Hop til indhold

Hvor meget bliver din lab brugt,


Gæst getit-labrador
 Share

Recommended Posts

Gæst getit-labrador

Ja kunne godt tænke mig at høre hvad i bruger jeres lab til og om hvormange der bruger den til det de entlig er skabt til nemlig jagt?

 

jeg bruger jo selv min en hel del her når der er jagt er vi ude en 3 til 4 gange ugentligt og arportere eller på prøver, om sommeren er det jo meget træning og prøver og workingtest det drejer sig om, jeg bekender mig jo 100% til formel 1 tyben, men må da også indrømme at jeg bliver rigtig glad når jeg ser til slut på en dag at en lab af udstillings typen er blevet bedste hund i åben klasse foran hele eliten af formel 1 hunde.

 

så lad mig høre hvad jeres bliver brugt til?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er min lab (i hvert fald den ægte af dem) kun 6 måneder gammel, så det er begrænset hvad hun bliver brugt til endnu.

 

Vi har været på et par udstillinger og går til hvalpetræning hos både DKK og DRK.

Jeg må indrømme, at den største interesse ligger i rally og lydighed, men vi skal da også ud og gøre os lidt til grin (nok mest mig) på markprøver, når den tid kommer.

 

Maggie er forresten af udstillings-typen, men begge forældre har bestået kvalifikationsprøven

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine bruges så meget som min tid tillader det.

 

Men jeg må jo indrømme at til tider bliver det ikke til seriøs træning mere end 1-2 gange om ugen, men hvis tiden er der, så træner jeg meget gerne 4-5 gange om ugen (1-2 gange med gode retrievervenner).

 

Og derudover kommer vi på så mange prøver som muligt, men da jeg har en mand som elsker hundene, men ikke interesserer sig for markprøve og lign. så er en del af weekenderne jo besat med andre ting end de hunderelaterede.

 

Men selvom jeg langt fra er god til at gå på prøver (bliver alt for nervøs), så nyder jeg meget arbejdet med hundene, netop fordi de jo altså er skabt til at apportere og de nyder det mere end noget andet (når jeg trækker i træningstøjet, så kan manden godt glemme at komme i kontakt med hundene, for så er der kamp om at komme med mig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Min skal med på jagt i år..

 

Vi var inviteret med sidste år, men har haft lidt lydighedsproblemer der lige skulle på plads først..

De er ikke tiptop, men meget forbedret..

Det er ikke for min skyld vi skal afsted, men for hundens. Han skal ha lov at prøve, og måske imponere sin ejer og hendes drillende jagt-onkler, der siger han er en sofa-hund

 

Ellers træner vi til markprøver, men skal ærligt indrømme at det først er for nylig at jeg virkelig tager det helt seriøst.

Måske fordi der ligger 2 championtitler og venter ved enten bestået kvali-prøve, eller 1. pr i begynderklassen

 

Mine ambitioner og interesse ligger ikke på markprøvedelen

Også en af grundene til at jeg valgte den gamle tunge model. Han har dog de sidste 3 prøver fået stor stor ros for sin kæmpe lyst, fart og energi i sit arbejde..

Noget man ikke så skyggen af sidste år.. Der foregik alt i luntetrav.. Dog mangler den sidste snert af lydighed. Han er ikke helt spontan i sine opsamlinger og ikke alle afleveringer sker til hånd, selvom han ved at de ikke bare skal smides.

 

Cody blev købt som en familiehund, som jeg ville prøve at udstille. Det viste sig at han er en rigtig fin hund, og vinder meget.

Så det er blevet en stor del af mit liv. Ikke lige det, jeg havde forestillet mig, da han kom hjem..

 

Cody6.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en lille labtæve på knap 4 mdr, Katla :lun:

Katla bliver brugt på udstillinger og skal forhåbentlig gå ind i avlen.

Derudover skal hun engang i fremtiden op til kvalprøve og markprøve.

Vi har gået på hvalpehold og går nu på et apporteringshold.

 

[ATTACH=CONFIG]69985[/ATTACH]

 

Her er hun 10-12 uger gammel :lun:

 

Aaah Marie, hun er da vist ikke kun ca 4 mdr gammel;-):-D Hvis Dorte's Maggie er ca 6 mdr gammel, så må Katla jo være lidt ældre:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Luna på 8½ år. Hvis det du mener med "brugt" er træning og jagt, så næsten intet. Vi træner rallyøvelser hist og pist. Og laver noget klikkertræning.

 

Men jagt har hun aldrig prøvet. Aj heller jagttræning. Har ikke kunne finde et sted, jeg kunne komme til (jeg har ikke selv bil)

 

Og vi går også til rallyprøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Rufus vores første hund, så alt er stadig meget nyt.

 

Jeg har læst en del herinde om, at de brune laber ikke er til andet end udstilling, hvilket jeg blev lidt ked af.

Rufus udviser en utrolig lærelyst og er som regel rigtig hurtig til at lære nye øvelser, så jeg håber da at han kan modbevise ovenstående.

Udstillingshund bliver han dog aldrig da han er uden stamtavle.

 

Lige nu går vi til hvalpetræning (fortsætter hold) samt træner en masse herhjemme hver dag. Jeg regner også stærk med at fortsætte lydighedstræningen lang tid endnu.

Men jeg har også tænkt lidt over Rally og Agility. Men da han bliver en stor robust hund (dyrlægen skyder ham til omkring 40 kg...er nu 6 måneder og vejer 29 kg! :shock:) så er Agility nok ikke det bedste valg. Jeg træner så småt nogle helt enkle Rally øvelser på nuværende tidspunkt, men der mangler jo stadig en del lydighedsøvelser endnu :-D

 

Derudover har manden planer om at ville gå til jagttræning med ham, når han bliver ældre. Jeg glæder mig nu til at se hvordan det kommer til at gå....for Rufus er min hund og lystre som regel bedst når det er mor her som beder ham om noget ;-)

 

Ud over det så skal han bare være en dejlig familiehund og tro følgesvend for vores kommende børn :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Rufus vores første hund, så alt er stadig meget nyt.

 

Jeg har læst en del herinde om, at de brune laber ikke er til andet end udstilling, hvilket jeg blev lidt ked af.

Rufus udviser en utrolig lærelyst og er som regel rigtig hurtig til at lære nye øvelser, så jeg håber da at han kan modbevise ovenstående.

Udstillingshund bliver han dog aldrig da han er uden stamtavle.

 

Lige nu går vi til hvalpetræning (fortsætter hold) samt træner en masse herhjemme hver dag. Jeg regner også stærk med at fortsætte lydighedstræningen lang tid endnu.

Men jeg har også tænkt lidt over Rally og Agility. Men da han bliver en stor robust hund (dyrlægen skyder ham til omkring 40 kg...er nu 6 måneder og vejer 29 kg! :shock:) så er Agility nok ikke det bedste valg. Jeg træner så småt nogle helt enkle Rally øvelser på nuværende tidspunkt, men der mangler jo stadig en del lydighedsøvelser endnu :-D

 

Derudover har manden planer om at ville gå til jagttræning med ham, når han bliver ældre. Jeg glæder mig nu til at se hvordan det kommer til at gå....for Rufus er min hund og lystre som regel bedst når det er mor her som beder ham om noget ;-)

 

Ud over det så skal han bare være en dejlig familiehund og tro følgesvend for vores kommende børn :-D

 

Det passer nu ikke helt det med de brune kun er gode til udstillinger... Min eks og jeg fik en brun lab og han er formidabel til jagt og har altid været meget træningsivrig.

Den lille brune fis jeg har nu, er også meget træningsvillig...

Klø du bare på og din hund vil følge dig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer nu ikke helt det med de brune kun er gode til udstillinger... Min eks og jeg fik en brun lab og han er formidabel til jagt og har altid været meget træningsivrig.

Den lille brune fis jeg har nu, er også meget træningsvillig...

Klø du bare på og din hund vil følge dig :5up:

 

Tak for dit svar Marie. Det er dejligt at høre, at sådan en påstand ikke er dækkende for alle brune laber :-D

Og vi fortsætter bare med at klø på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er Rufus vores første hund, så alt er stadig meget nyt.

 

Jeg har læst en del herinde om, at de brune laber ikke er til andet end udstilling, hvilket jeg blev lidt ked af.

 

Nogen, også herinde, mener at brune er nogle store tung(nemm)e skrumler..

Men når alt kommer til alt..

Hvis man vil ha en super markprøve-hund og hjertet brænder for det. Så anskaffer man sig ikke en brun udstillingsmodel.

De brune er stort set kun at finde i den "tunge udgave". Ikke at de er mindre gode jagthunde af den grund.

Cody's kuldbror er hos en familie hvor manden har passion for markprøver og jagt. Han fik sin kvali-prøve i første hug. og hans første B-prøve endte i en 1. pr..

Han kommer nok aldrig i vinderklasse, men som jeg har hørt, er han en excellent jagthund..

 

Min egen brune har kun det problem at hans ejer aldrig har trænet til prøve og har fået fat i f.eks. vildt-træning for sent.

De sidste 3 prøver han har været på, har han fået mega stor ros for sin fart, energi og arbejdslyst.. Og det er af dommere der opdrætter F1'er, så jeg er meget glad..

De har dog alle ment at han mangler lydighed.. Det kan man ikke tørre af på hans farve eller model.. Det er slet og ret min fejl

Link til indlæg
Del på andre sites

definér: "formidabel til jagt" ?

Hente og aflevere, som de blir bedt om..

Holde deres kæft i ventetiden.

Blive sendt ud at søge, stole på deres fører og tro på at der er noget, og komme tilbage, når de har fundet vildtet

 

Min onkel's jagthund, som er et total kryds af diverse retrievere, kan apportere en rød pølse uden at tygge den.. Ultimativ lydighed..:slem:

 

I påsken, da hele familien var ude at trille påskeæg, havde vi stor morskab af, at sende hundene ud at apportere æggene, så vi var fri for at gå ned ad bakken.. Tal om blød mund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

definér: "formidabel til jagt" ?

 

Hente og aflevere, som de blir bedt om..

Holde deres kæft i ventetiden.

Blive sendt ud at søge, stole på deres fører og tro på at der er noget, og komme tilbage, når de har fundet vildtet

 

 

Dér har du mit svar :mrgreen:

 

Min eks bliver inviteret på jagt, eller rettere hunden bliver inviteret med på jagter af andre jægere og så må manden jo følge med...

 

Hvad er din definition?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst getit-labrador

altså jeg kender også en brun lab der er helt formidabel :D hver gang det blæser så ligger den sig foran døren så det ikke trækker :P

ej spøg til side en brun lab kan sagtens blive en rigtig god jagthund men man skal jo hele tiden tænke at den brune farve er avlet til udstilling, ikke at sige at vi i dag også har avlet nongen arbejdslinier ind i dem, så jo de kan blive rigtig gode

Link til indlæg
Del på andre sites

Hente og aflevere, som de blir bedt om..

Holde deres kæft i ventetiden.

Blive sendt ud at søge, stole på deres fører og tro på at der er noget, og komme tilbage, når de har fundet vildtet

 

Min onkel's jagthund, som er et total kryds af diverse retrievere, kan apportere en rød pølse uden at tygge den.. Ultimativ lydighed..:slem:

 

I påsken, da hele familien var ude at trille påskeæg, havde vi stor morskab af, at sende hundene ud at apportere æggene, så vi var fri for at gå ned ad bakken.. Tal om blød mund :blink:

 

Dét der var så opgaverne.... Ikke hvordan det skal gøres førend vi kalder det "formidabelt".

Så spørgsmålet er stadig åbent.

 

 

Som eksempelvis dét du nævmnte før, med at en hundeførers første b-prøve resulterede i en 1. præmie...

Jamen dét var flot........Hvilken klasse?

En begynderklasse må vel siges at være absolut lavmål hvis hunden skal bruges på jagt.

Hvis det var i åben klasse, så er det udmærket, og egentlig ikke mere end jeg gider heller.

Vimnderklassen er for sportens skyld, og i dén her sammenhæng lidt lygegyldig.

 

 

Så hvad er "formidabel til jagt"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dér har du mit svar :mrgreen:

 

Min eks bliver inviteret på jagt, eller rettere hunden bliver inviteret med på jagter af andre jægere og så må manden jo følge med...

 

Hvad er din definition?

 

Dét der var så opgaverne.... Ikke hvordan det skal gøres førend vi kalder det "formidabelt".

Så spørgsmålet er stadig åbent.

 

 

Som eksempelvis dét du nævmnte før, med at en hundeførers første b-prøve resulterede i en 1. præmie...

Jamen dét var flot........Hvilken klasse?

En begynderklasse må vel siges at være absolut lavmål hvis hunden skal bruges på jagt.

Hvis det var i åben klasse, så er det udmærket, og egentlig ikke mere end jeg gider heller.

Vimnderklassen er for sportens skyld, og i dén her sammenhæng lidt lygegyldig.

 

 

Så hvad er "formidabel til jagt"?

 

 

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst little-wagner

Klumpe er min første hund, og han bliver ikke den sidste hehe:D

Men jeg træner agility med ham. Han er 7 år men han er stadig let på benne og har stadig en masse enegri så det vil vi blive ved med, Men det er på hans promiser da han stadig ikke er helt ung mere.

Men er første lige begyndt til agility i år så det er stadig meget nyt, Men også stadig meget sjovt ;D.

Men vi træner meget med Lydighed, det er et krav jeg har, at min hund skal kunne lydighed så klart det bliver trænet meget og hverdag:).

Men ellers er det bare hygge det hele :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Jeg fik Berta for godt 1 år siden som en en genbrugshund. Hun var købt som en 1. gangshund, og egentlig bare med almindelig "hundehygge" for øje. Vi har gået på 3 sæsonner på klikkerhold, taget nogle enetimer, er gennemført indledende jagttræning, hvilket er hvad, der har fanget mig mest. Er totalt novice på det felt. Nyder at have hund, gå på opdagelse i naturen, tage hunden med på camping. Og Jo, også gået på et sporhold. Derudover svømmer hunden 1 gang om ugen - minus ferier.

 

Går i tanker om hund nr. 2. Måske en lab - måske en spaniel. Hælder mest til en lab, manden til en spaniel. Nu må vi se, ville gerne når jeg har lidt mere erfaring få en lab, som jeg kunne bruge til jagt (efter erhvervet jagttegn) og til markprøver m.v. Genbrugsguldet hjemme i sofaen har ikke stambog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst getit-labrador

jamen i skal nok komme efter det, det er jeg sikker på bliver spændene om i skal have en ny lille lab :Dnu må man jo nok ikke gøre reklame men jeg skal da have hvalpe til næste år :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
jamen i skal nok komme efter det, det er jeg sikker på bliver spændene om i skal have en ny lille lab :Dnu må man jo nok ikke gøre reklame men jeg skal da have hvalpe til næste år :P

 

Der ér vel en grænse for, hvor meget kan skal censureres ;-) særligt når det gælder hvalpe :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hmmm planerne var store for min bette labbemand, men vi er endnu ikke kommet til vores første prøve, og har kun bestået brugsprøven. Lydighedsdelen halter voldsomt og min hund lider under en fører som har lavet alle tænkelige fejl, men vi får forhåbentlig rettet op på det, så vi kan komme afsted på prøver og jagter, det er planen. Da jeg kender en del, der går på jagt, er jeg blevet spurgt om vi ikke vil med, men vi er bare slet ikke klar til det, så vi må vente på vi er klar.

 

Vi glæder os og i sær Cooper, som er utrolig ivrig efter at arbejde, ville nyde det i stor stil :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...