Hop til indhold

Tri tronics elektrisk halsbånd


Gæst Jonas
 Share

Recommended Posts

Jeg forstår dig godt, og jeg tror ,vi alle helst vil finde de lette løsninger på træning/opdragelse. Fordi vi har et slutmål, som trækker i os.Og vore hunde har forskellig pzyke og selvstændighed.Og det skrevne ord er svært at forklare.

Jeg ville bare aldrig turde bruge de beskrevne midler til opnåelse af noget, da risikoen for at få en inaktiv hund, der så ikke turde vise selvstændig tænkning eller bare prøve sig frem , er for risikabelt, set i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg forstår din undren Jonas... Men jeg forstår ikke din indgangsvinkel..

 

Jeg er selv en af dem som uden egentlig at ville det, bruger straf i min hunds OPDRAGELSE! Ikke i træningen, og dog!

 

Mange mener at nej er et fy-ord og slet ikke må bruges, og det bruger jeg altså riiigtig tit... Jeg er også typen der når Dexter har trukket i 20 minutter i arrigskab giver ham et nyk i snoren og knurre af ham... Men jeg har også et ufatteligt dårligt temperament, og ville aldrig anbefale andre at gøre sådan! Men du har helt ret; For Dexter fatter jo hvad jeg ville have rettet, men blev han glad for irettesættelsen, eller frustreret? Jeg kan da sagtens se at han lige fik stjålet en del af sin "yay hurra det er sjovt" hvor imod når jeg stopper op og venter på at han fatter han ikke skal trække, så er han lige så glad når vi starter med at gå, og efter ganske få gange fatter han også pointen...

 

Jeg tror forskellen på at bruge straf og ikke bruge straf er at det kræver OVERSKUD ikke at bruge straf!

 

Resultaterne er ofte de samme, og ofte er straf langt hurtigere at træne med; Men hvad er omkostningerne?

 

Min hund skal IKKE frygte mig, min hund skal IKKE stoppe med at trække fordi han er bange for at jeg hiver i ham, min hund skal ikke stoppe med at jagte fugle fordi han er bange for at få stød...

 

Tværtimod skal min hund stoppe med at trække fordi han forstår at vi begge har det sjovere når gåturen foregår sådan... Og han skal fravælge at jagte fugle fordi jeg er meget sjovere at være sammen med.... Der er en grund til at jeg hopper rundt, klapper og siger sjove lyde så snart Dexter begynder at jagte en fugl.. og 9 ud af 10 gange vælger han mig fremfor fuglen...

 

Overvej hvilket forhold du vil have til din hund... Skal det baseres på at din hund tilvælger dig, eller fravælger smerte/ubehagelighed... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg mener bestemt ikke at nogen skal knækkes, og jeg mener bestemt ikke at man skal træne sin hund hvis man er irriteret. Er man irriteret skal man stoppe træningen og finde ud af hvad der gik galt til næste gang. Man kan sagtens give hunden en korrektion, uden på nogen måde at være irriteret, men gøre det som et bevidst valg imens man er helt rolig for at fortælle hunden at det ikke er i orden at den gør som den gør. Det betyder også at man som jeg ser det kun bør give en korrektion når man er 100% sikker på at hunden ved hvad den skal gøre, men alligevel vælger ikke at gøre det. Derfor er det selvfølgelig ikke noget der bruges i indlæringsfasen når den er i gang med at lære noget nyt, da der her kan være tvivl for hunden om hvad den skal gøre.

 

Men hvorfor kigger du ikke på HVORFOR hunden nu valgte ikke at gøre, som den jo iflg. dig VED den skal?

Er det fordi belønningen er for dårlig, er der delmomenter i kæden der ikke er god nok, er der for mange forstyrrelser ifht. hvor i normalt træner, har hunden lige haft 3 dårlige oplevelser, har øvelsen ikke været sjov nok for hunden at udføre tidligere, er den tidligere blevet forstærket positivti (typisk uden man er bevidst om det) i ikke at udføre øvelsen?

Der er rigtig, rigtig mange grunde til at det går galt - Og jeg har endnu tilgode at opleve med mine egne hunde, at hunden laver en fejl, som ikke skyldes mine manglende evner.

Helt seriøst!!

 

Og hvordan kan man være 100% sikker på at hunden ved hvad den skal? Ved du hvor den har tankerne mens kommandoen blev givet, ved du hvilke kasser den har puttet kommandoen ind i?

 

Og hvorfor straffe? Hvis vi udelader resten af TKFF (timing, kriterier, forstærkning og frekvens) og kun forholder os til forstærkning, fordi at du forudsætter at du ikke har lavet fejl i en af de to andre (for hvorfor ellers straffe???) så fravælger hunden øvelsen af én af to årsager:

- Straffen for ikke at gøre det er ikke konsekvent og hård nok

- Eller fordi belønningen ikke er god og konsekvent nok i øvelsen.

 

Hvorfor så bruge positiv straf, når man kan bruge negativ straf til at komme af med samme problem?

 

Nix, der er absolut ingen grund til at straffe og korrigere hunden via positiv straf i træningen!

Jeg har vitterligt tilgode at se en hund fravælge at udføre en øvelse, hvor det ikke var førerens fejl, enten i situationen eller i indlæringen.

 

Jeg gør da i øvrigt det samme med min søn. Hvis han laver noget lort (med vilje) er konsekvensen altså ikke kun at han ikke får nogen pandekager den aften, men også at jeg tager fat i armen på ham, kigger ham i øjenene og fortæller ham at det ikke er i orden.

 

Nu skal vi lige være enige om at du IKKE benytter positiv straf overfor din søn i eksemplet med pandekagerne ;-)

Og ville det i princippet ikke virke fuldstændig lige så godt at bruge den med pandekagerne/ikke må se fjernsyn/stuearrest osv. som at tage fat i armen på ham?

 

Jaja, børn og hunde er ikke ens, børn er meget mere bevidste om deres gerninger, de har nogle helt andre egenskaber end hund og bør derfor ikke sammenlignes.

Hunden forstår f.eks ikke hvis du tager fat i den og fortæller at det ikke er i orden og du kan ikke bagefter forklare hvorfor du reagerede som du gjorde.

Men når du nu alligevel gør det, så tillader jeg mig at bruge eksemplet med pandekagerne :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal vi lige være enige om at du IKKE benytter positiv straf overfor din søn i eksemplet med pandekagerne ;-)

 

Det var også derfor at jeg skrev 'er konsekvensen altså >IKKE< kun at han >IKKE< får nogen pandekager den aften' :slem:

 

Når det er sagt så fastholder jeg absolut ikke at man skal straffe hunden. Jeg havde bare aldrig hørt om den træning som I åbenbart alle sammen går ind for herinde. Derfor har jeg tænkt mig at læse op på det, for der er da ingen tvivl om at det er bedst for alle at undgå det hvis det kan lade sig gøre. Men se lige hvor jeg kommer fra - jeg har hyret adskillige svinedyre hundetrænere til privatundervisning der kom hjem til mig flere gange om ugen og trænede med os. De var uddannet fra, efter sigende, nogle af de bedste skoler i USA, og de har alle sammen brugt mange korrektioner på linen, så der er da ikke noget mærkeligt I at jeg ikke har vidst bedre. Nu må jeg videre med de ting I har skrevet her i tråden, og se hvor det fører hen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det var også derfor at jeg skrev 'er konsekvensen altså >IKKE< kun at han >IKKE< får nogen pandekager den aften' :slem:

 

Når det er sagt så fastholder jeg absolut ikke at man skal straffe hunden. Jeg havde bare aldrig hørt om den træning som I åbenbart alle sammen går ind for herinde. Derfor har jeg tænkt mig at læse op på det, for der er da ingen tvivl om at det er bedst for alle at undgå det hvis det kan lade sig gøre. Men se lige hvor jeg kommer fra - jeg har hyret adskillige svinedyre hundetrænere til privatundervisning der kom hjem til mig flere gange om ugen og trænede med os. De var uddannet fra, efter sigende, nogle af de bedste skoler i USA, og de har alle sammen brugt mange korrektioner på linen, så der er da ikke noget mærkeligt I at jeg ikke har vidst bedre. Nu må jeg videre med de ting I har skrevet her i tråden, og se hvor det fører hen.

 

Så absolut ikke!!

Jeg har såmænd også fuld forståelse for det du kommer fra og det miljø du så har kastet dig ud i her er langt fra hinanden! ;-)

 

Nu går jeg selv i, nok en af de eneste DcH klubber i DK, som udelukkende klikkertræner og ikke bruger andre metoder - Det er jo i én grøft, hvor du måske har oplevet en anden grøft og derimellem er der tusindvis af forskellige metoder, som ikke indebære nogen former for positiv straf og det er typisk dem der bliver brugt rundt omkring i DK nu.

Det til trods for, at man desværre jævnligt høre om klubber hvor man stadig mener det er nødvendigt at straffe hunden.

 

Jeg er selvfølgelig utrolig glad for den metode jeg træner efter, fordi den er en af de direkte årsager til at min ældste hund er i live den dag i dag.

Det er en længere historie, men klikkertræning var vejen frem for mig og min fuldstændig ødelagte omplaceringshund.

 

Derfor er jeg så stor fortaler for den metode og jeg brænder for at udbrede budskabet, fordi jeg har set rigtig, rigtig, rigtig mange hunde blomstre fuldstændig op efter at ejerne har skiftet metode.

 

Jeg kan også gå helt op i en spids, fordi jeg har set hvordan ting, som for mange virker som en naturlig del af træning, har været en medvirkende årsag til at ødelægge en formidabel hund, der uden problemer kunne have været elite hund nu, med den rette træner.

Og har set hvordan træning helt uden positiv straf har fået hunden på benene igen og tilbage på det spor han skulle have været på helt fra starten.

 

Jeg håber du får noget ud af linkene og har mod på at læse mere - For der findes rigtig meget spændende litteratur om emnet.

Man behøver jo heller ikke gå helt over i den grøft hvor jeg er, for at kunne træne uden brug af positiv straf.

Man kan selv vælge meget til og fra og forme metoderne til ens eget temperament og ens hunds sind.

 

Jeg håber også du spørger så snart du støder på noget der ikke giver mening, eller udfordre den måde du har lært at træne hund på.

Umiddelbart så lyder du jo rigtig fornuftig og jeg er glad for at læse du ikke reagere fuldstændig afvisende overfor os der reagere voldsomt på brug af stød og andre former for positiv straf.

Jeg håber at du også får en masse ny og brugbar viden med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange mener at nej er et fy-ord og slet ikke må bruges, og det bruger jeg altså riiigtig tit...

 

Det er misforstået - og den største misforståelse i positiv træning. Det er i træningsmomenter, der ikke bruges nej. Selvfølgelig må (og skal) der sættes forbudszoner for en hund. Siger jævnligt nej til mine hunde. Det bliver dog mere og mere sjældent, som du har forstået, hvad nej'et gælder (at tage fra bordet etc).

 

 

Og så fik jeg ikke citatet med fra Søster Lagkage, men:

 

Jeg er helt, helt enig.

 

Kudos til dig, Jonas. Fordi du ikke tager de mange indlæg personligt. Og fordi du syntes det er spændende at lære nyt. Det er kun på den måde man kan blive dygtigere, klogere og mere vidende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

guuj.. denne tråd er jeg gået glip af .. men er glad for at Jonas har fået en forklaring på det hele istedet for at folk bare snakker dårligt..

det kunne i godt have fundet på for et år siden :slem:

 

og for pokker folk må have kigget mærkeligt på mig.. for jeg har da vist byttet om på begreberne positiv og negativ straf.. :oops: det er ikke så tit jeg forbinder positiv med negativ..

 

nå men.. straf.. jeg siger også fy til min hund.. men KUN når jeg er knaldhamrende sikker på han udmærket godt ved hvad han må og ikke må..

han er sådan en rigtig flabet teenager der lavet ulykker med glimt i øjet og kigger på mig samtidig.. for at få opmærksomhed.. og hvad får han? doh!

men det er vist kun mig selv jeg kan give skylden for det... men tålmodigheden rækker ikke altid lige langt når man bor på 30m2..

 

istedet for hunden skælder jeg kæresten ud for at sige fy.. ex hvis nissan sætter poterne op på sengekanten siger han fy.. for to sek efter at nusse ham når han har dem på sengekanten.. forvirrende for nissan? måske en smule..

 

så hellere være tålmodig og skubbe ham ned et par gange..

 

Tålmodighed er en dyd.. og alt der kræves for at opnå gode resultater.. tålmodighed og ingen krav til hunden.. opfatter han hvad du vil have ham til på en positiv måde, gør han det.. hvis ikke han gør det, ved han ikke hvad du vil have ham til.. ellers er du bare ikke spændende nok ;)

 

 

gammel og lukket samtale.. blev bare chokeret over at den var gået min næse forbi (undskyld forstyrrelsen) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange steder i USA er de desværre stadig håbløst bagefter og f.eks Cesar Millan har nærmest en gudestatus... Og han er så langt fra en god adfærdsbehandler og træner som man kan komme. Alle velrenommerede klubber og foreninger herhjemme advare direkte mod hans metoder og der lød et ramaskrig da han annoncerede han ville komme til DK på tour. Heldigvis så aflyste han, efter en mindre mediestorm og utrolig meget negativ omtale.

 

Jeg kan absolut ikke benægte, at de på mange områder er totalt bagefter i USA. :mrgreen: Det er ikke for ingenting at jeg kalder det et uland.

 

Men lige mht. hundetræning og Cesar Milan må jeg lige kommentere. Jeg har nu boet her i over ti år, og CM har absolut ingen gudestatus. Medmindre man også synes Jerry Springer har gudestatus. Det er sådan noget sensationilstisk TV og jeg er chokeret hver gang jeg er i DK over hvilke rådne amerikanske TV-shows, der hitter derhjemme. De shows der hitter derhjemme og er på i den bedste sendetid, er på herovre midt på dagen, hvor det kun er hjemmegående white trash husmødre og rednecks der ser TV. De ville aldrig nogensinde overleve i den bedste sendetid!!

 

Jeg har haft to hundetrænere herovre, og begge har udelukkende brugt positive metoder. Min nuværende træner har vundet mange præmier med hunde, man ikke lige forbinder med lydighed, såsom blodhund og greyhound. Vi har sessioner hvor vi skal lade hundene blive hjemme og kun træne hinanden med klikker, for at få indsigt i hvordan hundene opfatter træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...