghund (ja, også Frostie), og havde lidt svært ved at falde til ro indimellem, så hjalp buret hende til det. Et tyggeben og ind i buret, så kunne hun slappe af og falde i søvn, uden at vi skulle ha' en "meningsudveksling" hver gang.

 

Så jeg synes bare du skal gå i gang, og jeg ville absolut anbefale Crate Games! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også stor fortaler for bur, og har brugt det til alle mine hunde. De har alle set buret som deres egen private "hule", hvor de er trygge og kan få ro.

 

Jeg har haft buret med fra dag 1, og mine hunde har f.eks. sovet i bur om natten igennem hele hvalpetiden. Jeg ved ikke om jeg bare har været heldig, men burtilvænningen er bare gået helt af sig selv. Jeg har bare sørget for at de associerer buret med positive ting, f.eks. serveret godbidder og tyggeting i buret.

 

Med Iso har jeg også trænet Crate Games, og det er bare suverænt! Crate games er så meget andet end bare burtræning, det gør buret til et træningsredskab. Det kan virkelig anbefales.

 

For mig ville livet med hund være væsentligt mere besværligt uden bur. I forbindelse med agilitystævner er det jo uundværligt, lige så til andre arrangementer. Jeg bruger det også i bilen, både når vi bare kører, men også når Iso er med til mine hold, hvor hun så ligger i buret i bilen mens de andre træner. Jeg har også brugt det til foredrag og seminarer, hvor jeg synes det er rart at kunne lægge hende i et bur indendørs, frem for at skulle ligge i bilen udenfor. Jeg bruger det også indimellem herhjemme, hvis vi f.eks. har andre hunde på besøg og der er behov for at dele hundene lidt op eller bare holde lidt ro for en stund. Da Iso var vild unghund (ja, også Frostie), og havde lidt svært ved at falde til ro indimellem, så hjalp buret hende til det. Et tyggeben og ind i buret, så kunne hun slappe af og falde i søvn, uden at vi skulle ha' en "meningsudveksling" hver gang.

 

Så jeg synes bare du skal gå i gang, og jeg ville absolut anbefale Crate Games! :5up:

 

Jeg kan kun være enig med Korvis og slår stadig mig selv i hovedet med, at Karla ikke fik indlært buret fra dag1. Det faldt mig først ind, da hun var knap 2 og begyndte at stille stævner :stupid:

Johna har sovet i buret og været vænnet til det fra den dag hun kom hjem... det er gået som en leg. Og hun er supernem at have med alle steder og kan vente i bilen i sit bur i god ro og orden. Karla går i panik over at blive efterladt i bilen, og kan derfor ikke komme med til fx træning af Johna eller når jeg selv underviser :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en god ide at træne sin hund til at synes det er rart, eller i det mindste neutralt, at opholde sig i et bur af passende størrelse, dvs. så den kan stå/sidde fuldt oprejst, ligge fuldt strakt ud og vende sig uden at støde på siderne/toppen.

man ved aldrig hvad livet bringer og en hund, som har lært at bur er ok vil nok tage det noget lettere f.eks. at skulle i bur ved en indlæggelse på hospital.

 

Når dette så er sagt, så mener jeg at nogle af de årsager du har til at ville bruge bur: Uro og hans kræfter, ville give dig mange flere kort på hånden at træne end at sætte ham i bur. Hvis han skal lære at holde af sit bur vil du opdage at det kan tage mindst lige så lang tid som at borttræne de ting der irriterer/bekymrer dig.

 

Sikkerhedsmæssigt er et godt bur uvurderligt i bilen, i den anden situation, ved uro og manglende høren efter, er et bur symptombehandling, det synes jeg er værd lige at vende :hmm:

 

Jamen måske jeg har forklaret det forkert :hmm:problemet med ham er at han køre sig selv op... Han starter altid ud med at ligge og slappe af i sin kurv, men når det er kedeligt eller vi f.eks. griner, så går han hen til os og forsøger at få opmærksomhed... Ved at bide og nappe i siden... Vi bruger så rejsten af tiden på at få ham tilbage i kurven... HVIS vi er så heldige at det lykkedes os at få ham til at ligge sig i kurven så får vi en fredelig fortsat aftensmad, hvis ikke så skal vi rende igen og igen.. Min tanke med buret er, ja på sin vis symptom behandling, men lige så meget undgåelse af at det starter... (Alt den tid det vil tage at træne bur-træning, skal vi jo, netop som du skriver stadig træne vanen væk alligevel)..

 

Vi har målt Dexter og valgt buret ud fra det, vi fik at vide at buret som du også nævner skulle være stort nok til han kunne stå, sidde, ligge og vænne sig, vi tænkte vi bare ville købe det største bur der kunne fåes, men de frarådede os til dette, da det kan opfordre hunden til at være "urolig"(Fordi han så ville kunne decideret gå rundt/hoppe rundt derinde)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...