Hop til indhold

DR1 kontant i aften 29. nov 2011


Bankov
 Share

Recommended Posts

Ja, og han er ellers dyrlæge for Odense Zoo, og har generelt et rigtigt godt rygte.

Man kan godt sige, at det er lidt uretfærdigt at hive en enkelt sag frem hvor han har kvajet sig, men på den anden side gjorde han ikke selv så meget for at forbedre indtrykket :lol:

 

Jeg kender ikke til denne dyrlæge, men egentlig synes jeg han klarede det meget godt fordi det virkede som om han mener han har ret og ikke bare tilbageholder pengene af griskhed. Rådet med at henvende sig med en klage til dyrlægeforeningen synes jeg var helt fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 126
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli

Lå lige inden sengetid og tænkte på, hvad der egentlig har bestemt de minimumskrav der er til hundefoder?

Altså hvilke undersøgelser af hundens fysiologi og ernæringsmæssige behov ligger bag de fastsatte grænser?

 

Tænker, at man jo kan få alt til at se sundt ud og alt til at leve op til kravene, hvis man sætter nogle lave krav.

Omvendt kan man få meget godt til at se skidt ud, hvis man stiller for høje krav.

 

Så er lidt nysgerrig efter hvilke undersøgelser der er lavet og på hvilken baggrund kravene til hundefoder på det danske marked er fastsat ud fra - Går ikke ud fra at en eller anden fødevarepolitiker bare har sagt, at der skal være så og så meget protein, fedt osv. :vedikke: Så der må vel lægge nogle undersøgelser bag, der skulle være mulige at få fingrene i?

For kvaliteten og konklusionen af denne/disse undersøgelser har vel egentlig rimelig meget at sige ifht. om et foder opfylder alle hundens ernæringsmæssige behov? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lå lige inden sengetid og tænkte på, hvad der egentlig har bestemt de minimumskrav der er til hundefoder?

Altså hvilke undersøgelser af hundens fysiologi og ernæringsmæssige behov ligger bag de fastsatte grænser?

 

Tænker, at man jo kan få alt til at se sundt ud og alt til at leve op til kravene, hvis man sætter nogle lave krav.

Omvendt kan man få meget godt til at se skidt ud, hvis man stiller for høje krav.

 

Så er lidt nysgerrig efter hvilke undersøgelser der er lavet og på hvilken baggrund kravene til hundefoder på det danske marked er fastsat ud fra - Går ikke ud fra at en eller anden fødevarepolitiker bare har sagt, at der skal være så og så meget protein, fedt osv. :vedikke: Så der må vel lægge nogle undersøgelser bag, der skulle være mulige at få fingrene i?

For kvaliteten og konklusionen af denne/disse undersøgelser har vel egentlig rimelig meget at sige ifht. om et foder opfylder alle hundens ernæringsmæssige behov? :hmm:

 

Et af kravene er at testhundene ikke må tabe mere end 15% kropsvægt på 6 uger! 15%!! Det svarer til at Pelle taber sig 1 kg om ugen i 6 uger. Det er godt nok meget, hvor mange slankefodere kan være med der? Jeg kan ikke huske i hvilket materiale jeg har læst om det.

 

Det er et amerikansk institut der har haft fastlagt de anerkendte krav til næringsværdierne i foderet, men om det stadig er disse tal som gælder er jeg ikke 100% opdateret omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lå lige inden sengetid og tænkte på, hvad der egentlig har bestemt de minimumskrav der er til hundefoder?

Altså hvilke undersøgelser af hundens fysiologi og ernæringsmæssige behov ligger bag de fastsatte grænser?

 

Tænker, at man jo kan få alt til at se sundt ud og alt til at leve op til kravene, hvis man sætter nogle lave krav.

Omvendt kan man få meget godt til at se skidt ud, hvis man stiller for høje krav.

 

Så er lidt nysgerrig efter hvilke undersøgelser der er lavet og på hvilken baggrund kravene til hundefoder på det danske marked er fastsat ud fra - Går ikke ud fra at en eller anden fødevarepolitiker bare har sagt, at der skal være så og så meget protein, fedt osv. :vedikke: Så der må vel lægge nogle undersøgelser bag, der skulle være mulige at få fingrene i?

For kvaliteten og konklusionen af denne/disse undersøgelser har vel egentlig rimelig meget at sige ifht. om et foder opfylder alle hundens ernæringsmæssige behov? :hmm:

 

Det er altsammen her: Love og bekendtgørelser om foder - men det er ikke specielt overskueligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Et af kravene er at testhundene ikke må tabe mere end 15% kropsvægt på 6 uger! 15%!! Det svarer til at Pelle taber sig 1 kg om ugen i 6 uger. Det er godt nok meget, hvor mange slankefodere kan være med der? Jeg kan ikke huske i hvilket materiale jeg har læst om det.

 

Det er et amerikansk institut der har haft fastlagt de anerkendte krav til næringsværdierne i foderet, men om det stadig er disse tal som gælder er jeg ikke 100% opdateret omkring.

 

Det er vel forhåbentlig ikke rigtigt??? :shock:

Det svare jo til at sige, at folk kan leve af Nupo og kun tabe sig "lidt" og så kan det dermed bruges som mad til alle hele deres liv. :vedikke:

 

Det er altsammen her: Love og bekendtgørelser om foder - men det er ikke specielt overskueligt.

 

Og så undersøgelsen bag, der dokumentere hvorfor kravene er fastsat som de er og hvilke kriterier der er brugt?

Må lige hjem og læse når jeg får fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er stort set ligegyldigt. Det handler om kvaliteten.. Man kan læse kvaliteten af hundefoderet på afføringen. Skider hunden meget er foderet af ringe kvalitet og vice versa. Jeg har selv gode erfaringer med Eukanubas foder - god kvalitet, men det koster så også det samme som hakket oksekød :)

Jeg tror ikke på alt det barf-værk - nej, tørfoder dét holder - og så er det meget nemmere at håndtere.

 

Ja, men nu er det ikke alle hunde, der trives på tørfoder.

 

Det er vidst en gammel udsendelse - men ellers kan du se det på dr(punktum)dk/nu i morgen eller sådan noget

 

De har ret i, at dyrene overlever på alle slags foder. Forskellen er bare, at på eks. Eukanuba (det eneste jeg har erfaring med af de dyre mærker) og de billige mærker, at hundene skider meget mere med de billige mærker samt de skal have mere at spise (hvilket gør de billige mærkere dyrere end sammenligningsprisen). Det kan også i mange tilfælde ses på pelsen.

 

Det er ikke en gammel udsendelse. Helt ny.

 

Eukanuba er ikke et dyrt mærke, for mig. Der er det i den der middelgruppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og han er ellers dyrlæge for Odense Zoo, og har generelt et rigtigt godt rygte.

Man kan godt sige, at det er lidt uretfærdigt at hive en enkelt sag frem hvor han har kvajet sig, men på den anden side gjorde han ikke selv så meget for at forbedre indtrykket :lol:

 

Jeg har hørt eksempler på flere kvajerter fra den klinik... Bl.a. en bekendt med en hund der haltede, hvor de overså et benbrud. De har også rådgivet helt ad pommern til, i forbindelse med arvelige sygdomme og avl. Der er flere eksempler, og jeg ville aldrig sætte mine ben der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. foder, så synes jeg også det var liiiidt tyndbenet. Nogle få af udtalelserne var til den grove side, men langt de fleste gik da mest på at undgå "de aller billigste". Jeg manglede også de der "mellemklasse-foder", som sikkert rigtig mange af os bruger? Og at ingen sa' noget om allergier, hvilket jo desværre er ved at være ret almindeligt hos mange racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg så heller ikke man sætter sin dyrlæge til, for de har meget lidt genetik på studiet.

 

Det tror jeg faktisk ville være naturligt for mange... at hvis de hos dyrlægen får konstateret en eller anden lidelse på en hund der påtænkes i avl, så at spørge om denne lidelse bør have betydning for hundens avlsmæssige fremtid.

Ikke at jeg ved hvem dyrlægen er, hvem hunden er eller hvad den fejler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg faktisk ville være naturligt for mange... at hvis de hos dyrlægen får konstateret en eller anden lidelse på en hund der påtænkes i avl, så at spørge om denne lidelse bør have betydning for hundens avlsmæssige fremtid.

Ikke at jeg ved hvem dyrlægen er, hvem hunden er eller hvad den fejler.

 

jeg er med på det er naturligt for mange... jeg forstår det bare ikke.... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt eksempler på flere kvajerter fra den klinik... Bl.a. en bekendt med en hund der haltede, hvor de overså et benbrud. De har også rådgivet helt ad pommern til, i forbindelse med arvelige sygdomme og avl. Der er flere eksempler, og jeg ville aldrig sætte mine ben der.

 

Den slags historier kan man sikkert høre om de fleste dyrlæger. Jeg ved da at den klinik på Fyn, hvor jeg aldrig sætter mine ben mere, nu har afdelinger i 3 byer, så nogen må jo komme der :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg så heller ikke man sætter sin dyrlæge til, for de har meget lidt genetik på studiet.

 

Det tror jeg faktisk ville være naturligt for mange... at hvis de hos dyrlægen får konstateret en eller anden lidelse på en hund der påtænkes i avl, så at spørge om denne lidelse bør have betydning for hundens avlsmæssige fremtid.

Ikke at jeg ved hvem dyrlægen er, hvem hunden er eller hvad den fejler.

 

Jeg er sådan set enig med jer begge. IMØ bør man selv vide nok til at vide hvad man bør avle på og ej. Men ved (og forstår til dels) at mange spørger dyrlægen hvad en sygdom vil betyde for evt. avl, lige som Hopsa skriver det.

 

Den slags historier kan man sikkert høre om de fleste dyrlæger. Jeg ved da at den klinik på Fyn, hvor jeg aldrig sætter mine ben mere, nu har afdelinger i 3 byer, så nogen må jo komme der :vedikke:

 

Ja men helt sikkert. Og også dyrlæger kan jo begå hændelige fejl, de er jo ikke overmennesker. Men har nu nok historier fra netop den klinik til at jeg personlig ikke ville bruge dem. Ikke à la Breth Hansen eller noget i den stil, slet ikke - men nok for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de fleste om at udsendelsen var enorm dårlig, men det bekræftede da ihvertfald mig i at hvis man køber dårlige produkter som RC, Eukanuba, Hills, Specific osv. kan man lige så godt købe faktas mad - det er jeg enig i, og min konklusion er derfor; alle skift til kornfri eller lavkorn's kvalitetsmærker; Taste of the Wild, Orijen, Olivers, Acana, Kingsmore, og mange mange flere. Desværre var det nok ikke lige den konklusion hundeejere, der ikke sætter sig ind i foder, lavede og det synes jeg bare er så ærgerligt!

 

Jeg manglede også en lidt mere kritisk vinkel om om kravene overhoved er gode nok på det europæiske marked - ja jeg synes det ikke!

 

Jeg har ingen tiltro til dyrelæger når det kommer til foder - jeg vil anbefale alle at læse denne artikel: http://www.trenddog.dk/da/artikel-hundefoder.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg er enig med de fleste om at udsendelsen var enorm dårlig, men det bekræftede da ihvertfald mig i at hvis man køber dårlige produkter som RC, Eukanuba, Hills, Specific osv. kan man lige så godt købe faktas mad - det er jeg enig i, og min konklusion er derfor; alle skift til kornfri eller lavkorn's kvalitetsmærker; Taste of the Wild, Orijen, Olivers, Acana, Kingsmore, og mange mange flere. Desværre var det nok ikke lige den konklusion hundeejere, der ikke sætter sig ind i foder, lavede og det synes jeg bare er så ærgerligt!

 

Jeg manglede også en lidt mere kritisk vinkel om om kravene overhoved er gode nok på det europæiske marked - ja jeg synes det ikke!

 

Jeg har ingen tiltro til dyrelæger når det kommer til foder - jeg vil anbefale alle at læse denne artikel: http://www.trenddog.dk/da/artikel-hundefoder.pdf

 

Hende der veterinærsygeplejersken der bliver citeret, ejer den eneste dyrehandel i vores by.

Hun er meget speciel, men hun går godt nok op i foder og er et omvandrende leksikon - Må sige at hun har argumenterne i orden når man snakker med hende.

 

Og er fuldstændig enig i, at det kunne være en fantastisk ide, lige at kigge på de krav der stilles til hundefoder.

Derudover så har jeg stadig svært ved at finde undersøgelser, der kan ligge til baggrund for hvorfor kravene er sat som de er. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk blev min sidste barndomshund jo 14 år. Han var fra afvænning sikkert opvokset på kogte kartofler og brun sovn og vi overtog ham vel i 1 1/2 års alderen.Ok - hans pelsglans var mat .Og han fik så hjemmelavet mad kødrester/ris,kartofler og grøntsager.Ca 1/3 af hver plus lidt børnevitamin ,lidt olie .

Han blev supersund og fik først lidt gigtproblemer i 10 års alderen, men vi boede på 3 sal om vinteren, og han var langrygget.

Tror faktisk at nogle af vore hunde ville trives bedre på denne kost, men hvem har tid idag til at tilberede hundemad uden krydderier og for meget salt.

Mht kalk/fosforbalance i opvækst er jeg da tilhænger af tørfoder. Jeg ser hellerikke hunde som i min barndom med tydelig tegn på knogleforstyrrelse ala engelsk syge. Det var slet ikke ualmindeligt for hunde i 50 og 60erne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udsendelsen kan ses her: DR NU

 

Ih, jeg er træt af at de undersøgelser de laver altid er så snævre, de får en ekspert til at udtale sig om et par fodermærker og det er så sådan cirka det, kunne godt tænke mig at der også indgik nogle af de kornfrie produkter og en uvildig undersøgelse som gik mere i dybden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk blev min sidste barndomshund jo 14 år. Han var fra afvænning sikkert opvokset på kogte kartofler og brun sovn og vi overtog ham vel i 1 1/2 års alderen.Ok - hans pelsglans var mat .Og han fik så hjemmelavet mad kødrester/ris,kartofler og grøntsager.Ca 1/3 af hver plus lidt børnevitamin ,lidt olie .

Han blev supersund og fik først lidt gigtproblemer i 10 års alderen, men vi boede på 3 sal om vinteren, og han var langrygget.

Tror faktisk at nogle af vore hunde ville trives bedre på denne kost, men hvem har tid idag til at tilberede hundemad uden krydderier og for meget salt.

Mht kalk/fosforbalance i opvækst er jeg da tilhænger af tørfoder. Jeg ser hellerikke hunde som i min barndom med tydelig tegn på knogleforstyrrelse ala engelsk syge. Det var slet ikke ualmindeligt for hunde i 50 og 60erne.

 

Min første hund, en schäfer/pudel jeg giftede mig til, blev 15 år og havde på et tidspunkt maveforgiftning og han knækkede en tand. Ellers var han sund og rask. Han var fodret på rester og siden på grisepiller.

 

Måske var det fint for ham, men jeg må indrømme at jeg slet ikke var opmærksom på diskrete symptomer, han kan sagtens have fejlet noget, men det var ikke mit indtryk. Hundene fyldte ikke så meget dengang og hos os blev tørfoder først introduceret da jeg fik min egen hund. Da var Didi nok 7 år.

Min pointe er, at vore hunde dengang kan sagtens have været meget sunde, og restemad er bedre efter min mening end meget af det møg man kan købe, men der var ikke så meget fokus på hundenes velbefindende dengang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hende der veterinærsygeplejersken der bliver citeret, ejer den eneste dyrehandel i vores by.

Hun er meget speciel, men hun går godt nok op i foder og er et omvandrende leksikon - Må sige at hun har argumenterne i orden når man snakker med hende.

 

Og er fuldstændig enig i, at det kunne være en fantastisk ide, lige at kigge på de krav der stilles til hundefoder.

Derudover så har jeg stadig svært ved at finde undersøgelser, der kan ligge til baggrund for hvorfor kravene er sat som de er. :vedikke:

Ej hvor lyder det skønt med sådan en ekspert lige i nærheden! Hvad er hendes mening om programmet? Og hvilke fodermærker anbefaler hun dig? :-)

 

Jeg vil anbefale alle at skrive en klage/et forslag til et program, til Kontant, med besked om vi ønsker at de kigger nærmere på de EU minimumsregler der er for hundefoder. Det har jeg gjort, og ved flere klager jo større chancer er der for vi får sådan et program!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige set at en facebook-ven har skrevet et skarpt "læserbrev" om den dårlige research bag programmet, både delt på FB og sendt til DR. Måske en god idé, hvis flere skriver noget..?

Det lyder rigtig godt !!

Kan du ikke dele indlægget her også? :-)

 

Jeg har som "sagt" sendt en klage / et forslag til Kontant hvor jeg kritiserer deres vinkel i programmet og opfordre at tage foder regler i EU op!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig godt !!

Kan du ikke dele indlægget her også? :-)

 

Jeg har som "sagt" sendt en klage / et forslag til Kontant hvor jeg kritiserer deres vinkel i programmet og opfordre at tage foder regler i EU op!

 

Vil ikke dele det uden hendes samtykke... Men det handler om at de ikke har gjort deres research godt nok, der var ikke kigget på tilsætningsstoffer/farvestoffer/korn - især i forbindelse med allergi - og at der generelt var brugt enkelteksempler som dokumentation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Findes der nogle undersøgelser, der modbeviser at det billige kan være lige så godt som det dyre foder?

 

 

Jeg selv fodre med forskelligt. Alt fra dyrt foder til billigt LIDL foder og over i det rå. Jeg er eksempelvis lige skiftet fra et middelklasses foder over på LIDL's, fordi han ligende noget der var løgn på det andet. Hans pels var mildest talt et sørgeligt syn, og han lugtede ud af munden. Det har hjulpet, at jeg er skiftet, og så koster det kun 1/3 af det andet. :???:

 

Jeg vil aldrig kun holde mig til et bestemt foder, med mindre min hund selvfølgelig ikke kunne tåle andet. Normalvis har jeg flere produkter stående, og så bliver det blandet, men for tiden har jeg af økonomiske grunde valgt at holde mig til et enkelt produkt. :-)

 

Min første hund fik kun supermarkedmad og rester, mest det første. Han blev tre år ældre, end dyrlægen havde skudt ham til. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...