Hop til indhold

Hjælp til usikker hund


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

Vi fik Ace for nogle uger siden og det går faktisk rigtigt rigtigt godt :5up: Han er meget glad ved både mig og Peter og han er begyndt at lege rigtig godt med Katla :hjerte:

 

 

Det eneste problem vi har med Ace, er at han bliver enorm usikker når vi får gæster. Han gør og gør og gør og .... Jeg har prøvet forskellige ting, såsom at prøve at aflede ham med godbidder, søde ord og lade som om at NU er der fest!! Alle dele både umiddelbart før, under og efter gæsterne kommer. Intet har hjulpet...

Han vil gerne hen og snuse til folk, men vil ABSOLUT ikke have de røre ved ham. Han knurrer også, men det er helt klart usikkerhed og ikke aggressivitet..!!

 

Jeg har sagt til gæsterne at de skal total ignorerer ham eller kun snakke med helt lys stemme, men Ace forstår ikk stemmeføring, men det er noget vi arbejder på.

Det er klart mænd han tager endnu mere afstand fra. Svigermor satte sig på gulvet forleden og kastede godbidder omkring hende. Ace tog fint for sig af retterne og ville også gerne tage fra hendes hånd. Men hun måtte stadig ikke røre ved ham efterfølgende.

 

Nogle der har nogle råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly er desværre på samme måde. Jeg beder hende gå og ligge sig, enten i stuen eller soveværelset. Nogen gange skal hun bare vænne sig til folk er her, det er dog nogo at de opsøger hende, men det sys jeg er ok. Andre gange tager jeg gufferog rykker tætterepå mens vi træner kontakt.

har ikke fundet en metode der gør hun vil snakke/tage guffer fra mande-gæster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly er desværre på samme måde. Jeg beder hende gå og ligge sig, enten i stuen eller soveværelset. Nogen gange skal hun bare vænne sig til folk er her, det er dog nogo at de opsøger hende, men det sys jeg er ok. Andre gange tager jeg gufferog rykker tætterepå mens vi træner kontakt.

har ikke fundet en metode der gør hun vil snakke/tage guffer fra mande-gæster.

 

Jeg er næsten sikker på, at manden i den familie han er kommet til som hvalp, var hårdhændet ved ham. Evt. slået ham, for han var også meget lidt glad ved Peter de første par dage.

 

 

Kan Ace måske savne trygheden ved sin gamle flok -hvordan reagerede han på gæster oppe hos Janni?

 

Det ved jeg faktisk ikk :hmm:

Men synes faktisk han er tryg her og elsker vores selskab. I starten tog han ikke det vilde initiativ til kontakt, men nu går han BANANAS når vi kommer hjem og han røre os stort set konstant og opsøger selv nus og kæl. Og han har lært hvad "mys" betyder :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke der er nogen grund til at 'presse' ham til at lade folk røre ved sig. Det lille myr har ikke haft det nemt, og det er klart at hans tillid til mennesker er brudt ned :eek: giv ham tid og bed gæsterne om at lade som om han ikke er der. Så vil tid (og Katla) lære ham at der ikke er nogen der gør noget, og så begynder han måske ligefrem at opsøge kontakt selv.

Da jeg i sin tid overtog Malthe, var han sindssygt menneskesky, men ved at respektere han grænser fik han mere tillid til omverdenen, og der gik ikke længe før han fandt ud af at gæster var reddi gode til at nusse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg har oplevet hunde der reagerer som du beskriver, så har det ikke altid været det rigtige at presse på. Selvom det ikke virker som pres så opleves det sådan når der gøres en aktiv indsats for at få hunden til at være i nærheden af noget den helst selv vælger fra. Personligt har jeg det sådan lidt at man skal vælge sine kampe.... altså overveje hvad der er nødvendigt at justere på for at hunden kan have en fornuftig hverdag og hvad det er man mener skal rettes til for ens egen skyld.

 

Min holdning er i grunden, at kan jeg ikke sikre min hund en god oplevelse så undlader jeg at inddrage den i den sammenhæng. Hvis der kommer mennesker i huset indimellem som du ved hunden vil have det anstrengt med, så lad ham være et andet sted, eller lad ihvertfald være. Jeg bor osse alene og mine tæver kan godt være tilbageholdende overfor bestemte mænd, det er ikke fordi de har haft dårlige oplevelser med mænd, men sikkert bare fordi testosteron er uvant for dem. Når mine mest 'maskuline' kammerater kommer forbi, så lader jeg bare trunterne være og de må selv beslutte sig for om de vil være sammen med os eller ikke. Men kammeraterne beskæftiger sig heller ikke med dem, de er ikke indladende eller fedter for dem, de går bare ind og smider sig i sofaen.

Når ikke der lægges værdi i deres reaktion så beslutter de sig for at komme og hilse.

 

Beklager hvis indlægget er rodet, jeg håber du kan finde hoved og hale i det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... Tja, det med det gøen, det er jo selvfølgelig lidt besværligt. Jeg har ikke selv stået i den situation, men jeg tror jeg ville gøre lidt ligesom Victoria Stilwell i den situation. Gør hunden, vil jeg sige 'Ah Ah' og forlade rummet (ved ikke om du læste inlægget om hende der trænede sin hund til at være ligeglad med løbske tæver?! Det er samme princip) hunden lærer at gøen = ingen opmærksomhed, mens at hvis den er stille så bliver du... Forstår du hvad jeg mener? Har lidt svært ved at forklare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... Tja, det med det gøen, det er jo selvfølgelig lidt besværligt. Jeg har ikke selv stået i den situation, men jeg tror jeg ville gøre lidt ligesom Victoria Stilwell i den situation. Gør hunden, vil jeg sige 'Ah Ah' og forlade rummet (ved ikke om du læste inlægget om hende der trænede sin hund til at være ligeglad med løbske tæver?! Det er samme princip) hunden lærer at gøen = ingen opmærksomhed, mens at hvis den er stille så bliver du... Forstår du hvad jeg mener? Har lidt svært ved at forklare det.

 

 

Han er så fokuseret på gæsterne, at han ikke vil bide synderligt mærke i at jeg går, er jeg ret sikker på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil var/er ligesådan.. Her har det bestemt hjulpet at ingen - absolut ingen - gav ham opmærksomhed når der var gæster.. Hverken før, under eller efter (selvfølgelig opmærksomhed som husets ejere plejer, men ikke FORDI der er eller har været gæster) vi prøvede endda at gæster smed lune deller over hele stuen, og dem kunne han godt spise, så mere stress på var der ikke..

 

Han gøede så kun netop hvis andre ville nusse ham eller pressede ham lidt..

 

Nu er han 'ligeglad' ment på den måde at ingen skal røre ham men så længe han lægger sig et sted og ikke vandrer hvileløst rundt er det fint nok til os.. Men nusses af andre vil han ikke.. Og det er så osse okay..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke rodet Hopsa :blink:

 

Men at vi ikk skal have gæster de næste 15-20 år er vist ikk realistisk :lol: Jeg vil ikke lukke ham væk, da jeg mener at det skader mere end det gavner...

Men vil prøve at lade gæsterne total ignorere ham... :5up:

 

Nej nej, jeg mener bestemt heller ikke man ikke skal have gæster :-)

Men nogle kommer måske oftere end andre og der er sikkert nogle hvor det ikke betyder noget om hunden bryder sig om dem og andre (familie f.eks.) hvor det vil være rigtig besværligt at hunden ikke magter dem.

Indimellem kan det osse hjælpe at komme ud af huset så ikke hunden gentagne gange oplever at den bliver presset eller føler sig usikker i dens hjem. Har du prøvet at tage ud og gå en tur i selskab med svigermor? Ikke at hun skal foretage sig noget, men bare være med så hunden måske oplever et mere afslappet samvær.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil var/er ligesådan.. Her har det bestemt hjulpet at ingen - absolut ingen - gav ham opmærksomhed når der var gæster.. Hverken før, under eller efter (selvfølgelig opmærksomhed som husets ejere plejer, men ikke FORDI der er eller har været gæster) vi prøvede endda at gæster smed lune deller over hele stuen, og dem kunne han godt spise, så mere stress på var der ikke..

 

Han gøede så kun netop hvis andre ville nusse ham eller pressede ham lidt..

 

Nu er han 'ligeglad' ment på den måde at ingen skal røre ham men så længe han lægger sig et sted og ikke vandrer hvileløst rundt er det fint nok til os.. Men nusses af andre vil han ikke.. Og det er så osse okay..

 

Det ville også være fintfint her, men han styrter rundt til at starte med, og gør og knurrer. Efter et stykke tid, er det vov her og vov der og stadig vandren rundt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil han heller ikke spise en kong ell lign. imens? Evt i køkkenet bag et børnegitter...

 

Kong er ikk afprøvet, tak for det :5up:

 

 

Nej nej, jeg mener bestemt heller ikke man ikke skal have gæster :-)

Men nogle kommer måske oftere end andre og der er sikkert nogle hvor det ikke betyder noget om hunden bryder sig om dem og andre (familie f.eks.) hvor det vil være rigtig besværligt at hunden ikke magter dem.

Indimellem kan det osse hjælpe at komme ud af huset så ikke hunden gentagne gange oplever at den bliver presset eller føler sig usikker i dens hjem. Har du prøvet at tage ud og gå en tur i selskab med svigermor? Ikke at hun skal foretage sig noget, men bare være med så hunden måske oplever et mere afslappet samvær.

 

Det er sjovt du nævner det, men hvis jeg har været ude at gå med Ace og der så er kommet gæster ind i huset inden vi er hjemme, så accepterer han det ligesom mere :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville også være fintfint her, men han styrter rundt til at starte med, og gør og knurrer. Efter et stykke tid, er det vov her og vov der og stadig vandren rundt...

 

Jeg tror bare han skal have mere tid?

 

Og som der foreslåes.. Ud at hente gæsterne ind? Så hans hjem ikke invaderes af fremmede med i stedet kommer de ind sammen med ham?

 

Har ingen anelse om det virker, men tid og atter tid gør en stor forskel..

 

Jeg tror bare det er vigtigt at husets normale beboere ikke gør et stort nummer ud af det? Det kan han jo helt sikkert mærke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare han skal have mere tid?

 

Og som der foreslåes.. Ud at hente gæsterne ind? Så hans hjem ikke invaderes af fremmede med i stedet kommer de ind sammen med ham?

 

Har ingen anelse om det virker, men tid og atter tid gør en stor forskel..

 

Jeg tror bare det er vigtigt at husets normale beboere ikke gør et stort nummer ud af det? Det kan han jo helt sikkert mærke..

 

Det vil jeg prøve, altså hente gæsterne ind... Rigtig god idé!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fandt jeg tråden..

 

HAn gøede ikke her eller knurrede, men der havde han også flokken han kunne sive ind imellem hvis han blev usikker..

 

Jeg gør det, når nogen (læs bare Magic) piaker en stemning op og bare gør og gør (så begynder alle jo at gø). Jeg tager den gøende på armen og vender ryggen til med hunden foran mig... Så kan den ikke se gæsterne, hvilket den jo gerne vil. SÅ snart der er ro, sætter jeg den ned igen.. Og begynder den så op på armen. Men udover at have den på armen så ignorerer jeg den.. Jeg kan endda finde på at snakke og grine med gæsterne henover min skulder..Ned på gulvet når der er ro, og op igen hvis den starter igen..Det plejer at gå ret hurtigt med at fatte det..

Det samme ville jeg gøre hvis han går knurrende rundt. Sig til gæsterne de skal ignorere ham. Han bliver sikkert så nysgerrig at han selv tager kontakt til dem.

Og så ville jeg også gå ud med ham evt blive ud og lade hm lege lidt men gæsterne går ind.. Tit synes jeg der er uro her i huset indtil folk ligesom sidder ned.. Som om hundene ikke ved om der er opbrud så alle skal gå (uden dem).

 

Mht manden i hans gamle hjem tror jeg du har ret. Jeg gad godt vide hvad der er sket der, udover det vi ved med at ignorere hunden konstant..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fandt jeg tråden..

 

HAn gøede ikke her eller knurrede, men der havde han også flokken han kunne sive ind imellem hvis han blev usikker..

 

Jeg gør det, når nogen (læs bare Magic) piaker en stemning op og bare gør og gør (så begynder alle jo at gø). Jeg tager den gøende på armen og vender ryggen til med hunden foran mig... Så kan den ikke se gæsterne, hvilket den jo gerne vil. SÅ snart der er ro, sætter jeg den ned igen.. Og begynder den så op på armen. Men udover at have den på armen så ignorerer jeg den.. Jeg kan endda finde på at snakke og grine med gæsterne henover min skulder..Ned på gulvet når der er ro, og op igen hvis den starter igen..Det plejer at gå ret hurtigt med at fatte det..

Det samme ville jeg gøre hvis han går knurrende rundt. Sig til gæsterne de skal ignorere ham. Han bliver sikkert så nysgerrig at han selv tager kontakt til dem.

Og så ville jeg også gå ud med ham evt blive ud og lade hm lege lidt men gæsterne går ind.. Tit synes jeg der er uro her i huset indtil folk ligesom sidder ned.. Som om hundene ikke ved om der er opbrud så alle skal gå (uden dem).

 

Mht manden i hans gamle hjem tror jeg du har ret. Jeg gad godt vide hvad der er sket der, udover det vi ved med at ignorere hunden konstant..

 

Selvom Katla er evig glad for gæster, som heeeeelt sikkert kommer for hendes skyld :roll::hjerte:, smitter det ikk af på ham, hvilket jeg egentlig synes er lidt mystisk...

 

Har prøvet netop det du beskriver med at tage ham på armen, men har ikk prøvet at sætte ham ned, og igen tage ham op, og ned og op, og ja...

Vil helt sikkert prøve det med at gå ud og tage imod gæsterne :5up:

 

Ang manden i hans første hjem, så er jeg overbevist om at han i hvert fald har taget fat i Ace. En dag gøede han i sofaen og Peter vil ae ham og sige at der intet var at gø for, stille og roligt vil han ligge hånden på ryggen af ham og Ace fløj ned på maven og varmeget trygget indtil Peter snakkede sødt til ham og aede ham blidt hen af ryggen... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom Katla er evig glad for gæster, som heeeeelt sikkert kommer for hendes skyld :roll::hjerte:, smitter det ikk af på ham, hvilket jeg egentlig synes er lidt mystisk...

 

Har prøvet netop det du beskriver med at tage ham på armen, men har ikk prøvet at sætte ham ned, og igen tage ham op, og ned og op, og ja...

Vil helt sikkert prøve det med at gå ud og tage imod gæsterne :5up:

 

Ang manden i hans første hjem, så er jeg overbevist om at han i hvert fald har taget fat i Ace. En dag gøede han i sofaen og Peter vil ae ham og sige at der intet var at gø for, stille og roligt vil han ligge hånden på ryggen af ham og Ace fløj ned på maven og varmeget trygget indtil Peter snakkede sødt til ham og aede ham blidt hen af ryggen... :cry:

Hold kæft hvor synd.. Og stakkels Peter..

 

Har jeg vist dig det her billede af ham? Det sendte de med da de skrev de ikke ville have ham mere

photo.php.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var mere sådan her " "Hej, vi vil ikk have hunden mere, trods den er glad for vores lille baby. Vi vil gerne have det fulde beløb retur. Farvel!"

 

Er helt mundlam!! Hvordan kan man sende sådan et billede, og så sige at hunden ikke dur? Han er da en lille engel. Så godt han er havnet hos Marie.

 

Har aldrig haft en usikker hund, alle mine synes det er totalt fest når der kommer gæster, så har ingen nye råd, men det lyder som en god ide at lade ham møde dem udenfor og "selv invitere dem ind".

 

Marie, held og lykke med det, jeg ved du har både evne, vilje og tålmodighed til at få det til at lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst hele tråden.

Til hunde med Ace's reaktion vil jeg foreslå at han tages med udenfor boligen og henter gæsterne ind. Ace skal gå bagest, så han kan snuse i luften "hvem" de er. Han skal være i line og gæsterne skal være med på den og ignorere ham. Hilsescenerne mellem dig og gæsterne skal være uden fysisk kontakt og så rolig som muligt.

 

Gæsterne går ind først og på denne måde oplever rigtigt mange hunde at brodden går totalt af situationen. Dels tager du kontrol med situationen uden at forvente hans medvirken, dels opstår "dørsyndromet" ikke, dvs. selve den oplevelse af at nogen kommer ind i boligen, som mange hunde reagerer stærkt på.

Ace kommer først ind i besøgsrummet, når gæsterne har sat sig ned og da går du bare helt naturligt og afslappet derind med ham. Han skal naturligvis ikke presses tættere på gæsterne end han selv vil.

 

Jeg vil forslå at udelade godbidder og anden afledning, da dette ofte viser sig at stresse en hund da den dels gerne vil have godbidder dels lige så gerne studere gæsterne og dermed bliver hunden sat i en konflikt mellem to lige store motivationer. Ofte ser man at hunden tager afledningen pænt, men efterfølgende reagerer lige så stærkt eller stærkere, når afledningen stopper.

 

Dog kan gæsterne have overlækre mumser til at give, hvis Ace selv søger kontakt. Godbidden serveres bare på en flad hånd og derefter vender gæsten straks sin opmærksomhed mod noget andet. Det skal helst være gæsten som "trækker" sig og ikke Ace.

 

Så, uden at have set situationen, prøv dette og prøv at lade Ace være fuldt til stede uden afledning. Gæsterne skal naturligvis ignorere ham og hurtigst muligt blive sat ned, så de er overskuelige og Ace skal være i line under hele besøget eller til han viser han er afslappet.

Naturligvis skal gæsterne ikke søge hverken fysisk- eller øjenkontakt.

 

Hvis du kan få dine gæster til at opføre sig således, tror jeg det vil gå fint. Det optimale er at starte med en gæst, så den kendte gæst og en ukendt og bygge på derfra, men dette er ikke altid muligt :-D

 

Hvis Ace reagerer med lyd, når en gæst rejser sig fra sin plads, så før ham ud af rummet, lav evt en lille aktivitet/øvelse med ham for at få ham ud af det og gå ind igen ved ro.

 

Hvis hans reaktion ikke mildnes/fjernes ved denne fremgangsmetode skal du have fat i en adfærdsbehandler som kan se ham i situationen

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt mundlam!! Hvordan kan man sende sådan et billede, og så sige at hunden ikke dur? Han er da en lille engel. Så godt han er havnet hos Marie.

 

Jeg har også nogle skønne billeder af én af mine hunde, som skal omplaceres, han er en engel (når han er alene), men er ikke en flok hund (jeg har 5 stk.), og skal ud til en familie uden andre hund. Så man kan ikke altid se, på et dejligt billede, hvordan en hund er der hjemme ;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...