Hop til indhold

Hun knurrer for sjov?


Potemis
 Share

Recommended Posts

Tit når Cookie og min kæreste har leget med noget legetøj, gør hun noget vi synes er lidt besynderligt..

Hvis min kæreste laaangsomt nærmer sig legetøjet med sit ansigt og gerne med lidt åben mund, som om han vil tage det, knurrer hun af ham. Hun kigger ikke direkte på ham, men jeg kan se at hun er lige på grænsen til at løfte læberne og vise tænder. Når han så flytter sig lidt tilbage, bliver hun helt vildt fjollet og slikker ham i hele hovedet. De kan gentage det 20 gange (flere gange har vi ikke gidet blive ved :genert: ), hver gang knurrer hun og lyder vanvittigt farlig, og så slikker hun ham i hele hovedet og logrer og så forfra igen.. Hun ligner en der synes det er herre-morsomt. Og hun har aldrig bidt.

 

Hun gør det ikke når jeg nærmer mig hendes legetøj på samme måde. Hun kigger bare lidt som hun tænker "ja som om du ku finde på at tage mit legetøj i munden:roll: ".

Er det bare hende der har en sær form for humor, eller er det rent faktisk en advarsel til ham om at han skal holde sig væk fra hendes ting? Jeg har ret svært ved at tolke det, for hun har sine "hurra-ører" på (de store stritører bliver lagt ned bagud) men hun er helt stiv i kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hun åben eller lukket mund?

 

Mine hunde legeknurrer/advarer også og sådan en for sjov advarsel er med åben mund og afslappede læber + øjne.. Og så logrer mysla hurtigt samtidig, blinker og kigger tilsiden, hvielket hun ikke gør hvis advarslen er reel. Sheial lege knurrer enormt meget, faktisk meget mere end hun knurrer rigtigt... Hun nærmest brøler når hun leger trækkeleg med en anden hund eller menneske, men hvis hun reelt gerne vil beholde sin pind eller hvad det nu er, så er det ikke sikkert hun gider mere end en dæmpet brummen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har lukket mund.. Hun har faktisk næsten kun åben mund når hun "snakker" og gøer. Ørerne er tilbage, kroppen er stiv, halen rolig. Øjnene er meget åbne, munden lukket. De første par gange var jeg bange for at hun ville snappe efter ham, men det er aldrig sket. Heller ikke de gange hvor kæresten virkelig har kørt den i lang tid.

Og jeg er også vant til at hun har temmelig meget "farliglyd" på når hun leger, men der skriger hun nærmere..

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det som om, at hun forsvarer sig legetøj og beder din kæreste om at skride. Når han så flytter sig, skynder hun sig at "overkompensere" for sin reaktion ved at fortælle ham, at hun jo bare er en sød, lille hund, der ikke mener noget ondt med det. I hvert fald har min hund reageret på samme måde, hvis han har sagt kraftigt fra over for mig. F.eks. markerede han på et tidspunkt i min hånd - uden at bide, altså - da jeg børstede ham et sted, hvor han havde ondt. Da jeg så skyndte mig at fjerne børsten, sprang han op og kyssede mig i ansigtet.

 

Det er selvfølgelig svært at sige, når man ikke har set situationen. Men jeg ville stoppe det, hvis det var mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cairnterrier er meget ressourcebevidste..

 

Som du beskriver det for mig ser jeg en hund som advarer samtidig med at hun viser underdanighed og dette kan føles som en stor konflikt for en hund at være i. Hun vil på den ene side beholde sit legetøj og på den anden side ikke rigtigt ind i en konflikt.

Det kunne også sagtens bare være en del af en leg mellem de to.

 

Men når Cookie efter din kæreste trækker sig tilbage bliver "vild" og slikker ham i ansigtet, kunne det tyde på at hun har syntes situationen var rigtig ubehagelig og at hun med slikkeriet vil forsikre ham om, at hun er ufarlig og venlig.

 

Som andre synes jeg din kæreste skal finde en anden måde at lege på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og husk, man kan sagtens lege hygge-bryde-leg med hunden. Bare han er opmærksom på hendes signaler og sørger for ikke at overskride hendes grænser. Så når hun ikke har et problem med at han har hænderne i nærheden, så leg sådan.

 

Lån eventuelt en af de mange bøger der viser hundens kropssprog, og se så hvad kæresten egentlig har formidlet til hunden (måske på alle fire - siden han har ansigtet ved legetøjet, eventuelt på stive arme som han bevæger sig frem, åben mund og synlige tænder).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaja, vi stopper det jo også nu! Vi har jo bare ikke rigtigt kunne tolke hvad hun egentlig lavede pga de der hurra-ører. Han sidder iøvrigt bare i sofaen ved siden af hende og griner også, han virker ikke truende. Hun reagerer jo ikke sådan når jeg gør det, (vi skulle jo teste om det kun var mod ham) og ved mig kigger hun bare som om jeg må være dum hvis jeg tror hun hopper på den. Han leger også rigeligt med bryde-lege og trække-lege med hende og jagter hende rundt i huset (det VED vi at hun synes er morsomt). Så det er bare sært at hun føler sig truet når han gør det med munden. Men jeg har sagt det til ham og han siger han nok skal lade være.

Jeg synes også jeg har ret godt styr på hendes kropssprog efterhånden, men de der hurra-ører er superforvirrende nogle gange :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er et begreb jeg har adopteret fra min eks-svigermor. Cookie er en cairnblanding, og hun har nogle forholdsvis store ører der stritter lige op i luften. Hurra-ører, er når hunden lægger sine ører ned bagud langs hovedet, når den er superglad. Cookie krydrer det tit ved at "vrikke" med ørene, altså hun lægger dem og rejser dem, skiftevis og meget hurtigt. Det gør hun f.eks når vi kommer hjem efter arbejde.

Hurra-ørerne ligger bare ned. B.T. - vi beklager !!! Der er billede her på siden, hvor den ene hund ligger med ørene ned langs baghovedet. Og det er altså noget hun gør når hun er helt vildt glad. Hun gør det også når hun ligger og gnubber sig på gulvet.

Hun stirrer også meget når hun er rigtig glad. en Cookie der stirrer, har ørene lagt ned og klynker, er en superglad hund. Jeg ved godt at mange bøger siger noget helt andet,men jeg har haft hende i 5 år og der er altså sådan hun er når hun er glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er et begreb jeg har adopteret fra min eks-svigermor. Cookie er en cairnblanding, og hun har nogle forholdsvis store ører der stritter lige op i luften. Hurra-ører, er når hunden lægger sine ører ned bagud langs hovedet, når den er superglad. Cookie krydrer det tit ved at "vrikke" med ørene, altså hun lægger dem og rejser dem, skiftevis og meget hurtigt. Det gør hun f.eks når vi kommer hjem efter arbejde.

Hurra-ørerne ligger bare ned. B.T. - vi beklager !!! Der er billede her på siden, hvor den ene hund ligger med ørene ned langs baghovedet. Og det er altså noget hun gør når hun er helt vildt glad. Hun gør det også når hun ligger og gnubber sig på gulvet.

Hun stirrer også meget når hun er rigtig glad. en Cookie der stirrer, har ørene lagt ned og klynker, er en superglad hund. Jeg ved godt at mange bøger siger noget helt andet,men jeg har haft hende i 5 år og der er altså sådan hun er når hun er glad.

 

Okay, i min verden er det signaler hunden bruger når den vil fortælle den ikke er farlig, og bruges tit i hilse situationer, men bestemt også hvis hunden prøver at signalere at den har brug for lidt afstand. I øvrigt kan samme signaler bruges i forskellige situationer hvor de betyder noget forskelligt. Hvis hunden lægger ørerne ned, stirrer, stivner i kroppen og tilmed knurrer, ville jeg tage det som et klokkerent signal til at hundens grænser er overskredet og man skal holde afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved jo ikke hvor gammel hun er, men legegrænser for visse hunde overskrides let.Især de hunde, der læser ens kropssprog meget.Min ene tæve blev bange for min svigersøn under leg. Jeg så for sent at hun viste tydelig forvirring, er dette leg eller alvor??. Hun bliver 7 år 1 nov. her, var vel ca 1 år da det skete og hun kom aldrig over det.Det har også udløst at hun trækker sig overfor min datter, men her går det bedre.

Jeg ville egenligt have ført dem sammen igen, men min svigersøn kan overhovedet ikke læse en hund, så jeg betragter det som håbløst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grundlæggende bør et enkelt signal: Ørestillling, blikkets retning og intensitet, mundvige, panderynken, kroppens holdning, halens stilling mv. ikke tolkes ude af sammenhæng med de resterende signaler.

Se på hele hundens fremtoning :-)

 

Min cairn havde et overdrevet "øresprog" og jeg kan genkende noget af hende i din beskrivelse af Cookie, men generelt at kalde fladt tilbagestrøgne øren for "hurraøren" er misvisende

 

Hunden på fotoet ser ikke glad ud, hvis man ser udtrykket i øjnene eller måske snarere ser det indtryk hunden giver

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at det ikke kun er hurra-ører, de kan også betyde andre ting. Det er derfor jeg var lidt forvirret omkring situationen.

Men altså, jeg har bedt ham stoppe den specifikke leg.

Hendes ører ligger ned, og halen er stille.

Og når hun normalvis er glad med ørene nede, så logrer halen. Så han stopper, og vi finder på en ny leg :)

Men tak for jeres svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved jo ikke hvor gammel hun er, men legegrænser for visse hunde overskrides let.Især de hunde, der læser ens kropssprog meget.Min ene tæve blev bange for min svigersøn under leg. Jeg så for sent at hun viste tydelig forvirring, er dette leg eller alvor??. Hun bliver 7 år 1 nov. her, var vel ca 1 år da det skete og hun kom aldrig over det.Det har også udløst at hun trækker sig overfor min datter, men her går det bedre.

Jeg ville egenligt have ført dem sammen igen, men min svigersøn kan overhovedet ikke læse en hund, så jeg betragter det som håbløst.

 

Hun er i øvrigt 5 år :

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...